Мета проекту ------------------------------------------------------ 4
Головне завдання проекту --------------------------------------- 5
Умови функціонування проекту -------------------------------- 7
Заходи проекту ----------------------------------------------------- 8 5.1 Урок-тренінг (додаток 1) ------------------------------------ 10 5.2 Батьківські збори (додаток 2) ----------------------------- 11 5.3 Спортивне свято (додаток 3) ------------------------------ 12
Очікувані результати --------------------------------------------- 13
План реалізації проекту ---------------------------------------- 15
Модель школи дружньої до дитини --------------------------- 17
Результати проекту ----------------------------------------------- 28
Джерела інформації --------------------------------------------- 29
Передмова
Здоров'я – тема дуже популярна сьогодні. Про нього пишуть у спеціальних наукових виданнях і на сторінках преси. Роблять доповіді і лекції для великих аудиторій. На роботі, вдома, в школі обговорюють важливі рекомендації щодо збереження і укріплення здоров'я.
Сформувати в молодих людей розумне ставлення до свого здоров’я, допомогти їм подолати шкідливі звички – одне із найважливіших завдань учнівського самоврядування нашої школи. Необхідно, щоб здоровий спосіб життя став не тільки свідомою потребою кожного школяра, а й мірилом його освіченості, загальної культури. Тому сьогодні ми розглянемо конкретні засоби для підтримання здоров'я, добра і краси.
Ідеї формування здорової дитини через освіту, виховання здорової людини і відображені у даному проекті «Школа, дружня до дитини»
Мета проекту:
забезпечення цілісного благополуччя дитини шляхом створення необхідних умов для її особистісного розвитку, упорядкування сприятливого шкільного середовища;
налагодження партнерської взаємодії учасників навчально-виховного процесу;
впровадження здоров’язберігаючих технологій в навчальний процес;
розкриття та розвиток творчої, активної особистості кожного учня шляхом сприяння пропаганді здорового способу життя;
формування життєвих навичок; вміння цінити життя, здоров’я у всіх його проявах;
Головне завдання проекту:
забезпечення якості освіти відповідно до європейських і світових стандартів, завдяки чому учні зможуть досягти благополуччя, розвинути свій потенціал і реалізувати власні здібності у повному обсязі;
створення атмосфери, за якої учні можуть вільно висловлювати свої думки і погляди, виражати розуміння необхідності дотримання соціальних норм і правил шкільного співжиття;
залучення учнів і батьків до реалізації проекту Школи, дружньої до дитини, узгодження співпраці суб’єктів педагогічної взаємодії;
використання потенціалу самоорганізації школи, розвиток форм і
механізмів державно-громадського управління діяльністю
навчального закладу;
налагодження інформаційного супроводу і створення
системи моніторингу діяльності Школи,
дружньої до дитини.
Показниками цілісного благополуччя учня у Школі, дружній до дитини, є
моральна вихованість;
інтелектуальна мобільність;
естетична вихованість;
емоційно-вольова стійкість;
розвиток життєвих навичок;
орієнтованість у світі професій;
участь у житті суспільства й уяви.
Умови ефективного функціонування проекту:
формування цілісного сприятливого інтегрованого середовища для забезпечення цілісного благополуччя учня, збереження, зміцнення і формування здоров’я усіх учасників навчально-виховного процесу;
створення і застосування здоров’язберігаючих технологій навчання і виховання, що забезпечують можливість вироблення дитиною власної соціально схвалюваної моделі поведінки;
залучення учнів і батьків до участі у вирішенні нагальних проблем навчального закладу;
розроблення і впровадження системи медико-психологічного та соціально-педагогічного супроводу розвитку учнів;
активізація діяльності органів шкільного самоврядування у виробленні моделі Школи, дружньої до дитини, з урахуванням конкретних умов і особливостей навчального закладу;
Заходи проекту:
Школа, дружня до дитини, приділяє особливу увагу створенню такого інтегрованого середовища на різних освітніх рівнях (початкова школа, основна школа, старша школа); надає необхідні знання і уміння, які учні зможуть застосувати у подальшому житті, а також допомагає їм стати повноправними й активними громадянами суспільства.
Вивчення профілактичних програм, в основу яких покладено розвиток життєвих навичок:
- Рівний рівному;
- Корисні навички;
- Захисти себе від ВІЛ;
- Школа безпеки.
Шкільний парламент та його комісії розвиває в учнів здатність успішної адаптації до змін, стратегічного мислення у власних інтересах та інтересах суспільства, конструктивної взаємодії, прояву соціальної активності, творчості, мобільності; спонукає до вироблення навичок просоціальної поведінки, орієнтує не на відтворення стереотипного, а проектування власного життєвого шляху.
Шкільний парламент та його комісії розвиває в учнів здатність успішної адаптації до змін, стратегічного мислення у власних інтересах та інтересах суспільства, конструктивної взаємодії, прояву соціальної активності, творчості, мобільності; спонукає до вироблення навичок просоціальної поведінки, орієнтує не на відтворення стереотипного, а проектування власного життєвого шляху.
формами роботи парламенту та його комісій є:
анкетування;
тестування;
проведення днів здоров’я;
акцій;
олімпійських уроків;
спортивних змагань;
зустрічі з лікарями;
створення режиму школяра;
проведення спортивних свят та естафет;
фізкультхвилинки;
рухливі ігри на перервах;
розважальні музичні перерви
Заходи проекту: відкриті уроки, уроки- тренінги
Шкільний парламент працює. Батьківські збори : Союз сім’ї та школи ”
Спортивні змагання
Очікувані результати
Підвищення ефективності діяльності учнівського самоврядування.
Збагачення освітнього середовища відповідно до вимог часу, що забезпечує якісну освіту й розвиток дитини, шляхом створення належних умов для виявлення та вдосконалення індивідуальних схильностей кожного учня, оптимального поєднання у школі індивідуальної, групової та масової роботи.
Оновлення змісту, форм і методів роботи з учнями з урахуванням їхніх потреб й інтересів; упровадження інноваційних виховних технологій, в т.ч. превентивних, технологій формування соціальної ініціативності учнів, умінь командної роботи, забезпечення їхнього права на участь у житті суспільства.
Забезпечення якісного медико-психологічного та соціально-педагогічного супроводу процесу розвитку школярів шляхом покращення функціонування соціально-психологічної служби школи.
Основні перспективні напрямки проекту
План реалізації проекту: зміст роботи та форма реалізації
Комісія по дозвілля учнів, комісія дисципліни і порядку
«Наркотичні речовини як фактор загрози здоров’ю»
тренінг
Грудень
Тренер тренінгу, волонтерська комісія
Тиждень самоврядування
За окремим планом
грудень
Шкільний парламент
« Чистота - запорука здоров'я»
Лекція
Січень
Батьки. Лікар
« Що і як робити, щоб бути сильними і здоровими»
Гра
Лютий
Спортивно-масова комісія
« Діти, рух, здоров'я»
Танцмарафон
Березень
комісія по дозвіллю
«Бережемо
своє здоров’я»
тренінг
Березень
Тренер тренінгу, волонтерська комісія
« Увага і пам'ять , їх звязок із здоров'ям людини»
Тренінг
Квітень
Психолог
День здоров’я
Ігри на свіжому повітрі, бесіди
Квітень
Спортивно-масова комісія, вчителі
Тиждень ОЗ
За окремим планом
травень
Санітарно-господарська комісія
« Здоров’я не все, але без здоров’я ніщо”
Анкетування
травень
Шкільний парламент
« Здорова людина – яка вона?»
Година міркування
Травень
Вчителі
Модель Школи, дружньої до дитини
Впровадження першої складової здоров’язберігаючого навчання - здоров'язберігаючих освітніх технологій
Під здоров'язберігаючими освітніми технологіями в широкому розумінні цього слова необхідно вважати всі педагогічні технології, які не шкодять здоров'ю учнів, створюють їм безпечні умови для перебування, навчання й праці в школі, а також забезпечують:
сприятливі умови для навчання дитини (відсутність стресових ситуацій, адекватність вимог, методик навчання й виховання);
оптимальну організацію навчального процесу (відповідно до вікових, статевих, індивідуальних особливостей і гігієнічних норм);
повноцінний і раціонально організований режим навчання.
Звідси можна висунути таку гіпотезу: якщо підвищити мотивацію, удосконалити змістовний компонент відповідно до вікових, індивідуальних особливостей учнів та активізувати процес навчання, то можна створити необхідні умови для збереження здоров’я учнів, і підвищити ефективність навчання.
Для доведення цієї гіпотези і з метою підвищення мотивації, впроваджуємо в урок (на різних його етапах) ігрові технології. Ігрова діяльність цілком відповідає віковим особливостям школярів, процес навчання для них стає цікавим, зрозумілим і не викликає стресів, а значить, матеріал уроку засвоюється краще. Крім того під час ігор діти рухаються, що допомагає вирішити проблему гіподинамії школярів.
Впровадження другої складової здоров’язберігаючого навчання - оздоровчих технологій
Найважливішим та основним формуючим чинником здорового способу життя є оптимальний руховий режим. Його основу складають систематичні заняття фізичними вправами і спортом, ефективні вирішальні завдання зміцнення і збереження здоров’я, розвитку фізичних можливостей молоді та підвищення її працездатності.
Широке застосування ігрового методу під час змагань сприяє формуванню у дітей позитивного ставлення до занять фізичною культурою. Під час спортивних змагань молодші школярі закріплюють навички виконання фізичних вправ, розвивають спритність, сміливість, координацію рухів.
Широке застосування ігрового методу під час змагань сприяє формуванню у дітей позитивного ставлення до занять фізичною культурою. Під час спортивних змагань молодші школярі закріплюють навички виконання фізичних вправ, розвивають спритність, сміливість, координацію рухів.
Використання стимулів, створення ситуацій успіху, позитивного емоціонального настрою під час спортивних змагань. Допомагає привити дітям стійкий інтерес до фізкультурної діяльності. (Додаток 3 )
Впровадження третьої складової здоров’язберігаючого навчання - технологій навчання здоров’ю та виховання культури здоров’я.
Потрібно сказати, що дуже важко, а то й просто неможливо прилучити дитину до здорового способу життя тільки через новий навчальний курс
Сформованість потрібних навичок та умінь у школярів потребує багаторазового повторення . А це можна зробити шляхом інтеграції валеологічної тематики в зміст інших предметів та через різні форми позаурочної роботи.
Саме тому школа вирішила розглянути можливості введення валеологічної тематики в зміст навчального матеріалу різних предметів в більшості у початковій школі. І протягом тижня у зміст навчального матеріалу кожного уроку вчителі застосовують вправи даної валеологічної тематики, цікаві за змістом та поширюючи кругозір
Життєві навички: що це?
Життєві навички – це здатність до адаптації, позитивної поведінки і подолання труднощів повсякденного життя” (визначення ВООЗ)
Життєві навички: для чого?
здоров’я
безпеки
розвитку
успіху
Життєві навичкитакож називають “психосоціальними навичками”
ПСИХОЛОГІЧНІ
Інтелектуальні
Емоційно-вольові
самооцінки
усвідомлення цінностей
аналізу проблем
прийняття рішень
критичного мислення
креативного мислення
самоконтролю
керування стресами
мотивації успіху
гартування волі
Застосування життєвих навичок
Результати проекту
Скоректовано звички підлітків, перегляд ними ведення способу життя;
відбулося осмислення творчого власного «Я»;
орієнтовано на життєвий успіх здорової особистості;
сформованість світоглядних позицій щодо шкідливих звичок і їхнього впливу на життя та долю людини (вживання алкоголю, наркотиків, тютюнопаління, переїдання, надмірне захоплення телебаченням, комп’ютерними іграми).
забезпечення здорового способу життя;
сформовано поняття про взаємозв’язки людського організму з природним середовищем та вплив на нього соціального середовища;
навчились керувати своїми емоціями;
Література
Денисова Г.В. Формування мотивації до здорового способу життя в учнів / Г.В.Денисова // Фізичне виховання в школах України. – 2010. – N 1. – С. 10-14.
Здоров’язбережна компетентність сучасного вчителя // Завуч (Шк. світ). – 2010. – N 34. – Вкладка. – С. 1-16.
Максименко С.Д. Практика психологічного обґрунтування заходів пропагування серед молоді здорового способу життя / С.Д. Максименко, О.М. Кокун // Практична психологія та соціальна робота. – 2010. – N 9. – С. 11-14.
Мінчук, І. Формування позитивного ставлення підлітків до власного здоров’я / Ірина Мінчук // Здоров’я та фізична культура. – 2010. – N 32. – С. 17-18.
Скорікова, Ю. Профілактика токсикоманії у підлітків із легким ступенем розумової відсталості / Юлія Скорікова // Дефектолог. – 2010. – N 4. – С. 3-9.
Бабійчук, С. Профілактика ВІЛ-інфекції та СНІДу. Програма факультативного курсу з основ здоров’я для учнів 8-9-х класів (0,5 год на тиждень, разом 17 год) / Світлана Бабійчук // Здоров’я та фізична культура. – 2011. – N 30. – С. 1, 3.
Губатенко, В. Виступ агітбригади / Віта Губатенко // Соціальний педагог. – 2010. – N 1. – С. 60-64
Ляка Н.А. Кожен і всі разом проти СНІДу / Н.А. Ляка // Класному керівнику. Усе для роботи. – 2011. – N 6. – С. 38-39.
Опрацювання життєвих ситуацій – метод профілактики ВІЛ-інфекції серед підлітків // Здоров’я та фізична культура. – 2010. – N 32. – С. 3-7.
Організація роботи тренінгового кабінету основ здоров’я у школі: Спецвипуск // Здоров’я та фізична культура. – 2010. – N 18
Профілактика ВІЛ/СНІДу: шкільна практика // Здоров’я та фізична культура. – 2010. – N 31. – Вкладка. – С. 1-24.