Односкладні речення як частини складного речення. Синтаксичний розбір односкладних речень



Дата конвертації20.11.2018
Розмір0.53 Mb.
#65203
ТипУрок

ОДНОСКЛАДНІ РЕЧЕННЯ ЯК ЧАСТИНИ СКЛАДНОГО РЕЧЕННЯ. СИНТАКСИЧНИЙ РОЗБІР ОДНОСКЛАДНИХ РЕЧЕНЬ

  • Урок для 8 класу

Прочитайте виразно вірш. Визначте його тему та ідею. Як ви ставитесь до суржика? Чи є в ньому односкладні речення?

  •  Рідна мова, наче рідна мати,
  • І тому, як матір, бережи.
  • Хіба можна мову забувати?
  • Друже, нею дорожи.
  • Не вживай слова неукраїнські:
  • «Постірати» чи «клубничний» сік,
  • Чи, скажімо, в мене є «ботінки»,
  • Чи «пришитий білий воротнік».
  • Бо не мова буде це, а суржик,
  • А якщо й матюк ще додаси,
  • Солов’ї усі поглухнуть в лузі
  • Від такої мовної «краси».
  • Андрій Гураль

Розкрийте зміст прислів’їв. До якого виду односкладних речень вони належать?

  • Не шукай красоти, а шукай доброти.
  • Добре говорить, та зле творить.
  • Дзвонити не вміємо, а перестати не сміємо.
  • Брехні слухають, а брехунів б’ють.
  • Хоч рачки повзи, а обіцяне привези.

Вікторина

  • Швидко і правильно дати відповідь на запитання
  • 1. Чим односкладні речення відрізняються від двоскладних?
  • 2. Які види односкладних речень ви знаєте?
  • 3. Що таке називні речення?
  • 4. Чим може бути виражений головний член називних речень?
  • 5. У яких стилях мовлення найчастіше вживають називні речення?
  • 6. Що таке означено-особові речення?
  • 7. Що таке неозначено-особові речення?
  • 8. Що таке узагальнено-особові речення?
  • 9. Що таке безособові речення?
  • 10. Що таке неповні речення?
  • 11. Який розділовий знак ставиться на місці пропущеного присудка у неповних реченнях?
  • 12. Речення «Мальва прекрасна» є двоскладним чи односкладним? Доведіть.
  • Молодці!

Робота на картках

  • Картка № 1 Пригадати і записати назви п’яти художніх творів, які вивчалися на уроках української літератури.
  • Картка № 2 Стисло, користуючись переважно називними реченнями, передати епізод відомого фільму. Використати до п’яти речень.
  • Картка № 3 Використовуючи лише односкладні називні речення, складіть текст SMS-повідомлення для вашого однокласника про перенесення контрольної роботи з української мови на два дні.
  • Картка № 4 Складіть і запишіть односкладні речення, які є рекламним закликом користуватись мобільним зв’язком одного з мобільних операторів України.
  • Картка № 5 Складіть і запишіть односкладні речення, які є записами домашніх завдань у шкільному щоденнику.
  • Картка № 6 Використовуючи лише односкладні речення складіть текст SMS-повідомлення для ваших батьків про те, що затримаєтеся в школі, бо допоможете прикрашати ялинку в класі.

Односкладні прості речення можуть бути частинами складного речення.

  • Односкладними реченнями може бути
  • ― одна з частин складного речення (Народ не вибирають: ти тільки брунька в нього на гіллі.);
  • ― всі частини складного речення (У Вербний тиждень не можна садити городини, не сіяли колись і буряків).

Графічний диктант Проаналізувати будову складних речень: усно виділити граматичні основи. Поруч із номером складного речення записати його схему-модель (1+1; 1+2, 2+1, 2+2), де 1 — умовно односкладне речення, 2 — умовно двоскладне речення.

  • 1. Чернеча гора в Каневі, де поховано Тараса Шевченка, є нашою найбільшою національною святинею (В. Смілянський).
  • 2. Небагатьом відомо, що канівської святині могло б і не бути (В. Смілянський). 3. Верболози ще зелені, і кора їхня не гірчить повітря осіннім віддихом
  • 4. Щоб не заснути, він почав співати (О. Васильківський).
  • 5. Йшли далі через ліс, і краса його набирала все нової сили (Є. Гуцало).
  • 6. Далеко линули слова «Заповіту», і кінця-краю не було цим людським потокам (О.Іваненко).
  • 7. Жаль розлучатися з прозорим весняним лісом, він весело сяяв у лагідному сонячному промінні (Є. Гуцало).
  • 8. Не хотілося спускатися з кручі, праглося вбирати живий мальовничий простір (Є. Гуцало).
  • 9. Ми знаємо: води так багато на нашій планеті
  • (І. Падалко).
  • 10. Відберіть у народу мову, і він ніколи більше вже не створить її (К. Ушинський).
  • 11. У степу не було стежок, і колії доріг вели зі сходу по Придніпров’я (А. Малишко).

Перевір себе

Змоделювати складні речення, поєднавши їх частини з правого й лівого стовпчиків. Які частини складних речень є умовно односкладними реченнями?

  • 1. Городи садили часом і на клечальні свята,
  • 2. У затінку дрімучого пралісу знаходиться зручне ложе,
  • 3. У часи середньовіччя вважалося,
  • 4. На сади приходьте дивитися при місяці,
  • 5. Іноді він бачив усе так виразно,
  • 6. Оглянься —
  • А. коли він стоїть на небосхилі (І. Сенченко).
  • Б. прожиті твої дні летять слідом за тобою (Є.Гуцало).
  • В. і картоплі в такі роки виростали швидко (Ф.Рогов).
  • Г. що в центрі світобудови міститься людина (Із кн. «Я пізнаю світ»).
  • Д. що аж моторошно ставало (О. Васильківський).
  • Е. звідки можна послухати
  • сольний концерт одного з відомих карпатських водоспадів (З календаря).
  • Назвати номери речень, що відповідають поданим схемам-моделям: а) 1+2; б) 2+1

Ключ:

  • а) схемі-моделі 1+2 відповідають 1, 3, 4 і 6 речення;
  • б) схемі-моделі 2+1 відповідають 2 і 5 речення

Лінгвістична гра «Третє зайве» Дослідити, у яких синтаксичних конструкціях виділені неозначено-особові речення виконують роль частин складного речення, а в яких — роль вставних речень.

  • 1. Змалку нас привчають, як звертатися до мами, тата, дідуся, бабусі, сестри, брата (С.Богдан).
  • 2. Тактовність, кажуть у народі, починається з уміння знайти правильну лінію поведінки з кожною людиною, залежно від її душевного стану (А. Коваль).
  • 3. Здавна вважали, що треба бути дуже обережними під час знайомства (С.Богдан).
  • 1. Донедавна вважали, що слово «товариш» як звертання використовується для вираження взаємоповаги переважно в робітничому середовищі (С. Богдан).
  • 2. У давнину вірили, що все живе має свій дух (С. Богдан).
  • 3. Як розповідають, до Кирилівки Тарас Григорович Шевченко прибув у жнива, у липні…(Д. Чуб).

Творче конструювання За поданими початками скласти складні речення так, щоб друга частина була: а) умовно двоскладним реченням; б) умовно односкладним реченням. Виділити граматичні основи.

  • 1. Починає дніти…
  • 2. Уявляється мені степ…
  • 3. Тихо в лісі…
  • Зразок:

Пошуково-вибіркова робота на основі тексту Прочитати мовчки текст. Визначити його стильову належність. Дібрати заголовок. Виписати односкладні речення (у тому числі й ті, що входять до складу складних речень). Чи є в тексті неповні речення? Зробити синтаксичний розбір 2-3 односкладних речень, скориставшись планом.

  • Уявіть себе малим, дуже малим чоловіком. Уявіть собі, що вас, того маленького чоловіка, поставили на широкій рівній оболоні, на якій зрідка стоять порослі травою старі мурашники. Оболонь укрита травою, що вам сягає до пояса. Між травою квіти аж хапають за очі своїми кольорами. А гляньте довкола себе… Ніде краю не видно. Обрій неба, наче вижолоблена півкуля, кругом вас далеко спочиває на землі. Ніде ні лісу, ні гори. Лише мурашники видно. А поїдете десять миль у який-небудь бік — те саме й те саме… Ні краю, ні берега.
  • Степ… Український степ зі своїми високими могилами. Це одинокі дороговкази для людей, які туди заблукають (За А. Чайковським).

ПОСЛІДОВНІСТЬ СИНТАКСИЧНОГО РОЗБОРУ ПРОСТИХ РЕЧЕНЬ

  • 1. Визначити граматичну основу речення.
  • 2. Просте чи складне (якщо складне, то позначити початок кожної частини літерами, розбирати їх таким чином, як і прості речення).
  • 3. Двоскладне чи односкладне (якщо односкладне, то вказати його тип (означено-особове, неозначено-особове, узагальнено-особове, безособове, називне).
  • 4. Повне чи неповне.
  • 5. Поширене чи непоширене.
  • 6. Ускладнене чи неускладнене (якщо ускладнене, указати тип ускладнення).
  • 7. Тип речення за метою висловлювання: розповідне, питальне, спонукальне.
  • 8. Тип речення за емоційним забарвленням: окличне чи неокличне.

Домашнє завдання

  • Розібрати подані речення, використовуючи план з попередньої вправи.
  • 1. Вечоріло. Сонце пишно закотилося за сині гори.
  • 2. До Миколи не сій гречки й не стрижи овечки.
  • 3. Віковічні перелоги давно розорано.
  • 4. Був травень. Сорок третій рік. Визвольним вік його нарік.
  • 5. Слухняна трава рівними покосами лягала по стрижених луках.
  • 6. Дівчатка гралися в скакалки, двірник у сірому фартусі старанно змітав листя з тротуару, дві баби з кошиками поспішали на базар і на ходу за щось пересварювались.
  • 7. Як сіно косять, то дощів не просять.
  • 8. Не насушиш насіння ― посушиш голову.
  • 9. Правду кажуть про гуцула, що в гнізді орла його земля отецька пригорнула, свою снагу дала.
  • 10. На подвір’ї було темно, а далі почало чогось видніти.

Каталог: wp-content -> uploads -> 2016
2016 -> Київський національний лінгвістичний університет базові навчально-методичні матеріали
2016 -> Програма навчальної дисципліни аграрне право опис навчальної дисципліни форма навчання Курс
2016 -> Черкаський інститут банківської справи Університету банківської справи
2016 -> Програма навчальної дисципліни господарське право опис навчальної дисципліни форма навчання Курс Семестр
2016 -> Методичні Рекомендації Запобігання і виявлення
2016 -> Програма додаткового вступного випробування з фаху для вступників на здобуття ос
2016 -> Кз «Веселівська районна різнопрофільна гімназія» Веселівської районної ради
2016 -> Урок №3 Реферативна робота
2016 -> Лекція №1 Вступна лекція: Екологія як наука Екологія мета, завдання, методи, основні терміни та визначення


Поділіться з Вашими друзьями:




База даних захищена авторським правом ©uchika.in.ua 2022
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка