«Перший етап Великої Вітчизняної війни»



Скачати 40.96 Kb.
Дата конвертації29.11.2018
Розмір40.96 Kb.
Інтегрований урок (історія України, всесвітня історія)

11 клас (суспільно-гуманітарний профіль)

Підготувала вчитель історії Хотівського НВК «ЗОШ I-III ступенів – гімназія» Зателепа Любов Іванівна, вчитель вищої категорії, вчитель-методист



Тема: «Перший етап Великої Вітчизняної війни» ( урок №6, історія України)

« Причини, характер,періодизація Другої світової війни» (урок №3, №5, всесвітня історія)

2 уроки


Обладнання:карта «Велика Вітчизняна війна та Друга світова війна», мультимедійна дошка.

Мета: розкрити причини, характер та періодизацію Другої світової війни, ознайомити учнів з планом «Барбаросса» та планом окупантів щодо України; сформувати в учнів цілісне уявлення про розвиток подій влітку 1941 року; показати розстановку сил Німеччини і її союзників та СРСР;

продовжити роботу над формуванням в учнів уміння логічно висловлювати свої думки, давати оцінки історичним подіям, зіставляти різні погляди та робити висновки;

виховувати почуття патріотизму, гордості за свою Батьківщину та її захисників.

План

1.Причини, характер, періодизація Другої світової війни.

2. Розрахунки А.Гітлера на «бліцкриг» на Східному фронті.

3.План «Барбаросса». Україна в планах окупантів.

4. Німеччина та її союзники у війні проти Радянського Союзу.

5.Сили сторін. Вторгнення військ Німеччини та її союзників в СРСР.

На початку уроку вчитель проводить актуалізацію знань.


  1. Які країни брали участь у війні?

  2. Чим закінчилась Перша світова війна?

  3. Назвати основні наслідки Першої світової війни.

Учні повинні прийти до висновку, що Версальсько – Вашингтонська система поставила Німеччину та її союзників в складне становище ( втрата колоній, репарації, обмеження військового потенціалу). Всі вони прагнули переглянути Версальський договір, прагнули здійснити черговий переділ світу.

Висновок вчителя: отже першою причиною війни є існування Версальсько – Вашингтонської системи договорів.

Запитання вчителя: Чи була можливість зупинити агресора до початку війни?

Учні повинні згадати і дати характеристику політики великих європейських держав – «умиротворення агресора», яка передбачала не вживати силових методів та йти на поступки країнам – агресорам, щоб направити зміцнілий військовий потенціал проти інших країн. Крім того вони повинні дати оцінку політиці «ізоляціонізму» США яка також передбачала невтручання у справи європейських країн та відмова від військово – політичних союзів з ними. Причиною такої політики була глибока економічна криза, яка вимагала концентрування всієї уваги на вирішенні внутрішніх проблем.



Вчитель: Яку політику проводив Радянський Союз щодо Німеччини в цей час?

Діти дають характеристику політики Радянського Союзу, яка передбачала військове співробітництво з Німеччиною за Раппальським договором та підписання пакту про ненапад та таємного протоколу.

Характер війни діти визначають самостійно: для Німеччини, Італії, Японії (до 22 червня 1941 року для СРСР) війна загарбницька;

для країн, окупованих агресорами ( з 22 червня 1941 року для СРСР) – справедлива, визвольна.

Під час розгляду питання періодизації війни вчитель пропонує учням один із варіантів, який доцільно записати в зошит, а як частина домашнього завдання – знайти інші варіанти та пояснити характеристику періодів.

I період - 1вересня1939 р. – 22 червня 1941 р. (напад Німеччини на Польщу і до початку агресії проти СРСР)

II період – 22 червня 1941 р. – 19 листопада 1942 р.(напад на Радянський Союз і до контрнаступу радянських військ під Сталінградом)

III період – 19 листопада 1942 р. – 6 червня 1944 р. (контрнаступ радянських військ під Сталінградом та відкриття Другого фронту в Європі)

IV період – 6 червня 1944 р. – 8 травня 1945 р. (відкриття Другого фронту до капітуляції Німеччини)

V період 8 травня 1945 р. – 2 вересня 1945 р. (від капітуляції Німеччини до капітуляції Японії)



Дати

Події

Вересень1939

Захоплення Польщі Німеччиною та СРСР

Листопад 1939-березень1940

Радянсько-фінська війна

Вересень1939-травень1940

«Дивна війна»

Квітень 1940

Захоплення Німеччиною Норвегії та Данії

Травень- червень 1940

Захоплення Німеччиною Франції, Голландії, Бельгії

Серпень 1940

Початок німецьких бомбардувань Англії

Квітень-травень 1941

Захоплення Балкан, Кріту німецькими військами

Червень 1940

Захоплення Литви, Латвії,Естонії

Серпень 1940

Захоплення Бесарабії і Північної Буковини



Таблиця виводиться на екран: вона дає можливість дітям чітко бачити картину перебігу воєнних дій першого етапу війни на двох найважливіших фронтах: східному та західному. Дітям пропонується вести продовження таблиці найважливіших подій Другої світової та Великої Вітчизняної війн.

Наступне питання доцільно розглянути з питанням №3. Розповідь вчителя. Окремі елементи діти записують в зошит.

В грудні 1940 року А.Гітлер затвердив секретний «план Барбаросса» (директива №21), розроблений німецьким генеральним штабом.

Згідно з директивою


  • передбачався розгром СРСР протягом однієї короткотривалої кампанії (7-8 тижнів);

  • головними стратегічними об’єктами визнані Ленінград, Москва, Центральний промисловий район, донецький басейн;

  • наступ мав здійснюватися 3 групами армій: «Північ» (Із Східної Прусії на Ленінград); «Центр» (через Білорусію на Москву); «Південь» (через Західну Україну, Київ, на Донбас і Кавказ)

  • термін нападу призначений на весну 1941року, але перенесений на 22 червня 1941р.

  • для кампанії виділялося 152 дивізії і 2 бригади;

  • планувалося задіяти 2/3 усіх німецьких ВПС («Люфтваффе») і значні сили флоту;

  • союзники Німеччини мали виставити 29 піхотних дивізій і 16 бригад.

План було виготовлено лише в дев’яти примірниках:

три вручили головнокомандуючим сухопутних військ, військово – повітряних та військово – морських сил;

шість було сховано в сейфах командування вермахту.

Три групи країн були зацікавлені у вирішенні українського питання:



  1. СРСР, Польща, Румунія, Чехословаччина

  2. Англія, Франція і частково США

  3. Німеччина та Угорщина

В кінці 30-х рр.. цими країнами проводилася складна дипломатична гра і українська карта використовувалась Німеччиною:

а) для заспокоєння західних держав в 1936 році Герінг підкреслював:

«Захопивши Україну, ми раз і назавжди встановимо економічну рівновагу і тим самим не тільки захистимо Європу від більшовизму, але й розв’яжемо всі проблеми, які стоять тепер перед Німеччиною»

б) для заспокоєння СРСР і створення умов для подальшого зближення в березні 1939 року Гітлер дав дозвіл Угорщині на окупацію Карпатської України, яку ще в листопаді 1938 року демонстративно підтримував.

в) позицію Англії та Франції промовисто схарактеризував французький міністр іноземних справ Бонне, що сказав Ріббентропові: «Оставте нам нашу колоніальну імперію, і тоді Україна буде ваша».

На дошку виводиться таблиця «Розстановка сил на початку війни»




СРСР

Німеччина

дивізії




152(19танкових,14мотиризованих)

(29піхотних дивізій, 18 бригад союзників)



жива сила

6 млн.

5,5 млн. солдатів і офіцерів

гармати, міномети

118тис.

47,2 тис.

танки

18,7 тис.

4,4 тис.

літаки

16 тис.

4940

кораблі

200

193(246)

Висновок вчителя: хоча Червона Армія кількісно дорівнювала армії Німеччини, технічно вона була відсталою (особливо літаки). На озброєнні була застаріла зброя, так як в армії проходило переозброєння.

Наступне питання розглядається у шляхом перегляду документального та учбового фільмів «Вторгнення військ Німеччини та її союзників в СРСР».

Після перегляду фільму вчитель пропонує учням його обговорення:

1.Коли німецькі війська перейшли кордон Радянського Союзу?

2.Які міста першими зазнали масового удару?

3. На чиєму боці була перевага в перші місяці війни? Чому? Обгрунтуйте думку.

4.Порівняйте поведінку німецьких солдатів та червоноармійців під час бойових дій.

5. Якими методами окупанти намагалися утримати під владою захоплені населені пункти?

6.Як вели себе мирні жителі? Чому були випадки переходу місцевого населення на сторону німецької армії? (Учні повинні згадати політику більшовиків в 20-30рр. на Україні, надія на здобуття незалежності).

Під час перегляду фільму учні повинні звернути увагу на причини відступу Червоної Армії, хоча це питання буде розглянуте на наступному уроці.



Підсумок уроку: перші місяці війни зірвали німецькі плани «блискавичної війни», на жодному із напрямків німецько-фашистська армія не досягла поставлених завдань; основні труднощі війни випали на український народ, який героїчно захищав свою Батьківщину.

Домашнє завдання: опрацювати параграф, робота з контурною картою, підготувати додаткову інформацію про бої за Київ, Одесу, Севастополь та танкову битву Луцьк – Броди - Рівне


Каталог: Files -> downloads
downloads -> Урок 2 Тема. Архітектура кам'яний літопис століть
downloads -> Уроках «Художньої культури»
downloads -> Науковий керівник : учитель стасюк о. С. Консультанти: батьки, бібліотекар, вчитель географії
downloads -> Реферат з основ корекційної педагогіки та спеціальної психології на тему: Психолого-педагогічна допомога сім'ям, які мають дітей з порушенням у розвитку
downloads -> Образотворче мистецтво
downloads -> Чернігівська міська централізована бібліотечна система
downloads -> Особливості розвитку культури Галицько – Волинської держави
downloads -> Визначні місця України краю незвіданих красот
downloads -> Розрахунок сил І засобів по ліквідації нс

Скачати 40.96 Kb.

Поділіться з Вашими друзьями:




База даних захищена авторським правом ©uchika.in.ua 2020
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка