Роботу виконала: Кравченко Ольга Григорівна



Скачати 30.26 Kb.
Дата конвертації25.12.2016
Розмір30.26 Kb.
#5690
  • Роботу виконала:
  • Кравченко Ольга Григорівна, вчитель математики Драбівського навчально-виховного комплексу «ЗОШ І-ІІІ ступенів ім. С. В. Васильченка - гімназія» Драбівської районної ради

Зміст презентації

  • визначення науково-дослідницької діяльності (НДД) в школі та її значення;
  • навчальне та наукове дослідження;
  • послідовність навчального дослідження
  • завдання НДД;
  • роль учителя в здійснення НДД;
  • етапи науково-дослідницької діяльності учнів;
  • особливості та форми НДД в основній та старшій школі;
  • захист науково-дослідної роботи в рамках МАН – вінець науково-дослідницької діяльності учня.

Визначення НДД

  • Науково-дослідницька діяльність у школі – це творча праця учня під керівництвом учителя, яка полягає у відкритті нових знань на основі науки та особистого досвіду дитини.
  • Наукове дослідження в цілому – це особлива форма процесу пізнання, це цілеспрямоване вивчення об’єкту на основі науки, яке завершується новими знаннями про досліджуваний об’єкт.

Значення НДД

  • Дослідницька діяльність – потужний засіб розвитку компетентності дитини, ефективна форма пізнання та самоосвіти учня.

Навчальне та наукове дослідження

  • Основна особливість дослідження в освітньому процесі - воно є навчальним.
  • Це означає, що його головною метою є розвиток особистості, а не отримання об’єктивно нового результату, як в "великій" науці.

Якщо в науці головною метою є отримання нових знань, то в освіті мета дослідницької діяльності :

  • Якщо в науці головною метою є отримання нових знань, то в освіті мета дослідницької діяльності :
  • в отриманні учнями навичок дослідження як універсального способу освоєння дійсності,
  • розвитку здатності до дослідницького мислення,
  • активізації особистісної позиції учня на основі придбання суб’єктивно нових знань (тобто самостійно отриманих знань, які є новими і особистісно значущими для конкретного учня).

  • Визначення проблеми
  • Формулювання дослідницьких завдань
  • Висунення гіпотез
  • Визначення методів дослідження
  • Проведення дослідження
  • Аналіз отриманих даних
  • Оформлення висновків та кінцевих результатів
  • Послідовність навчального дослідження

Завдання дослідницької діяльності

  • стимулювати інтерес учнів до математики;
  • формувати дослідницькі навики;
  • розвивати здібності та створювати умови для реалізації математичних обдарувань дитини;
  • навчити учнів розвиватися від спостережень та експериментів до абстрактних узагальнень та нових відкриттів, які не суперечать науці, а від них – до практичних застосувань.

Роль учителя математики

  • допомога у виборі напрямку та об’єкта дослідження;
  • спрямування на вибір першоджерел з обраної теми;
  • контроль та корекція щодо відповідності одержаних висновків законам математики;
  • систематизація одержаних висновків;
  • орієнтування на практичне використання;
  • консультування та допомога щодо захисту результатів НДД.

Загальні етапи досліджень

  • на рівні учнів 5-9 класів:
  • - спостереження;
  • - експеримент;
  • - опис;
  • - класифікація;
  • - формування висновку.

Загальні етапи досліджень

  • на рівні знань і досвіду учнів 9-11 класів:
  • - спостереження і вивчення фактів;
  • - постановка проблеми;
  • - висування гіпотези;
  • - складання плану;
  • - підбір джерел;
  • - опис розв’язання або доведення гіпотези;
  • - написання роботи;
  • - рецензування, доопрацювання;
  • - захист (презентація).

Пропедевтика НДД в 5-7 класах

  • Пропедевтика передбачає ознайомлення учнів з:
  • дослідженням, як методом розв’язування задач;
  • виконанням практичних робіт з елементами дослідження та наступним узагальненням;
  • підготовкою повідомлень, знайдених самостійно;
  • творчими завданнями;
  • участю у математичних гуртках;
  • розв’язуванням задач практичного змісту.

Практична робота, як один з ключових видів дослідження в 5-7 класах

  • практична робота – це діяльність учнів, пов’язана з вимірюванням, малюванням, моделюванням, кресленням, спрямованим на отримання результату та узагальнення очікуваного висновку.
  • практична робота, виконана проблемно-пошуковим методом, розвиває теоретичне, критичне та практичне мислення.
  • приклад практичних робіт:
  • Клас
  • Тема
  • Очікуваний результат
  • 5
  • Вимірювання кутів трикутника
  • Сума кутів трикутника - 180
  • 5
  • Знаходження довжини кола
  • Довжина кола більша від діаметра в одне й те саме число

Задачі практичного змісту, як засіб формування уявлень про поняття довжини, площі, об’єму, швидкості, часу і т.д.

  • Приклади практичних задач:
  • яка довжина обода колеса велосипеда, якщо довжина спиці 35 см?;
  • чому дорівнює площа циферблата годинника, якщо довжина хвилинної стрілки 4,5 см?;
  • щоб зв’язати шарф довжиною 1,4 м, потрібно350 г вовни. Скільки пряжі потрібно, щоб зв’язати шарф такої ж ширини завдовжки 180 см?;
  • як приблизно виміряти відстань, яку ви проходите від дому до школи?

Деякі приклади дослідницьких завдань

  • Порівняти суми кутів різних трикутників: гострокутних, тупокутних, прямокутних та дослідити, що спільне мають всі трикутники;
  • Дослідити, чому добуток чисел (а-1)(а+1), де а-просте число і а>3, ділиться на 24;
  • Дослідити існування інших класифікацій трикутників за ознаками, які не вивчаються за шкільною програмою;
  • Дослідити зміну успішності учнів класу з математики (за семестри) за 5-7 класи, побудувати діаграму та визначити загальні тенденції.

Форми НДД в 8-9 класах

  • До форм роботи, застосованих в 5-7 класах, додаються:
  • підготовка рефератів;
  • проектна діяльність.
  • Метод проектів - сукупність прийомів та дій учнів, виконаних у певній послідовності для досягнення поставленої мети. Він передбачає вирішення визначеної проблеми, яка має значення для учнів і оформленої у вигляді деякого кінцевого результату.
  • Виник у 20-ті роки ХХ століття у США. Початкова назва «Метод проблем». Впроваджувався з метою показати дітям важливість набутих знань, а тому й передбачав «проблему» взяту із реального життя.

Метод проектів – використовується при вивченні різних предметів, у позакласній та виховній роботі.

  • Метод проектів – використовується при вивченні різних предметів, у позакласній та виховній роботі.
  • За рівнем реалізації міжпредметних зв’язків поділяється на:
  • монопредметні;
  • міжпредметні;
  • надпредметні.
  • За складом учасників:
  • індивідуальні;
  • колективні.
  • Тривалість роботи над проектом – від одного тижня до двох років. Якщо вчитель хоче впровадити такий вид діяльності, рекомендується ознайомитися самому і презентувати учням хоч один готовий проект, щоб показати значення такої роботи і зацікавити.

Метод проектів

  • Метод проектів
  • Етапи проектної роботи:
  • Формування мети.
  • Розробка і вибір шляхів виконання проекту.
  • Робота над проектом.
  • Оформлення результатів.
  • Обговорення або презентація результатів роботи.

Метод проектів

  • Метод проектів
  • Теми проектів для учнів 5-9 класів:
  • мініпроект «Відсотки»
  • Ключове поняття: у текстах з математики у Великій Британії пропонують шукати 16% від 50 як 50% від 16.
  • Тематичні питання:
  • наскільки доцільний цей спосіб?
  • чи можна застосувати його для інших задач?
  • проект «Математика у нашому житті»
  • Ключове поняття: математика у будівництві.
  • Тематичні питання:
  • який будинок вигідніше будувати (розмір, форма)?
  • якою буде вартість проекту?

Метод проектів

  • Метод проектів
  • Мініпроекти можна презентувати на уроках повторення систематизації навчального матеріалу.
  • Із масштабними проектами бажано брати участь у конкурсах і змаганнях.

НДД в 9-11 класах

  • До попередньо зазначених форм додається науково-дослідницька робота в МАН

Наукова робота – це самостійно виконане дослідження тієї чи іншої проблеми, яке відповідає науковим принципам, має певну структуру, містить результат власної роботи і власні висновки.

  • Наукова робота – це самостійно виконане дослідження тієї чи іншої проблеми, яке відповідає науковим принципам, має певну структуру, містить результат власної роботи і власні висновки.
  • Критерії до наукової роботи:
  • актуальність обраної теми;
  • науковість, повнота розкриття теми, аргументованість висновків;
  • елементи творчості;
  • стиль, грамотність.
  • Вимоги до оформлення і подання науково-дослідницьких робіт:
  • Робота оформляється за схемою курсової (дипломної) роботи вищих навчальних закладів освіти.
  • Обсяг науково-дослідницької роботи не повинен перевищувати 30 друкованих сторінок.

Теми робіт МАН можна брати з різних джерел:

  • Теми робіт МАН можна брати з різних джерел:
  • з додаткових позапрограмних розділів підручників;
  • з олімпіадних задач (ІІІ-ІV етапи);
  • з інших математичних джерел.
  • Теми повинні бути актуальні, практично застосовувані, містити власне дослідження проблемних, нез’ясованих питань.

На даний час менш дослідженими є теми:

  • На даний час менш дослідженими є теми:
  • Елементи теорії чисел, алгебри та початків аналізу
  • подільність чисел, прості і складені числа;
  • деякі способи швидких обчислень;
  • математична подорож у світ гармонії.
  • Геометрія
  • метод площ у геометрії;
  • Декартові координати та їх застосування;
  • геометричні задачі на побудову на площині і в просторі.
  • Прикладна математика
  • основи обчислювальної геометрії та їх застосування;
  • математичні методи в теорії гри;
  • задачі про прийняття рішень в складній ситуації.

Захист робіт МАН проводиться в три етапи:

  • Захист робіт МАН проводиться в три етапи:
  • районний етап – захист роботи, презентація, рецензування;
  • обласний етап – автори пишуть контрольну роботу х математики, безпосередньо захист роботи (презентація);
  • фінальний етап – в м.Київ, захист роботи як на обласному етапі.

Як зразок

  • Як зразок
  • науково-дослідницької роботи пропонуємо презентацію роботи на тему: «Педальний трикутник – властивості та застосування», друге місце
  • на обласному етапі в 2011 році
  • Науковий керівник:
  • Кравченко Ольга Григорівна
  • Підготувала:
  • учениця 10 класу Драбівського навчально-виховного комплексу “школа-гімназія”
  • Хмара Антоніна Василівна
  • Педальний трикутник: властивості та застосування
  • Презентація на тему:
  • оволодіння теорією педального трикутника;
  • пошук методів розв’язування задач про педальний трикутник;
  • пропозиції щодо практичного використання даної теми.

розміщення педальної точки відносно

  • розміщення педальної точки відносно
  • заданого трикутника;
  • збереження взаємозалежності між
  • педальним та базовим трикутником в
  • нестандартних ситуаціях.
  • Об`єкт дослідження:

Виконані завдання

  • Опрацьована теорія педального трикутника.
  • Досліджено залежність довжин сторін
  • педального та базового трикутників для:
  • тупокутних трикутників;
  • коли педальна точка лежить на стороні
  • трикутника або поза його межами.
  • 3. Обгрунтовано неможливість розміщення педальної точки на колі, описаному навколо трикутника.
  • 4. Запропоновано свої методи розв`язування задач
  • та ідеї щодо практичного використання
  • ортотрикутників.
  • В
  • С1
  • А
  • А1
  • В1
  • С
  • Р
  • Педальним трикутником називається трикутник, вершинами якого є основи перпендикулярів, проведених з будь-якої точки Р, взятої всередині не тупокутного трикутника АВС (назвемо цей трикутник базовим).
  • Означення

якщо точка Р збігається з ортоцентром ,

  • якщо точка Р збігається з ортоцентром ,
  • то вона є центром кола, описаного навколо ∆АВС;
  • третій педальний трикутник подібний даному;
  • ортотрикутник має найменший периметр з усіх
  • периметрів трикутників, вписаних у даний трикутник;
  • сторона педального трикутника дорівнює:
  • Властивості педальних трикутників:
  • Дослідження залежності сторони педального трикутника для тупокутного трикутника
  • В
  • С1
  • А1
  • В1
  • С
  • А
  • 1.
  • з
  • 2. С1А1: ےBC1P=ےBA1P=90o; BP – діаметр кола;
  • з ∆BC1A1
  • Р
  • :
  • Р
  • С1
  • А1
  • В
  • В1
  • А
  • С
  • Дослідження властивостей педального трикутника, якщо педальна точка лежить поза областю даного трикутника
  • В
  • А
  • Р
  • С
  • А1
  • В1
  • Обмеження щодо розміщення педальної точки, коли вона належить колу, описаному навколо базового трикутника.
  • С1
  • Практичне використання властивостей педального трикутника
  • В
  • А1
  • С
  • Р
  • С1
  • В1
  • А
  • Паркова зона - ∆АВС;
  • Алеї - А1В1, В1С1, С1А1.
  • Робота над темою:
  • відкрила нові горизонти геометрії
  • трикутника;
  • сприяла пошуковій діяльності, проведенню
  • власних досліджень;
  • збагатила методикою розв’язування
  • геометричних задач.
  • Висновки:

Джерела:

  • При виконанні роботи були використані статті та презентації:
  • 1. Н.Р.Петрощук «Основні напрями дослідницької діяльності учнів як засіб фундаменталізації змісту природничої освіти у профільній школі».
  • 2. Алла Пластюк «Організація дослідницької діяльності учнів».
  • 3. А.В.Галат «Організація науково-дослідницької діяльності учнів при викладані математики».
  • 4. Л. І. Мотуз «Проектно-дослідницька діяльність учнів – активна спонукальна сила до навчання».
  • 5. В.І.Коба, О.О.Хмура «Позакласна робота з математики в школі».
  • 6. Маргарита Дзюбинська «Зроби цікавим урок математики»
  • 7. Основні вимоги до написання, оформлення і представлення учнівських науково-дослідницьких робіт
  • Дякуємо за увагу!

Каталог: public -> oipopp -> repository -> metod
metod -> Назва школи
metod -> Розвиток творчих здібностей учнів засобами ікт на уроках географії Актуальність теми дослідження
metod -> Стратегії особистісно зорієнтованого навчання на уроках світової літератури
metod -> Описова частина проекту
metod -> Гурткове заняття було і залишається основною формою навчально-виховного процесу
metod -> Структури (види) кооперативного навчання
metod -> Ігор Гирич Взаємодія між середньою школою та музеями під час вивчення предмету історія України у полікультурному суспільстві
metod -> 8 клас Українська мова 1
metod -> Програма курсу за вибором 10-11 кл. Канів 2012

Скачати 30.26 Kb.

Поділіться з Вашими друзьями:




База даних захищена авторським правом ©uchika.in.ua 2022
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка