Полтавська обласна державна адміністрація департамент освіти І науки кременчуцький професійний ліцей сфери послуг



Скачати 333.13 Kb.
Дата конвертації20.03.2017
Розмір333.13 Kb.
ПОЛТАВСЬКА ОБЛАСНА ДЕРЖАВНА АДМІНІСТРАЦІЯ

ДЕПАРТАМЕНТ ОСВІТИ І НАУКИ

КРЕМЕНЧУЦЬКИЙ ПРОФЕСІЙНИЙ ЛІЦЕЙ СФЕРИ ПОСЛУГ


Викладач загальноосвітніх

дисциплін
Предмет
Педагогічний стаж

Федорович Жанна Володимирівна

Світова література
26 років

Назва роботи:

«МЕТОДИКА ПРОВЕДЕННЯ УРОКУ З ВИКОРИСТАННЯМ ТЕХНОЛОГІЇ «ТВОРЧА МАЙСТЕРНЯ»

Методична мета: Активізація самостійної творчої роботи учнів шляхом впровадження технології «Творча майстерня».

Коротка анотація: Дана методична розробка вміщує досвід викладача по проведенню уроку «Творча майстерня побудови знань.» Мета уроку полягає в тому, щоб допомогти учням самостійно відкрити нові знання і способи діяльності, виробляти навички пошуково-дослідницької роботи. На цьому уроці використовуються різні представлення теоретичного матеріалу. Впровадження технології «Творча майстерня» стверджує, що всі здатні до осягнення знань, виявити внутрішній світ і творчі здібності учня.

«Розглянуто»

на засіданні комісії викладачів

загальноосвітніх дисциплін

Протокол № від

Голова МК Ж.В. Федорович

Методична розробка

«МЕТОДИКА ПРОВЕДЕННЯ УРОКУ З ВИКОРИСТАННЯМ ТЕХНОЛОГІЇ «ТВОРЧА МАЙСТЕРНЯ»

«Гріх бути байдужим

(за оповіданням Гарсіа Маркеса «Стариган із крилами»)».

Викладач: Федорович Ж.В.

Кременчук 2014
Хід уроку.

  1. Індукція……………………………………………………………… 3 хв.

  • Слово викладача

  • Створення емоційно – позитивної атмосфери

  • Презентація групи митців.

  1. Деконструкція…………………………………………………….. 10 хв.

  • Теоретичний матеріал

  • Творчий портрет

  • Презентація групи істориків

  1. Соціокунструкція…………………………………………………. 12 хв.

  • Робота з текстом оповідання

  • Бесіда з елементами міркування

  • Відповіді на запитання

  1. Соціалізація ………………………………………………………. 10 хв.

  • Робота творчими групами:

Визначення теми, проблематики

  • Представлення групами результатів роботи

  1. Розрив

  • Робота з таблицею, схемою

  • Активізація розумової діяльності: перегляд презентації «Стариган із крилами»

  1. Реконструкція ……………………………………………………… 2 хв.

  • Творча робота (міні проект; складання сенканів)

  1. Афішування…………………………………………………………..6 хв.

  • Інсайт

  • Творчі роботи учнів (прийом «П’ятихвилинка»)

  1. Рефлексія………………………………………...……………………2 хв.

  • Прийом «Коло думок»

Розгорнутий план уроку

Фах: кухар. кондитер

Група:


Тема: «Гріх бути байдужим» за оповіданням Гарсіа Маркеса «Стариган із крилами»

Тип уроку: сприймання художнього твору

Вид уроку: творча майстерня

Проблемне питання: «Чи потрібні людині крила?»

Методи і прийоми: робота творчими групами, «теоретичний мінімум», евристична бесіда, прийом «цитатна доріжка», інсайт, «п’ятихвилинка», медіа – форум (презентація творчих груп з коментуванням), фрагмент прес-конференції митця, прийом «Коло думок», вправа «Проба пера», аналіз рефлексної таблиці, прийом «Взаємооцінювання».

Мета уроку:



Навчання:

  • висвітлити основні стани творчого шляху Гарсіа Маркеса, показати своєрідність творчого методу митця;

  • проаналізувати новаторські принципи та прийоми фантастичної діяльності;

  • допомогти чуням збагнути ідею оповідання… поведінки персонажів, їхні характери;

  • з’ясувати особливості зображення людського суспільства у творі;

  • відпрацювати навички аналізу та оцінки художнього твору.

Розвиваюча:

  • розвивати навички дослідницької роботи, уміння аналізувати інформацію;

  • розвивати образне мислення учнів;

  • поглиблювати навики асоціативного мислення, вміння доводити свою думку;

  • розвивати креативність учнів, соціальну та комунікативну компетенції.

Виховна:

  • виховувати почуття милосердя, взаємодопомоги, тривогу за долю ближнього, доброту, душевну щирість, неприйняття корисливості, байдужості.

Очікувані результати:

Учні повинні знати:

  1. Зміст оповідання «Стариган із крилами».

  2. Філософську сутність поєднаного з фантастичним в оповіданні.

Учні повинні уміти:

  1. Аналізувати епічний твір.

  2. Характеризувати образи, визначити провідну ідею, проблеми.

Випереджальні завдання учням:

  1. Прочитати оповідання «Стариган із крилами».

  2. Групі теоретиків підготувати дослідницьке завдання «Магічний реалізм», повторити теорію літератури про терміни гротеск, іронія, сатира, сарказм, новела.

  3. Групі істориків: підготувати матеріал «Література Латинської Америки – нова яскрава сторінка у світовій культурі» та «Образ ангела у живопису».

  4. Групі практиків: підготувати опорно-логічін таблиці, схеми, презентації.

Обладнання: комп’ютер, мультимедійний екран, презентації, таблиці, оповідання «Стариган із крилами».

Міжпредметні зв’язки: географія, художня культура, філософія, літературознавство.

Епіграф:





«Треба прагнути бути людиною, незважаючи на всю жорстокість навколишнього світу, це можливо.»

О. Генрі




II. Мета методичної розробки.

Сучасне життя потребує активної творчої особистості, сформувати яку можна лише впровадженням у педагогічну практику сучасних методів навчання й виховання учнів. Завдання викладача полягає в тому, щоб молода людина під час роботи на уроці й позаурочний час усвідомила реалії, які її оточують, вміла знаходити шляхи розв’язування проблеми. Спілкуватися з учнями як з партнером, не опускатися на рівень дитини - мета освітніх інновацій, що запроваджуються останнім часом.

Я прагнула змінити практику своєї роботи, щоб сприяти активному навчанню учнів, їх саморозвитку і креативності, підвищенню інтересу до процесу навчання. Ставила за мету, щоб ліцеїсти не просто запам’ятовували навчальний матеріал, а досліджували, творили, вирішували, дебатували. Дослідження показують, що саме на активних заняттях учні засвоюють матеріали найбільш нових й з користю для себе. Тому що вони думають про те, що вивчають, застосовують це в ситуаціях реального життя, або для подальшого навчання можуть продовжувати вчитися самостійно.

Досвід роботи дозволяє оцінити потенціал технології розвивального навмання - «Творча майстерня побудови знань» як інноваційна технологія і її вплив на формування комунікативної компетенції учнів. Об’єктом досвіду виступає процес формування компетентної особистості учня.

Головне завдання технології «Творча майстерня побудови знань» - придбання знань про самого себе. Викладач на таких уроках стає Майстром, а це змінює його поведінку, цілі, тактику уроку.

Завдання викладача – майстра створити особливу емоційну атмосферу, яка сприятиме перетворенню учня в творця. Використовуючи особистий досвід учень робить відкриття в предметі. Він робить це сам, а викладач створює умови, каталізує процес пізнавання. Майстер направляє учнів на пошукові методи.

Ця технологія стверджує, що всі здатні до осягнення знань. Учень вільний у побудові своєї роботи. Результат роботи під час уроку – майстерні описують словами «зробив, відкрив, зрозумів, відчув, допоміг, створив, задумався, прочитаю, проаналізую».

Технологія допомагає учневі виявити свій внутрішні світ і творчі здібності. Дана технологія направлена на «занурення» учасників майстерні у процес пошуку, пізнання й самопізнання.

На даному уроці сприймання оповідання Гарсіа Маркеса «Стариган із крилами», я поставила за мету проаналізувати новаторські принципи та прийоми фантастичної дійсності, з’ясувати особливості зображення людського суспільства у творі, окреслити коло основних проблем твору, розвивати в учнів комунікативну компетентність, креативність.

ІІІ. Методика проведення уроку із використанням

технологій творчої майстерні.


  1. Індукція

Методичний коментар. Індукція – прийом, який вводить учнів у проблемну ситуацію та викликає особистісне ставлення до предмету обговорення, позитивний емоційний настрій. Вимоги до етапу індукції:

  • Активізувати особистий досвід учнів;

  • Оригінальність, неочікуваність, емоційна привабливість;

  • Запропонований вибір варіантів вирішення завдання.

Вступне слово викладача.

Добра людина – криниця, наповнена золотом!

Добре серце – диво-квітка в саду життя!

Добре слово – ключ, яким відкривають серце!

Нехай саме серце - велике, добре й порядне – стане клюзом до початку нашої роботи.

Коментар. Перед початком уроку учнів має вразити неймовірна кількість паперових карток - афірмацій у формі сердечок – на партах, на дошці. Це забезпечить емоційний сплеск і налаштує учнів на міркування, що вкрай необхідно для успішного проведення уроку.

Установчо – мотиваційний етап «Емоції – нагору».



  1. Створення емоційно - позитивної атмосфери на уроці. (Викладач пропонує перевернути «сердечка», розміщені на учнівських партах. На них золоті слова про добро, милосердя, про життя, його сенс).


Презентація теми уроку та мотивація навчальної діяльності.

Очікувані результати.

Творчий портрет.

Викладач. На минулому уроці ми познайомилися з життям і творчістю колумбійського письменника і публіциста, лауреата Нобелівської премії (1982р.), одного із найяскравіших представників «магічного реалізму» Габріеля Гарсіа Маркеса. Вдома ви прочитали твір «Стариган із крилами», та не всім він зрозумілий. Ми спробуємо його зрозуміти, розібратися у порушених у ньому проблемах, збагнути всі підказки, які дав нам сам автор.

10 грудня 1982 року король Швеції Карл – Густав вручив колумбійському письменникові Габріелю Гарсіа Маркесу відзнаку Нобелівської премії «за романи й оповідання, в яких фантастичні й реалістичні елементи поєднані заради створення щедрого світу, в якому відбито життя й суперечності Латиноамериканського континенту». Особливості світобачення письменника виявилися у творі «Стариган із крилами», який увійшов до збірки «Незвичайна й сумна історія про довірливу Ерендиру та її жорстоку бабку» (1972р.).

Наше завдання сьогодні полягає в тому, щоб з’ясувати, про що цей твір, які проблеми автор підіймає в ньому, як їх вирішує, над чим заставляє задуматись читача.

Так, на перший погляд, здається, що це казка. Та казка ця серйозна, і не тільки для дітей, а й для дорослих. Чому, спитаєте ви? Та тому, що в цій казці автор піднімає проблеми, які хвилювали всіх людей в усі аси, хвилюють і сьогодні. Проблеми вічних людських цінностей: Добра, Милосердя, Співчуття, Любові.

У погоні за науковими і технічними досягненнями, за матеріальним добробутом, за високим рівнем цивілізації люди часто забувають про головні багатства на цій грішній землі – про моральні, духовні цінності, завдяки яким існує світ, про оті безкоштовні скарби людської душі які під тягарем життєвих негараздів люди часто гублять, втрачають, страждаючи від надмірного практицизму, самовдоволення, корисливості владолюбства… І тим самим штовхають світ у безодню…

Ось саме ці проблеми піднімає Г.Гарсіа Маркес у своєму невеликому, але глибоко філософському творі.






В ім’я добра –

супроти зла

Я в руки взяв перо сатири!

С. Олійник


Презентація «Ангел в живопису»

Хто такий ангел?

Що ви знаєте про ангелів?

А яким би ви намалювали ангела?



Відповіді учнів. (Показ малюнків учнів із зображенням ангела).

Викладач:

З дитинства багато хто чує це слово – ангел, янгол. Хтось читає молитву до ангела, якої навчила бабуся, комусь розповідають про ангела-охоронця. Ніхто з нас не бачив цих істот, але ми нібито не заперечуємо їхнього існування.

Згідно з древніми міфами, ангели – Божі посланці, Божі вісники. Вони прилітають до нас, щоб нагадати про необхідність морального очищення. Чи співпадає з нашим уявленням про ангелів, про те, якими вони є (розгляд фрагмента з «Сікстинської мадонни»), той опис ангела, який ми знаходимо в оповіданні? Чи знаходить ангел шанобливе ставлення до себе? Чому? Тому, що ангел не подібний до ангела? Чи причина криється в людях? Чого він прилітав до людей? – ось які питання сьогодні в центрі нашої уваги.

Історичний коментар:

Учень: Ангел – з грецької та єврейської мов означає «вісник», тобто той, хто несе божественну істину до людей. Коли десь падає зірка, кажуть, що то летить ангел. Ніхто не знає, куди він прямує. Але той, хто бачить його, - обраний. Згідно з давніми міфами. Ангели, Божі вісники, пов’язані з небесними планетами: Гавріїл – із Місяцем; Рафаїл – із Меркурієм; Михаїл – із Венерою. У цьому давня мрія людей про духовний зв'язок космосу і Землі. А «космос» у перекладі з грецької означає «порядок, устрій, краса, мир».

Запитання до групи:

Які ви знаєте легенди, міфи, прислів’я, приказки, в яких зустрічається образ крил як символ духовного піднесення людини, прагнення до високих ідеалів?



(Учні згадують легенду про Васильківських майстрів, давньогрецький міф «Дедал і Ікар», вірш Г.Гейне «Ангели» та інші, можливо, прислів’я. наприклад, «Сокіл шанує свої крила, а людина - ім’я» (японське прислів’я), «Слово, наче птах, народжується з крилами» (прислів’я народів Африки) та інші.

Одне з них – англійська народна мудрість – записане на дошці англійською мовою. Учні його читають і перекладають.



There are only two lasting bequest that we can give our children. One is roots and the other is wings.

Є тільки дві речі, які ми можемо дати у вічний спадок нашим дітям.

Перша – коріння,

Друга – крила.

Учень розповідає про міф про Дедала і Ікара.

Прийом «Цитатна доріжка».

Учень читає підготовлені крилаті вирази різних письменників про крила як символ духовного злету людини:




У щастя людського

Два рівних є крила:

Троянди й виноград,

Красиве і корисне.

М. Рильський






Отчего люди не летают как птицы? Знаешь, мне иногда кажется, что я птица… Вот так бы разбежалась, подняла руки и полетела.

Антуан де Сент-Екзюпері






Я птицею бути хотів би малою,

Що з піснею завжди в простори летить.

Я б крила розправив, злетів би стрілою

й полинув би вільно в безмежну блакить.

Акакій Церетелі



Теоретичний мінімум (відомості з історії літератури зі «Скарбами мудрості»).

Отже, «Магічний реалізм» - це і художній метод, і самобутня художня модель латиноамериканського світосприйняття, де видима дійсність розкривається через міфологічну свідомість, гротеск, фантастику, містику, що подані як буденно-побутові явища.

Гумор – різновид комічного, коли про серйозне говорять із доброзичливою посмішкою.

Іронія – це різновид комічного, тонка, прихована посмішка, глузування.

Сатира - різновид комічного, гостре висміювання всього нечесного, несправедливого.

Оповідання – невеличкий епічний твір, у якому змальовану одну подію з життя головної дійової особи.



  1. Соціоконструкція.

Методичний коментар. Соціоконструкція – групове виконання завдань, які передбачають вироблення ставлення до проблеми, що вивчається. У процесі пошуку кожен учасник має відстоювати своє ставлення до проблеми.

Фрагмент прес-конференції колумбійського письменника Гарсіа Маркеса.

Запитання читачів (учні) – відповіді Гарсіа Маркеса (учень).

  • Які твори ви написали? Назвіть найулюбленіші.

  • Я написав романи «Сто років самотності», «Полковнику ніхто не пише», «Осінь патріарха» і новелу «Стариган з крилами».

  • Коли і за що ваші творчі шукання були поціновані Нобелівською премією?

  • Нобелівську премію мені дали у 1982 році за романи і оповідання, у яких фантазія і реальність, переплетені у примхливому світі, відображають життя і конфлікти континенту.

  • Чи не могли б ви розказати стисло сюжет своєї новели «Стариган з крилами».

  • У невеличкому приморському селищі з’являється дідуган з крилами – ангел. Спочатку він привертає до себе увагу мешканців поселення, через якийсь час інтерес до нього слабшає (нова чудасія – жінка-павук – зацікавлює людей), а потім і зовсім зникає. Минають роки. Ангел,який відчуває свою непотрібність і навіть зайвість у селищі, зникає.

  • Звідки у ваших творах з’являється фантастичне? Хто є героєм вашого оповідання?

  • Фантастичне у моїх творах з’являється із самої реальності. Герої оповідання – Ангел, Пелайо, «розумна сусідка», отець Гонзага, Єлисенда, син Пелайо і Єлисенди, жінка-павук, мешканці селища. У новелі йде мова про події дивовижні (поява старигана з крилами) і звичайні, щоденні, невиразні, пов’язані з життям мешканців морського узбережжя.

  • Чому все-таки ви написали сумне і разом з тим трохи кумедне оповідання?

  • Тому що моє серце пройнялося тугою за тим, що крила пробиваються лише в небагатьох людей, тугою за дивами (диваками), які мали б бути на землі, але завжди відлітають, бо тут вони не потрібні.

Робота з текстом твору. Бесіда з елементами міркування.

Запитання до учнів.

  • Який епізод є зав’язкою твору?

  • Коли Пелайо повернувся з моря і в глибині свого подвір’я побачив старенького діда з крилами, що борсався у грязюці.

  • Як сприйняли появу ангела мешканці селища, зокрема отець Гонзага?

  • З переляком, недовірою, без святобливості, з корисливою метою, жорстоко, з байдужістю.

  • Що спало на думку Єлисенді?

  • Брати з кожного, хто хоче подивиться на ангела, 5 сентаво.

  • Як почувався ангел серед людей? Як вони до нього ставилися?

  • Ангел почував себе серед людей самотньо. Вони від нього хотіли мати якийсь зиск для себе, зневажали, кривдили.

Евристична бесіда.

  • Чому ангел захворів?

  • Від людської байдужості і жорстокості.

  • Які епізоди у творі мають фантастичний характер?

  • Приліт і відліт ангела, поява жінки-павука.

  • Як слід тлумачити образ ангела?

  • Образ ангела – це символ, втілення прекрасного, прагнення до високого ідеалу.

  • Що є розв’язкою оповідання?

  • У ангела відросли крила, він здійнявся у гору і полетів у бік моря, перетворившись на маленьку орну цятку.

  • Над чим змушує замислитись фінал твору?

  • Куди полетів ангел? Чи повернеться він знову на грішну землю?

Бажано, щоб при обговоренні питань учні якомога детальніше досліджували текст, знаходили цитати для підтвердження своєї думки.

Майстер звертається до творчих груп знайти в текст оповідання і зачитати художні засоби.



Гумор.

Пелайо на кухні з кийком алегвасела стереже ангела.

Отець Гонзага пробурмотів молитву зазирнувши до курника.

Хлопчик і ангел одночасно захворіли на вітряну віспу.

Люди харчували ангела кристаликами камфори, а він вибрав баклажанну кашу.

Сатира.

Гонзага пише листа папі, «Але час спливав, а папа все ще з’ясовував, чи схожа його мова на арамейську, чи здатний він утриматись на кінчику голки, чи може, зрештою, це якийсь іноземець».



Іронія.

Коли Пелайо і Єлисенда розбагатіли за рахунок ангела, на вікна поставили залізні грати.

Через декілька років Пелайо пожалів ангела, загорнув у ковдру і виніс його у повітку.

Гротеск.

У двір Пелайо набилась сила-силенна людей, і довелося викликати військо, аби розігнати натовп, який трохи не розвалив будинок.

Серед цього галасу і безладдя здавалося, що двигтіла земля.

Дівчина, яка через непослух перед батьками перетворилась на павука.



Сарказм.

У змалюванні дій отця Гонзаги, папи.



Викладач наголошує:

Образ ангела – це втілення прагнення до високого ідеалу. Люди не здатні сприймати високі благородні істини, бо перебувають у полоні корисливості, байдужості. Саме тому ангел не помирає, а одужує. У нього виростають могутні крила, він відлітає у піднебесся. Чи повернеться він на грішну землю? Очевидно тоді, коли люди стануть добрими, досконалішими.

Проблема, порушена в оповіданні, досить злободенна. Підтвердження тому – твір українського поета Івана Драча «Крила».

Іван Драч утверджує думку, що люди не завжди готові до усвідомлення високих божественних істин. Драчевого дядька Кирила, якого доля обдарувала крилами теж не розуміють знайомі та близькі. Вони сприймають той дар Божий як зайвий тягар, непотрібну річ. Дядько Кирило теж розжився на крилах.

Обидва твори прийняті гіркою іронією з приводу трагічної комедійності життя. Образ дядька Кирила – образ реальної людини, селянина й водночас уособлення національного характеру з його чеснотами і вадами.

А у Маркеса герой – образ символ позбавлений навіть імені.

Фінал оптимістичний. Драч переконує в моральному вдосконаленню, висловлює віру в неминучу перемогу красу над потворністю.

Цей перегук митців «Драча і Маркеса свідчить про надзвичайну злободенність» порушених питань, як виходять на межі духовного життя одного народу, стосуються роду людського, що нехтує високими моральними заповідями.

Ця тема хвилює українську літературу В. Симоненко «Тиша і грім», поета Михайла Пономаренка «Синій птах».


  1. Соціалізація.

Методичний коментар. Соціалізація - загальне обговорення проблеми, захист думок. Кожна група презентує свою роботу, виносячи на обговорення всієї групи. Виникає дискусія.

Робота творчими групами

Учні 1 групи акцентують увагу на жалюгідній зовнішності ангела: старенький дід з величезними крилами, одягнений, як жебрак, з лисим черепом і беззубим ротом, обскубаними та брудними крилами; від нього тхне болотом, з крил звисають водорості, велике пір'я посічене вітрами. При огляді старого лікар виявив стільки хвороб, що здивувався, як ця істота ще живе. Кидається в вічі надприродне терпіння — найголовніша чеснота ангела: його дзьобали кури, з нього знущалися люди — кидали в ангела каміння, висмикували пір'я, навіть припекли бік старого розпеченим залізом.

Учні звертають увагу на те, що ангелу приписують нечисленні чудеса: до сліпого не повернувся зір, але зате в нього виросли зуби, паралітик не став ходити, але виграв гроші, у прокажених на уражених місцях виросли соняшники. Та справжні чудеса, які стаються в день появи у селищі ангела (опівночі дощ нарешті вщух, жар у дитини спав), проходять непоміченими.

Коли курник, у якому родина поселила ангела, розсипався, ангел тинявся по двору та кімнатах, витоптував городину. За останню зиму ангел дуже постарів, майже нічого не бачив, пір'я все повипадало, його трусила лихоманка і він стогнав. Потім у ангела виросло нове тверде й довге пір'я, він наспівував пісні давніх мандрівників. У фіналі оповіді ангел зникає на горизонті, покидаючи селище.

Учні 2 групи розповідають про поведінку мешканців приморського селища по відношенню до ангела: як вони кидають йому їжу через сітку, як пропонують призначити його головою Всесвіту, генералом, який би вигравав усі війни, вивести крилатих людей, які б підкорили світ. Викликає подив сусідка, яка начебто бачила багато див, саме тому впевнено заявляє, що невідоме створіння — це ангел, а ангели небезпечні. Не менш дивною є поведінка отця Гонзаго, якому не сподобалося те, що ангел не розуміє латини, що не шанує божих слуг, а крила ж є і в літака! Недужі висмикують у ангела пір'я, безбожні кидають камінням, один припікає бік ангела розжареною залізякою! Папу цікавить, чи має дивна істота пуп? Чи схожа його мова на арамейську? Чи здатний він утриматися на кінчику голки?

У жорстокому світі ангел, що так нагадує стару, немічну людину, втрачає цінність в очах людей, бо не здатний задовольнити їхні прагнення. Парадокс: ангел — уособлення вищих моральних цінностей і духовних орієнтирів людства — є зайвим у світі людей!

Викладач звертає увагу на неоднозначність фіналу твору. Можливо, розчарований в людях, ангел покидає цей світ назавжди, не залишаючи йому надії на оновлення. Можливо, оклигавши від хвороб, ангел нарешті й здійснює те, чого чекали від нього люди: він творить диво — злітає в небеса, творить не для того, щоб у нього повірили, творить, щоб зайвий раз довести, що і диво неспроможне змінити того, хто не прагне змін, а отже — суть людського існування не в диві, а в природі людини, в її здатності чинити найвище диво: творити в собі ЛЮДИНУ. Не чекати див, а просто по-людськи напоїти спраглого, пожаліти немічного, старого (Пелайо таки здатен на диво!). А можливо, така розв'язка натякає на можливість духовного прозріння і окрилення людей?

Та як би ми не тлумачили фінал оповідання, пам'ятаймо, що він стосується не абстрактних Елісенди, отця Гонзаго, мешканців приморського селища, а кожного з нас.



Проблематика оповідання:

Зміцнення шкали моральних цінностей у людей. Людство старіє від гріхів.

Пройшли десятиліття, але проблеми, що відображені у оповіданні не зникли.

В усі часи - людяність та гуманізм - вічні. Слід тільки усвідомити, що живеш один раз, що життя – це той рейс який не повторюється, і що його треба провести достойно. (О. Гончар).



  1. Розрив.

Методичний коментар. Розрив - це новий, неочікуваний результат, відкриття для самого себе. Усвідомлення невідповідності свого старого знання новому.

Робота з опорно-логічною схемою герої твору та загальнолюдські вічні цінності вічні цінності, таблиці «Образи-символи твору».

Оповідання багате на символіку. Образ старигана у Маркеса уособлює національний характер з його чеснотами і вадами, водночас, Божого послання, знехтувану Віру та уособлення Природи.

Природа страждає немилосердно поливаючи три доби дощем напівзатоплене подвір’я Пелайо.


Звернемося до таблиці «Образи-символи твору».



Образи-люди

Образи світу природи

Образи світу людей

Стариган з крилами —

Божий посланець, символ знехтуваної віри та уособлення Природи. Хлопчик — жорстоке дитя хворого суспільства. Жінка-павук — символ деградації суспільства. Пелайо та Елісенда — втілення прагматизму.



Дощ — символ необхідності духовного очищення землі. Морська стихія — бурхливе й суперечливе життя. Морський вітер — відчуття свободи.

Селище — модель людства

Звернемося до опорної схеми-таблиці «Герої твору та загальнолюдські вічні цінності».

Зло

Зневіра

Відчай

Ненависть

Облудність

Безглуздя

Бездушність

Байдужість

Потворність

Вбивство

Пасивність

стариган із крилами

Пелайо


Елісенда

дитина


сусідка

Отець Гонзага

мешканці селища

віруючі


дівчина-павук

лікар


мешканці Землі

Добро

Віра

Надія

Любов

Справедливість

Мудрість

Великодушність

Милосердя

Краса

Оберігати життя

Нетерпимість до зла


Фінал

Підлість

Брехливість

Неволя

Злопам'ятство



Благородство

Чесність

Воля

Прощення


Найбільша цінність — зацікавленість собою і навколишнім світом. Запитання для бесіди за схемою-таблицею

  1. Які цінності відносяться до гуманістичних (гуманізм — від лат. humanus — людський, людяний), значущі для людського буття в цілому і кожної особистості зокрема?

2. Які духовні цінності притаманні сім'ї Елісевди та Пелайо? Складіть таблицю сімейні цінності.

Таблиця «Сімейні цінності»

1. Піклування про батьків і старших у с'м'ї.

2. Взаємна повага і любов до батьків.

3. Злагода між членами сім "і

4. Гармонія і демократизм стосунків поколінь.

5. Готовність до взаєморозуміння.

6. Відповідальність за інших членів сім'ї

7. Спільність духовних інтересів (віра в Бога).

Яка позиція автора твору? Скоріше вона — надетична. Автор намагається відокремитися від оточуючого світу, часу, подій, бути вищим над Добром і Злом.

У творі Г. Гарсіа Маркеса є людська трагедія, страждання Янгола, звідси й вічна проблема: як, залишаючись людиною, бути Янголом?

Відповіді учнів, запитання і завдання повинні спонукати до відродження добра, співчуття, християнської любові, відвоювати у байдужості, безвір'я Людську Душу.

Тому нас не може не захоплювати така надприродна риса характеру старигана із крилами, як безмежне терпіння.

Художній твір «Стариган із крилами» Г Гарсіа Маркеса - злет фантазії автора, що завжди тяжів до правди життя, відображення духовних пошуків, конфлікту особистості та суспільства, невдоволення долею та реальність. Але якими б гіркими й сумними не були ці почуття, зміст твору осяяний світлом любові до людини, до природи, до народу, до Всесвіту, до життя і мрії.

Через ставлення до ангела розкривається справжня сутність кожного із героїв. Автор підкреслює моральні цінності людей.

Не забувайте будь ласка, про найважливіші людські цінності. Хай вони будуть невідокремленою частиною вашої душ.



Реконструкція (створення учнями власного творчого проекту оформленого у вигляді малюнка), творча робота ( міні-проект: складання сенкану на слово-тему «ангел»). Працюють 2 групи.

(Перша і третя групи складають сенкан на тему «Ангел», беручи до уваги саме поняття слова; друга і четверта - на тему «Ангел», але у цьому варіанті поняття стосується безпосередньо твору Маркеса).

Ангел

Святий, чистий.



Охороняє, застерігає, направляє.

Призначений для захисту людини

Світло.

Ангел


Благородний, білокрилий.

Літає, захищає, допомагає.

Він потрібний кожній людині.

Сила.


Ангел

Немічний, брудний.

З'являється, хворіє, зникає.

Здається маленькою, чорною плямою.

Провісник.

Ангел


Кволий, немічний.

Лежить, боїться, борсається.

Його крила - символ духовного злету людини.

Стариган.

Презентація «Традиції зображення ангелів у живопису»

Чому прилітають ангели до людей?

(Щоб нагадати про необхідність морального влаштування людства й Усесвіту. У їхніх очах німий докір і добра віра, гірке розчарування і світла надія.)

Вчитель. Будь ласка, використовуючи цитати з тексту, опишіть вісника Бога. (Це старенький дід, який упав обличчям у грязюку; такий старий і немічний; циркова звірина; рот беззубий; лисий череп; великі півнячі крила, обскубані та брудні; велика старезна курка, ніж людське створіння; надто схожий на земну людину).

Що криють у собі ці словосполучення?

(Відношення людей до Божественного).

Чому ангел постає у подобі старигана з крилами?

Можлива відповідь.

Старий ангел - це утілення людської совісті, світлих ідеалів, істини, беззахисного добра.

Він старий через гріхи людей.

Події твору реалістичні чи фантастичні?



Вчитель. Особливість оповідання - поєднання реалістичного і фантастичного, комічного і серйозного. Тому манеру письма Маркеса називають «магічним реалізмом».

Специфіка і колорит самобутньої літератури Латинської Америки зумовлені діалогом культур, традицій, вірувань, уявлень, що розширює обрії художньої свідомості нації.

Презентація випереджаючого дослідницького завдання на тему «Магічний реалізм»: творчий метод и латиноамериканський спосіб мислення?

Виступ учня. (Про художній метод у живопису та літератур ХХ ст.).

Виступ учня.

Характерні риси:

«Фантастична» дійсність.

Широке змалювання національних традицій.

Переплетення чарівного та побутового.

Сучасність та історія.

Міфологізм.

Пародія та іронія.

Умовно - субєктивний час.

Основні риси поетики «магічного реалізму» яскраво реалізовані Маркесом у жанрі оповідання, характерним прикладом якого є «Стариган з крилами», що увійшов до збірки «Дивовижна і сумна історія простодушної Ерендіри та її жорстокої бабці» (1972р.)



Майстер. Розглянемо які риси характеризують художній світ Гарсіа Маркеса.

Учень зачитує:

Художній світ Гарсіа Маркеса

Тема розладу людських взаємин у світі, що перебуває в стані

Прагнення насильства Змалювання дивного,

відтворити «моделі» незвичайного, абсурдного, національного буття, надприродного, усіляких

національного мислення. Метаморфоз серед плину

Поєднання соціального повсякденного життя.

і буттєвого аспектів. Висока Тяжіння до умовного,

Міфологічна концентрація гротескного,

Забарвленість картин ліричних і поетичних фантастичного,

повсякдення елементів у прозі різноманітних форм

й побуту. Створення «фантастичної поетичної

дійсності», в якій зруйновані межі символізації.

між реальним та надреальним,

об'єктивним та суб'єктивним.

Особливість оповідання – поєднання реалістичного і фантастичного, комічного і серйозного. Тому манеру письма Маркеса називають «магічним реалізмом».



Інсайт (осяння).

Викладач. Чому ангел постає у подоб старигана з крилами?



Відповіді учнів.

Старий ангел – це утілення людської совісті, світлих ідеалів, істини, беззахисного добра. Він старий через гріхи дітей.

  1. Афішування.

Методичний коментар. Афішування – е творе оформлення результатів групової роботи. Група показує все, на що здатна про рішення проблеми.

Нетерпимість до зла




Свобода




Милосердя










Благородство

Людські

цінності


Любов, доброта










Справедливість, мудрість




Гідність, надія



Щирість, краса




Чесність, віра

(Так Г. Маркес надає два світи – реальний магічний.



Прийом «П’ятихвилинка».

Учні зачитують свої творчі роботи на тему «Чи повернеться ангел».

«Чи повернеться ангел»

Коли я читала оповідання Г.Гарсіа Маркеса «Ста­риган з крилами», у мене виникла думка, що цей ангел взяв на себе всі людські гріхи. Через те і вигляд у нього такий потворний і жалюгідний. Він падає в болото, бо вже не має сили летіти дальше. Його важка дорога ду­же схожа на Хресну дорогу Ісуса Христа. Ангел бере на себе, на свої течі важкий хрест людських гріхів. Він терпляче несе цей хрест, хоч його дуже важко нести. "Серце ангела вже зношене, бо воно дуже страждає. Він впав у багно. Цим автор показує, що образ ангела зневажається через людські провини. Ангела знайшли люди, але взяли його до себе у двір лише заради вигоди. І знову ангел терпить людську зневагу, навіть знущання. Але усім стражданням ангела приходить кінець. Він нагороджений за свої муки. Бог дає йому нові крила. Ан­гел злітає в небо. Він «воскрес», і його хресна дорога закінчена.

«Чи повернеться ангел»

Ні, ангел не повернеться на Землю до тих пір, поки люди не оздоровляться духовно.

Чи може існувати, чи може жити людина без Ду­ховності? Існувати — може, жити — ні. Тому ко­жен із нас завжди вирішує для себе, для сім'ї, для суспільства проблему Духовності, яка пов'язана з існуванням Бога, з вищою сутністю, з Богом-творцем.

Дитина з молоком матері повинна ввібрати в себе Віру в Бога, Любов, Доброту, Милосердя, які можуть бути лише у духовно багатої людини — Людини Землі.

Сьогодні наша планета входить у такий відрізок ча­су, який потребує якісно нових змін. Ми всі повинні до­помагати один одному добрими помислами, вчинками, любов'ю і розумінням, допомагати в ім'я нашого май­бутнього, наших нащадків. Якщо ми зосередимо свою увагу на дрібних побутових проблемах, якщо не проти­ставимо себе розпалюванню пристрастей, ненависті, злоби, заздрості і жадоби помсти, то ми ніколи не оз­доровимось духовно. А, отже, на нашу грішну Землю ніколи не повернеться ангел.

Даймо шанс Вірі, Надії і Любові, щоб стати гідними і духовно здоровіти людьми щасливого майбутнього, і тіш самим повернемо ангела на нашу оновлену матінку Землю.



7. Рефлексія.

Методичний коментар. Результативність навчання зростає, якщо учні усвідомлюють зміст власної й колективної роботи. Учасником внутрішньої рефлексії стає кожний відразу ж після виконання першого завдання, так як він опиняється в процес усвідомлення того, що він робить, для чого й ому, що об’єднує його з іншими учасниками та чим він відрізняється від інших. Зовнішня рефлексія організовується викладачем у кінці заняття.

Прийом «Коло думок».

Учні висловлюють свою думку, відповідаючи на запитання:



  • Що означає мати крила?

  • Чи потрібні людині крила?

Крила – символ хворост, натхнення, енергії спрямованої на великі звершення.

  • Так який фінал твору: оптимістичний и песимістичний?

(Відповіді учнів)

Майстер. Як бачите більшість з вас налаштована оптимістично, як сам автор твору Г. Маркес. Йому нам хочеться врити, що ангел повертається, коли люди стають морально досконалішими, коли у них теж «виростуть крила».

Мені б хотілося, щоб цей урок не пройшов безслідно. Щоб у ваших душах ніколи не згасав «Вогник милосердя», християнської любові до ближніх. Міцних вам крил у досягненні ваших висот.

А зараз звернімося до схеми особистісного розуміння теми позначте на ній крапками власне досягнутий результат (1 хв.)




Удосконалювали




Досліджували




Застосовували

Училися




Аналізували

Поглиблювали




Розвивали




Повторювали





Підсумок уроку:

Майстер.

Я бажаю, щоб крила ваших душ завжди були сильними, барвистими, щоб вони підносили вас над буденністю, спонукали творити добро, примножувати любов. Хай нагадують Вам про це ось такі метелики, яких я хочу вам подарувати. На зворотному боці метелика написати:

Є тільки одна велика перетворювальна сила – любов!

Без любов все – ніщо!

Етап контрольно-оціночний

Майстер пропонує учням формування крони «Саду життєвих цінностей». Хай всі ці цінності будуть частиною вашої душі

Прийом «Взаємооцінювання роботи на уроці». (Учні стають у коло, беруться за руки і по черзі оцінюють роботу сусіда на уроці).

Тож скажіть собі:






Роде мій прекрасний,

пісне солов’їна,

Ти – це цвіт калини,

Я – проста людина!







Література

1. Волощук Є. Зарубіжна література. - К.: «Юридична Книга», 2002р. - 426с.

2. Мірошніченко Л. Ф. Актуальні проблеми методики викладання світової літератури. II Всесвітня література в середніх навчальних закладах України № 6 2005. - 5-9с.

3. Нев'ярович Н. Ю. Основні риси поетики 2магічного реалізму». II Всесвітня література № 6 2006р. - 4-7с.

4. Пулина Г. А. «Магический реалізм» в рассказе Гарсиа Маркеса «Старик с кріль ями». II Всесвітня література та культура № 9 2005р. -19с.

5. Руденко В. І. Г. Гарсіа Маркес «Стариган з крилами». II Зарубіжна література № 4, лютий 2011.-2с.



6. Руденко В. О. Про кінець уроку замовимо слово. II Зарубіжна література № 3, лютий 20011.-Зс.

7. Сучасний урок зарубіжної літератури. - Харків: Видавнича група «Основа», 2005р. - 51с.
Каталог: attachments
attachments -> Обґрунтування вибору проблеми
attachments -> Обладнання: комп’ютерні слайди, тексти поезій Архілока, Тіртея Актуалізація опорних знань
attachments -> Урок з Зарубіжної художньої культури 11 клас Культова арабо-мусульманська архітектура
attachments -> Склад і функції крові. Лабораторна робота. Мікроскопічна будова крові людини та жаби
attachments -> Серцево судинні
attachments -> Тема: Хімія та їжа Девіз: Хіміки це ті, хто дійсно розуміють світ!
attachments -> План Пояснювальна записка. Тема Науково-теоретична підготовка вчителя фізичної культури. Тема Питання педагогіки та психології в фізичному вихованні
attachments -> Урок Обміркуйте ситуацію

Скачати 333.13 Kb.

Поділіться з Вашими друзьями:




База даних захищена авторським правом ©uchika.in.ua 2020
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка