Правдиве змалювання життя переселенців-українців у суворих умовах тайги



Скачати 26.41 Kb.
Дата конвертації22.11.2018
Розмір26.41 Kb.
#66026
ТипПрограма
Українська література

11 клас

Розділ: Українська література 1940–1950 років

Автор: Калитюк Валентина Степанівна, учитель української мови і літератури Ромашківської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Рокитнянської районної державної адміністрації Київської області

Тема: Правдиве змалювання життя переселенців-українців у суворих умовах тайги.

Тип уроку: Урок-дослідження

Програма: Українська література. 10-11 класи. Програма для профільного навчання учнів загальноосвітніх навчальних закладів. Філологічний напрям (профіль – українська філологія). Профільний рівень / укладачі: М.Г. Журинський, Г.Ф. Семенюк – керівники авторського колективу; Р.В. Мовчан, Л.В. Левчик, М.П. Бондар, О.А. Камінчук, В.І. Цимбалюк / за заг. ред. Р.В. Мовчан. – К.: Грамота, 2011.

Тема уроку. Правдиве змалювання життя переселенців-українців у суворих умовах тайги.

Мета уроку: розкрити художні прийоми відображення дійсності; розвивати в них уміння співвідносити факти біографії письменника з його творчістю, аналізувати великий за обсягом і багатоплановий твір; виховувати патріотизм, любов до батьківщини.

Тип уроку: урок-дослідження.

ПЕРЕБІГ УРОКУ

І. Настановчо-мотиваційний етап.

Забезпечення емоційної готовності.

"Обмін побажаннями". Запишіть у зошит сусідові за партою побажання.

ІІ. Оголошення теми і мети уроку.

Сміливі завжди мають щастя.



І. Багряний

Виразне читання епіграфа уроку, пояснення його змісту.

– Сьогодні ми перегорнемо ще одну сторінку твору І. Багряного "Тигролови" під назвою "Правдиве змалювання життя переселенців-українців у суворих умовах тайги".

Проведемо урок у формі дослідження; сподіваюся, що за час роботи дамо відповіді на такі запитання:



  1. Чи є природа важливим змістовим компонентом роману?

  2. Чи змінила тайга людей?

  3. Чи тотожними є дослідження з історії та географії із матеріалами тексту твору?

  4. Чому автор обрав щасливий кінець твору?

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

– Пригадаємо зміст роману І.Багряного "Тигролови". Для цього ви виконаєте тестові завдання "Іван Багряний. Творчість" (один учень працює біля дошки).



  1. Укажіть справжнє прізвище Івана Багряного.

а) Очерет; б) Губенко; в) Фітільов; г) Лозов'яга.

2. Який твір Івана Багряного В. Винниченко назвав "великим, вопіющим і страшним документом доби"?

а) "Тигролови"; б) "Сад Гетсиманський";

в) "Аве Марія"; г) "Людина біжить над прірвою".

3. У присвяті до якого твору І. Багряний написав: "Вічним бунтарям і протестантам, всім, хто родився рабом і не хоче бути ним…"?

а) "Сад Гетсиманський"; б) "Аве Марія";

в) "Огненне коло"; г) "Людина біжить над прірвою".

4. У всіх творах Іван Багряний підносить ідею незламності духу української людини-борця, ОКРІМ:

а) "Тигролови"; б) "Антон Біда – герой труда";

в) "Сад Гетсиманський"; г) "Людина біжить над прірвою".

5. Укажіть, хто з героїв І. Багряного вважає, що "ліпше вмирати біжучи, ніж жити гниючи"?

а) Андрій Чумак; б) Роман Пелех;

в) Григорій Многогрішний; г) Максим Колот.

6. Укажіть першу назву роману І. Багряного "Тигролови".

а) "Тигри"; б) "Дракон";

в) "Людина Сибіру"; г) "Звіролови";

д) "Огненне коло".

7. "Повість про трагедію під Бродами" – підзаголовок твору Івана Багряного:

а) "Огненне коло"; б) "Тигролови";

в) "Сад Гетсиманський"; в) "Генерал";

д) памфлету "Чому я не хочу вертатися до СРСР?".

8. У романі "Тигролови" зображено всі події, ОКРІМ:

а) життя родини Сірків у тайзі;

б) поїздки Григорія в Хабаровськ;

в) переслідування Григорія Многогрішного майором Медвиним;

г)зародження кохання між Наталкою і Григорієм;

д) загибелі Григорія від руки Медвина.

9. Укажіть жанрову особливість, що не є характерною для роману "Тигролови".

а) атмосфера таємничості, загадковості та екзотики;

б) насиченість незвичайними подіями;

в) наявність фантастичних елементів;

г) наявність драматичної сюжетної інтриги;

д) динаміка розгортання подій.

10. Як Наталка з Григорієм повідомили батьків про успішний перехід "кордону"?

а) через Фійону, яка написала інформацію на снігу;

б) прив’язали записку на шию собаці Заливаю;

в) Медвиним;

г) мисливцями;

д) "далекосхідним експресом".

11. Установіть відповідність між назвою творів І. Багряного і їх жанром.

а) "Огненне коло"; а) історичний роман у віршах;

б) "Антон Біда – герой труда"; б) повість-вертеп (п’єса);

в) "Скелька"; в) роман;

г) "Морітурі"; г) віршований памфлет;

д) "Людина біжить над прірвою". д) повість.

12. Розмістіть епізоди роману "Тигролови" в порядку їх змалювання у творі.

а) розправа Многогрішного з Медвиним;

б) змалювання двох експресів, що мчать сибірськими просторами;

в) Григорій у тайзі рятує Наталку від ведмедя;

г) Григорій тікає з поїзда, переховується у тайзі;

д) розповідь Мороза про "місто арештантів" Комсомольськ.

Перевірка результатів виконання тестових завдань.



ІV. Засвоєння теми уроку.

– Аби розкрити тему уроку й дати відповіді на поставлені запитання, нам варто звернутися до історії та географії. Твір "Тигролови" – багатоплановий. Окрім того, що головним героєм є Григорій, та його життя безпосередньо пов’язане із сім'єю Сірків. А Сірки – це ….(переселенці).

Що ж розказує нам історія про переселення українців на Далекий Схід? Пропоную послухати повідомлення однокласника, дослідника-історика, з цієї теми, який підготував проект, завдання випереджувального характеру.

Як свідчать історики, наші співвітчизники з’явились на Далекому Сході ще у другій половині 17 століття, коли українські козаки разом із російськими земле прохідниками проникали на простори Сибіру, Далекого Сходу. Український переселенець Никифор Чернігівський розбудував оборонний пункт Албазін. У Нижньому Селігінську перебував висланий разом із родиною гетьман Лівобережної України Дем'ян Многогрішний.

Кількість переселенців збільшилась після зруйнування Запорізької Січі. Але такі поселення – це передісторія того краю, який пізніше називатимуть Зеленим Клином.

Як це не дивно, але поява Зеленого Клину певною мірою пов’язана з особою Тараса Шевченка. Перебуваючи на засланні, він познайомився в Оренбурзі з генералом Унтербергром, бував у нього дома. У розмовах із Шевченком генерал високо відгукнувся про хліборобський талант українців. Ті розмови добре запам’ятав син генерала. Пізніше, коли він став губернатором Приморського краю і перед ним постала проблема організувати заселення неродючого Примор’я, він подбав перед центральною владою про безкоштовне перевезення сюди переселенців з України, сподіваючись, що саме вони зуміють освоїти неозорі землі краю. У себе на батьківщині українські селяни страждали від малоземелля, і тому їх вабила перспектива отримати безкоштовні земельні наділи на Далекому Сході.

Переселення почалось у 1882 році. З кількох українських губерній селяни збиралися в Одесі, де вантажилися зі своїм нехитрим скарбом на пароплави, їм судилася довга і важка морська дорога.

Робота над проектами.


  • Думаю, що знайти відповіді на запитання нам допоможе робота з тестом роману. Тож пропоную вам попрацювати у групах і виконати міні-проекти.

Завдання групам:

1 група: Відшукайте в тексті, як описує І Багряний процес переселення у своєму творі?

2 група: Відшукайте в тексті, що трапилось, коли прийшла, за словами старої Сірчихи, "совєтська власть"?

3 група: Зі слів героїв роману ми бачимо, що тяжко було залишати свій рідний край, тим паче, коли пливеш у невідомість. У який же край потрапили переселенці?

4 група: Із розповідей старих Сірків ми бачимо, що в тайгу вони потрапили ще дітьми. Не залишилось тих людей, які достеменно знали все про Україну. Аби не їхні розповіді, то можна було б подумати, що вони всі тут зовсім недавно. Чому складається таке враження?

5 група: Яких звичаїв дотримувалася Сіркова родина?



1 група.

Спочатку про цю подію ми дізнаємося зі слів старої Сірчихи. Ось як вона про це говорить (с. 62-63, І. Багряний. "Тигролови". – К. : Український письменник, 2000)

Старий Денис Сірко про цю подію згадує так: "І, залитий хвилею спогадів..." до слів "..Ось так…" (с. 123, І. Багряний. "Тигролови". – К. : Український письменник, 2000).

2 група.

Досить швидко, як тільки-но українці з’явилися на Далекому Сході, там піднялися села з біленьких хат, заврожаїлися поля, завелось багато худоби. Щороку прибували нові поселення, засновувалися й розросталися нові села. І ось настав час, коли поселенці з України почали складати більшість населення краю. Наприклад, у 1907 році серед жителів Приморського краю вони становили 75-80 відсотків, Амурщини – 60-65. Таку величезну територію на Далекому Сході, що була заселена переважно українцями, почали називати Зеленим Клином.

Царська влада хоч і давала поселенцям певні пільги економічного характеру, все ж чинила серйозні перешкоди національному й культурному розвитку майже півмільйонної української громади. Проте у 20-ті роки відбулося бурхливе піднесення українського суспільно-політичного та культурного життя. Почали виходити часописи, у школах викладання велося українською мовою, відкрився навіть педагогічний інститут. У кількох районах державною мовою була українська.

У 1932 році протягом лічених днів шляхом суворих заборон національний розвиток українського населення Зеленого Клину був фактично припинений.

Почалась інтенсивна русифікація цього краю. Одночасно розгорнулась боротьба з " кулаком" як із "класовим ворогом". А "кулак" - це добрий господар, який за довгі роки важкої і впертої праці набув елементарного достатку.

Про дії більшовиків у державі І. Багряний детально розповів у статті-памфлеті "Чому я не хочу вертатися до СРСР?".

Отже, гноблення українців здійснювалося не тільки на батьківщині, а навіть і на Далекому Сході.

3 група

(с. 34, 37, 40, 138, І. Багряний. "Тигролови". – К. : Український письменник, 2000).



4 група

(с. 51, 54, І. Багряний. "Тигролови". – К. : Український письменник, 2000).



5 група

(Наприклад, найяскравіше автор описав Святвечір, с.147–148, І. Багряний. "Тигролови". – К. : Український письменник, 2000).



Представлення роботи груп. Аналіз та оцінювання роботи.

V. Підбиття підсумків.

Учні дають відповіді на поставлені на початку уроку запитання.

Бесіда.

– Поміркуємо й над таким:

– Чому в кінці твору автор усіх героїв зводить у хату Сірків?

– То чи правдиво змалював І. Багряний життя переселенців у "Тигроловах"? Чому йому це так майстерно вдалося?

– А ось як про це сказав сам І. Багряний: "Мені не треба було нічого вигадувати. Життя товпилося в моїй душі і виривалося, як Ніагара. Країну, про яку я писав, я любив, як свою другу батьківщину, хоч і потрапив у неї невільником. Я люблю її людей. Я люблю її тварин, її зоофауну, орнітофауну, її флору – рослинний прекрасний світ (що тепер, в уяві моїй, був прекрасно особливо). Я знав ту фауну й флору, й географію, як, може, жоден професор, бо я ту географію пройшов власними ногами, а флору й фауну помацав не тільки власними очима, а й власними руками… Я не просто писав, я – жив! І упивався тим життям, повтореним з такою страшною силою, що перевищує силу реальності на багато разів".

VI. Виставлення та мотивація оцінок.

VII. Домашнє завдання. Написати твір-роздум "Чи зміг би Григорій жити інакше?".

Додаток


  1. Укажіть справжнє прізвище Івана Багряного.

а) Очерет; б) Губенко; в) Фітільов; г) Лозов'яга.

2. Який твір Івана Багряного В. Винниченко назвав "великим, вопіющим і страшним документом доби"?

а) "Тигролови"; б) "Сад Гетсиманський";

в) "Аве Марія"; г) "Людина біжить над прірвою".

3. У присвяті до якого твору І. Багряний написав: "Вічним бунтарям і протестантам, всім, хто родився рабом і не хоче бути ним…"

а) "Сад Гетсиманський"; б) "Аве Марія";

в) "Огненне коло"; г) "Людина біжить над прірвою".

4. У всіх творах Іван Багряний підносить ідею незламності духу української людини – борця, крім:

а) "Тигролови"; б) "Антон Біда – герой труда";

в) "Сад Гетсиманський"; г) "Людина біжить над прірвою".

5. Укажіть, хто з героїв І. Багряного вважає, що "ліпше вмирати біжучи, ніж жити гниючи".

а) Андрій Чумак; б) Роман Пелех;

в) Григорій Многогрішний; г) Максим Колот.

6. Укажіть першу назву роману І. Багряного "Тигролови".

а) "Тигри"; б) "Дракон";

в) "Людина Сибіру"; г) "Звіролови";

д) "Огненне коло".

7. "Повість про трагедію під Бродами" - підзаголовок твору Івана Багряного:

а) "Огненне коло"; б) "Тигролови";

в) "Сад Гетсиманський"; в) "Генерал";

д) памфлету "Чому я не хочу вертатися до СРСР?".

8. У романі "Тигролови" є всі події, крім:

а) життя родини Сірків у тайзі;

б) поїздки Григорія в Хабаровськ;

в) переслідування Григорія Многогрішного майором Медвиним;

г)зародження кохання між Наталкою і Григорієм;

д) загибелі Григорія від руки Медвина.

9. Укажіть жанрову особливість, що не є характерною для роману "Тигролови".

а) атмосфера таємничості, загадковості та екзотики;

б) насиченість незвичайними подіями;

в) наявність фантастичних елементів;

г) наявність драматичної сюжетної інтриги;

д) динаміка розгортання подій.

10. Як Наталка з Григорієм повідомили батьків про успішний перехід "кордону"?

а) через Фійону, яка написала інформацію на снігу;

б) прив’язали записку на шию собаці Заливаю;

в) Медвиним;

г) мисливцями;

д) "далекосхідним експресом".

11. Установіть відповідність між назвою твору І. Багряного і жанром.

а) "Огненне коло"; а) історичний роман у віршах;

б) "Антон Біда – герой труда"; б) повість – вертеп (п’єса);

в) "Скелька"; в) роман;

г) "Морітурі"; г) віршований памфлет;

д) "Людина біжить над прірвою". д) повість.

12. Розмістіть епізоди роману "Тигролови в порядку їх змалювання у творі.

а) розправа Многогрішного з Медвиним;

б) змалювання двох експресів, що мчать сибірськими просторами;

в) Григорій у тайзі рятує Наталку від ведмедя;

г) Григорій тікає з поїзда, переховується у тайзі;



д) розповідь Мороза про "місто арештантів" Комсомольськ.
Каталог: Files
Files -> Інформація для вступників 2015 року до аспірантури Інституту соціології Національної Академії наук України
Files -> Положення про порядок підготовки фахівців ступенів доктора філософії та доктора наук в аспірантурі (ад’юнктурі) та докторантурі вищих навчальних закладів
Files -> Відділ аспірантури та докторантури Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини
Files -> Про вступний іспит та реферат при вступі до аспірантури Інституту соціології нан україни
Files -> Київський національний університет імені Тараса Шевченка
Files -> Програма вступного іспиту до аспірантури зі спеціальності 22. 00. 03 соціальні структури та соціальні відносини Затверджено
Files -> Принципи реалізації наукової діяльності університету: активна участь у формуванні та
Files -> Портфоліо вчителя

Скачати 26.41 Kb.

Поділіться з Вашими друзьями:




База даних захищена авторським правом ©uchika.in.ua 2022
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка