«Права та обов’язки дитини»



Скачати 33.04 Kb.
Дата конвертації21.11.2018
Розмір33.04 Kb.
#65896
Тема: «Права та обов’язки дитини»

Мета: ознайомити батьків з основними правами та обов’язками їх дітей; співвіднести права і обов’язки дітей; вчити відрізняти права від обов’язків, закріпити їх в пам’яті батьків; формувати позитивне ставлення до прав інших; навчати батьків вмінню захищати своїх дітей при порушенні їхніх прав; виховувати дисциплінованість, повагу до законів України,оточуючих.

Обладнання: короткометражний фільм «Права моєї дитини», відеосюжет «Історія життя однієї дівчинки», презентація «Обов’язки дитини».

Хід лекції:

Дитина – найцінніший скарб. Пройде не одне тисячоліття, поки людство зрозуміє цю істину, і пройде не одне тисячоліття, поки людство, нарешті, прийме закони, які оберігатимуть дитину.

Зараз я вам покажу один відеосюжет, який буде супроводжуватися моєю розповіддю. Це відео допоможе вам зрозуміти тему нашої роботи.

(Відеосюжет «Історія життя однієї дівчинки»)

Це історія, яка була насправді…

Отже, жила-була дівчинка. Вона росла дуже щасливою дитиною.

У неї були мама й тато, бабуся й дідусь і навіть старший брат. У дівчинки була РОДИНА.

Усі члени родини дівчинку дуже любили та піклувались про неї, вона знала тоді, що таке ЛЮБОВ.

Родина дівчинки була досить забезпеченою й жила у великому та світлому будинку.

Дівчинка училась у школі-гімназії, одній із кращих у їхньому місті, вона одержувала ОСВІТУ. У такий спосіб дотримувались ПРАВА маленької людини. Дівчинка з НАДІЄЮ дивилась у майбутнє.

Але так сталось, що в один рік батько та брат дівчинки загинули в автокатастрофі, бабуся й дідусь не перенісши лиха, що прийшло, померли один за одним, а мама не справившись із таким горем почала сильно пити. Так у дівчинки не стало РОДИНИ. А разом з рідними пішла й ЛЮБОВ.

У дівчинки не стало й дому, тому, що мама продала його за борги. Дівчинка разом з мамою опинилася на вулиці.

Вона перестала ходити до школи. Права дівчинки не дотримувались, тому що з нею поруч не було дорослих, які б про неї піклувались.

Лише світле проміннячко НАДІЇ ледь жевріло в її душі.

Час спливав, і одного разу дівчинку не байдужі люди привели в сімейний дитячий будинок.

Тепер вона вважає, що їй дуже поталанило.

З нею поруч з’явились чоловік і жінка, яких вона вже називає мамою і татом, у неї є брати і сестри. Дівчинка відчуває, що її люблять.

У неї знову з’явився ДІМ, де вона почуває себе затишно і комфортно.

Дівчинка знову почала ВЧИТИСЬ.

Дівчинка знову могла сказати « Я – людина, нехай поки маленька, але я маю права.» Як добре, що є добрі люди, і як важливо не розставатися з НАДІЄЮ. [5]

Це дуже сумна історія однієї дівчинки. Але вона напевно допомогла кожному відшукати відповідь на запитання: які ж умови необхідні кожній дитині для повноцінного життя та розвитку.

Тож, як ви гадаєте, для чого вашій дитині потрібні права?

Дійсно, ви праві в тому, що права дитини треба знати, щоб можна було забезпечити для неї повноцінне життя!

Взагалі, діти мають особливе право на піклування та допомогу з боку держави. Але, на жаль, на сьогоднішній день, життя, здоров’я, навчання, щастя дітей усього світу недостатньо захищені.

Сьогодні 250 млн. дітей живе за рахунок важкої праці, жебрацтва, пограбувань. Кожен рік від хвороб помирає 5 млн. дітей. Поширюється торгівля дітьми. Використовують дітей, від яких відмовилися батьки, для пересадки органів. В Україні три чверті дітей-діти з хронічними хворобами, з’явився новий тип дітей – «діти вулиці». [2]

Тому, першим кроком для повної реалізації себе як повноцінного громадянина є ознайомлення з основними правами та обов’язками.

У нашому сучасному суспільстві тема прав і обов’язків є дуже актуальною, адже на кожному шляху порушується якесь наше право, а ми в свою чергу – намагаємося «качати» свої права, забуваючи про обов’язки. Діти і, звичайно ж, їх батьки повинні знати як свої права, так і свої обов’язки. І не лише їх знати, а й дотримуватися та виконувати їх. Адже, щоб запобігти порушенню своїх прав, а в разі такого випадку – захистити себе та свою дитину, то потрібно їх знати.

Отже, перейдемо до детального аналізу прав і обов’язків дітей.

Права дитини — система можливостей для цілісного розвитку дитини в умовах середовища, враховуючи незрілість дитини (за міжнародно-правовими актами зрілою визнається людина, яка досягла 18-ти років). На міжнародному та національному рівні існує безліч спеціальних актів про права дитини. Основним актом про права дитини на міжнародному рівні є Конвенція про права дитини (Нью-Йорк, 20 листопада 1989 р.). Всі права, що входять до Конвенції, поширюються на всіх дітей. [3]

Досить тривалий час до думок дитини не прислухались, бо вважали їх незрілими та нераціональними. Дорослі мали повну владу над дітьми, а дітям нічого не залишалось, як сприймати все це як належне, бо необізнаність про права та обов’язки дітей завжди залишалась і залишається актуальною проблемою нашого суспільства.

З плином часу ситуація поступово змінювалась. На початку століття права дитини розглядались, в основному, як міри по захисту від рабства, дитячої праці, торгівлі дітьми, проституції неповнолітніх, повної влади батьків, економічної експлуатації. У зв’язку з цим Ліга Націй (прообраз ООН) у 1924 році прийняла Женевську декларацію прав дитини.

Після другої Світової Війни, ООН (після створення у 1945 році) прийняла у 1948 році Загальну декларацію прав людини, в якій зазначалося, що діти повинні бути об’єктом особливого нагляду і охорони.

Нарешті у 1959 році ООН прийняла Декларацію прав дитини. Декларація прав дитини 1959 року мала 10 коротких декларативних статей, програмних положень, які призивали батьків, окремих осіб, державні органи, місцеву владу й уряд визнати викладені в ній права свободи й дотримуватися їх. Це були 10 соціальних й правових принципів, які значно вплинули на політику і справи уряду і людей в усьому світі. [2]

Однак декларація не зобов’язує, немає певної обов’язкової сили, це лише рекомендація. Нові часи, погіршення положення дітей, потребували більш конкретних законів й заходів, міжнародних договорів по захисту і забезпеченню прав дитини.

Ось, послухайте вірш про права дитини, очима дівчинки Валентини Чижової, яка написала цей вірш у 10 рочків:

Щось бентежить мою душу

І у серце загляда.

Ніби щось зробити мушу,

Але що, – душа не зна.

А проте сказати хочу,

Взявши ручку і папір,

Я про день ясний, погожий

І про водоспад із гір.

Об’єднаєм всі зусилля

І мерщій до річки, в луг.



Маєм право на дозвілля,

А воно найкращий друг.

І не гаючи хвилини,

Одягнувшись я скоріш,

Рано вранці по стежині

За здоров’ям біжу в ліс.

А пташки на соснах «браво»

Виграють привітний спів.



На здоров’я маю право

Це найкраще із скарбів.

А втомившись, я присяду

В затінку і на пеньку,

А гілки берези ззаду

Пісню заведуть таку:

Любий, друже, подивився,

Навкруги яка краса,

До травинки нахилися,

Подивись на небеса.

А метелика впіймаю,

Помилуюсь, відпущу.

На довкілля право маю,

На природу, на красу.

А коли у небі зорі

Затанцюють вальс Бостон,



В мене право залишиться

На міцний дитячий сон. [4]

Тепер, хочеться запропонувати Вам послухати основні положення Конвенції ООН про права дітей [1], переказані дітьми з деякими коментарями.



  • До 18 років Я – дитина.

  • Я маю право незалежно від того, якого кольору моя шкіра, хлопчик я чи дівчинка, скільки мені років, якої я нації, якою мовою розмовляю, в якого Бога вірю, багатий я чи бідний, здоровий чи хворий, які у мене батьки та ні від чого іншого. Ніхто не має права позбавити мене всіх прав чи покарати мене за те, що думаю, роблю я чи мої батьки.

  • Держава в усьому, що мене стосується, повинна виходити з моїх найкращих інтересів.

  • Я маю невід’ємне право на життя.

  • Я маю право мати ім’я, знати своїх батьків та свою країну.

  • Держава повинна поважати моє право на збереження індивідуальності, включаючи громадянство, ім’я та сімейні зв’язки.

  • Ніхто не може розлучити мене з моїми батьками без мого бажання. Я маю право бачити своїх батьків, коли мені цього захочеться.

  • Якщо мої батьки живуть у різних державах, я маю право регулярно підтримувати з ними стосунки.

  • Держава веде боротьбу з незаконним переміщенням і неповерненням дітей із-за кордону.

  • Я можу вільно говорити, що думаю, навіть в присутності дорослих.

  • Я маю право вільно виявляти себе, якщо це не торкається честі, здоров’я інших людей.

  • Я маю право думати про все, що хочу, вірити в Бога, сповідувати релігію, незалежно від інших.

  • Я маю право на свободу мирних зборів.

  • Ніхто не може торкатися мене, заходити до моєї кімнати, читати мої листи, чіпати мої речі, якщо я цього не хочу чи мені це неприємно.

  • Я маю право читати газети та журнали, дивитися телевізор, слухати радіопередачі, які розвивають мої здібності.

  • Мої батьки несуть основну відповідальність за моє виховання та мій розвиток.

  • Мої батьки не можуть бити мене, ображати, змушувати працювати, якщо я цього не хочу.

  • Я маю право на захист та турботу держави, якщо залишусь один і мені буде дуже погано вдома.

  • Якщо батьки мене не люблять або відмовилися від мене, я можу жити з новими батьками.

  • Держава піклується про мене, якщо я навіть не такий як всі інші.

  • Якщо я буду хворіти, мої батьки повинні турбуватися про мене, якщо це потрібно, то запрошувати вчителів додому

  • Якщо я захворію, мені буде надана найкраща медична допомога.

  • Якщо батьки не можуть віддати мене в гуртки, клуби за інтересами, спортивні секції, – можу попросити про це державу.

  • Я маю право безкоштовно вчитися в школі, право на шанобливе ставлення вчителів.

  • Навчання повинно розвивати всі мої здібності, повагу до прав інших людей.

  • Я маю право гратися, відпочивати, співати, танцювати, малювати, якщо це не заважає іншим.

  • Ніхто не може змусити мене робити те, що шкодить моєму здоров’ю.

  • Я маю право на захист держави від незаконного зловживання алкоголю, наркотиків та тютюну.

  • Ніхто не може вкрасти мене.

  • Ніхто не може скривдити мене, незаконно посадити у в’язницю. Якщо я попаду у в’язницю, – держава повинна піклуватися про мої найкращі інтереси.

  • Ніхто не може примусити мене воювати.

  • Якщо я залишусь без батьків, – я маю право на будинок, їжу, лікування.

  • Якщо я що-небудь порушу, – мене можуть заарештувати до того, як докажуть мою провину; якщо заарештували – маю право на повагу; право мовчати; право викликати батьків, чи тих, хто їх заміняє; право на справедливий суд; право на повагу до мого особистого життя.

А зараз, до вашої уваги представляємо короткометражний фільм «Права моєї дитини».

Звичайно, у фільмі перераховані лише окремі права дитини, але їх необхідно знати і дотримуватися.

Проте, знаючи свої права, дитина та її батьки повинні пам’ятати і про обов’язки дитини. В.Гюго стверджував, що: «Усвідмлення права розвиває усвідомлення обов’язку!». Цікава думка, правда?

Взагалі, обов’язок дитини — це сукупність моральних зобов’язань дитини перед іншими. [2]

Кожна дитина має цілий комплекс, систему обов’язків, які вона повинна виконувати. Ці обов’язки полягають у наступному:


  • Поважати і любити своє оточення. Ставитися до них так, як би ми хотіли, щоб ставились до нас.

  • Поважати близьких та друзів. Не принижувати гідності кожної людини. Поводитись так, щоб своєю поведінкою не порушувати прав іншої людини.

  • Бути толерантним до таких людей. Поважати їх і допомагати їм.

  • Дотримуватись режиму харчування. Вживати продукти до кінця терміну придатності. Поважати працю кухарів.

  • Дотримуватись правил моральної етики; організовувати дозвілля так, щоб воно приносило корись і не заважало іншим.

  • Сумлінно навчатись; активно працювати на уроках, готуватись самотужки; старанно виконувати домашні завдання.

  • Дотримуватись певних норм поведінки, прийнятих у суспільстві. Намагатись не створювати ситуації, які призводять до порушення закону.

  • Поважати своє оточення. Давати нагоду кожному висловлювати свої думки. Не нав’язувати своїх поглядів іншим, якщо вони з ними не згодні.

  • Цінувати і дбати про своє здоров’я. Виконувати приписи лікарів у разі потреби.

  • Поважати співрозмовників. Коректно і тактовно висловлювати свої думки. Дотримуватись правил мовного етикету.

  • З повагою ставитися до людей, які піклуються про нас.

  • Виконувати роботу, яка не завдає шкоди здоров’ю. Виконувати всі види обслуговуючої праці.

  • Самостійно знаходити інформацію в різноманітних джерелах.

  • Не ображати і не принижувати оточуючих.

  • Дотримуватись норм і правил поведінки, прийнятих у суспільстві. Не створювати ситуацій, що можуть спричинити нещасні випадки. [3]

Якщо, проаналізувати права і обов’язки дитини, то можна помітити таку закономірність – вони є взаємопов’язані, адже саме з прав витікають обов’язки особистості. І вона, заради того, щоб не порушувалися її права повинна правильно виконувати свої обов’язки.

До вашої уваги презентація «Обов’язки дитини».

Отже, наша держава проголошує рівними всіх людей перед законом. Людина може реалізувати свої права тільки в тому випадку, якщо не буде обмежувати права інших людей. І в дітей, і у дорослих є людські права і обов’язки, різниця лише в тому, що дорослі більше знають і вміють і несуть більше відповідальності. Користуючись цим, дорослі часто порушують законні права дітей. Але й діти в силу власного незнання і невміння найчастіше вимагають надати собі такі права, які можуть принести шкоду їм самим і навколишнім.

Взаєморозуміння, повага прав один одного, а також, знання своїх обов’язків – єдиний спосіб вирішення конфлікту батьків і дітей.

«Порядний той, хто своє право вимірює своїм обов’язком» – стверджує англійське народне прислів’я. І це дійсно так, адже людина, яка потребує захисту своїх прав завжди буде виконувати свої обов’язки. Тому, шановна аудиторіє, запам’ятайте це невеличке прислів’я і дотримуйтеся його все своє життя, а також, навчіть цьому своїх дітей.

Конвенція про права дитини покликана захищати дітей від свавілля дорослих. Така її мета. На шляху до цієї мети ми повинні змінити світ. Ми ще не підійшли до цього, тож почнемо з маленьких кроків, з нашого оточення, в сім’ї, в школі, на вулиці. Тобто, я можу з впевненістю сказати, що все в ваших руках, шановні батьки!!!



ПЛАН:

  1. Актуальність теми заняття.

  2. Права вашої дитини.

  3. Екскурс в історію становлення прав дітей.

  4. Обов’язки дітей.

  5. Висновки.

  6. Список використаної літератури.

  7. Додатки.

СПИСОК ВИКОРИСТАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ:

  1. Конвенція ООН про права дитини

  2. Ромовська З.В. Права та обов’язки батьків і дітей. – Л., 1975

  3. Юзікова Н. Діти потребують захисту// Право України. – 1998. - № 6

  4. http://pidruchniki.ws

  5. http://www.obljust.te.ua

Кіровоградський державний педагогічний університет

імені Володимира Винниченка

Лекція для батьків на тему:

«ПРАВА ТА ОБОВЯЗКИ ДІТЕЙ»

Виконала


Студентка 36 групи

Факультету педагогіки та психології



Шапошнікова Надія Олександрівна

Кіровоград – 2013р.

ПРАВИЛО СІМЕЙНОГО ВИХОВАННЯ

Не чекайте, що ваша дитина буде такою, як ви, або такою, як ви бажаєте. Допоможіть їй стати не вами, не кимось, а собою! І починайте це робити з того, що не будете придушувати вияв дитячого «Я сам (сама)!».
Скачати 33.04 Kb.

Поділіться з Вашими друзьями:




База даних захищена авторським правом ©uchika.in.ua 2022
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка