Розділ II. Всесвіт (18 мм) Перший модуль



Сторінка1/26
Дата конвертації29.01.2017
Розмір4.74 Mb.
  1   2   3   4   5   6   7   8   9   ...   26


РОЗДІЛ II. ВСЕСВІТ (18 ММ)

Перший модуль

1 міні-модуль (30 хв.)

Установчо-мотиваційний

2 міні-модуль ( 30 хв)

Змістовно-пошуковий

3 міні-модуль (30 хв)

Змістовно-пошуковий

Мета:


  • Навчально-освітня – сформувати поняття «точки і лінії небесної сфери», «небесні світила», «сузір'я», пояснити причини видимих пухів небесних тіл та зміну вигляду зоряного неба, навчити розрізняти небесні тіла;

  • Навчально-розвивальна – формувати практичні навички і вміння спостерігати за зоряним небом, забезпечити практичне спрямування вивчення астрономічних явищ, з якими людина зустрічається у повсякденному житті, удосконалювати вміння використовувати додаткові джерела природничих знань, розвивати спостережливість, допитливість;

  • Навчально-виховна – виховувати естетичне сприйняття неба.




  1. Установчо-мотиваційний міні-модуль (1:30)

Організаційний момент
Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності

Зоряне небо! Напевно, немає людини, яку б не вражала його витончена довершеність, його незбагненна краса і таємничість. Недарма давні греки дали всьому зоряному Всесвіту назву космос, що означає – оздоба, прикраса. А в ньому стільки дивного! Вивчення нового розділу, що має назву «Всесвіт», допоможе нам пояснити деякі з наявних див.


Актуалізація опорних знань та вмінь

«Інтелектуальна розминка»

  • Які ви знаєте приказки, легенди про сузір'я?

  • Для чого людям потрібні знання про зірки?

  • Як можна визначити сторони світу за допомогою зірок?


«Асоціації» (завдання виконується у зошитах)

Напишіть усі поняття, з якими вас асоціюється слово «зірка».

_____________________________________________________________

_____________________________________________________________

_____________________________________________________________
Вивчення нового матеріалу

Розповідь учителя з елементами бесіди

Для вивчення зоряного неба і зручності орієнтування люди створили небесну сферу – модель зоряного неба. Її можна уявити у вигляді велетенського глобуса (довільного радіуса), схожого на глобус Землі, але розглядається він зсередини. Центр небесної сфери збігається з оком кожного окремого спостерігача.



«Словникова робота» (виконується у зошитах)

Небесна сферауявна сфера довільного радіуса, у центрі якої перебуває спостерігач і на яку спроектовано всі світила так, як він бачить їх у певний момент часу з певної точки простору.


«Демонстрація»__Робота_з_програмою_WorldWide_Telescope._Розповідь_учителя_з_елементами_бесіди'>«Демонстрація»

Робота з програмою WorldWide Telescope.
Розповідь учителя з елементами бесіди

Як і на земному глобусі, на небесній сфері можна намалювати уявні лінії і певні точки, що дає змогу ввести систему небесних координат. Перш за все на небесній сфері виділяють полюси світу та небесний екватор. На відміну від географічних полюсів, що реально існують, небесні полюси – це не точки. Всесвіт безмежний, тому небесний полюс – це напрямок. До цього напрямкру можна прив’язати якісь тіла на небі. Наприклад, Полярна зоря розташована у напрямку північного небесного полюса.

Окрім видимого добового руху внаслідок обертання Землі навколо осі, в якому беруть участь всі світила, існує власне переміщення по небесній сфері об'єктів Сонячної системи (Сонця, планет, Місяця) з різними періодами. У результаті цього переміщення їх по-різному видно на небозводі в різні календарні дати і вони періодично з’являються в різних ділянках зоряного піднебіння. За рік Земля здійснює один оберт по орбіті довкола Сонця, тому для спостерігача Сонце має власний річний рух на тлі сузір'їв.
Робота з програмою WorldWide Telescope.
Самостійна робота учнів

Робота з підручником.

У § 17 знайдіть визначення понять «зеніт», «небесний меридіан», «небесний екватор».


Підсумок міні-модуля

«Мікрофон»


  1. Змістовно-пошуковий (1:30)

Небесні світила. Видимі рухи світил.

Актуалізація опорних знань

  • Назвіть точки і лінії небесної сфери. Навіщо їх виділили?

  • Чому продовжує своє існування поняття «небесна сфера»? адже відомо, що її не існує.

  • Чому зорі рухаються по небу?


Вивчення нового матеріалу

Розповідь вчителя з елементами бесіди

Розмірковуючи над будовою зоряного Всесвіту, філософ Арістотель (384-322 рр. до н. е.) стверджував: «Всесвіт - досконалий, а тому сферичний, бо сфера - єдина досконала фігура». Згідно з його розрахунками, радіус Всесвіту, тобто відстань до сфери зір, має бути у дев'ять разів більшою, ніж відстань від Землі до Сонця, а Земля, за його уявленнями, займає центральне положення у Всесвіті, адже «усі важкі тіла прямують до центра Землі, а оскільки будь-яке тіло прямує до центра всесвіту, то Земля мусить перебувати нерухомо в цьому центрі». Щоправда, інший відомий грецький філософ Демокрит (460-370 рр. до н. е.), а ближче до наших часів Галілей доводили протилежне: Всесвіт - безмежний, зорі перебувають на різних відстанях від Землі, але ця різниця у відстанях на око не сприймається, тому і здається, що зорі знаходяться на внутрішній поверхні деякої сфери. Це виявилось і справді так! Сьогодні ми знаємо, що немає сфери над нашими головами, знаємо, що зорі дужа далекі від нас, та поняття небесної сфери залишилось, бо виявилося дуже зручним при вивченні видимих рухів світил та визначенні їхніх взаємних розташувань на небі.
«Демонстрація»

Перегляд відеофрагменту «Рух небесних тіл».


Підсумок міні-модулю

  • Небесна сфера відображає наше бачення зоряного неба. Створена для його вивчення.

  • Унаслідок руху Землі та інших небесних світил картина зоряного неба періодично змінюється.




  1. Змістовно-пошуковий міні-модуль (1:30)

Поняття сузір’я. Значення зоряного неба в історії людства.

Актуалізація опорних знань

Для чого, на вашу думку, людям потрібні знання про зорі?


Вивчення нового матеріалу

Розповідь вчителя з елементами бесіди

Ви, напевно, дивились на хмари на небі і бачили в них якісь фігури тварин, предмети. Так давні астрономи з багатою уявою сполучали зорі лініями й одержували певні фігури. Рисунки сузір'їв, перенесені на папір, є першими зоряними картами. Найдавнішою вважають карту з 800 зірок, складену китайським ученим Ши Шеном у IV столітті до нашої ери.




Каталог: attachments
attachments -> Обґрунтування вибору проблеми
attachments -> Обладнання: комп’ютерні слайди, тексти поезій Архілока, Тіртея Актуалізація опорних знань
attachments -> Урок з Зарубіжної художньої культури 11 клас Культова арабо-мусульманська архітектура
attachments -> Склад і функції крові. Лабораторна робота. Мікроскопічна будова крові людини та жаби
attachments -> Серцево судинні
attachments -> Тема: Хімія та їжа Девіз: Хіміки це ті, хто дійсно розуміють світ!
attachments -> План Пояснювальна записка. Тема Науково-теоретична підготовка вчителя фізичної культури. Тема Питання педагогіки та психології в фізичному вихованні
attachments -> Урок Обміркуйте ситуацію


Поділіться з Вашими друзьями:
  1   2   3   4   5   6   7   8   9   ...   26




База даних захищена авторським правом ©uchika.in.ua 2020
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка