Пояснювальна записка Варіативний модуль розроблено до навчальної програми «Технології. 10 -11 класи»



Скачати 130.22 Kb.
Дата конвертації10.11.2017
Розмір130.22 Kb.
ТипПояснювальна записка
Професійно-технічне училище №27 м. Берестечко

Навчальна програма

авторського варіативного модуля

з предмета «Технології»

«Технологія енкаустики»

2016 рік



Варіативний модуль
«Технологія енкаустики»
(Автор Коровицька Алла Михайлівна)
Пояснювальна записка
Варіативний модуль розроблено до навчальної програми «Технології. 10 -11 класи».

Програмою модуля передбачено ознайомлення учнів з нетрадиційною технікою живопису – енкаустикою, її прийомами та особливостями; навчити виконувати зображення в даній техніці; розвивати образне мислення, уяву; сприяти процесу становлення особистості засобами нетрадиційного виду мистецтва; викликати інтерес до творчості та неординарних рішень в проектній роботі; виховувати любов до мистецтва та навколишнього світу.

Енкаустика (від грецького «випалюю») – це старовинна техніка створення картин з використанням розплавленого кольорового воску. Це мистецтво виникло понад 2500 років тому і було відомо ще древнім грекам, римлянам і єгиптянам.

Заняття енкаустикою настільки захоплююче, що до нього дуже швидко і надовго звикаєш. Воно не вимагає вміння малювати, а от фантазія, почуття кольору та творчий початок знадобляться неодмінно, а також ще – папір або картон, воскові олівці і праска. Саме праска! Вам не потрібні пензлики і олівці – їх замінить невеличка праска, за допомогою якого будете розплавляти кольоровий віск і наносити на картон. Шедеври енкаустики прості в своєму створенні: беремо потрібного кольору восковий олівець (можна два або три кольори відразу), наносимо на теплу праску, якою потім проводимо по поверхні картону. Залежно від того, що потрібно зобразити, проводимо всією поверхнею підошви праски або тільки ребром. Наприклад, кінчиком праски можна намалювати листя, траву.

Ефект перевершує всі очікування! Освоївши нескладні прийоми, ви зможете створювати малюнки неймовірної краси: химерні абстракції і зачаровуючі пейзажі. Досить прикласти зовсім небагато своїх старань і завзятості! Одне нанесення – і в результаті на картоні залишаються миті в яскравому воску. Адже воскові фарби не тьмяніють з часом і збережуться на довгі тисячоліття.

Цим способом можна створювати картини, листівки та сувеніри, які будуть дарувати радість вам і вашим близьким.

Виготовлення виробів у техніці «анкаустика» не потребує значних матеріальних затрат. Даним видом діяльності зараз займаються окремі митці та люди, які люблять створювати нове, оригінальне, вишукане.

Зміст модуля дозволяє вивчати його навіть у класах, які не поділяються на групи хлопців та дівчат.

На початку засвоєння модуля викладач розкриває пе­ред учнями теоретичний матеріал (Тема «Загальні відомості про технологію енкаустики, як вид нетрадиційного мистецтва»), який дасть їм змогу розпочати пошук потрібної інформації, визначитись із напрямком, за яким вони бажають працювати. Тому не варто перевантажувати учнів зайвою інформацією. Слід пам'ятати, що все необхідне для виконання проекту від теоретичних відомостей до технології виготовлення і матеріалів для роботи учні мають віднайти та скомпонувати самостійно, а основним завданням викладача є формування відповідних умінь та навичок для виконання цієї творчої навчально-пошукової роботи.

Вивчення технології створення сюжетів восковими матеріалами способом нагрівання передбачається через проектно-технологічну діяльність, оскільки це дає необмежені можливості для фантазії та творчості. Як результат роботи над змістом модуля, учні мають виконати проект. Проект має складатись із:



1) портфоліо, куди входить:

  • обґрунтування вибору теми проекту, його актуальність;

  • план роботи з виконання проекту;

  • план проектної діяльності;

  • вимоги до виробу чи критерії виробу;

  • визначення необхідних знань та умінь;

  • інформація про еволюцію техніки чи виробу;

  • вироби-аналоги та їх аналіз;

  • конструювання власного виробу (опис, ескізні замальовки – клаузура, технологія виготовлення виробу);

  • добір матеріалу для основи виробу та для виконання малюнка обраного для виробу;

  • добір приладів та інструментів;

  • економічне обґрунтування;

  • міні-маркетингові дослідження, рек­лама;

  • фото готового виробу;

2) виготовленого виробу.

Орієнтовний план захисту проекту:

  • відповідність готового виробу задуму;

  • витрати часу та грошей при виготовленні виробу;

  • що нового внесено у технологію виготовлення та оформлення даного виробу;

  • обґрунтування вартості виробу та порівняння з аналогічними на виставках, у магазинах;

  • труднощі, які виникали при виконанні проекту, шляхи їх подолання;

  • порівняння результатів за завданнями проекту;

  • як досягти кращих результатів;

  • плани на майбутнє.

Великий інтерес учнів має викликати можливість використання сучасних електронних програм. Для захисту проекту варто використати презентацію проекту, виконану в програмі, наприклад, MS Power Point.

Під час виконання робіт необхідно приділяти увагу правилам безпечної праці, організації робочого місця та санітарно-гігієнічним вимогам.




Тематичний план



з/п

Назва теми

Кількість годин

1

Загальні відомості про технологію енкаустики, як вид нетрадиційного мистецтва.

2

2

Проектування та виготовлення виробу технікою енкаустика.

16

3

Презентація та оцінка результатів проектної діяльності.

2




Всього

20


Орієнтовний перелік об’єктів праці:

  • картини для оформлення інтер’єрів

  • подарункові листівки


Інструменти, обладнання та приладдя:

  • спеціальна праска для енкаустики або праска (невеличка та легка, обов’язково без отворів для пари на її підошві) або фен (з можливістю регулювання температури)

  • каутерій (спеціальний нагріваючий стержень для професійної енкаустики, необов’язково)

  • шило (інші допоміжні інструменти)


Матеріали:

  • планшетки для малювання (листи білого глянцевого картону)

  • набір воску для енкаустики або кольорові воскові олівці чи крейда (Crayola або Crayons)


Допоміжні предмети:

  • серветки паперові (для очищення поверхні праски)

  • поліруючий матеріал (м’яка тканина)

  • підкладка на стіл (для збереження чистого простору − газети, шпалери тощо)



Програма



з/п

Кіль­кість годин


Назва теми та її зміст

Державні вимоги до

рівня загальноосвітньої

підготовки учнів

1

2

Загальні відомості про технологію енкаустики, як вид нетрадиційного мистецтва.

Короткі історичні відомості про виникнення та розвиток енкаустики.

Місце та роль техніки енкаустики в сучасному нетрадиційному мистецтві.

Суть поняття «енкаустика».

Матеріали та інструменти для виготовлення сюжетів.

Правила безпеки роботи й сані­тарно-гігієнічні вимоги.

Організація робочого місця.

Ознайомлення з техноло­гією виготовлення картин восковими матеріалами способом нагрівання.

Основні прийоми малювання.


Називає вироби, виго­товлені технікою енкаустика; їх застосування;

розрізняє основні прийоми малювання;



  • розуміє поняття "енкаустика"

характеризує матеріа­ли, які використову­ються для енкаустики;

добирає інструменти та матеріали для роботи;

обґрунтовує добір конструкційних матеріалів залежно від призначен­ня виробу;

дотримується правил безпечної праці, санітар­но-гігієнічних вимог;



організовує робоче місце.



2


16

Проектування та виготовлення виробу технікою енкаустика.

Постановка проблеми. Визначення завдань для виконання проекту.

Робота з інформаційними джерелами. Пошук інформації, яка необхідна для виконання завдань проекту. Орієнтовні напрямки пошуку: все про основні прийоми техніки енкаустика, воскові матеріали, основні техніки малювання (розпрасування, притискання, робота за допомогою ребра і кінчика праски, малювання підошвою вверх), інструменти та пристосування, візерунки та композиція виробів, вироби-аналоги тощо.

Аналіз та систематизація зібраної інформації (за технікою виконання, за об’єктами виготовлення тощо).

Створення банку ідей на основі зібраної та проаналізованої інформації.

Розроблення ескізного малюнка виробу з урахуванням знайдених зразків.

Технологічна послідовність виконання картини з пейзажом:


  1. Підготовка робочого місця.

  2. Добір інструментів та матеріалів.

  3. Процес створення основних елементів виробу.

  4. Робота з середнім планом картини.

  5. Процес промалювання деталей на передньому плані.

  6. Глянцювання.

  7. Завершення (готову картину вставити в рамку).

Контроль якості виробу. Догляд за виробом.

Економічне обґрунтування виробу.

Маркетингові дослідження. Розроблення реклами.

Практичні роботи:


  1. Формулювання завдань проекту та розробка плану дій.

  2. Компонування рефератів на основі зібраної інформації («Ознайомлення з технологією енкаустика», «Технологія енкаустики: основні прийоми та допоміжні техніки», «Енкаустика: матеріали та інструменти» тощо)

  3. Виконання ескізних малюнків об'єкта проектування.

  4. Добір матеріалів та інструменту (складання відповідного плану дій, технологічних карт на виготовлення, опис технології виготовлення учнівського продукту).

  5. Виготовлення запланованого виробу.

  6. Розробка презентації в MS Power Point.

Складає план роботи з виконання проекту та план проектної діяльності;

здійснює пошук інформації (історія, види, технології, способи, матеріали, застосування) та виробів-аналогів;

аналізує та систематизує інформацію;

(компонує реферати)

розробляє малюнок для виробу;

добирає матеріали, інструменти, пристосування;

визначає основні прийоми створення малюнка для пейзажів;

створює виріб за допомогою праски і воскових олівців;

просушує малюнок і глянцує його;

виконує остаточну обробку виробу;

контролює якість виробу;

організовує робоче місце під час виконання різних робіт;

дотримується правил безпечної праці, санітарно-гігієнічних вимог;

визначає собівартість виробу;

розробляє рекламу;

готує матеріали для портфоліо;

створює презентацію проекту (електронний варіант).


3

2

Презентація проекту й оцінювання результатів проектної діяльності.

Компонування портфоліо проекту.

Захист проекту (за планом).


Характеризує складові портфоліо;

компонує портфоліо;

захищає проект;

здійснює оцінку виготовленого виробу і процесу праці за загальними естетичними та функціональними показниками.


НАОЧНІ ПОСІБНИКИ

Як наочні посібники використовуються готові вироби, зразки робіт, різноманітні фотоматеріали з мистецьких, дизайнерських виставок, із мережі Інтернет, спеціальна література.



Література

  1. Бакланів Н. Б. Фарбування і декоративні розписи. /Н. Бакланів// – К.: Знання, 1992.

  2. Беда Г.В. Живопись и ее изобразительные средства. /Г. Беда// Учебник для вузов. – М.: Просвещение, 1977.

  3. Йогансон Б.В. О живописи. /Б. Йогансон // – М.: Искусство, 1960.

  4. Смирнов Г.Б. Живопись. /Г. Смирнов // Учебное пособие для студентов. – М.: Просвещение, 1975.

  5. Чернишов Н. М. Техніка стінних розписів. /Н. Чернишов // – М.: Просвещение, 1990.

  6. Шмідт Р. Техніка античної фрески та енкаустики. /Р. Шмідт // – М.: Просвещение, 1994.

Список сайтів

  1. Живопис. Короткий словник термінів:

bibliotekar/slovarZhivopis/index.htm

  1. Енкаустика. Майстер клас.

http://ostrovokpodelok.ru

  1. Что такое энкаустика и как работать в этой технике

http://svoimi-rukami-club.ru

Скачати 130.22 Kb.

Поділіться з Вашими друзьями:




База даних захищена авторським правом ©uchika.in.ua 2020
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка