Пальчиками граємо, мову розвиваємо (збірник дидактичних ігор та вправ для розвитку дрібної моторики рук) Матеріли схвалені на педагогічній раді від 10. 03. 2011 р



Сторінка1/5
Дата конвертації18.06.2018
Розмір1.21 Mb.
  1   2   3   4   5
УКРАЇНА

ДЕПАРТАМЕНТ ОСВІТИ ТА ГУМАНІТАРНОЇ ПОЛІТИКИ

МІСЬКИЙ МЕТОДИЧНИЙ КАБІНЕТ УСТАНОВ ОСВІТИ

ДОШКІЛЬНИЙ НАВЧАЛЬНИЙ ЗАКЛАД (дитячий садок)

СПЕЦІАЛЬНОГО ТИПУ №29 «ЛАСТІВКА»

ЧЕРКАСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ




Пальчиками граємо,

мову розвиваємо

(збірник дидактичних ігор та вправ

для розвитку дрібної моторики рук)

Матеріли схвалені

на педагогічній раді

від 10.03.2011 р.

М.Черкаси

2011 рік

Формування правильної вимови у дітей - це складний процес. Дитині потрібно навчитися керувати своїми органами мовлення, сприймати зверненне до неї мовлення, здійснювати контроль за мовленням оточуючих та власним. В роботі з дітьми (а особливо з тими, що вже мають порушення мовлення) велику увагу необхідно приділяти розвитку функції дрібних м’язів рук. Рухи рук тісно пов’язані з мовленням, вони є одним з факторів його формування.

Зв’язок рухів руки з мовленням був відмічений ще в 1928 році. Пізніше, на основі спеціально проведених дослідів було висунуто думку про те, що рухи пальців рук стимулюють розвиток центральної нервової системи і прискорюють розвиток мовлення дитини.

Тренування рухів пальців рук дітей покращує не тільки рухові можливості дитини, а й розвиток психічних і мовних навичок. У свою чергу, формування рухів руки тісно пов’язано з розвитком рухового аналізатора і зорового сприймання, різних видів чутливості, просторового орієнтування, координації рухів та ін.

Дитина, що має високий рівень розвитку дрібної моторики, вміє логічно мислити, в неї достатньо розвинуті пам’ять, увага, зв’язне мовлення.

В роботі з дітьми – логопатами педагоги дошкільного закладу використовують різноманітні інноваційні технології, серед яких особливе місце займає педагогічна спадщина Монтессорі.

М. Монтессорі була впевнена , що в основі розвитку мислення і мовлення лежить розвиток дрібної моторики: вона згодна з твердженням, що «інтелект знаходиться на кінчиках пальців». «Монтессорі - ігри» потребують дрібних рухів, акуратності і точності. Таким чином, розвиваючи дрібну моторику і надаючи малюку повної свободи, ви сприяєте розвитку його інтелекту, уваги, пам’яті, мовних здібностей, умінню творити та фантазувати.

З самого раннього віку необхідно починати роботу з розвитку дрібної моторики. Вже в ранньому дитинстві можна виконувати масаж пальчиків, впливаючи тим самим на активні точки, які пов’язані з корою головного мозку. В ранньому та молодшому дошкільному віці необхідно виконувати прості вправи, які супроводжуються віршованим текстом (наприклад "Сорока”), не забувати про розвиток елементарних навичок самообслуговування: застібання та розстібання ґудзиків, зав’язування шнурків і т. п. і, звичайно, в старшому дошкільному віці робота з розвитком дрібної моторики та координації рухів руки має стати важливою частиною підготовки до школи.

Пам’ятайте, що малюкам пропонуються вправи у спрощеному варіанті, доступні їх віку.

Більш старшим дітям завдання можна ускладнювати.

Робота з розвитку дрібної моторики повинна проводитись регулярно, адже саме тоді буде досягнений вагомий ефект від цих спеціальних вправ. Завдання з розвитку рухів пальців рук повинні приносити дитині радість, не повинні викликати перевтомлення. Велике значення в цих іграх-вправах має текст. Він має бути веселим, доступним для дітей даного віку. Необхідно пояснювати значення тих чи інших рухів чи положень пальців, зацікавлювати дітей у виконанні цих рухів, створювати сприятливий емоційний настрій.

На попередньому етапі корекції порушень звуковимови педагогами дошкільного закладу проводяться різні види вправ, спрямованих на розвиток спритності, точності, координації, синхронності рухів пальців рук:



  • Ігри з конструктором, мозаїкою, кубиками (спочатку за зразком, потім по пам'яті і довільно);

  • розбирання і збирання розбірних іграшок (мотрійок, пірамідок, чашечок, кубиків).

  • складання предметних розрізних картинок. Спочатку даються картинки, розрізані на 2 частини, потім на 3 і на 4. Спочатку діти складають за зразком, далі - по пам'яті.

  • складання із паличок геометричних фігур, зображень, букв;

  • робота з пластиліном, глиною (скочування, розплющування, витягування та ін.. ).

  • вправи з камінцями, намистинками, шариками, ґудзиками, гачечками, замочками

(катати по черзі кожним пальчиком, нанизування намистинок на тоненьку стрічку, робити намисто; нанизувати великі та маленькі ґудзики на нитку, застібати ґудзики, закручувати кришки, заводити механічні іграшки, закручувати шурупи, гайки, зав’язувати вузлики на мотузці);

  • пальчикові ігри та вправи кистями рук:

стискати та розтискати кулачки.

Робити м’які кулачки, які можна легко розжати і в які дорослий може просунути свої пальці; та міцні, які не розтиснеш.

Двома пальцями руки (вказівним та середнім) "ходити” по столу, спочатку повільно, а потім швидко, наче вони біжать. Вправа проводиться спочатку правою, а потім лівою рукою.

Показувати окремо тільки по одному пальчику.

Барабанити, постукувати всіма пальцями обох рук по столу.

Махати в повітрі тільки пальцями, не рухаючи долонею.

Плескати в долоні тихо і голосно, в різному темпі.

Почергова зміна положення рук: ліва рука-кулак, права-долоня; потім навпаки права рука-кулак, ліва-долоня.

Багаторазове почергове виконання рухів руки: кулак-долоня- ребро.

Ігри з піском, водою.

Розмальовування та штрихування контурних зображень предметів кольоровими олівцями.

Обведення контурів предметних зображень.

Малювання у повітрі.

Різання ножицями.



Веселі мішечки «Тралі - валі»

Мета:

Розширити знання дітей про злаки. Закріпити поняття «злакові культури».

Збагачувати та активізувати словник дітей словами, відповідно до теми «Злакові культури».

Розвивати дрібну моторику, мовлення дітей через компенсаторні можливості організму та через використання дотикового масажу тильної і зворотної сторони долонь, тим самим покращуючи кровообіг та обмінні процеси організму.

Сприяти розвитку цікавості дітей до пізнання.

Викликати у дітей радість і задоволення від гри.


Комплектність:

8 мішечків з тканини, які наповнені злаками (пшеницею, рисом, вівсом, кукурудзою, гречкою, пшоном, горохом, соняшниковим насінням);

8 квіточок із кольорової тканини, серединки яких заповнені злаками.
Правила та хід гри:

На початку гри діти на вибір беруть мішечок з наповненням у руки. Потім за допомогою пальчиків на дотик відгадують, що знаходиться в мішечку і називають відповідний злак.



Варіанти гри:
Варіант І

Мішечками, в яких насипано злаки, робимо масаж, погладжуючи і розтираючи долоні верхньої та нижньої частини. Пальчики виконують роль «щупальців».


Варіант ІІ

Діти відгадують і називають злаки, які знаходяться в мішечку, а потім кладуть мішечки на відповідні квіточки із відповідним злаком.






Каталог: Files -> downloads
downloads -> Урок 2 Тема. Архітектура кам'яний літопис століть
downloads -> Уроках «Художньої культури»
downloads -> Науковий керівник : учитель стасюк о. С. Консультанти: батьки, бібліотекар, вчитель географії
downloads -> Реферат з основ корекційної педагогіки та спеціальної психології на тему: Психолого-педагогічна допомога сім'ям, які мають дітей з порушенням у розвитку
downloads -> Образотворче мистецтво
downloads -> Чернігівська міська централізована бібліотечна система
downloads -> Особливості розвитку культури Галицько – Волинської держави
downloads -> Визначні місця України краю незвіданих красот
downloads -> Розрахунок сил І засобів по ліквідації нс


Поділіться з Вашими друзьями:
  1   2   3   4   5


База даних захищена авторським правом ©uchika.in.ua 2019
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка