Навчити чи виховати?



Скачати 40.04 Kb.
Дата конвертації19.11.2018
Розмір40.04 Kb.
#64911
Навчити чи виховати?

Дуже часто, коли берешся до складання конспекту уроку, знаходишся перед непростою дилемою: навчити чи виховати. Адже, коли прагнеш допомогти своїм учням стати мудрими, освіченими, творчими, відповідальними та зрілими людьми, то просто дати суму певних знань з предмету – стає вже менш актуальним. З кожним роком дорослішання своїх учнів, я відчуваю своє особисте покликання вплинути на їхню поведінку та вберегти їх від реальних загроз дорослого життя: наркоманії, алкоголізму, тютюнопаління, тощо. Тема циклу уроків «Молодь і молодіжна культура» в старших класах – багатогранна, а тому і дає можливість вчителю сьогодні піднімати безліч питань, які не лише цікавлять підростаюче покоління, а й ті, що тепер є особливо болючі та важливі для суспільства. Усі методи навчання в даній темі застосовуються не лише заради того, щоб розважити учнів чи привернути їхню увагу на конкретні проблеми, а перш за все для того, щоб домогтися конкретних змін у поведінці старшокласників, сутність яких могла би привести їх до деструктивних наслідків.

Старшокласники – є найавтономнішою аудиторією у процесі учіння, а тому практичне застосування їхніх мовленнєвих навичків стає більш вираженим та осмисленим власним досвідом, і по-особливому сприймається та цінується однолітками. Саме старшокласники у своїй самостійності мають змогу досягти великих успіхів у навчанні, розвиваючи своє творче мислення та удосконалюючи свої мовленнєві навички читання, письма, аудіювання та говоріння.

Готуючи компетентну особистість, в свою практику роботи з учнями старших класів активно впроваджую метод навчально-пошукових проектів, ситуативних діалогів, рольових ігор, дискусій та обговорень проблемних питань, під час котрих розвиваються не лише мовні навички, а й логічне мислення та здатність висловлювати та відстоювати свої погляди на проблеми, які дуже часто ставить перед ними саме життя.



ТЕМА УРОКУ: СКАЖИ НАРКОТИКАМ - НІ!

Практична мета - вчити осмислювати та критично оцінювати

отриману інформацію, розвиваючи вміння вести бесіду за темою, формуючи вміння монологічного і діалогічного мовлення.

Освітня мета - розширювати знання учнів з теми, яка вивчається, навчаючи їх працювати з додатковими джерелами інформації.

Розвиваюча мета - розвивати творчий потенціал учнів, кмітливість, логічне мислення, мовленнєву реакцію, готовність до участі в іншомовному спілкуванні для подальшої самоосвіти та спонтанно і логічно висловлювати свою думку.

Виховна мета - використовувати можливості іноземної мови для пропаганди здорового способу життя.
ОБЛАДНАННЯ: текст для аудіювання «DO YOU WANT TO KISS AN OLD ASHTRAY» та картки з тестовим завданням для контролю рівня розуміння прослуханого, агітаційні плакати «Скажи наркотикам-НІ!», проектні роботи учнів (презентації своїх думок на поставлену проблему теми уроку), кросворд, тестова картка «Правда про паління», текст для читання «Crisis Fact-file», відеокасета з записом пісні «What Did You Do Last Night», відеоролики про цінність життя, картки для проведення лексичної інтерактивної гри «Знайди свою пару».

Хід уроку

І. Підготовка до сприйняття іншомовного мовлення
1. Мовна розминка. (Warm-up)

- Пісня “What Did You Do Last Night?”


What did you do?

Where did you go?

Whom did you see last night, please, tell me!

What did you do?

Where did you go?

I had fun last night.

What did you do?

Where did you go?

I had a wonderful time.

I stayed home and did my homework.

I had a wonderful time last night.

We had a wonderful time.

What did you do?

Where did you go?

Whom did you see last night, please, tell me!

What did you do?

Where did you go?

He had fun last night.

What did you do?

Where did you go?

He had a wonderful time.

He stayed home and did his homework.

He had a wonderful time last night.

We had a wonderful time.



  • Мікродіалоги у режимі Р1- Р2; Р3-Р4 за тематикою пісні та з актуалізацією Past Simple у питальних та стверджувальних реченнях.

2. Оголошення теми та мети уроку.

- відеоролик про наркоманію сьогодні «Using drugs»

- слово вчителя:

Teacher: It isn’t easy to be young. Going on speaking about the life of teenagers we cannot help dealing with the one of the most serious problems, the problem of drugs. I hope that at the end of the lesson you will know exactly what way in your life you are going to choose.

ІІ. Основна частина уроку.



  1. Ознайомлення учнів з лексикою теми.

  • Інтерактивна гра «Знайди собі пару»

( учням роздаються слова окремо від їх значень, їх завдання – знайти відповідність слова з його значенням)

addicts – people who take drugs regularly;

crack/ecstasy – two drugs which became popular with teenagers

in the late 80s. Both are cheaper than heroin or

cocaine;

crops – harvests;

arms – weapons (guns, bombs, etc.);

AIDS – a disease. The letters stand for Acquired Immune Deficiency

Syndrome;

slogan – a short sentence used to promote something;

dealers – people who sell something (in this case, drugs);

to glamourise – to make something look exciting and attractive.



  1. Актуалізація знань теми попереднього уроку.

а) діалог-презентація для введення теми спілкування

  • Oh, my God! It’s high time to have come Mark home already!!! Where is he? I can’t be waiting for him any more…

(the nock at the door)

  • Oh, Mark! Why is it so late, dear?

  • Mum, sorry, I’d have been back earlier but Kate wanted me to see her off… Don’t be angry, Mummy!

  • OK. Go to the bathroom, wash your hands and let’s have supper, it’s on the table…

(Mark goes to the bathroom. His mother soon founds a pack of cigarettes in his pocket)

  • Mark, I have to ask you a question and I want you to be honest… Have you started smoking?

  • Yes, Mum, I have.

  • Oh, no, Mark!!!!!!! Why???? Tell me!!!!! You know it’s bad for you.

  • But, Mum, you smoke. I got them from you. If you didn’t smoke I’d not have them. Anyway, all my friends smoke.

  • But you are only fifteen, Mark!!!!!!! You’re too young to be smoking!!!!! How long has this been going on?

  • Well, I started a few months ago, I suppose… But I really like it, Mum.

b) Мовна бесіда

Teacher: Why is smoking so popular among teenagers?

  • у режимі Р1, Р2, Р3, Р… (колекція думок)

  • узагальнення думок

FOR First of all everybody has his own choice: to smoke or not to smoke. If you try to be smoke-free you can kill yourself because people who have already been smoking for a long time can’t give up doing it in one day. It is difficult for them. All their diseases have become acute, the attacks of heart happen oftener. You are a free person that is why you could do everything what you want with your own health and life. To ban smoking is an offence against person’s rights.

AGAINST We think it is necessary to ban smoking in public places because it is very bad and it leads to degradation of our nation. Unfortunately, smoking is a bad example for children. Kids begin to smoke at the age of 11 – 12 years old. They want to look older. The health of passive smokers becomes worse as well. They have made their own choice and they have a right to insist on banning smoking in public places. And finally, smoking pollutes nature as emissions of cars, plants and factories. That’s why the government of Ukraine has to adopt the “No smoking” law. Smokers know that their habit is probably going to kill them, but they prefer not to think about it.

c) Робота в групах



- кросворд «Марки цигарок»

F

D

R

H

I

N

H

Q

P

O

S

T

W

E

Y

W

M

A

G

N

A

Y

Y

B

Y

A

Z

I

S

P

M

O

R

E

B

O

A

T

D

N

C

W

A

E

L

M

F

N

C

H

E

S

T

E

R

F

I

E

L

D

A

G

H

T

I

S

L

J

A

K

L

M

M

N

O

O

P

T

B

Q

M

R

S

U

E

T

V

N

W

X

O

U

E

Y

X

Z

L

A

E

C

F

D

R

M

N

L

Q

T

I

H

B

J

K

L

O

K

T

P

R

W

Words: Marlboro, LM, Bond, Camel, Chesterfield, Winston, West, Parliament, Magna, More.

Key-word: DEATH

  • тестове завдання на підтвердження чи заперечення тверджень

Are the statements true or false?

  1. Smokers are more likely to get colds and the flu than non-smokers.

  2. Cigarettes aren’t tested on animals.

  3. Smoking courses heat problems, cancer.

  4. Second-hand smoke from other people’s cigarettes is harmless.

  5. Doctors claim that lots of teenagers smoke because they lack self-confidence.

  6. Tobacco kills more Americans each year than alcohol, drugs and AIDS combined.

The key: 1 – true; 2 – true; 3 – true; 4 – false; 5 – true; 6 – true.

d) Аудіювання тексту



- слухання тексту

DO YOU WANT TO KISS AN OLD ASHTRAY

A beautiful girl looks across the dinner table at an attractive young man. He is walking over to her. She is pleased. She pauses while he comes near her. Then suddenly, when he is near, she turns round and walks quickly away. “Ugh”, she says, “he smells like an old ashtray.” It is an anti-smoking advertisement in British cinemas.

In 1971 the British Government made a law about smoking. Every packet of cigarettes must have a health warning on it. Television and radio stations cannot advertise cigarettes. Almost half the trains in Britain is “No smoking”. You may not smoke in British theatres.

But people still smoke where and when they can though they know that nicotine in tobacco is bad for them. Habits of younger people are not too fixed, that is why the Government films are for young people. The new advertisements in cinemas show attractive young men and women who smoke. Other young people look at them and say: “Yes, they are attractive, but ugh! Their hair and clothes smell of tobacco; their teeth and fingers are all yellow.” “Do you want to kiss an old ashtray?”



  • Виконання тестового завдання по прослуханому тексту




Mark true or false statements

True

False

1.

Anti-smoking advertisements are very popular in British cinemas.







2.

The young girl is walking over to the young man at the end of dinner.







3.

She kisses him and says that he smells of tobacco.







4.

Every packet of cigarettes must have a colored picture on it.







5.

In Britain television and radio often advertise cigarettes.







6.

Now in Britain almost half the train is “No-smoking”.







7.

You may not smoke in British theatres.







8.

Habits of younger people are well-fixed.







9.

The Government films about smoking are for elder people.







10.

The new advertisements in cinema show attractive young men and women who smoke.







Key: 1 – true; 2 – false; 3 – false; 4 – false; 5 – false; 6 – true; 7 – true; 8 – false; 9 – false; 10 – true.

  1. Робота з текстом для читання CRISIS FACT-FILE

There are three main kinds of drugs hard, soft and legal. They can all cause addiction, serious illness and even death.

Hard Drugs

Include heroin, cocaine, LSD and crack.

Soft Drugs

Include marijuana, amphetamines (speed), solvents (glue) and ecstasy.

Legal Drugs

Include tobacco, alcohol and certain tranquillisers.

In New York, over 50% of all arrests are connected with drugs.

Customs officers only find between 15 to 20% of drugs entering the USA and

Western Europe

The two most important drug-growing areas are Latin America and South-East

Asia. People there depend on money from their drug crops.

Thousands of drug-addicts die every year. Some die from drugs themselves.

Others die from AIDS. This is because they use dirty needles or share needles.

Drugs are the second biggest business in the world. Only the arms industry is bigger.



Is there a solution to the problem? We'll consider two possible solutions.

1) Advertising campaigns

They play an important part in the war against drugs.
In America there have been several campaigns in recent years. Each one has had
a message for example, "Just Say No", "Stop The Madness" or "Don't Do
Drugs". A lot of movie and pop stars took part in these campaigns.

In Britain, some anti-drugs campaigns have tried to shock young people. They showed how heroin, for example, can completely destroy addicts' lives. Also, how dirty needles spread AIDS.

Others have been less dramatic. The slogan for one in Scotland was "Choose life not drugs. Be all you can be." This focused on pictures of healthy, independent young people not the problems of addicts.

2) Education

As well as advertising, education is also vital in the fight against drugs. Many schools have a drug-education programme for children as young as 8 or 9. Programmes like these include books, videos and cassettes. Some schools even arrange visits from ex-addicts. One of these is Ted Cooper. He travels around Britain giving teenagers two-hour drug-education lessons. He tells them exactly how addicts live. How they...

  • steal money

  • lose their friends

  • hurt their f amities

  • are cheated by dealers

  • destroy their health.

"That's the truth", says Ted, "And don't glamorize it".

Teacher: The world is facing a drug crisis. There are more addicts today than ever before. Look at the “Crisis Fact-File” to see how serious the problem is. Look through and be ready to answer the following questions:


  1. What can drugs cause?All of them can cause addiction, serious illness and even death.

  2. What drugs belong to hard (soft, legal)? - Hard drugs include heroin, cocaine, LSD and crack. Soft Drugs include marijuana, amphetamines (speed), solvents (glue) and ecstasy. Legal Drugs include tobacco, alcohol and certain tranquillisers.

  3. What are the most important drug-growing areas? - The two most important drug-growing areas are Latin America and South-East Asia.

  4. How many people die of drugs every year? - Thousands of drug-addicts die every year. Some die from drugs themselves. Others die from AIDS. This is because they use dirty needles or share needles.

  5. What are the ways of solution the problem? - Advertising campaigns. They play an important part in the war against drugs. As well as advertising, education is also vital in the fight against drugs.

4 . Монологічне мовлення учнів (захист учнівських проектів “SAY – NO TO DRUGS!”) (учнівські презентації в Power Point)

5. Узагальнення обговорених питань уроку.

Teacher: Life is too short to waste it on drugs. We have to value its every moment and enjoy it. I hope you’ll agree with William Henry Davies and his famous words in the verse “Leisure”:

What is this life, if full of care,

We have no time to stand and stare.

No time to stand beneath the boughs

And stare as long as sheep or cows…

No time to see when woods we pass

Where squirrels hide their nuts in grass.

No time to turn at beauty’s glance

And watch her feet, how they can dance…

A poor life if full of care

We have no time to stand and stare…

Переклад речень про життя (відео кліпЖиття)

Выход есть всегда, просто, нужно найти его.

– There is always an exit, just find it.



Смысл жизни в том, что имеет для тебя смысл.

– The life sense is the thing which is the sense for you personally.



Если тебе трудно – бейся до последнего.

– If it is difficult for you, fight till the end.



Люби жизнь и она полюбит тебя.

– Love your life and it will love you.



Не показывай свою боль и станешь сильнее.

– Don’t show your pain and you’ll become stronger.



Лекарство от любви – другая любовь.

– The medicine from one love is another love.



Добивайся того, чего ты хочешь. Не жди, когда оно придет само.

– Try to get what you want. Don’t wait for its own coming.



Найти место в жизни – полдела. Главное понять – твое ли это место.

– To find your own place in life is a half work. The main goal is to understand if it is your own place.



Судьбу можно изменить, если ты знаешь свою судьбу.

– Fate can be changed if you know your own fate.



- Усні висловлювання учнів про життя.

- Декламація “MOTHER TERESA’S MESSAGE”

Life if an opportunity, benefit from it.

Life is a beauty, admire it.

Life is bliss, taste it.

Life is a dream, realize it.

Life is challenge, meet it.

Life is a duty, complete it.

Life is a game, play it.

Life is costly, care for it.

Life is wealth, keep it.

Life is love, enjoy it.

Life is a mystery, know it.

Life is a promise, fulfill it.

Life is a sorrow, overcome it.

Life is a song, sing it.

Life is a struggle, accept it.

Life is a tragedy, confront it.

Life is an adventure, dare it.

Life is luck, make it.

Life is too precious, do not destroy it.

Life is life, fight for it!



ІІІ. Заключна частина уроку.

  1. Підбиття підсумків. Оцінювання учнів.

  2. Домашнє завдання (Підготувати усне повідомлення “Is is good or bad to have an idol?”)

Каталог: attachments
attachments -> Обґрунтування вибору проблеми
attachments -> Обладнання: комп’ютерні слайди, тексти поезій Архілока, Тіртея Актуалізація опорних знань
attachments -> Урок з Зарубіжної художньої культури 11 клас Культова арабо-мусульманська архітектура
attachments -> Склад і функції крові. Лабораторна робота. Мікроскопічна будова крові людини та жаби
attachments -> Серцево судинні
attachments -> Тема: Хімія та їжа Девіз: Хіміки це ті, хто дійсно розуміють світ!
attachments -> План Пояснювальна записка. Тема Науково-теоретична підготовка вчителя фізичної культури. Тема Питання педагогіки та психології в фізичному вихованні
attachments -> Урок Обміркуйте ситуацію

Скачати 40.04 Kb.

Поділіться з Вашими друзьями:




База даних захищена авторським правом ©uchika.in.ua 2022
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка