Повні й неповні речення. Тире в неповних реченнях



Дата конвертації11.01.2019
Розмір5.69 Mb.

Повні й неповні речення. Тире в неповних реченнях

  • Трунденко Інна Петрівна, методист РМК при відділі освіти Маньківської РДА, учитель української мови та літератури, світової літератури Подібнянської ЗОШ І-ІІІ ступенів Маньківської районної ради Черкаської області

Завдання:

  • поглибити знання учнів про повні й неповні речення, опрацювати правила вживання тире в неповних реченнях, формувати вміння розрізняти речення повні й неповні;
  • розвивати вміння користуватися цими видами синтаксичних одиниць в усному й писемному мовленні, удосконалити навички вживання тире в неповних реченнях;
  • розвивати увагу, логічне мислення, пам’ять.

- Що називається реченням? - Які бувають речення за будовою? Навести приклад простого і складного речення. - Які бувають речення за складом граматичної основи? Навести приклад двоскладного й приклад односкладного речення.

Вивчення нового матеріалу

  • Вивчення нового матеріалу

У кожному з речень підкреслити граматичну основу. Вказати частини складних речень, що є неповними простими реченнями. Пояснити вживання тире.  

  • У кожному з речень підкреслити граматичну основу. Вказати частини складних речень, що є неповними простими реченнями. Пояснити вживання тире.  
  • І. Небо дасть дощу, а земля - зерна. На Стрітення повертається птиця до гнізда, а хлібороб – до плуга. Гарний соловей голосом, а нива – колосом.
  • ІІ. Голий думає про одяг, голодний – про кашу. Умілий майстер голодним буває лише до обіду, а невмілий – до вечора. Залізо їсть іржа, а чоловіка – хвороба. Заєць від куща стрибає, а жаба – від зайця.

2. Пояснювальний диктант

  • Вказати неповні речення. Пояснити вживання тире.
  • І. В стороні моїй чудові сосни, клени і дуби. (М.Стельмах.) Над річкою в вуалі вже вербичка. (П.Тичина.) Веселка в літа на брові. (Л.Костенко.) Скрізь тишина безкрая. (В.Сосюра.) А зверху дощ, а зверху блиск! (П.Тичина.) У саду і жоржини, і рожі. (В.Сосюра.) Сад – в росі. (А.Казка.) Зима в душі. На всій землі зима. (П.Перебийніс.)
  • ІІ. Ноги – для дороги. Усякому – своє щастя. Без гайки – ні трактора, ні косарки. Господар у руках носить косу, а в шапці – голку. Клей – для паперу, голка – для нитки. Народна творчість.

3. Диктант із коментуванням

  • Записані речення прочитати, правильно їх інтонуючи.
  •  
  • Плуги врізались в перелоги, а блискавиця в небеса. (М.Стельмах.) Із хмарини – теплий дощик. (Д.Павличко.) Ранок проснувся першим, а за ним – солов’ї. (М.Сингаївський.) Між білих яблунь – біла хата. (М.Сингаївський.) Осіннє золото степів – до небокраю. (В.Павловський.)

4. Складання діалогу

  • Скласти і записати діалог на тему "Цікава подорож”, використовуючи неповні речення.

Підсумок уроку

  • Метод “Мікрофон”
  • Продовжити речення:
  • На цьому уроці я для себе зрозумів…
  • На цьому уроці я для себе зацікавився…
  • На цьому уроці я для себе відкрив…

Домашнє завдання

  • 1. Опрацювати параграф 8.
  • 2. Виконати вправу 112 (усно), 116.

Дякую за увагу!

Література: 1.Омельчук., С.А., Ляшкевич А.І. Українська мова. 8 клас: Основа, 2012. – с. 104-107. 2.Глазова О.П., Рідна мова.8 клас: Плани-конспекти уроків. – Х.: Ранок, 2003. – с. 81 - 86. 3.Єрмоленко C.Я., Сичова В.Т., Українська мова. Підручник для 8 класу загальноосвітніх навчальних закладів – К.: Грамота, 2009. 

  • Список використаних джерел


Поділіться з Вашими друзьями:




База даних захищена авторським правом ©uchika.in.ua 2020
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка