Пояснювальна записка Кожен народ має свої святині, свої символи, опоетизовані образи дерев, квітів, птахів, тварин. Заняття школярів у гуртку Рослини символи України сприятиме



Скачати 132.03 Kb.
Дата конвертації18.11.2017
Розмір132.03 Kb.
ТипПояснювальна записка
Пояснювальна записка

Кожен народ має свої святині, свої символи, опоетизовані образи дерев, квітів, птахів, тварин.

Заняття школярів у гуртку Рослини – символи України сприятиме відновленню духовних традицій українського народу, змусить їх частіше звертатись до світогляду своїх предків, які вважали природу Матір’ю всього сущого.

Працюючи за даною програмою члени гуртка, учні 1-4-х класів, ознайомляться з найбільш популярними в Україні рослинами: калиною, вербою, тополею, дубом, чорнобривцями, мальвою, хрещатим барвінком, червоною рутою, волошками… Вони віддавна уособлюють красу України, духовну міць її народу, засвідчують любов до рідної землі.

Рекомендована програма допоможе активізувати пошукову і пізнавальну діяльність учнів по збиранню й вивченню українського фольклору, звичаїв, традицій; сприятиме виховуванню патріотичних почуттів, розумінню народних символів.

Мета роботи гуртка: озброєння учнів науковими знаннями про явища природи, виховання любові до природи рідного краю, прищеплення практичних умінь і навичок.

Члени гуртка мають бути впевнені втому, що для збереження себе самих і наступних поколінь ми мусимо повернутися до правічних джерел – ставлення до природи як основи буття.

У програмі рекомендується проведення виставок дитячого малюнка, природознавчих вікторин, оформлення гербарію, складання рефератів на природоохоронні теми. Програма також передбачає ознайомлення учнів з цілющими властивостями рослин нашого краю.

Члени гуртка мають знати будову, деякі біологічні особливості даних рослин і на основі своїх знань створювати кращі умови для росту і розвитку рослин та використовувати їх декоративні властивості.

Знання особливостей рослин, практичні уміння і навички, набуті в процесі роботи, слід широко використовувати в суспільно-корисній праці по озелененню



Навчально - тематичний план



Назва розділу

Теоретичні (год)

Практичні (год)

Всього (год)

1

Вступне заняття

2

-

2

2

Калина так хизується красою

4

10

14

3

Де срібліє вербиця

4

12

16

4

Тополі арфи гнуть

4

10

14

5

Ой у вишневому садочку

4

10

14

6

Дуб – символ незламної сили, могутності і довголіття

4

10

14

7

Символіка квітів. Барвінок

4

10

14

8

Символіка квітів. Соняшник

4

10

14

9

Символіка квітів. Чорнобривці

4

12

16

10

Символіка квітів. Мальви

4

12

16

11

Символіка квітів. Папороть

2

4

6

12

Символіка квітів. Мак

4

12

16

13

Символіка квітів. Лілія

4

8

12

14

Символіка квітів. Волошки

4

12

16

15

Жито.

4

8

12

16

Хміль

2

8

10

17

Буйне розмаїття

2

8

10




Всього

60

156

216


ПРОГРАМА

1.Вступне заняття (2 год)

Теоретичні заняття (2 год). Ознайомлення гуртківців з планом роботи гуртка.

2.”Калина так хизується красою (14 год)

Теоретичні заняття (4 год). Калина найбільш шанована рослина в Україні. Біологічні особливості, види.

Походження калини в народних легендах,оспівування в народних піснях. Цілющі і лікарські властивості калини.

Калина в творчості українських письменників.

Практичні заняття (10 год). Екскурсія в природу з метою ознайомлення з особливостями поширення калини. Конкурс пісень про калину. Виставка малюнків “Краса калини.”



3.Де срібліє вербиця (16 год).

Теоретичні заняття (4 год). Види верби в Україні. Біологічні особливості верби, значення верби в природі і житті людини.

Народні звичаї і обряди пов’язані з вербою. Вербна неділя. Народні перекази, легенди, казки про вербу, оспівування верби у піснях.

Верба у творах видатних українських письменників.

Практичні заняття (12 год). Екскурсія в природу Місця поширення верби, Види верби в нашому регіоні. Конкурс на знання віршів про вербу. Виставка малюнків, розучування ігор.

4.Тополі арфи гнуть (14 год).

Теоретичні заняття(4 год). Місця поширення, види та біологічні особливості тополь. Значення тополі в природі та житті людини.

Народні пісні, легенди, балади про тополю. Образи тополі в рядках українських письменників.

Практичні заняття (10 год). Екскурсія в природу з метою ознайомлення з різними видами тополь. Виставка малюнків. Конкурс пісень та віршів про тополю.



5.”Ой у вишневому садочку (14 год).

Теоретичні заняття (4 год). Вишня – біологічні особливості, поширення. Основні види і сорти вишень в Україні.

Вишня у фольклорній творчості народу. Оспівування вишні у творах класиків української літератури.

Практичні заняття (10 год). Екскурсія з метою виявлення вишневих насаджень. Проведення конкурсів пісень, віршів, малюнків про вишню.



6.Дуб – символ незламної сили, могутності і довголіття (14 год).

Теоретичні заняття(4 год). Дуби в Україні, біологічні властивості, значення в природі і житті людини.

Оспівування дубу в фольклорі, творах українських письменників.

Практичні заняття (10 год). Екскурсія “У гості до дуба”. Використання ліків з дуба у народній медицині. Конкурси пісень, віршів, малюнків про дуб.



7.Барвінок (14 год).

Теоретичні заняття(4 год). Барвінок – біологічні особливості, місця поширення, розмноження.

Легенди про походження цієї квітки. Барвінок у віруваннях наших пращурів. Барвінок у народних піснях, у весільних народних обрядах.

Барвінок у творах класиків української літератури.

Практичні заняття (10 год). Конкурс малюнків, пісень, віршів про барвінок. Перегляд фото-, відеоматеріалів про барвінок.

8.Соняшник (14 год).

Теоретичні заняття(4 год). Соняшник – біологічні особливості, місця поширення. Значення в природі і житті людини.

Соняшник в народній творчості. Соняшник у творах українських письменників.

Практичні заняття (10 год). Заняття-мандрівка “У гості до соняшника”. Конкурси малюнків, пісень, віршів про соняшник. Використання соняшника у народній медицині.



9.Чорнобривці (16 год).

Теоретичні заняття(4 год). Чорнобривці – біологічні особливості, місця поширення. Цілющі і лікарські властивості квітки.

Народні легенди про чорнобривці. Чорнобривці у творах українських письменників.

Практичні заняття (12 год). Екскурсія “Чорнобривці в Україні”. Виставка малюнків “Чорнобривці у бабусиному садку”. Конкурс пісень, віршів про квітку.



10.Мальва (16 год).

Теоретичні заняття(4 год). Мальва - біологічні особливості, місця поширення. Цілющі і лікарські властивості квітки.

Мальва в народних обрядах, казках, легендах. Мальва у творах українських письменників.

Практичні заняття (12 год). Перегляд фотоматеріалів “Мальва у творах художників”, в роботах народних майстрів. Конкурс пісень, віршів про мальву. Виставка малюнків. Використання квітки у народній медицині.



11.Папороть (6 год)

Теоретичні заняття(2 год). Папороть - біологічні особливості, місця поширення. Цілющі і лікарські властивості квітки.

Легенди про походження рослини. Папороть в народних казках, обрядах

Практичні заняття (4 год). Перегляд фотоматеріалів Папороть в природі.



12.Мак (16 год).

Теоретичні заняття(4 год). Мак – основні біологічні властивості. Поширення, розмноження. Снодійні властивості маку.

Символіка маку в різних країнах. Оспівування маку в фольклорі, творах українських поетів. Мак в обрядах українського народу. Легенди про походження цієї квітки.

Практичні заняття (12 год). Розучування ігрових пісень, хороводів та веснянок. Виставка малюнків “Мак - символ краси і молодості. Лікувальні властивості маку. Конкурс пісень, віршів про мак. Пекрегляд фото-, відеоматеріалів Мак в природі.



13.Лілія (12).

Теоретичні заняття(4 год). Походження і місця поширення лілії. Народні звичаї пов’язані з лілеєю. Водяні лілії. Символіка лілії.

Практичні заняття (8 год). Виставка малюнків. Конкурс пісень та віршів про лілію. Перегляд фото-, відеоматеріалів.

14.Волошки (16 год).

Теоретичні заняття(4 год). Основні біологічні властивості волошки синьої. Лікувальні властивості волошки. Волошки – окраса нив, вірні супутники житнього поля.

Роль волошки в українських народних святах і обрядах, пов’язаних з хліборобством.

Практичні заняття (12 год). Екскурсія з метою ознайомлення з волошкою синьою. Лікувальні властивості волошки. Виставка малюнків. Перегляд фото-, відеоматеріалів.



15.Жито (12 год).

Теоретичні заняття(4 год). Жито – основні біологічні властивості. Місця поширення. Значення в житі людини.

Жито в народній творчості, в творах українських письменників.

Практичні заняття (8 год). Розучування народних пісень, ознайомлення з народними обрядами пов’язаними з житом. Виставка малюнків “Хліб всьому голова”.



16.Хміль (10 год).

Теоретичні заняття(2 год). Хміль – основні біологічні властивості, розповсюдження та місця поширення. Хміль у народних піснях та у творах українських класиків.



Практичні заняття (8 год). Розучування українських народних пісень де згадується хміль. Виставка малюнків на тематику народних пісень про козаків.

17.Буйне розмаїття (10 год).

Теоретичні заняття(2 год). Любисток – символ любові і злагоди в сім’ї. Квітка Богині весни – конвалія. Фіалка – символ скромності і чистоти. Материнка – символ материнської любові. Народні легенди про червону руту.

Практичні заняття (8 год). Оформлення альбому Рослини - символи України.

Вимоги до вмінь та знань вихованців

Вихованці повинні знати:

  • Символіку рослин України;

  • Будову, біологічні особливості рослин;

  • Цілющі властивості найпоширеніших рослин нашої місцевості;

  • Методи збору інформації;

  • Вимоги до оформлення гербарію та написання рефератів.

Вихованці повинні вміти:

  • Збирати та вивчати український фольклор, звичаї, традиції;

  • Оформлювати гербарій, складати реферати;

  • Створювати кращі умови для росту і розвитку рослин;

  • Здійснювати роботу по озелененню.

Список літератури:

  1. Кондратюк А. З вишневого саду. – К., 1991

  2. Скуратівський В. Місяцелік. – К., 1993

  3. Елін Ю. Я., Зерова М. Л. Дари лісів України. – К., 1975

  4. Матвієвський Є. С. Колективні і присадибні сади. – К., 1984

  5. Топачевський А. Майстерня флори. – К., 1988

  6. Скуратівський В. Берегиня. – К., 1987

  7. Сергійчук В. Національна символіка України. – К., 1992

  8. Яницька О. Українські народні рухливі ігри для дітей старшого дошкільного віку. – Рівне, 1999

Каталог: ekologi
ekologi -> Екологія: про що сповіщає на початку ХХІ ст
ekologi -> Державний вищий навчальний заклад «запорізький національний університет» міністерства освіти І науки, молоді та спорту україни
ekologi -> Методичні рекомендації по вивченню дисципліни Дисципліна «Екологія міських систем»
ekologi -> Еколого-геологічні проблеми
ekologi -> Тема види І наслідки антропогенного впливу на природу
ekologi -> Екологічне виховання дітей дошкільного віку
ekologi -> Програма навчальної дисципліни екологічне право опис навчальної дисципліни форма навчання Курс
ekologi -> Погоджено затверджено
ekologi -> Проблема стратосферного озону. Хлорфторвуглеці(хфв) та їх вплив на озоновий шар

Скачати 132.03 Kb.

Поділіться з Вашими друзьями:




База даних захищена авторським правом ©uchika.in.ua 2020
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка