Риторика Давнього Риму. Цицерон як теоретик красномовства



Скачати 16.15 Kb.
Дата конвертації09.11.2017
Розмір16.15 Kb.

Риторика Давнього Риму. Цицерон як теоретик красномовства

Мета: - ознайомити учнів з особливостями риторичного ідеалу в Давньому Римі ; - окреслити роль і внесок Цицерона в розвиток красномовства; - розвивати мислення, комунікативні вміння, увагу, пам’ять , творчі вміння; - збагачувати словниковий запас учнів; - виховувати любов і повагу до слова, пізнавальний інтерес; - розширювати науковий світогляд учнів

Істинно красномовний той, хто звичайні речі виражає просто, великі – велично, а середні – помірно. Цицерон


Прокоментуйте епіграф уроку!

Чи погоджуєтесь ви з цим твердженням?

Експрес - опитування!

  • Що є предметом вивчення риторики?
  • Чим є риторика – наукою чи мистецтвом?
  • Назвіть представників ораторів Давньої Греції?
  • Де найчастіше виступали античні ритори?
  • Які риси притаманні ритору?

Стародавній Рим потребував практичного красномовства, адже це було сферою законодавства, політики, влади

Для давньоримської риторики характерними є кілька ознак

інвективність

афористичність

сумлінно дібрані і згруповані факти

нагромадження дієслів, метафори, антитези



Оратори Давнього Риму

Авсоній


Сіммах

Мінервій

Патера

Цицерон


Сенека

Квінтиліан


Цицерон (106-43 рр. до н.е.)


Уся сила оратора – в умінні підкорити собі слухача

Завдання оратора

Відшукати зміст

Розташувати по порядку

Все це прикрасити словами

Виголосити її з гідністю

Закріпити в пам'яті

Цицерон створив власний ораторський стиль, який навіки став взірцем красномовства. Він поєднав у своєму стилі простоту, безпосередність і пишність, інтелект і почуття, логіку і екстаз.

Цицерон створив власний ораторський стиль, який навіки став взірцем красномовства. Він поєднав у своєму стилі простоту, безпосередність і пишність, інтелект і почуття, логіку і екстаз.

  • Цицерон любив етичні антитези: „Адже на нашій стороні бореться почуття честі, на тій − нахабство; тут − сором’язливість, там − розбещеність; тут − вірність, там − обман; тут − доблесть, там − злочин; тут − чесне ім’я, там − ганьба; тут − стриманість, там − розбещеність.
  • У праці „Про оратора” Цицерон створив риторичний ідеал оратора.

Риторична спадщина Цицерона:

трактат “Про оратора”

58 промов

трактат “Брут”

листи

трактат “Оратор”

філософські “Тулусканські бесіди

твори з етичних тем

Марк Фабій Квінтіліан


Вирішальне значення для розквіту красномовства має:

“Чим більше тобі подобається Цицерон, тим більше будь упевнений у своїх успіхах ”

моральність

освіта

особистість оратора

знання філософії

вироблення смаку

гідна поведінка

вишукана мова

Квінтіліан вважав основним для ритора навчання в риторичній школі, засвоєння всіх премудростей науки риторики, використання зразків великих ораторів минулого



Квінтіліан намагався вивчити й виховати оратора – гарного, вишуканого стиліста. Сумлінно досліджував те в риториці, що вже зробили інші

Юлій Цезар

  • Видатним оратором був Гай Юлій Цезар (100−44 рр. до н. е.) − засновник Римської імперії, військовий полководець, політик, письменник. Його промови сягали рівня промов Цицерона, але він не надавав їм такого великого значення, як це робив Цицерон, і не зберіг їх. Увагу Цезаря більше привертали політика і державотворення.
  • Найвідомішим твором Цезаря є „Записки про галльську війну”.

Скринька афоризмів

  • Забудь про те, що дав комусь, а про те, що взяв, завжди пам'ятай.    Демосфен
  • Хто чого хоче, той у те і вірить.    Демосфен
  • Коли його спитали, як же може людина сама себе навчати, відповідав: "Що забороняє іншим, те хай і собі заборонить".    Демосфен
  • Бог в нас самих.    СОКРАТ
  • Тільки одне благо — знання, і тільки одне зло — неуцтво.    СОКРАТ
  • Чим менше людині потрібно, тим ближче вона до Бога.    СОКРАТ
  • Я знаю, що нічого не знаю, а інші не знають навіть цього.    СОКРАТ
  • Воля — цілеспрямованість, поєднана з правильним міркуванням...    Платон  
  • Дружба — це одностайність відносно прекрасного і справедливого.    Платон  
  • Людина – іграшка бога. Цьому й треба слідувати. Треба жити граючи.    Платон
  • Не в тім убогість, коли добро зменшиться, а в тім, що жадоба збільшується.    Платон
  • Основою кожної мудрості є терпіння.    Платон.
  • Щедрий той, хто дає людям потрібне у потрібний їм час. (Аристотель)
  • Насолодження спілкуванням — головна ознака дружби.

  • (Аристотель)
  • На дії і вчинки людей впливають сім чинників: випадок, природа, примус, звичка, розум, бажання, пристрасть.

  • (Аристотель)
  • Навіть відоме відоме небагатьом

  • (Аристотель)

Кожна людина — відбиття свого внутрішнього світу. Як людина мислить, такою вона і є.

  • Кожна людина — відбиття свого внутрішнього світу. Як людина мислить, такою вона і є.
  • (Цицерон)

  • Нема нічого впорядкованішого, ніж природа.
  • (Цицерон)

  • Світ за своєю природою не тільки художній твір, а й сам художник.
  • (Цицерон)

  • Обличчя — дзеркало душі.
  • (Цицерон)

  • Людина часто сама собі найлютіший ворог.
  • (Цицерон)

  • Нам дано коротке життя, але пам'ять про добре прожите життя вічна.
  • (Цицерон)

  • Кожен коваль своєї долі.
  • (Suae quisque fortunae faber)(Ю.Цезар)

  • Ніяка перемога не принесе стільки, скільки може відняти одна поразка.
  • (Ю.Цезар)

  • Я прожив довго і за мірками природи, і за мірками слави.
  • (Ю.Цезар)


Дискусія!

На відміну від поетичного таланту, що є даром Божим, ораторського мистецтва можна навчитися.



“ Поетами народжуються, а ораторами стають ”, - казали в епоху античності.

Чи згодні ви з цим твердженням?

Метод ”Рефлексія “

Чому саме Грецію вважають засновницею риторики?

Кого з відомих ораторів Давньої Греції ви знаєте?

В чому полягає відмінність давньогрецької риторики від давньоримської?

Чому Цицерона вважають теоретиком красномовства?

У чому полягає мистецтво оратора?


Домашнє завдання


Знайти і виписати 10 афоризмів давньоримських мислителів, вміти їх пояснити;

повторити § 49, с.327 - 332.


Література

  • Українська мова. 10–11 класи. Програма для профільного навчання учнів загальноосвітніх навчальних закладів. Філологічний напрям, профіль – українська філологія. Профільний рівень / Укладачі: Л.І. Мацько, О.М. Семеног – К.: Грамота, 2011.
  • Українська мова: підруч. для 11 кл. загальноосвіт. навчальних закл. з навчанням укр.мовою: академ. рівень, профіл. рівень/ С.О. Караман, О.В. Караман, М.Я. Плющ, В.І. Тихоша. – К.: Освіта, 2011. – 416 с.
  • Глазова О.П. Рідна мова.10 клас: Плани-конспекти уроків. – Х.: Веста: Видавництво “Ранок”, 2007. – 256 с. - (Майстер-клас)
  • Слюніна О.В. Усі уроки української мови в 11 класі. І семестр. Профіль – українська філологія. – Х.: Вид. група “Основа”, 2013. – 464с. – (Серія “Усі уроки”)
  • Інтернет-ресурси
  • Олійник О.Б. Риторика:(навч.посібн.)/Ольга Борисівна Олійник. – К.: Кондор, 2009. – 170 с.


Скачати 16.15 Kb.

Поділіться з Вашими друзьями:




База даних захищена авторським правом ©uchika.in.ua 2020
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка