Путивльська загальноосвітня школа
Дата конвертації 19.11.2018 Розмір 2.04 Mb. #65060
I-III ступенів №1 імені Радіка Руднєва E-mail: putivl_school_1@ukr.net * 2017 * 7 клас Тема. Основні випадки Чергування У – в, і – й Підготувала учитель української мови та літератури Булава Любов Григоріївна E-mail: bulgrig@mail.ru ☻ Я творча особистість. ☻ Я активно працюватиму на уроці. ☻ У мене хоро- ший настрій. ☻ Я впевнений у своїх силах.
Психологічний тренінг
Експрес-опитування Чим відрізняється вимова наголошених голосних від ненаголошених? За чим перевіряється написання ненаголошених голосних, що не перевіряються наголосом? Які звуки можуть уподібнюватися? Що це за явище? Яке явище називається спрощенням у групах приголосних? Між якими голосними можливе чергування? Назвіть найуживаніші випадки чергування приголосних звуків. Актуалізація опорних знань Колективна робота Зоровий словниковий диктант Завдання: вставити пропущені орфограми, підкреслити їх, пояснити написання. Ні…ка, ду…ка, во…ко, ле…ко, проїз…ий, корис…ий, пес…ливий, шіс…десят, л…мити, л…мати, бер…гти, обер…гати, гр…бти, загр…бати, укор…нити, укор…нювати, заб…ру,заб…рати, буд…ва, буд…вник,вес…лий, вес…лля. Індивідуальна робота 1.Утворити й записати нові форми слова чи спільнокореневі слова з можливим чергуванням приголосних. Орфограму підкреслити. Молоко, поріг, вухо, поспіх, вік, дорога, сестричка, сидіти, любити. 2. Записати речення, у словах підкреслити вивчені орфограми. Зробити синтаксичний розбір першого речення. Надворі – лютий. Ще зимовий смуток, А десь під снігом пагін воскреса (А. Луговський). Тема.
Основні випадки
Чергування
У – в, і – й
" П а р к т е о р і ї "
Вживаємо у
Приклади
1. Попереднє слово закінчується на приголосний.
А я знайшов у коморі
Руду від іржі косу (А. Луговський).
2. На початку речення перед приголосним.
У п устому гніздечку щастя-долі не мати
(П. Картофілова).
3. Перед в,ф, льв, зв, дв, св, тв, хв.
… Ув інчав день скорботи яскравим вінком
(А. Луговський).
Вживаємо в
Приклади
1. Попереднє слово … на голосний.
А ми будемо словом-пісне ю
В сіх присутніх шанувать (П. Картофілова).
2. На початку речення перед голосним.
Ві зьму з ручая холодного сонця (А. Луговський).
ЧЕРГУВАННЯ не ВІДБУВАЄТЬСЯ
У власних назвах У словах , що вживаються тільки
з в або у.
У горщина, У жгород, У рал. АЛЕ: У країна – В країна (у поезії).
В дача, в казівка, в права, у дача, у каз, у льтиматум, у ряд…
Майстри слова Путивльщини
Луговський А.В.
Картофілова П.С.
Робота за підручником Вибірковий диктант Вправа 367 - випишіть речення з орфогра-мою “Чергування у – в, і – и “, розкриваючи дужки. Обґрунтуйте випадки чергування. Запишіть фонетичною транскрип- дзеркало – [ ]. “Зупинка доповідача”
Вживаємо і
Приклади
1. Після приголосного звука.
В них і спів солов`я… (А. Луговський).
2. На початку речення.
І з дається мені, що по небу казково літній день розстеляє ясні рушники
(А. Луговський).
Вживаємо й
1. Попереднє слово закінчується на голосний
Пісня любові й дитин-
ства…
І з и не чергуються
… діти й дорослі; біле і
чорне…
…,і кохання дівоче, і кві
тучі сади, і рясні колос-
ки,… (А. Луговський).
Вірш-пісня “Кролевецькі
рушники”
Лінгвістичне моделювання РОБОТА ЗА ПІДРУЧНИКОМ УСНО (колективно) Вправа 373 – розкрити дужки, пояснити орфограму. ПИСЬМОВО (за варіантами) Вправа 374 І-в. 1-2 речення; ІІ-в. 3-4 речення.
ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО
“СПОТИКАНОЧКА”
1.Чергування відбувається між прийменниками … .
2. Можуть чергуватися сполучники… .
3. У пишеться:
- на початку… перед… ;
- між словами , попереднє закінчується на …;
- перед буквами … ; буквосполуками … .
4. В пишеться:
- попереднє слово закінчується на …;
- на початку речення перед … .
5. Чергування у – в не відбувається …
6. І вживаємо: після … звука; … речення.
7. Й вживаємо: попереднє слово закінчується на … .
8. І з Й не чергуються, коли … .
Про що я дізнався (-лася) на уроці? Що я запам’ятав (-ла) ? Я складу “СЕНКАН” до слова “чергування”.
Підсумок уроку
Р е ф л е к с і я
С Е Н К А Н 1. Чергування. 2. Голосних, приголосних. 3. Замінює, урізноманітнює, збагачує. 4. У словах відбувається чергування. 5. Заміна. Загальна оцінка роботи учнів у групі
П.І. учня
Самооцінка
П.І. учня групи
Оцінка чл. групи
Оцінка вчителя (загальна)
Критерії :
Оцінка
працював найкраще (12б.)
працював добре (9б.)
значний внесок у роботу (5б.)
майже не працював (4б.)
Домашнє завдання 1.Вивчити правила зі с.149-151. 2. Виконати вправу 370 (*369). Використані матеріали 1. Єрмоленко С.Я., Сичова В.Т. Українська мова: підручн. для 5 кл. загальноосвітн. навч. закл. – К .: Грамота, 2013. – 296 с. 2. Література рідного краю. Поезії Анатолія Васильовича Луговського , чле-на Національної спілки письменників України, Прасковії Сергіївни Картофілової , учителя-ме-тодиста української мови та літератури , вете-рана педагогічної праці Путивльської ЗОШ І-ІІІст. №1 ім. Радіка Руднєва. Поділіться з Вашими друзьями: