Навчально-методичний центр цивільного захисту та безпеки життєдіяльності Миколаївської області Міські курси м. Миколаєва тиждень знань з безпеки життєдіяльності навчально-методичний посібник



Скачати 385.5 Kb.
Сторінка1/4
Дата конвертації20.11.2018
Розмір385.5 Kb.
#65252
ТипНавчально-методичний посібник
  1   2   3   4
Навчально-методичний центр цивільного захисту

та безпеки життєдіяльності Миколаївської області

Міські курси м. Миколаєва

ТИЖДЕНЬ ЗНАНЬ З БЕЗПЕКИ ЖИТТЄДІЯЛЬНОСТІ

НАВЧАЛЬНО-МЕТОДИЧНИЙ ПОСІБНИК

м. Миколаїв

2013

Укладач : Тимошенко Т.Г., методист міських курсів м. Миколаєва


Рецензенти: Удовиченко О. О., директор науково - методичного центру

управління освіти Миколаївської міської ради
Слівинська Т.О., методист науково - методичного центру

управління освіти Миколаївської міської ради


Відповідальний за випуск: Тимошенко Т.Г., методист міських курсів

м. Миколаєва

Схвалено методичною комісією міських курсів м. Миколаєва (протокол №1 від 29.01.2013р.)
Схвалено науково-методичною радою науково – методичного центру управління освіти Миколаївської міської ради (Протокол №3 від 13.02.2013р.) і рекомендовано вчителям предмету основи здоров’я та класним керівникам загальноосвітніх навчальних закладів.

Навчально-методичний посібник містить методичні рекомендації та інформаційно-довідковий матеріал для підготовки та проведення теоретичних та практичних занять (заходів) згідно тематичного плану Тижня знань з безпеки життєдіяльності в загальноосвітніх навчальних закладах.




З М І С Т
Передмова………………………………………………………………………………4
Рекомендації щодо проведення Тижня знань з безпеки життєдіяльності ……………… …………………………………………….. 5
Тематичний план проведення Тижня знань з безпеки життєдіяльності ……………………………………………………………………11
Інформаційно-довідковий матеріал відповідно до тематичного

плану проведення Тижня знань з безпеки життєдіяльності:

Тема1……………………………………………………………………………………12
Тема 2……………………………………………………………………….............14
Тема 3……………………………………………………………………….............16
Тема 4…………………………………………………………………………………..20
Тема 5……………………………………………………………………….............22
Тема 6……………………………………………………………………….............23
Тема 7……………………………………………………………………….............25
Тема 8……………………………………………………………………….............27
Тема 9……………………………………………………………………….............30
Тема 10…………………………………………………………………………………32
Тема 11…………………………………………………………………………………34
Тема 12…………………………………………………………………………………38
Література…………………………………………………………………............40


Передмова

Хто попереджений - той захищений



«Швидше всього наздоганяє
та небезпека, яку зневажають»


Публіцій Сір

Сьогодні, як ніколи, підвищується роль освіти у підготовці школярів до самостійного життя у світі, де кількість надзвичайних ситуацій постійно зростає, екологічна ситуація з кожним роком погіршується. Життєво необхідно озброїти дітей знаннями, вміннями і розумінням важливості збереження власного життя і здоров’я. Отже, виховання здорового покоління, зі сформованою культурою безпечної поведінки, із засвоєним алгоритмом дій в умовах конкретної надзвичайної ситуації - одне з пріоритетних завдань, яке поставлене сьогодні перед освітою.

За даними Держкомстату, дорожньотранспортнi пригоди, пожежі, нещасні випадки на воді, випадкові та навмисні пошкодження, аварії, травмування в побуті тощо щорічно забирають життя десятків тисяч людей, і немала частина з них – діти…

Основною причиною такого загрозливого становища є незнання чи нехтування елементарними правилами безпеки, недостатня iнформованiсть щодо поведінки у разі виникнення надзвичайних ситуацій, вiдсутнiсть практичних навичок самодопомоги.

У профілактики дитячого травматизму велику роль вiдiграють працівники системи освіти, фахівці ГУ ДС НС України в Миколаївської області, педпрацівники курсів НМЦ ЦЗ та БЖД Миколаївської області , фахівці правоохоронних органів. Безумовно, їх спільне прагнення забезпечити безпеку життя дітей дає свої позитивні результати, але цю роботу необхідно проводити разом, систематично, особливо напередодні канікулярного періоду.

Саме тому виникла необхідність проведення в навчальних закладах додаткових заходів з метою надання дітям елементарних знань з питань особистої безпеки, вивчення правил поведінки під час надзвичайних ситуацій, особливо тих, вірогідність виникнення яких достатньо висока на тій чи іншій території, та в які можуть потрапити саме діти.

Одним з таких профілактичних заходів є проведення місячників пропаганди здорового способу життя , правил безпечної поведінки , Тижнів знань з безпеки життєдіяльності.

В даному посібнику надані методичні рекомендації щодо підготовки та проведення Тижня знань з безпеки життєдіяльності, а також представлений навчальний матеріал відповідно до тематичного плану його проведення Сподіваємось, він допоможе педагогічним працівникам навчальних закладів і всім, хто займається питаннями безпеки життєдіяльності в середніх загальноосвітніх навчальних закладах якісно, цікаво, а головне корисно проводити даний захід.


Рекомендації щодо проведення

Тижня знань з безпеки життєдіяльності

Загальна мета Тижня знань з безпеки життєдіяльності складається з:
освітньої - формувати в учнів свідоме ставлення до свого життя та здоров’я; популяризувати основні правила безпечної поведінки серед молоді;
розвиваючої – розвивати в учнів життєві навички, що мають ключове значення для безпеки повсякденного життя;
виховної педагогічними методами впливати на реальну поведінку учнів шляхом розвитку у них життєвих навичок необхідних для безпеки їхнього повсякденного життя;
виховувати в учнів гуманне ставлення до людини, що потрапила в біду, викликати до неї співчуття, бажання допомогти;

пропагувати професію рятувальника;
мотиваційної створювати позитивну мотивацію у школярів до вивчення правил безпечної поведінки в різних небезпечних ситуаціях;
практичної - підвищити рівень практичної підготовки учнів до дій у разі виникнення надзвичайних ситуацій, закріпити отримані знання на практиці;

відпрацювати стереотипи поведінки школярів в умовах загрози та виникнення НС.
Запорукою успішного проведення Тижня знань з безпеки життєдіяльності є ефективна організація навчально-виховного процесу, яка надасть можливість учням оволодіти основними знаннями, уміннями та навичками безпеки у повсякденному житті, сформувати у школярів правила безпечної поведінки та необхідність дотримання їх в різних нестандартних ситуаціях.


Проведення Тижня знань з безпеки життєдіяльності може включати такі етапи:


  • визначення тематики заходів Тижня знань з безпеки життєдіяльності : слід враховувати сезонні ризики: наприклад, наприкінці першого семестру варто більше уваги звертати на правила поведінки лісі , як запобігти отруєнню грибами , правила поведінки на льоду, під час ожеледиці, в умовах низьких температур, під час проведення новорічних та Різдвяних свят тощо.

Наприкінці другого семестру слід наголошувати на правилах поведінки

під час відпочинку біля водоймищ, при зустрічі з дикими та свійськими

тваринами, під час грози, подорожі до лісу тощо;


  • продумане планування: підбір навчально-дидактичного матеріалу та визначення форм проведення заходів тижня повинні відповідати віковим групам та індивідуальним особливостям дітей: 1-4 класів, 5-7 класів, 8-9 класів, 10-11 класів;




  • чітка та результативна організація навчально-виховного процесу;




  • використання сучасних педагогічних методик: інтерактивних, проектних, тренінгових тощо, які дадуть змогу задіяти не тільки свідомість дитини, а і її почуття, емоції, вольові якості, тобто залучатимуть до процесу навчання «цілісну людину»;




  • використання міжпредметних зв’язків: оскільки основи здоров’я - предмет інтегрований, тому при проведенні заходів слід опиратися на знання учнів з природознавства, біології, географії, хімії, фізики;




  • моделювання стереотипів поведінки школярів в умовах загрози та виникнення надзвичайних ситуацій, засвоєння основних правил поведінки, які гарантують безпеку повсякденного життя дитини;




  • підведення підсумків Тижня.


Безумовно, успішне втілення завдань, які поставлені перед освітніми закладами щодо навчання та виховання дітей, ознайомлення їх з правилами безпеки, можливе тільки при творчому поєднанні класних і позакласних заходів та гурткової роботи.

Особливу увагу необхідно приділити засвоєнню практичних дій учнів, їх вмілому поводженню в різних життєвих ситуаціях.


Під час проведення Тижня знань з безпеки життєдіяльності можна виділити такі компоненти: теоретичний, практичний, ігровий.
Теоретичний компонент може бути різноманітним. Його основне завдання – розширити та поглибити знання школярів про основи здоров’я, різного роду надзвичайні ситуації та правила поведінки під час їх виникнення, безпеку у повсякденному житті, ведення здорового способу життя тощо. Теоретичні знання школярі можуть отримати в ході проведення бесід, лекцій, конференцій, диспутів, дискусій, дебатів, на які бажано запрошувати фахівців з відповідних галузей.
Практичний компонент передбачає виконання школярами практичних дій: моделювання стереотипів поведінки школярів в умовах загрози та виникнення різного роду надзвичайних ситуацій
Ігровий компонент застосовується в конкурсах, вікторинах, турнірах, рольових іграх, театралізованих виставах - найбільш видовищних масових заходах «Тижня». Основна перевага вищезгаданих заходів в тому, що участь в них можуть брати всі без виключення учні.
Для учнів 1-4 класу передбачається використання таких дидактичних методів:

  • дискусії - дебати;

  • рольові ігри; проблемні ситуації тощо.

  • корисною є організація фізкультурних пауз, радіопередач валеологічного змісту, екскурсій на природу, спортивних змагань у рамках « Днів здоров’я», і нових форм навчально-виховної роботи.

Для учнів 5-9 класів – проведення нестандартних уроків:

  • уроки – прес-конференції;

  • уроки-аукціони;

  • уроки - ділові ігри;

  • уроки - типу КВК;

  • уроки-консультації;

  • комп’ютерні уроки;

  • інтегральні уроки;

  • міні-тренінг


Основні вимоги до проведення Тижня знань з безпеки життєдіяльності :

1. Залучення всіх учнів( молодшої ,середньої, старшої школи) до участі в заходах Тижня знань з безпеки життєдіяльності.

2. Органічне поєднання класної і позакласної діяльності.

3. Практична спрямованість заходів.

4. Врахування вікових та індивідуальних особливостей учнів, їх інтересів і здібностей.

Основні заходи Тижня знань з безпеки життєдіяльності

можуть бути такими:

  • проведення міні-лекторію (серії передач) по шкільній радіотрансляційній мережі під рубрикою «Це повинен знати кожен»;

  • проведення виховних годин у кожному класі, наприклад: «Твоя безпека залежить від твоєї поведінки»;

  • випуск стінгазет, проведення конкурсу на кращу стінгазету на тему: «Безпека повсякденного життя»;

  • проведення конкурсу плакатів, колажів, наприклад: «Будь уважним», «Правила безпеки повсякденного життя», «Коли електроприлади бувають небезпечні» тощо.

  • проведення конкурсів, КВК, брейн-рингів, наприклад: «Небезпеки, що оточують нас», «Азбука безпеки», «Сам собі рятувальник»;

  • проведення вікторин, наприклад: «Правила безпечної поведінки», «Виживання в екстремальній ситуації»;

  • проведення конференцій, семінарів, круглих столів, наприклад: «Сучасні проблеми безпеки життєдіяльності», «Екологічні проблеми сьогодення», «Профілактика інфекційних захворювань»;

  • написання творів на тему: «Рятувальник - професія героїчна», «Герой рятівник завжди поруч».

  • проведення дебатів, диспутів, наприклад: «Твоє життя - твій вибір», «Чи слід легалізувати легкі наркотики», «Тютюнопаління і алкоголізм - чи важко втриматися від поганих звичок?»;

  • виставка творчих дитячих робіт, наприклад: «Надзвичайна ситуація очима дітей»;

  • перегляд і обговорення відеофільмів і відеосюжетів з питань цивільного захисту та безпеки життєдіяльності;

  • виступи агітбригад ДЮП, ДЮІР, команд юних рятувальників «Школа безпеки»;

  • проведення екскурсій у територіальні підрозділи МНС України в області, в музеї, на пожежно-технічні виставки.

План проведення Тижня знань з безпеки життєдіяльності готується за 2 тижні до початку проведення.

За 3-4 дні до початку заходів у вестибюлі школи вивішується План проведення Тижня знань з безпеки життєдіяльності, умови проведення окремих конкурсів, теми семінарів, конференцій, виступів на конференціях, а також фотоматеріали з проведення Тижня знань з безпеки життєдіяльності минулих років .

У період проведення Тижня знань з безпеки життєдіяльності можна проводити радіопередачі під час великої перерви, повідомляти про заплановані заходи, місце і час їх проведення, підсумки і результати проведених заходів, називати окремих учнів-переможців і класи, які найбільш відзначилися під час проведення «Тижня знань…»

Наприкінці Тижня знань з безпеки життєдіяльності необхідно підвести підсумки змагань, конкурсів та нагородити переможців.

Орієнтовний план проведення Тижня знань безпеки життєдіяльності (І семестр)

Понеділок

1. Проведення міні-лекторію під рубрикою «Це повинен знати

кожен».Правила поведінки в зимовий період: «Переохолодження

організму. Відмороження».

2. Проведення виховної години: «Твоя безпека залежить від твоєї

поведінки ».

3. Проведення конференції (семінару) на тему: «Сучасні проблеми

безпеки життєдіяльності».

Вівторок

1. Проведення міні-лекторію під рубрикою «Це повинен знати

кожен». Правила поведінки в зимовий період: «Обережно,

ожеледиця!», «Небезпечні бурульки».

2. Проведення брейн-рингу (конкурсу, КВК) серед команд

старшокласників на тему: «Надзвичайні ситуації. Порядок дій у разі

їх загрози або виникнення».

3. Проведення конкурсу стінгазет для учнів молодших та середніх класів

«Безпечна поведінка на канікулах» або «Правила безпеки в

повсякденному житті».

Середа

1. Проведення міні-лекторію під рубрикою «Це повинен знати

кожен».Правила поведінки в зимовий період: «Небезпечні забави.

Тонкий лід».

2. Проведення вікторини для учнів середніх класів: «Правила безпечної

поведінки в повсякденному житті».

3. Проведення етапу змагань юних рятувальників серед старшокласників

за програмою Всеукраїнського громадського дитячого руху «Школа

безпеки».

Четвер

1. Проведення міні-лекторію під рубрикою «Це повинен знати

кожен».Правила поведінки в зимовий період: «Профілактика

інфекційних захворювань», «Обережно, грип».

2. Проведення дебатів серед учнів старших класів: «Твоє життя - твій

вибір».

3. Проведення екскурсії у підрозділи ДС НС України в Миколаївській

області , в музеї, на пожежно-технічні виставки.

П’ятниця

1. Проведення міні-лекторію під рубрикою «Це повинен знати

кожен».Правила поведінки в зимовий період: «Новий рік.

Святкуємо без пригод», «Обережно, петарди!».

2. Перегляд та обговорення відеоматеріалів, відеофільмів про

надзвичайні ситуації та правила поведінки під час їх виникнення.

3. Підведення підсумків «Тижня». Нагородження переможців конкурсів,

змагань, активних учасників тижня.

Орієнтовний план проведення Тижня знань з безпеки життєдіяльності (ІІ семестр)
Понеділок

1. Проведення міні-лекторію під рубрикою «Це повинен знати

кожен».Правила поведінки в весняно-літній період : «Безпечна

поведінка біля відкритих водоймищ».

2. Проведення виховної години: «Загартовування організму», «Перша

допомога при сонячному (тепловому) ударі».

3. Проведення конференції (семінару) на тему: «Чиста вода. Охорона

водних ресурсів».

Вівторок

1. Проведення міні-лекторію під рубрикою «Це повинен знати

кожен».Правила поведінки в весняно-літній період: «Отруєння

грибами».

2. Проведення брейн-рингу серед команд старшокласників на тему:

«Основи пожежної безпеки».

3. Проведення конкурсу стінгазет для учнів молодших та середніх класів

«Безпечне довкілля» або колажів «Коли електроприлади бувають

небезпечні».

Середа

1. Проведення міні-лекторію під рубрикою «Це повинен знати

кожен».Правила поведінки в весняно-літній період: «Якщо ви

заблукали в лісі».

2. Проведення вікторини для учнів середніх класів: «Виживання в

екстремальній ситуації».

3. Проведення етапу змагань юних рятувальників серед старшокласників

за програмою Всеукраїнського громадського дитячого руху «Школа

безпеки».

Четвер

1. Проведення міні-лекторію під рубрикою «Це повинен знати

кожен».Правила поведінки в весняно-літній період: «Обережно,

блискавка!».

2. Проведення дебатів серед учнів старших класів: «Тютюнопаління –

це загроза для здоров'я людини?».

3. Проведення конкурсу творів: «Рятувальник – професія героїчна».

П’ятниця

1. Проведення міні-лекторію під рубрикою «Це повинен знати

кожен».Правила поведінки в весняно-літній період: «Кліщ

маленький, а біда велика».

2. Перегляд та обговорення відеофільмів, відеосюжетів з питань

цивільного захисту та безпеки життєдіяльності.

3. Підведення підсумків тижня. Нагородження переможців конкурсів,

змагань, активних учасників тижня.

Міські курси м. Миколаєва пропонують теми, які можна використовувати під час проведення класних годин: «Твоя безпека залежить від твоєї поведінки» та інформаційно - довідковий матеріал до них, який можна використати при підготовці до різних форм уроку.



Тематичний план


Каталог: Files -> downloads
downloads -> Урок 2 Тема. Архітектура кам'яний літопис століть
downloads -> Уроках «Художньої культури»
downloads -> Науковий керівник : учитель стасюк о. С. Консультанти: батьки, бібліотекар, вчитель географії
downloads -> Реферат з основ корекційної педагогіки та спеціальної психології на тему: Психолого-педагогічна допомога сім'ям, які мають дітей з порушенням у розвитку
downloads -> Образотворче мистецтво
downloads -> Чернігівська міська централізована бібліотечна система
downloads -> Особливості розвитку культури Галицько – Волинської держави
downloads -> Визначні місця України краю незвіданих красот
downloads -> Розрахунок сил І засобів по ліквідації нс

Скачати 385.5 Kb.

Поділіться з Вашими друзьями:
  1   2   3   4




База даних захищена авторським правом ©uchika.in.ua 2022
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка