Орієнтовне календарно-тематичне планування уроків мистецтва



Скачати 178.5 Kb.
Дата конвертації06.11.2018
Розмір178.5 Kb.
#60987




Орієнтовне календарно-тематичне планування уроків мистецтва

8-й клас. Мистецтво в культурі минулого

до підручників авт. Масол Л.М., ТзОВ «Видавництво «Світоч», авт. Гайдамака О.В., ТОВ «Видавництво «Генеза».
Орієнтовні скорочення: СММ, СОМ – сприймання творів музичного, образотворчого мистецтва; ПЗ – практичне завдання; ХТД - художньо-творча діяльність; РІ-ДЛ − робота з Інтернет-джерелами та літературою П – поняття




Дата уроку

Тема уроку. Теоретичний матеріал для засвоєння

Орієнтовні практичні завдання

Твори для сприймання та інтерпретації,

що інтегрують навчальний процес

Д/з

1

2

3

4

5

6

І розділ. Стилі та напрями мистецтва стародавніх епох і цивілізацій: античний, візантійський, романський, готика, Ренесанс


1




Таємниці мистецтва стародавніх цивілізацій

Єгипетські піраміди, величні храми і загадкові скульптури. Рельєфи, розписи палаців, храмів, гробниць, папірусів. Роль канону в мистецтві давніх єгиптян. Архітектурні споруди Месопотамії. Рельєфи фантастичних тварин: Вавилонський дракон, лев, Шеду.

П: піраміда, зіккурат, папірус, капітель, канон.


ХТД: створити мотив декоративно-графічної композиції на теми давнього Єгипту («Сонце – володар світу», «Таємничий скарабей», «Чарівний лотос») для оздоблення закладки для книги, календаря, обкладинки зошита або ювелірних прикрас тощо.


СОМ: фоторепродукції: піраміди, храми Карнака та Луксора, Сфінкс, портрет Ніфертіті, маска Тутанхамона, фрески «Музикантки», «Полювання у хащах лотосу»; Зіккурати Месопотамії, Вавілонська вежа, ворота богині Іштар, Висячі сади Семіраміди; скульптури «Дама з Урука», «Гільгамеш з левеням».


РІ-ДЛ: за бажанням дослідіть: У чому полягає унікальність та оригінальність художньої культури Древнього Єгипту?

2. Поцікавтесь яким було мистецтво найдавнішої цивілізації на території України, порівняйте культурні досягнення трипільців з давньоєгипетськими та країн дворіччя.



2




Таємниці мистецтва стародавніх цивілізацій

Музика і танці в культових обрядах давніх Єгиптян. Гімни на честь богів, містерії. Виникнення музичних інструментів (флейта, арфа).




ПЗ: роздивіться єгипетські фрески та рельєфи із зображенням музикантів і танцівниць, поміркуйте які особливості мали мистецтва музики і танцю Давнього Єгипту, висловіть свої уявлення?

СОМ: фоторепродукції: фрески «Танцівниці на бенкеті», «Музиканти із Фів», рельєф «Арфіст Хенові і співак Іті», богиня Баст із ситром у руці.

СММ: Дж. Верді опери «Аіда», «Навуходоносор»; Ц.Франк ораторія «Вавилонська вежа».




РІ-ДЛ: за бажанням:

  1. Поцікавтесь як відображені образи Єгипту і Месопотамії у творах митців світу;

З’ясуйте які є варіації на теми Єгипту і Месопотамії у сучасному мистецтві

3




Мистецтво античності − колиска європейської цивілізації. Міфологічна основа давньогрецького мистецтва. «Людина − міра всіх речей». Простота і лаконічність давньогрецької архітектури: храм, ордер, споруди Афінського Акрополю. Досконалість скульптури. Керамічний вазопис.

Роль музики в суспільному та особистому житті давніх греків. Музичні інструменти. Великі Панафінеї. Зародження жанру гімну.

Мистецтво мандрівних співаків – аедів, рапсодів і кіфаредів. Театр - «школа» громадян!
П: Акрополь, ордер, канелюри, гімназій, меандр, скена, орхестра, аеди, рапсоди.і кіфареди


ПЗ: Пригадайте давньогрецькі міфи про мистецтво.

Які пам’ятки Давньої Греції належать до Семи чудес світу?

Визначте за атрибутами зображені музи.

Порівняйте особливості грецьких ордерів. Який ордер використано в храмі Парфенон?

З’ясуйте якими пластичними засобами передано динаміку і рух скульптури Мирон «Дискобол». ХТД: варіант 1. Створіть ескіз трафарету меандру в давньогрецькому стилі для декорування речей, стін тощо;

варіант 2. Створіть трафарет за грецькими мотивами в техніці витинанки.




СОМ: фоторепродукції: Парфенон, Ерехтийон, Афінський Акрополь, храм Артеміди в Ефесі, храм Ніки Аптерос (екстер’єр); скульптури: Мирон «Дискобол», Фідій. Статуї Афіни, Зевса Олімпійського, Херес «Колосс Родоський», Агесандр «Афродіта (Венера) Мілоська», «Лаокон»; Леохар «Аполон Бельведерський»; «Ніка Самофракійська».


РІ-ДЛ: за бажанням дослідіть: 1. Твори кінематографа, присвячені Давній Греції;

2. Сюжети давньогрецького вазопису – героїв яких міфів вони втілюють;

3. Втілення одного сюжету давньогрецького міфу (або героя міфу) у творах різних видів мистецтва.

Дослідіть у вільний час, які мистецькі змагання відбувалися в Афінах, Дельфах, Спарті та інших полісах Стародавньої Греції. Яке значення у давній Спарті надавалося музиці?

Поцікавтеся, у театрах яких країн застосовуються маски.


4




Велич і могутність Давнього риму.

Практичність римської архітектури (римський форум, тріумфальні арки, мости, терми акведуки). Винаходи та нові конструктивні елементи в будівництві (бетон, цегла, купол, арка), тосканський і композитний ордери. Реалістичні портрети (скульптура, живопис). Подорож Помпеями. Театри, одіони, амфітеатри і цирки. Міми – самобутній римський театральний жанр, праобраз оперети. Всезагальне захоплення музикою в побуті (водяні органи-гідравлоси, приватні оркестри рабів). Віртуозність і помпезність музичної культури імператорського Риму. Виникнення камерних акторських труп. Капітоличні концерти-змагання. Значення військової музики. Інструменти духових оркестрів (прямі і вигнуті роги, букцини)

П: енкаустика, ротонда, терми, форум, одіон, міми.



ПЗ: Поцікавтеся міфами давніх римлян. Порівняйте пантеон богів давніх греків і римлян. Чи є спільні образи? Порівняйте особливості музичного мистецтва Давнього Риму з музичним мистецтвом Давньої Греції.

ХТД: Створіть оригінал-макет рекламної брошури про пам’ятки мистецтва Давнього Риму.

варіант 1. Виконайте замальовки відомих пам’яток архітектури, скульптури періоду античності. Скомпонуйте роботи у брошуру;

варіант 2. Створіть оригінал-макет буклету про мистецтво Давнього Риму, використовуючи програми Microsoft Publisher або Word



СОМ: фоторепродукції: «Капітолійська вовчиця», Колізей, Пантеон, реконструкції імператорських форумів, фаюмські портрети, кінна статуя Марка Аврелія, фоторепродукції: «Багата римлянка грає на кіфарі». (фреска з вілли Боскореале, I ст. н.е.) Музей «Метрополітен», Нью-Йорк;

«Урок музики в стародавньому Римі» (фреска з Помпей, I ст. н.е.). Національний археологічний музей, Неаполь.

СММ: А. Хачатурян. Балет «Спартак»: Тріумф Риму, Цирк (на вибір).


РІ-ДЛ: за бажанням дослідіть: Які здобутки мистецтва давніх римлян використовуються у сучасній художній практиці.

2. Поцікавтеся творами різних видів мистецтва (кінематографу, музичного, образотворчого, театрального), присвяченими Давньому Риму.



  1. Створіть віртуальну екскурсію. Орієнтовні теми: «Стежками Давнього Риму», «Стародавні Помпеї», «Шедеври римської скульптури у світових музеях» тощо.



5-6




Пам’ятки мистецтва Північного Причорномор’я та Скіфії.

Особливості формування скіфської культури. Архітектура, скульптура та монументальний живопис міст-полісів, заснованих давньогрецькими переселенцями (Ольвія, Херсонес, Пантикопей, Тіра, Феодосія, Фанагорія, Танаїс, Керкінітида).

П.: інкрустація, звіриний стиль, пектораль.


ПЗ: Розглянте зразки скіфського мистецтва, що вас дивує чи вражає в ньому? Схарактеризуйте «Скіфський звіриний стиль»

ХТД: варіант 1. Створіть ілюстрацію до пісні «Ольвія»(муз. Б.Теніна, сл..Г.Лопоткіна);

варіант 2. Створіть рельєф в анімалістичному жанрі за мотивами «Скіфського звіриного стилю».



СОМ: зразки «скіфського золотарства», античних золотих виробів, Нікопольська скіфська срібна амфора,

Підготуйте інформацію про мистецтво скіфів з додаткових джерел, орієнтовні теми «Українська колекція скіфського золотарства», «Одяг скіфів»…

У вільний час прочитайте поему-баладу Л.Костенко «Скіфська Одіссея».

Завітайте на сайт музею історичних коштовностей України в Києві http://miku.org.ua/

Дізнайтеся, де збереглися залишки споруд давньогрецьких театрів. Охарактеризуйте їх архітектурні особливості. Поміркуйте, чому вони мають саме таку будову.



7-8




Велич і краса мистецтва Візантії та Київської Держави Християнські храми Візантії, особливості будови та розкіш внутрішнього оздоблення. Мозаїка храмів. Візантійський іконографічний канон. Вплив візантійських традицій на мистецтво Київської Русі. Архітектура Києва (Софієвський собор), Чернігова. Рукописна книга. Музика в храмі. Синтез мистецтв у християнському храмі. Літургія – основна форма православної служби. Хоровий спів a capella. Жанри церковної музики. Давньоруський культовий спів, знаменні розспіви. Крюкова нотація. Народний театр.

П: вівтар, ікона, іконопис, іконостас, a capella, літургія, стихира, тропар, кондак



ПЗ: 1. Які почуття ви пережили, слухаючи музику? Порівняйте емоційні враження від сприймання творів різних видів мистецтва.

2. Охарактеризуйте колорит – музичний і візуальний. Поміркуйте, чи могла би сучасна естрадна (поп, рок) музика гармонійно вплітатися у єдність мистецтв, створюючи атмосферу єдиного цілісного художнього образу у храмі?

ХТД: створення ескізу мозаїки в техніці «штампування».


СОМ: фоторепродукції: Собор св. Софії та церква св. Ірини в Константинополі, церкви св. Аполлінарія в Равенні (мозаїки, інтер’єр); ікони Григорія Чудотворця (ХІІ ст.) та Володимирської Богоматері; фото Софія Київська, Києво-Печерська лавра (Київ), собори Чернігова: Спасо-Преображенський, Борисо-Глібський; (фрески, мозаїки, інтер’єр); ілюстрації до Остромирова Єванглія; А. Рубльов «Трійця» Ікони Феофана Грека, Ікона Волинської Божої Матері.

СММ: К.Стеценко «Всенощна», стародавні візантійські розпіви (стихира, канон), церковні жанри (стихира, тропар, кондак);

В.Степурко. М.Шух. Духовні хорові твори; І.Карабіць. опера-ораторія «Київські фрески».


РІ-ДЛ: за бажанням дослідіть: 1. «Візантійський іконографічний канон» і на прикладах творів мистецтва поділіться своїми відкриттями з однокласниками.

2. Створіть мультимедійну екскурсію. Орієнтовні теми: «Подорож до двох Великих Софій – Константинопольської та Київської»; «Шедеври книжкової мініатюри»; «Мозаїки – вражаючий кам’яний живопис» тощо

РІ-ДЛ: За бажанням поцікавтеся основами богослужінь східного і західного християнських обрядів. Порівняйте їх.


9-10




«Важке мовчання» архітектури та лицарський кодекс честі. Оборонний характер романської архітектури, собор, замок, вежа донжон. Синтез мистецтв у архітектурі: монументальний живопис, скульптурне оздоблення. Лицарський кодекс честі. Символіка середньовічного герба.

Діяльність мандрівних акторів-музикантів трубадурів, труверів, меннезінгерів, менестрелів, скоморохів. Музичні твори створені за мотивами легенд про долю (опера Р. Вагнер «Тангейзер», опера П.Чайковського «Іоланта»).


П: донжон, герб, аріозо, інтерлюдія, інтродукція, постлюдія.

ПЗ: 1. Охарактеризуйте будівлі романського стилю. Що спільного, а що відмінного у цих спорудах? Подискутуйте з однокласниками, чому саме такі риси притаманні архітектурі цього стилю.

2.Розгляньте ілюстрації і визначте особливості костюмів персонажів.

3. Розгляньте зразки гербів. Зверніть увагу на їхню форму. Спробуйте «розшифрувати» зміст зображень.

ПЗ: 1. Пригадайте відомі вам романси. Які основні ознаки цього вокального жанру? Поміркуйте, яка мелодія може бути до поезії відомого міннезінгера Вальтера фон дер Фогельвейде: «Я твій в дні щастя й дні біди…»

2. Пригадайте, що таке увертюра? Увертюри до яких опер ви слухали?

3. Як ви гадаєте, про що розповіла музика Р. Вагнера? Якого вона характеру? Як у музиці відтворено змагання?

4. Порівняйте характер музики Інтродукції та Аріозо. Які відтінки почуттів характеризують кожен із фрагментів (музика сувора, збентежена, схвильована, стримана, ніжна, лірична, тендітна)? Яка музика звучить у фіналі? Розкажіть за характером музики, як завершується сумна історія Іоланти.

ХТД: Організуйте «костюмерну майстерню» (робота в групах). «Жіноче ательє» розробляє колекцію одягу за середньовічними мотивами для Прекрасної Дами, «чоловіче ательє» – моделі одягу для лицаря.




СОМ: фоторепродукції: Вормсский собор Святого Петра, Комплекс у Пізі, Камянець-Подільський замок, Хотинська Фортеця, Білгород-Дністровська фортеця (фасад, інтер’єр).

СММ: Р. Вагнер Увертюра до опери «Тангейзер» Музичне змагання лицарів (фрагмент). Григоріанський хорал. Г.Аретинський і лінійна нотація музики.





РІ-ДЛ: за бажанням дослідіть: 1. Історію одного з українських замків.

2. Дізнайтеся про зниклі міста-фортеці: Тустань, Чуфут-Кале та ін.

3. Поцікавтеся творами кіномистецтва про епоху лицарства.


  1. Поцікавтеся, зйомки яких кінотворів відбувалися на території українських замків і фортець.

РІ-ДЛ: За бажанням ознайомтеся з операми «Тангейзер» та «Іоланта», поділіться своїми враженнями і міркуваннями з однокласниками.

  1. Дослідіть історію популярності лютні та створіть мультімедійну презентацію «Лютня: від середньовіччя до сучасності».




11-12




Колорит готичного міста. Готичний стиль в архітектурі середньовічного міста. Синтез архітектури, скульптури, монументального живопису (вітражі). Готичний стиль у книжковій мініатюрі. Музика в готичному соборі. Григоріанський хорал, Меса, реквієм. Балади. Середньовічний театр (мікрель, мораліте, містерія). Музичні інструменти (лютня, ребек, орган-партатив).

П.:аркбутан, вітраж, меса, реквієм




ПЗ: 1. Висловіть свої враження від архітектури в готичному стилі. Поміркуйте над словами Фоми Аквінського, філософа й богослова XIII ст., який вважав красу сумою, поєднанням трьох властивостей: цілісності, пропорційності та сяйва.

  1. Порівняйте зразки буквиць готичного та романського стилів, чи відображають вини характер свого часу?

ХТД: варіант 1. Виконайте замальовки екстер’єрів чи інтер’єрів готичних споруд;

варіант 2. Створіть ескіз буквиці в готичному стилі.




СОМ: фоторепродукції: Собор Нотр-Дам у Парижі, собор у Шартрі, собору Уельсі (фасад, інтер’єр).

СММ: О.Регіспі «Церковні вітражі», Б.Годар «Готична симфонія»




РІ-ДЛ: Здійсніть віртуальну екскурсію до собору Паризької Богоматері, Шартрського або інших соборів, створених у готичному стилі. Як утілено синтез мистецтв у храмі? У чому магія світла в соборі? Яку атмосферу створюють вітражні вікна?

  1. Проведіть дослідження «Створення книги»: історія розвитку. Поміркуйте, які здобутки майстрів середньовічної книги застосовують і в сучасних книгах.

3. Поцікавтесь можливостями виготовлення вітражів у домашніх умовах. Запропонуйте варіанти оздоблення вітражами приміщень (однієї з кімнат вдома, класної кімнати, актової чи спортивної зали тощо)

РІ-ДЛ: У вільний час ознайомтеся із всесвітньовідомим мюзиклом «Собор Паризької Богоматері» (композитор Риккардо Коччанте). Проведіть з однокласниками його обговорення




13-14




Ідеали й образи Ренесансу. Звернення до античної традиції в архітектурі (споруди Філіппо Брунелескі) мистецький талант Мікеланджело Буонаротті. Головні риси скульптури епохи Відродження.

Створення наукової теорії лінійної перспективи. Новий світ Північного Відродження, творчість Яна Ван Ейка, Пітера Брейгеля Старшого, Альбрехта Дюрера) «Сніданок» -найбільш характерний вид голландського натюрморту.

Спадщина Джованні Палєстріни - вершина духовної хорової музики.

Меса – жанр духовної музики. Розвиток світської музики. Мистецтво бельканто. Поява інструментальних жанрів (прелюдія, токата, фантазія) та популярність інструментальної музики.

Орландо Лассо - майстрів вокально-хорового мистецтва

П: перспектива, кругла скульптура.



ПЗ: 1. Охарактеризуйте скульптури Мікеланджело. Порівняйте їх з творами Античності та Середньовіччя.

2.Дізнайтеся з різних джерел, якими талантами був обдарований Леонардо да Вінчі, якій тематиці присвячено багато творів Рафаеля?

3. Які історії розповіли вам картини із зображенням Мадонн? Чи подібні ці твори до ікон? Поясніть свої міркування.

ХТЗ: Створіть живописний натюрморт − основу для обкладинки журналу, заставки кулінарного теле-шоу, шпалер для екрану комп’ютера чи телефону. За бажанням, у вільну хвилину оцифруйте натюрморт та опрацюйте його фільтрами графічних редакторів.

СММ: Дж. Палєстріна. Меса Папи Марчело. Agnus dei; О. Лассо. «Луна»;

М.Скорик. Три фантазії для лютні з Львівської табулатури ХVІ ст.




СОМ: фоторепродукції: церква Санто Спіріто та собору Санта Марія дель Фьоре у Флоренції, собор святого Петра в Римі (фасад, інтер’єр, Андреа Верроккіо «Кінна статуя кондотьєта Коллеоні у Венеції»; Мікеланджело Буонаротті «П’єта». Мікеланджело «Мойсей».

Мазаччо. Фрески «Апостол Петро і збирач податків”, „Чудо зі статиром”, Рафаэль. «Афінська школа» Ботічеллі «Портрет Джуліано Медічі»; Лоренцо Коста «Жіночий портрет»; Леонардо да Вінчі «Портрет Чечілії Галлерані (Дама з горностаєм)»;

Ян ван Ейк «Портрет подружжя Арнольфіні», Пітер Брейгель Старший «Мисливці на снігу», Альбрехт Дюрер «Автопортрет», «Чотири апостоли», гравюри, П. Класс-ван Харлем «Натюрморт с крабом», Балтазар ван дер Аст «Натюрморт з фруктами», Питер Артсен «Мясная лавка»


РІ-ДЛ: Здійсніть дослідження щодо інтерпретації одного біблійного сюжету у творах митців Середньовіччя, Відродження та Ренесансу.

РІ-ДЛ: Виконайте проект «Образи Ромео і Джульєти в музиці».

Дослідіть, як композитори різних часів і країн (П. Чайковський С. Прокоф’єв Ш.Гуно) втілили образи Шекспіра у своїх творах.


15-16




Шедеври Північного Відродження.

Особливості Північного мистецтва Відродження.

Архітектура Північного Відродження в Нідерландах, Україні.

Розквіт фламансько-голланського та німецького живопису. Алегоричний творчість Ієронімуса Босха, Пітера Брейгеля Старшого, Альберхта Дюрера. Виникнення нідерландської поліфонічної школи, музична творчість Орландо Лассо. Розвиток інструментальних жанрів (прелюдії, токати, фантазії).



П: колорування

ПЗ: Порівняйте особливості Ренесансу в Італії та інших країнах.

Проведіть Стильові аналогії між між літературними, музичними й живописними творами доби Відродження.

Що можна розповісти про характер музикування зображених людей на полотнах братів Ян і Хуберта ван Ейки фрагмента Гентського вівтаря, Матіса Грюнвальда фрагмента Грюнвальдського вівтаря?

Що цікавило художників минулого під час відображення музичної культури?

ХТЗ: намалюйте зимовий пейзаж намагаючись передати настрій природи.

Орієнтуючись на ідеї картини Брйгеля Старшого «Фломандські прислів’я», визадайте символічні сюжети до українських прислів’їв і приказок.



СОМ: фоторепродукції Лувра, Ван Ейк «Подружжя Арнольфіні», Ієронімус Босх «Концерт у яйці», Пітер Брейгель Старший «Фламаннлські прислів’я», «Мисливець наснагу», Альберхт Дюрер «Автопортрет».

СММ: Орландо Лассо «Тік-так», «Луна»;

М.Скорик «Три фантазії для лютні зі Львівської табулятури ХVIст.











ІІ розділ. Стилі та напрями мистецтва: бароко, рококо, класицизм, романтизм, реалізм

17




Величність бароко. Тлумачення «бароко». Архітектурні форми, інтер’єри стилю бароко. Розквіт мистецтва творення і оздоблення меблів. Декоративний живопис. Народження класичної форми пейзажу. Живопис Мікеланджело да Караваджо, Дієго Веласкеса, Рембрандта ван Рейна, Яна ван Гойена, Якоба Ван Рьойсдала

П: капітель, пілястра, поліфонія




ПЗ: 1. Яка архітектурна форма утворює композиційну вертикаль фонтана Фіюмі? Розгляньте, з якою майстерністю Лоренцо Берніні відтворив сюжет із твору давньоримського поета Овідія «Метаморфози».

  1. Спробуйте уявити себе серед зображеної художниками (Ян ван Гойен, Якоб Ван Рьойсдал) природи і передати словами те, що побачите і відчуєте.

ХТЗ: варіант 1. Намалюйте натюрморт з атрибутами мистецтва у стилі «малих голанці»;

варіант 2. Створіть замальовки меблів для оформлення вітальні у стилі бароко;

варіант 3. Створіть ескіз вітальні у стилі бароко.


СОМ: фоторепродукції: Лоренцо Берніні. Площа Святого Петра в Римі, Франческо Борроміні. Фасад церкви Сант Аньєзе на площі Навона в Римі (фасад, інтер’єр); Маттеус Пеппельман. Дрезденський Цвінгер, фонтан «Купальня німф»; меблів у стилі бароко; репродукції: Андреа Поццо. «Святий Ігнатій Лойола в раю» (Церква Сант-Іньяціо, Рим); П’єтро да Кортона. «Алегорія Божественного провидіння» (Палаццо Барберіні, Рим), Мікеланджело да Караваджо. «Вечеря в Еммаусі», Дієго Веласкес. «Сніданок», «Портрет інфанти Маргарити». Рембрандт ван Рейн. «Автопортрет», «Нічний дозор», Ян ван Гойен. «Пейзаж з дубом». Якоб Ван «Рьойсдал. Болото».


РІ-ДЛ: 1. За допомогою різних джерел дізнайтеся більше про шедеври світового мистецтва, що зберігаються у музеях Дрездена (Дрезденська картинна галерея, Музей порцеляни).

У вільний час за бажанням дослідіть риси бароко у сучасних інтер’єрах та меблях. Зробіть ілюстровану добірку та презентуйте свій доробок.






18

Бароко: музика

Творчість німецького композитора Йогана Себастьяна Баха. Орган − улюблений інструмент Баха. Поява програмної академічної музики. Діяльність італійських композиторів-скрипалів Арканджело Кореллі, Джузеппе Тартіні, Антоніо Вівальді та скрипкових майстрів з міста Кремони: Аматі, Гварнері та Страдиварі. Жанр концерт.

П: аранжування, фуга.


ПЗ: 1. Вслухайтеся у темброву палітру музики. Звучання яких інструментів нагадує вам орган? Прослідкуйте за появою основної теми фуги у різних голосах. Спробуйте визначити, як будується драматургія фуги. Поміркуйте, де у нашому житті використовують поняття «поліфонія»;

2. За бажанням, у вільний час послухайте один з міні циклів (Прелюдію і фугу) з «Добре темперованого клавіру» Й.С.Баха;

3. Проаналізуйте форму концерту. Згадайте особливості цього жанру. Як вони втілені у концерті «Зима»? Як розгортається музична драматургія твору? Спробуйте за своїми враженнями від прослуханої музики скласти її літературну програму. Поцікавтеся у вільний час, чи співпадає ваша програма з оригінальною-композиторською. Доберіть картину, співзвучну музичним настроям.


СММ: Й.С.Бах Органна фуга соль мінор, токата і фуга для органа ре мінор, А. Вівальді. Цикл «Пори року». Концерт «Зима»;

Г.-Ф.Гендель. Ораторії




РІ-ДЛ: 1.Дослідіть, у яких інтерпретаціях звучить музика Й.С.Баха та А. Вівальді у наш час?

2. У вільну хвилину із додаткової літератури дослідіть історію розвитку скрипки.

3. У вільний час поцікавтеся які ознаки стилубароко застосовують дизайнери у оформленні інтер’єрів.


19-20




Перлини українського бароко. Особливості та риси українського бароко: архітектура, скульптура, живопис. Національна самобутність гетьманського (козацького) бароко. Особливості жанру парусна. Популярність народні картини «Козак Мамай». Філософія, поезія Григорія Сковороди. Виникнення жанру партесний концерт, особливості партесного співу. Утвердження ідеї високого професіоналізму в музичному мистецтві Миколою Дилецьким. Поява унікального музично-пісеннго жанру думи. Жартівливі сценки інтермедії (інтерлюдії). Діяльність шкільного театру.

П: Картуш, монограма, парусна. партесний концерт, кант



ПЗ: 1. Охарактеризуйте фасади будівель. Як виявилися риси європейського бароко в архітектурі України?

2. Які ознаки, характерні стилю бароко, проявилися у скульптурних зображеннях?



  1. Визначте характерні риси українського бароко в архітектурі.

  2. Якби ви проектували власний житловий будинок, які досягнення бароко ви б використали?

  3. Охарактеризуйте образ козака Мамая у різних інтерпретаціях.

ХТД: варіант1. Виконайте живописні або графічні композиції за мотивами текстів кантів Г.Сковороди;

варіант 2. Створіть живописну композицію «Козак Мамай»;

варіант 3. Виліпіть рельєфну композицію за мотивами бароко: декор для інтер’єру, меблів.

ПЗ: 1. Охарактеризуйте свої почуття від прослуханої музики. Поміркуйте над висловом М. Дилецького, зазначеним на обкладинці його «Музичної граматики»: «Мусикиа есть, яже своим гласом возбуждает сердца человеческая ово к веселию, ово к печали или смешенне...».

2. У вільний час дослідіть провідні мотиви й образи історичних пісень та дум. Якби вам запропонували створити думу чи сучасну історичну пісню, як у тематику ви б обрали? Поясніть свій вибір.

3. Запишіть і виконайте інтермедію з вашого шкільного життя.

4. За бажанням дослідіть творчість Григорія Сковороди і визначте головну ідею тих творів, що вам сподобалися. Поміркуйте над сенсом людського життя. Чи згодні ви з позицією Григорія Сковороди щодо цього?


СОМ: фоторепродукції: Андріївська церква, Маріїнський палац, Георгіївський собор Видубецького монастиря у Києві Домініканській костел, Собор Святого Юра та каплиця Боїмів у Львові, Троїцький собор у Густині, Преображенський собор в Ізюмі, церква в Почаєві (екстер’єр, інтер’єр, іконостас, вівтар); скульптури Галуша Пфістера, Йоганна Георга Пінзеля; Ікона «Покрова Богородиці» з портретом Богдана Хмельницького; репродукції українська парусна «Портрет Роксолани», «Портрет Кшиштофа Збаражського», картини із зображенням козака Мамая.

СОМ: Обкладинка Музичної грамоти М. Ділецького, рукопис Дилецького; фрагмент ікони «Хористи». «Воздвиження Хреста» кінця ХУІІІ ст., ілюстрація «Дума про козака Голоту», Д. Нарбут «Іван Богун», народна картина «Козак Мамай з кобзою», портрет Г. Сковороди (титул збірки «Сад божествених пісень)

СММ: М. Дилецький. Хоровий твір


РІ-ДЛ: Дослідіть архітектурні споруди у вашій місцевості. Можливо, деяким з них притаманні риси бароко. Визначте, які саме. Дослідіть історію створення цієї споруди. Створіть замальовки цих архітектурних пам’яток

  1. За допомогою довідникової, науково-популярної та іншої літератури, Інтернету дізнайтеся більше про діяльність видатних особистостей цієї культурної епохи та їхній внесок у розвиток і становлення української художньої культури.

  2. Створіть альбом (кейс) «Пам’ятки українського бароко» (колективна робота)

РІ-ДЛ: 1. Створіть добірку музичних шедеврів України XVII-XVIII ст.

2. Дослідіть особливості поширення кобзарства в Україні. Дізнайтеся про тематику пісенного репертуару, особливості народних музичних інструментів – кобзи та бандури.



  1. Разом з однокласниками заплануйте фольклорну експедицію для дослідження музичної культури рідного краю (Орієнтовні теми: «Історія в піснях мого краю», «Музичні інструменти у побуті українців»).




21




Галантний і примхливий рококо. Період легкої галантності і вишуканості. Палацова архітектура. Особливості організації інтер’єрів. Декоративне панно. Заглиблення у світ фантазії, міфологічних і пасторальних сюжетів, екзотичних казкових образів. Світський характер живопису Жана Антуана Ватто. Галантний стиль європейської музики початку XVIII ст. Інструментальні мініатюрні пасторальні та танцювальні жанри. Французька лютнева і клавесинна музика Франсуа Куперена і Жан-Філіпа Рамо, музика англійських верджиналістів Уїльяма Берда, Генрі Перселла. Формування жанру сюїта.
П: Фальконе, панно, мелізми, клавесин, верджінел, алеманда, куранта, сарабанда, жига

ПЗ: Що відбувається на картинах періоду рококо? Уявіть, що ви – персонажі сюжету. Спробуйте «оживити» картину.

ХТД: варіант 1. Виліпіть з пластиліну ескіз рельєфу ліпнини з рослинними мотивами у стилі рококо (бароко);

варіант 2. Створіть рамку для фото у стилі рококо та декоруйте її матеріалами на вибір;

варіант виліпіть декоративну скульптуру «пастораль» за мотивами мейсенського фарфору.

ПЗ: Охарактеризуйте музику сюїти. Уявіть, як виглядають і які рухи виконують танцівники. Поясніть свої міркування.


СОМ: фоторепродукції: палаци Сан-Сусі у Потсдамі, Амалієнбург (Мюнхен) (екстер’єр, інтер’єр), А. Ватто «Танець», «Любовна гамма», «Три музи».

СОМ: Фоторепродукція французького клавесину XVII-го століття.

СММ: Дакен «Зозуля», Ж.-Б.Люллі «Гавот», Ф.Куперен «Будильник», Ж.Ф. Рамо «Тамбурин», Ригодон «Курка», У.Берд «Волинка. Флейта і барабан»; Й. С. Бах . Французька сюїта до-мінор


РІ-ДЛ: Дізнайтеся які особливості технології створення ліпнини з гіпсу для оформлення сучасних інтер’єрів у стилі рококо (бароко) та навіщо використовують пластилін?

РІ-ДЛ: 1. За бажанням у вільний час дослідіть особливості чоловічого та жіночого вбрання епохи бароко та рококо. Поміркуйте, які його елементи використовують художники – модельєри в сучасному одязі.

2. Прослухайте музичні твори у виконанні на клавесині чи його різновидах – верджиналі, чембало.


22-23




Класичний – це зразковий! Форанція – Батьківщина класицизму. Зв'язок античних ідеалів, традицій Ренесансу і мистецтві класицизму. Врівноважена гармонія архітектури класицизму. Версаль – колиска французького класицизму. Живопис Нікола Пуссена, Клода Лоррена, Жака Луї Давида. Живописні шедеври українських портретистів Дмитра Левицького і Володимира Боровиковського. Скульптура Е.М.Фальконе, Ж.А.Гудона, скульптори І.Мартос, Г.Вітвер.


ПЗ: 1. З’ясуйте особливості композиції картин класицизму.

2. У чому особливість парадного портрету?

3. Дослідіть характерні ознаки класицизму в архітектурних спорудах України.

ХТЗ: ваірфант 1. Створіть графічні начерки будівель вашої місцевості, у яких ви виявили ознаки стилю класицизму;

варіант 2. Придумайте і намалюйте вигляд класичного парку з висоти пташиного польоту;

варіант 3. Намалюйте архітектурний пейзаж з класичною будівлею.




СОМ: фоторепродукції: Лувр. Східний фасад (Клод Перро) Наполеонівська Арка Миту у Мілані (Люїджі Каньола), Версаль. Палац (Жюль Ардуен-Мансар, Шарль Лебрен, Антуан Куазевокс), паркова скульптура Версалю «Колісниця»; Гостинний двір у Києві, Палац Розумовського у Батурині; Палац Грохольського. Садиба Вороновиця, Вінницька область; Будинок міської адміністрації Полтави, частина ансамблю Круглої площі,(А. Д. Захаров); Ніжинський ліцей; Контрактовий будинок (Київ); Костел Св. Флоріана, м. Шаргород; Е.М.Фальконе «Флора», Ж.А.Гудон «Бюст Руссо», «Статуя Вольтера», І.Мартос «Пам’ятник Ришельє в Одесі», Г.Вітвер «Фонтани площі ринок у Львові»;

Репродукції: Н. Пуссен «Пейзаж з Орфеєм і Евридикою», «Танкред і Ермінія», «Натхнення поета»; К. Лоррен «Пейзаж з Енеєм», «Полудень», «Італійський пейзаж», А. Лосенко. «Прощання Гектора з Андромахою», «Полудень»; Жака Луї Давид «Клятва Гораціїв», «Наполеон при переході через Сен-Бернар», невідомий художник «Портрет Василя Гамалії»; Д. Левицький «Портрет Катерини ІІ», В.Боровиковський «Портрет Д. Трощинського», «Портрет Катерини ІІ»




РІ-ДЛ: 1. Дізнайтеся про стиль ампір у мистецтві. Зробіть добірку творів мистецтва у цьому стилі, охарактеризуйте один з них.

2. Проведіть дослідження: порівняйте жанр парадного портрету в епоху класицизму та скульптурного портрету епохи Античності. Зробіть висновки.

П: мансарда, колонада, пропорції, поліфем.


24-25




Класицизм: музика

Музична творчість великих майстрів віденської класичної школи – Ф. Й. Гайдн, В. Моцарт, Л.Бетховен. Героїка і патетика у класичному мистецтві. Драматичне і героїчне в симфонії. Затвердження симфонізму як методу відображення дійсності в динаміці.

Хорові концерти М.Березовського, А.Веделя. Церковна і світська музика Д.Бортнянського. Церковні й світські канти Г.Сковороди і Д.Ростовського.

П.: патетика, соната, симфонія, сонатно-симфонічний цикл, концерт, квартет



ПЗ: проведіть дискусію на тему: «Класика і сучасність: у пошуках діалогу?

пригадайте які сонати ви слухали? Для яких інструментів вони були написані? Хто автор музики?

Охарактеризуйте музичну драматургію і циклічну форму сонати. Як використовують контраст у розвитку музики?

Що ви знаєте про жанр концерту?Які концетри ви слухали? Дл яких інструментів вони написані?

Пригадайте «дитячу симфонію» Й Гайдна, що вній незвичайного? Чому вона отримала таку назву?

Які почуття викликає музика концерту М.Березовського? Яка частина є ліричним центром циклу?

Схарактеризуйте емоційно-образний зміст музики А.Ведель «Херувимська», передайте своє ставлення до неї.


СММ: Й. Гайдн. Симфонія «Прощальна», симфонія з ударами литавр (ІІч.);В. Моцарт «Симфонія № 40» соль мінор, соната ля мажор, концерт для флейти та арфи з оркестром до мажор, опера «Чарівна флейта», «Реквієм»; Л.Бетховен «Патетична соната» (№ 8), «Героїчна» (№3); ода до радості з симфонії №9;

М.Березовський хоровий концерт «Не отвержи мене во времястарости», А.Ведель «Херувимська»; Д.Бортнянський «Концерт для чембало з оркестром», сонати для фортепіано,

Г.Сковорода «Всякому городу нрав і права», «Ой ти птичко, жовтобока»


Дослідіть в Інтернеті, які класичні симфонії звучать у сучасних флешмобах. Послухайте ці твори в записі.

За бажанням складіть кросворд до теми «Класицизм»



26-27




Романтичні образи в мистецтві. Сюжетне та жанрове розмаїття романтизму. Портретна лірика. Романтичні образи Карла Брюллова, Франческо Хайця, Костанса-Марі Шарпантьє.


ПЗ: 1. Порівняйте дві однойменні картини «Меланхолія». У якій із них ми відчуваємо сум, а в якій відчай? Чому? Яку роль на своїй картині відвів природі Шарпантьє? Сучасники Франческа Хайєця вважали, що у його картині присутні елементи театральності. Що вони мали на увазі? Які ще предмети на полотні доповнюють настрій молодої жінки?

2. Опишіть словами художника вираз обличчя сумної і радісної людини.

ХТЗ: створіть ліричний портрет улюбленого актора (актриси) театру чи кіно.


СОМ: І. Шишкін «На півночі дикій» К. Брюллов «Дівчина, яка збирає виноград», Ф. Хайєць «Меланхолія», К-М. Шарпантьє «Меланхолія»


РІ-ДЛ: за бажанням дослідіть1. Які особливості романтизму в архітектурі.

2.Поміркуйте, чому романтизм – це не лише стиль мистецтва, а і особливий тип сприйняття світу і людини.



28-29




Музика романтиків. Розквіту вокальної лірики у жанрі романсу. Жанровими різновидами романсу (балада, елегія, баркарола, серенада), діапазон романсової лірики та тема кохання. Ліричні вокальні мініатюри Франца Шуберта. Жанр романсу у творчості українських та російських композиторів М. Глинка, М. Римський-Корсаков, П.Чайковський, М. Лисенко, С. Гулак-Артемовський та ін. Історія створення романсу М Глінки на вірші О. Пушкіна «Я пам’ятаю мить чарівну».

Українські солоспіви («Їхав козак за Дунай» (вірші С.Климовського), «Стоїть гора високая» (вірші Л.Глібова), «Дивлюсь я на небо» та «Взяв би я бандуру» (вірші М.Петренка)). Зразки музично-поетичної лірики М.Лисенка. Розкриття краси народної музики композиторами (Антоніна Дворжака, Ференца Ліста, Йоганнеса Брамса, Міхала Огінського, Фредеріка Шопена

СОМ: репродукція В. Тропінін «Гітарист», І. Прянішніков «Жорстокі романси».

П: Рапсодія



ПЗ: 1. Пригадайте, які ознаки притаманні польському народному танцю «полонез»?

2.Спробуйте створити власну романсову мелодію (вокаліз або на вірш улюбленого поета). Доберіть до неї назви: «Меланхолія», «Душевний порив» «Сум», «Елегійний мотив», «Розлука», «Сповідь», «Розчарування», «Самотність».



СММ: М.Глинка «Я пам’ятаю мить чарівну», М.Лисенко Дует «Коли розлучаються двоє», А.Дворжак «Слов’янські танці», М. Огінський. Полонез «Прощання з Батьківщиною» (для ф-но та в оркестровому звучанні).


РІ-ДЛ: 1. Поцікавтеся популярністю жанру «романс» у наш час. Зробіть аудіо-добірку сучасних романсів та поділіться результатами своїх досліджень з однокласниками.

2.Створіть фотосесію «Романтичні образи моїх сучасників» або селфі «Я – романтик!»




30-31




Реалізм у образотворчому. Мистецтві. Герой Гюстава Курбе – основоположника реалістичної школи

Побутові картини Франсуа Міллє. Великий реаліст-мислитель Адольф фон Менцель. Тематична картина – провідний жанр реалістичного живопису. Українська тема у творчості російських живописців і скульпторів. Діяльність художників передвижників (І.Репін, К.Трутовський І. Шишкін, А. Куїнджі, І. Левітан і ін.). Портретний, пейзажний і побутовий жанри українського живопису (К.Павлов, А.Мокрицький, К.Туровський, М.Пимоненко, В.Ваильківський) Українська скульптура (Ф.Балавенський, М.Микешин, Л.Ползен).




ПЗ: 1. Порівняйте тематику європейських реалістичних творів з українськими.

2. Які риси були властиві українському образотворчому та музичному мистецтву другої половини XIX століття?

ХТЗ: варіант 1. Створіть етюд реалістичного живописного пейзажу у техніці гуаші;

варіант 2. Намалюйте реалістичну композицію в побутовому жанрі на теми українських народних обрядів.



СОМ: репродукції: Г. Курбе «Поховання в Орнані», «Роздрібнювачі каміння», «Пообідній відпочинок в Орнані», «Ательє художника», Ж-Ф.Мілле «Збирачі колосся» Дом'є Оноре Вікторьен «Співаки» Адольф фон Менцель «Залізопрокатний завод»; І.Репін «Портрет М. П. Мусоргського», «Запорожці пишуть листа турецькому султану» К. Трутовський. «Весільний викуп»; М. Пимоненко «Ревнощі», Васильківський С. І. «Весна в Україні», «Козача левада», В. Орловський «Хати в літній день», «Жнива», А.Куїнджі. «Місячна ніч на Дніпрі», М. Івасюк «Мати»; Л.Позен. «Лірнику з поводирем», «Скіф», М.Микешин «Памятник Б.Хмельницькому у Києві».

Проведіть дослідження і з’ясуйте, хто з художників присвячував свої твори тематиці українського козацтва.

За бажанням ознайомтеся з творчістю видатного іспанського художника за фільмографією: «Гоя, або тяжкий шлях пізнання», «Гойя в Бордо», «Привид Гойї».




32




Реалізм у музичному мистецтві. Особливості реалістичного зображення дійсності і характерів в музично — сценічних творах. Принципи реалізму в оперній творчості Джузепе Верді та Ж. Бізе.

Творчість М. Мусоргського.. Особливість творчості С.Гулака-Артемовського. до повісті «Тарас Бульба»

М.Мусоргський Пісня Варлама «Як у городі було у Казані» та хор «Расходилась, разгулялась удаль молодецкая» з опери «Борис Годунов».


ПЗ: 1. У чому, на вашу думку, реалізм зображення головних героїв опер «Ріголетто», «Борис Годунов», «Тарас Бульба»?

2. В яких операх українські композитори використовували народні обряди, яка їх роль в оперній драматургії?

3. Охарактеризуйте один з музичних образів, який вас найбільше вразив. У чому полягає його реалістичність?


  1. Об’єднайтеся у три групи. Група «Песимісти» доводять, що Ріголетто – негативний герой. Група «Оптимісти» думку «Песимістів», доводить протилежне, група «Арбітри» вирішує, чиї аргументи були переконливіші.




СОМ: І.Репін «Портрет М. П. Мусоргського», ілюстрації Е.Кибрика

Джузепе Верді опера «Ріголетто». Арія Джільди. Арія-монолог Ріголетто. Пісенька герцога. Фінальна сцена в бурі.

М.Мусоргський. Хор «Расходилась, розгулялась удаль молодецкая» з опери «Борис Годунов»;

П.Ніщинський. Хор «Закувала та сива зозуля»,

Д.Січинський. Опера «Роксолана». Хор русалок з прологу.


РІ-ДЛ: Підготуйте презентацію фрагменту одного з українських народних обрядів.

У вільний час подивіться екранізації опери «Ріголетто», фільми про Роксолану.



33




Стильовий синтез. Творчість Тараса Шевченка і Миколи Лисенка.

Українське мистецтво ХХ століття.

Т.Шевченко, М.Лисенко − громадські діячі бурхливої епохи, які втілювали національні ідеї в творчості. Роль М. Лисенка в становленні української класичної музики. Шевченко художник, як його творчість вплинула на українську культуру загалом і музичне мистецтво зокрема.

П: офорт.



ПЗ: заспівайте пісні на вірші Т.Г.Шевченка. створіть власну мелодію до одного з віршів Кобзаря.

ХТД: варіант 1. Створіть емблему фольклорного фестивалю;



варіант 2. Створіть ескіз для оформлення диску «Шевченко і музика»

М.Лисенко Опера «Тарас Бульба». Арія «Гей літа орел», «Різдвяна ніч», Хори колядників, хор «Заповіт»


Мистецький проект «Шевченко і лисенко – фундатори української культури»

34-35




Панорама мистецтв ІІ

Перевіряємо свої досягнення



Н.А. Лємешева, методист предметів художньо-естетичного циклу комунального навчального закладу

«Черкаський обласний інститут післядипломної освіти педагогічних працівників Черкаської обласної ради»
Каталог: uploads -> editor -> 5098 -> 407825 -> sitepage 42 -> files
407825 -> Актуалізація опорних знань Вправа «Прдовж речення»
407825 -> Анімалістичний жанр у графіці. Зображення тварин в статиці та динаміці
407825 -> У майстерні скульптора
407825 -> Н. А. Лємешева, методист Черкаського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних працівників Черкаської обласної ради навчити людину жити в світі прекрасного
407825 -> Сайфудінова Г. П., вчитель художньої культури Худяківської зош І-ІІІ ст. Черкаської районної ради Черкаської області технології інтегрованого навчання як один із шляхів підвищення ефективності уроку художня культура
407825 -> Використання інфрмаційно комунікаційних
407825 -> У майстерні скульптора
files -> Програма Мистецтво. 5 9 Класи
files -> Орієнтовне календарно-тематичне планування уроків мистецтва 8-й клас. Мистецтво в культурі минулого
files -> «погоджено»: «затверджено»

Скачати 178.5 Kb.

Поділіться з Вашими друзьями:




База даних захищена авторським правом ©uchika.in.ua 2022
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка