Режисерський задум вистави



Сторінка1/13
Дата конвертації25.10.2018
Розмір0.84 Mb.
ТипНавчальний посібник
  1   2   3   4   5   6   7   8   9   ...   13
Режисерський задум вистави

Чайковський Д.С.

Режисерський задум вистави. Допоміжні матеріали для вивчення однієї з основний проблем режисерської творчості. Навчальний посібник. - Ужгород, 2002 р. - 98 с.

Навчальний посібник має на меті будити самостійну думку молодого режисера, його прагнення творчого пошуку і творчої доскональності.

Автор посібника твердо вважає, що створення режисерського задуму і вміння практичної реалізації цього задуму є професійно-виробничим ґрунтом режисерської майстерності.



Підготував професор кафедри театральної режисури Київського національного університету культури і .мистецтв Д С. Чайковський

@ Чайковський Д.С.

@ Поліграфцентр "ЛІРА"

ISBN 966-8.266-03- Х

Зміст


КОРИСНИЙ ПОСІБНИК 1

ВСТУП 4

ЗАГАЛЬНЕ ВИЗНАЧЕННЯ РЕЖИСЕРСЬКОГО ЗАДУМУ 5

ПРОБЛЕМА РЕЖИСЕРСЬКОГО ЗАДУМУ НА СУЧАСНОМУ ЕТАПІ 23

СТРУКТУРА РЕЖИСЕРСЬКОГО ЗАДУМУ 42

ТРАКТУВАННЯ ДРАМАТИЧНОГО твору 49

ОБРА3НЕ БАЧЕННЯ ВИСТАВИ 62

А1МОСФЕРА ВИСТАВИ 70

МІ3АНСЦЕНА 73

РЕЖИСЕРСЬКИЙ ПРИЙОМ ТА РЕЖИСЕРСЬКИЙ АКЦЕНТ 93

КОМПОЗИЦІЯ ВИСТАВИ 97

ДОДАТОК 99

РОЛЬ ДРУГОГО ПЛАНУ ТА ЗОН МОВЧАННЯ В РОБОП АКТОРА НАД РОЛЛЮ 99

ПРИНЦИПИ ТА МЕТОДИ ІНСЦЕНУВАННЯ ПРО30ВИХ ТВОРІВ ЛІТЕРАТУРИ 108

Мета інсценування іншого виду літератури 108

Історично-теоретичний нарис 111

КОРИСНИЙ ПОСІБНИК


В процесі оволодіння студентами професією режисера питання створення режисерського задуму вистави належить до найважливіших. І, як це не дивно, до найменш досліджених. Багато цікавого і корисного написано про перший етап режисерської праці - аналіз драматургічного твору, про останній – постановочний план, а от про "задум" - лише розрізнені, часом не позбавлені сенсу, міркування. Справа тут насамперед у складності раціонального пізнання таких понять, як "образ", "бачення", "інтуїтивне", "атмосфера" тощо.

Пропонований Д.С.Чайковським навчальний посібник у значній мірі заповнює істотну прогалину в науці про режисуру. Цінність цієї праці полягає у спробі цілісного і всебічного осягання самого змісту поняття "режисерський задум вистави". Це стає очевидним із незаперечної логіки композиційного розвороту. Детальна розробка дефініцій цілком логічно передує главі "Проблема режисерського задуму на сучасному етапі". у слід за главою "Трактування драматичного твору" йдуть глави "Образне бачення вистави", "Атмосфера вистави", "Мізансцена (може, краще було б назвати її "Проблеми мізансценування"?), "Режисерський прийом та режисерський акцент" й, нарешті, "Композиція вистави". Великою чеснотою праці є мудре розуміння автором межі, де вичерпуються можливості раціонального пізнання і настає черга підсвідомого. Автор прекрасно розуміє, що робота розумом є своєрідна розминка для вивільнення підсвідомого. І це не дивно: знаний режисер-постановник, Д.С.Чайковський щасливо уникає умоглядних теоретизувань, зосереджуючись на, так би мовити, прикладному характері своїх міркувань і спостережень.

У мистецтві, як відомо, не можна оперувати категоричними імперативами, самий художній образ передбачає багатозначність прочитання і трактування, і в розумінні цього автор свідомо наводить різні, часом несхожі, підходи до жаданого кожним режисером "бачення майбутньої вистави", не наполягаючи на жодному.

До роботи залучений багатий досвід найвідоміших класиків світової режисури Костянтина Станіславського, Володимира Немировича-Данченка, Георгія Товстоногова, Олексія Дикого, Олексія Попова, Олександра Таїрова, Всеволода Мейєрхольда, Леся Курбаса, Марії Кнебель, Леоніда Варпаховського, Андрія Гончарова, відомих сучасних режисерів - Пітера Брука, Єжі Гротовського, Марка Захарова, Анатолія Васильєва, у тому числі й сучасних українських режисерів - Миколи Мерзлікіна, Андрія Жолдака, Станіслава Мойсеєва, Миколи Яремкова, Олександра Ліпцина та багатьох інших, а також міркування відомих теоретиків театру - Наталі Таршіс, Марини Строєвої, Юрія Бобошка, Юрія Борєва та ін.

Багатющий і плідний досвід режисера-практика дозволяє Д. С. Чайковському ненав'язливо запропонувати власне бачення проблеми або вказати на те, запозичене, що йому видається найбільш прийнятним. Таким чином, майбутній режисер одержує неоціниму можливість вибору власного шляху до створення задуму вистави - і використовуючи досвід видатних майстрів світового театру, і відштовхуючись від нього. Автор роботи самим ходом своЇх міркувань підводить майбутнього режисера до тверезої думки, що ніякої рецептури в мистецтві немає і не може бути, тож зайве гі шукати й на сторінках цієї книжки, до всього треба доходити самому. Таким чином автор рецензованої праці спонукає майбутнього режисера в принципі не покладатися на схоластичні формулювання, які ніколи не оживуть у практиці, але думати самостійно, співставляти, обирати, відкидати, здогадуватись - мучитись творчими муками, шукати і знаходити, робити власні відкриття.

Автор мудро застерігає майбутнього режисера, що "задум - це ідеальне явище, яке мусить реалізуватися в практичній роботі з актором, художником, композитором, виробничими цехами, тобто - ідеальне мусить матеріалізуватися". Слушне застереження, адже скільки разів ми спостерігали, що розмова режисера про виставу виявлялася набагато цікавішою за саму виставу, тому що режисер зациклювався на своєму задумові, не бачачи шляхів до його реалізації на сцені. Д.С.Чайковський в своїй роботі нерідко - і не випадково - спочатку описує задум видатного режисера в описові творця, а потім реконструює фрагмент вистави згідно попередньо викладеному задумові. А звертання автора до власного режисерського досвіду надає роботі особливої достовірності й переконливості. Це повчально і корисно для майбутнього режисера.

Особливо звернув би увагу на сторінки роботи, присвячені абсолютно не розробленому у проблемі створення "режисерського задуму вистави" "режисерському прийомі" та "режисерському акценті". Автор і в цьому питанні мислить точно і конкретно, до чого й прагне привчити уважного читача.

Робота написана живою розмовною мовою, без наукоподібних тез і зворотів, на рівні захоплення видатним режисерським задумом і прагнення запалити ним читача.

Вважаю, що робота Д.С.Чайковського "Режисерський задум вистави" є необхідним і обов'язковим навчальним посібником для студентів режисерських відділень театральних інститутів та інститутів культури. Я в усякому разі беру її на озброєння й використовуватиму в навчальному процесі у театральному інституті. Такої роботи чекають студенти, і питання якнайшвидшого надрукування цього

навчального посібника набуває особливої актуальності.



Член-кореспондент Академії .мистецтв України, професор, заслужений діяч .мистецтв України

Р. Г. Коломієць

Каталог: wp-content -> uploads -> 2017
2017 -> Програма навчальної дисципліни підготовки бакалавра спеціальності 010101 «Дошкільна освіта» 2016
2017 -> Методичні вказівки щодо організації самостійної роботи Львів 2016 Методичні рекомендації щодо організації самостійної роботи
2017 -> План роботи обласного навчально-методичного центру підвищення кваліфікації працівників культосвітніх закладів
2017 -> Галицько-Волинське князівство
2017 -> Методичні вказівки щодо організації самостійної роботи студентів 3,4 курсу з дисципліни Іноземна мова
2017 -> Вплив струму на організм людини. Заходи техніки безпеки під час роботи з електричними пристроями
2017 -> Картка самооцінювання
2017 -> Робоча програма навчальної дисципліни «Проблеми вищої освіти» галузь знань 06 «Журналістика»
2017 -> Філософія Середньовіччя
2017 -> Робоча програма навчальної дисципліни соціальна педагогіка Галузь знань: 0101 «Педагогічна освіта»


Поділіться з Вашими друзьями:
  1   2   3   4   5   6   7   8   9   ...   13


База даних захищена авторським правом ©uchika.in.ua 2019
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка