Розвиток мсп: інструменти та інфраструктура Ігор Бураковський, Артур Ковальчук



Скачати 436.88 Kb.
Дата конвертації26.01.2019
Розмір436.88 Kb.

Розвиток МСП: інструменти та інфраструктура

Ігор Бураковський, Артур Ковальчук

Інститут економічних досліджень та політичних консультацій,

Проект «Лідерство в економічному врядуванні»

19 червня 2015

Зміст

  • Вступ
  • Інструменти:
    • Стратегічне планування та законодавче забезпечення;
    • Інтернет ресурси;
    • Навчання, тренінги та конкурси;
    • Фінансова підтримка;
    • Інституційне забезпечення та інфраструктура.
  • Висновки

Вступ (1/2)

Інструменти політики щодо МСП поділяються на дві групи:

  • прямі (послуги, які надаються безпосередньо бізнесу, субсидії, гарантування кредитів тощо);
  • непрямі (покращення ділового середовища, створення позитивного іміджу підприємництва тощо).

Прямі

Непрямі

Можливості

Широкий вибір інструментів; Підтримка окремих видів підприємств, зокрема інноваційних

Значний вплив на розвиток всіх МСП; Не призводять до структурних викривлень; Немає значних прямих витрат з бюджету.

Виклики

Висока вартість; Можливості для корупції та зловживань;

Можливості структурних викривлень; Проблеми інституційної спроможності для впровадження.



Вартість впровадження, дотримання, моніторингу та коригування політики реформ.

Вступ (2/2)

Основні групи інструментів (в порядку зменшення їхнього позитивного впливу на розвиток МСП):

  • Розвиток конкуренції; зменшення регуляторного навантаження та витрат на дотримання вимог законодавства; захист прав власності.
  • Пом’якшення законодавства щодо захисту прав працівників.
  • Послуги з підтримки підприємців.
  • Податкові стимули для МСП.
  • Стимулювання безробітних до започаткування бізнесу.
  • Джерело: SME development Framework – German and International Experience and Implications for Belarus (Knuth, Skriba, 2012)

    Проте необхідно брати до уваги той факт, що в окремих випадках оцінити ефективність того чи іншого інструменту досить складно (або ж неможливо).

1. Стратегічне планування (1/2)

Стратегії (плани) покращення бізнес-середовища

Приклад: Латвія. «Business Environment Action Plan for 2013 to 2014».

Основою для плану слугували показники рейтингу Doing Business. Містить 31 захід, спрямований на покращення бізнес-середовища в 9 сферах.

Ціль плану на 2014-2015 рр: «прості та якісні процедури: більше електронних сервісів». План включає 49 заходів за 9 напрямками, 17 з яких стосуються електронних сервісів.

Координація національних та регіональних планів

Приклад: Італія.

Починаючи з 2011 року частина регіонів країни (Лаціо, Лігурія, Ломбардія, Марке, Тоскана, Сицилія) включили до регіональних програм принципи SBA та реалізують їх на практиці.

Щоб забезпечити комплексну реалізацію стратегії розвитку МСП, але разом з тим уникнути дублювання витрат, Міністерство економіки та регіони постійно координують свої дії. Підтримка діалогу (через Постійний комітет МСП) є особливо важливою в контексті реалізації програми «Структурні фонди 2014-2020», оскільки дозволяє ефективніше розподілити кошти між регіонами. Крім того, Міністерство здійснює опитування з метою визначення потреб регіонів у заходах підтримки МСП.

1. Стратегічне планування (2/2)

Експортна стратегія

Приклад: Чехія. Експортна стратегія Чеської республіки на 2012-2010 рр.

Експортна стратегія як частина системи стратегічного планування:

Експортна стратегія пов’язана з Стратегією міжнародної конкурентоспроможності Чеської Республіки на 2012-2020 рр., з Національною інноваційною стратегією, Концепцією міжнародної політики, Стратегією безпеки Чеської Республіки, а також базується на принципах, які закладені в документі «Стратегічні умови сталого розвитку Чеської Республіки».

Головною метою Стратегії є «Збільшення кількості експортерів, а також обсягів експорту та їхній позитивний вплив в середньостроковій перспективі на стале зростання, зайнятість та доходи державного бюджету» (містить чіткі показники, в т.ч. проміжні на 2016).

Стратегія складається з трьох основних частин (чи напрямків роботи) (pillars):

  • інформація про експорт;
  • розвиток експорту;
  • розвиток торговельних можливостей.
  • Стратегією також визначено 12 пріоритетних країн та 25 інших країн, які можуть цікавити експортерів.

    Хоча Стратегія стосується всіх експортерів (великих також), але особлива увага приділяється саме МСП.

2. Інтернет-ресурси

Інтернет портал за принципом «єдиного вікна»

Приклад: Румунія. One Stop Shop

One Stop Shop - інтернет портал, який містить корисну для підприємців інформацію щодо заснування та діяльності бізнесу, а також його взаємодії з владою.

Наразі портал надає послуги таких типів:

  • Містить інформацію про ведення бізнесу. Матеріали поділяються на три основні групи: щодо заснування, ведення та закриття бізнесу
  • Заяви та форми звітності в електронній формі
  • Послуги для МСП (вхід потребує реєстрації), зокрема подання декларації про внески до фондів соціального страхування, подання заяв, створених на порталі тощо.
  • Міністерство економіки працює в напрямку збільшення числа послуг (запропонованих бізнес-спільнотою), які реалізуються через портал. Крім того, передбачалось збільшення персоналу для адміністрування ресурсу та забезпечення взаємодії з користувачами порталу.

    Інтернет платформа розвитку підприємництва серед жінок

    Приклад: Бельгія. Women in Business Platform (BRC)

    Women in Business Platform (BRC) – онлайн платформа, створена в 2013 році Impulse Brussels (раніше Brussels Enterprise Agency (BEA)).

    Метою діяльності цієї платформи є об’єднання наявних ініціатив, спрямованих на розвиток підприємництва серед жінок. Крім того, вона містить інформацію про належні практики, приклади підприємницької діяльності тощо.

3. Навчання, тренінги та конкурси (1/3)

Викладання підприємництва в школах

Приклад: Румунія. Підготовка вчителів до викладання засад підприємництва методом "активної фірми"

Метод передбачає навчання учнів з використанням «симульованої» фірми, яка засновується і керується самими учнями за підтримки вчителів, які пройшли відповідні тренінги.

Головна ціль програми полягає в розвитку вчительських навичок викладання підприємництва. До конкретних цілей програми належать:

  • підвищення кваліфікації вчителів через засвоєння ними нових методів викладання;
  • розвиток програм для вчителів з метою покращення їхніх навичок та спроможності використовувати інтерактивні методи в навчанні;
  • диверсифікація можливостей для тренування вчителів щодо використання нових методів навчання на окремих семінарах з австрійськими експертами.
  • По завершенню курсів вчителі отримують сертифікат. Протягом періоду 2010-2013 років 600 вчителів пройшли тренінги та отримали відповідний сертифікат, який підтверджує їхню спроможність використовувати зазначений метод у навчанні.

    Крім того, в рамках програми, група авторів з Румунії та Австрії розробила методичний посібник «Активна фірма – найкраща практика». Посібник охоплює всі ключові аспекти використання методу «активної фірми» в навчанні.

3. Навчання, тренінги та конкурси (2/3)

Продовження:

Вже в період навчання учні можуть застосувати свої навички, взявши участь в конкурсі «Бізнес-план», який проводиться з 2008/2009 навчального року. Участь в конкурсі дозволяє учасникам застосувати метод «активної фірми» в практично реальних умовах, познайомитись реальними умовами середовища, в якому діє фірма, використовувати інструменти з управління ризиками, розвивати навички, необхідні підприємцям (критичне мислення, прийняття рішень, відповідальність, самоорганізація та оцінка власних можливостей). Крім того, конкурс сприяє розвитку конкуренції серед залучених тренінгових фірм.

Конкурс проходить в три етапи (місцевий, регіональний та національний). Він набуває все більшої популярності: якщо в 2008/2009 році на місцевому рівні в ньому брали участь 242 команди, то в 2013/2014 році – 379. До національного етапу доходять 8 команд (кожна яких отримує призи), серед яких і вибирається переможець.

3. Навчання, тренінги та конкурси (3/3)

Конкурс бізнес-планів

Приклад: Польща. Конкурс бізнес-планів в рамках Національної програми підприємництва

В 2012 році Агентство розвитку підприємств Польщі (PARP) започаткувало інформаційну кампанію Національна програма підприємництва, метою якої є покращення іміджу підприємців та розвиток підприємницької культури. В рамках кампанії проводився конкурс, на якому переможець міг отримати 60 тис. злотих. Сам конкурс відбувається в декілька етапів:

    • Зареєструвавшись на сайті, учасник щодня отримував по 2 питання протягом 30 днів. За результатами цього етапу відбиралось 100 учасників, які набрали найбільше балів.
    • На наступному етапі учасники представляли свої бізнес-плани, заповняючи спеціальну форму. За підсумками цього етапу визначався 10 учасників.
    • Останній етап складався з двох частин. Перша частина передбачала проведення 5-хвилинних презентацій кожним з 10 учасників. За результатами цих презентацій до фіналу відбирались три фіналісті. У фінальному раунді три фіналісти відповідали на питання комісії конкурсу, за результатами якого відбирався переможець.
    • Мережа взаємодії бізнесу та університетів

      Приклад: Бельгія (Фландрія). LED-netwerk

      Концепція створення мереж знань була вперше випробувана в Західній Фландрії (в якості пілотного проекту, який був частково профінансований Європейським фондом регіонального розвитку), а в 2012 році було створено мережі знань ('LED-Netwerk ") по всій Фландрії. Завдяки цим мережам МСП регіону отримують кращий доступ до знань, яку можуть надавати вищі навчальні заклади. Завдяки такій взаємодії між бізнесом та освітою знання з університетів передаються в ті галузі, де вони найбільш необхідні.

4. Фінансова підтримка (1/5)

Державне гарантування кредитів

Приклад: Ізраїль. «Credit Guarantee Fund».

Фонд надає гарантії фінансовим інституціям на 5-річні позики для МСБ. Максимальний поріг гарантування – 85% від кредиту.

Процес відбувається в 2 етапи:

  • МСП подає заявку фірмі-координатору, яка проводить початкову оцінку запиту на кредит, а потім передає документи одному з 4 банків на вибір МСП.
  • В банку спеціальна комісія, яка також включає представників фірми-координатора та громадськості, визначає умови та ставку кредиту. Підприємство може відмовитись від запропонованих умов і подати заявку до іншого банку.
  • Субсидії на консультативні послуги

    Приклад: Бельгія (Фландрія). SME PORTFOLIO 2.0

    SME portfolio – існуюча схема субсидування, скориставшись якою підприємець може отримати до 4 тис. євро щорічно. Ці кошти можуть витрачатись на послуги, які надаються акредитованими фірмами за такими напрямками: тренінги, поради, рекомендації, які стосуються технологічних процесів, поради щодо інтернаціоналізації, стратегічні поради та «коучинг».

    Програма спрямована на представників «вільних професій» та МСП, які діють у Фландрії.

    Величина субсидії коливається від 50% до 70% від вартості послуг, але не може перевищувати суму від 2,5 тис. євро до 25 тис. євро в залежності від виду послуг.

4. Фінансова підтримка (2/5)

Гранти на підвищення потенціалу підприємств

Приклад: Хорватія. Entrepreneurial Impulse 2013

Entrepreneurial Impulse 2013 – це система заходів, спрямованих на підтримку підприємництва та МСП. Ці заходи мають на меті:

Підтримка надається у формі грантів. В 2013 році середні суми грантів в залежності від цілей становили від 1 тис. до 64 тис. євро. Більшість коштів, наданих в рамках програми, спрямовувалась на збільшення конкурентоспроможності мікропідприємств (10,5 млн євро), тоді як 3 млн євро були надані на розвиток мікробізнесу. Бізнес-спільнота схвально оцінила реалізацію програми, оскільки вона містила досить чіткі та прозорі правила, які значною мірою відповідали процедурам програм фінансування ЄС: з 4,3 тис поданих заявок на отримання грантів 1,8 тис. були задоволені.

  • Допомогти мікробізнесу розвиватися.
  • Зробити мікробізнес більш конкурентоспроможним.

3. Допомогти розвитку бізнес-інфраструктури та бізнес-середовища.

4. Забезпечити підприємців навчальними послугами.


4. Фінансова підтримка (3/5)

Підтримка експортерів

Приклад: Бельгія (Брюссель). Exportbru

Exportbru – регіональне агентство інвестицій в Брюсселі. Воно надає фінансові ресурси існуючим МСП-експортерам, а також тим підприємствам, які лише збираються зайнятися експортом.

Фінансова допомога поширюється на підприємства, які відповідають таким характеристикам:

• Відповідають рекомендованому визначенню МСП Європейської Комісії.

• Функціонують більше 2 років, а чисельність працівників є не меншою 3.

• Не займаються реекспортом, діють не в галузі сільського господарства та не займаються неетичною діяльністю.

Exportbru пропонує три види фінансової підтримки:

Кредити для виходу на зовнішні ринки. Дається терміном на 2-5 років, забезпечує до 80%від запланованого бюджету розвитку. Абсолютна сума може коливатись в діапазоні від 10 тис. до 50 тис. євро.

Фінансування розширення експортної діяльності МСП (напр. збільшення виробничих потужностей або збільшення оборотного капіталу). Обсяг фінансування коливається між 50 тис. та 500 тис. євро, і може мати форму кредиту або ж купівлі частки підприємства.

Підтримка інвестицій за кордоном (до 50% від вартості проекту): створення дочірньої компанії, спільного підприємства чи поглинання. Обсяги та форма фінансування така ж, як і в попередньому випадку.

4. Фінансова підтримка (4/5)

Підтримка інновацій

Приклад: Нідерланди. Mkb-innovatiestimulering Regio en Topsectoren (MIT)

MIT – це програма стимулювання інновацій у МСП у регіонах та ключових секторах (тих, які що надають країні конкурентні переваги на глобальному ринку. У кожному із секторів працюють топ-консорціуми із знань та інновацій (Topconsortia voor Kennis en Innovatie або TKI), які об’єднують підприємців та вчених певної галузі та частково фінансуються урядом.

Програма стимулювання інновацій MIT використовує такі інструменти:

  • консультаційні проекти (отримання консультацій від наукового закладу чи незалежної консультаційної компанії);
  • проекти техніко-економічного тестування інноваційних продуктів (визначення технічних та економічних ризиків для запропонованої інновації);
  • співпраця у дослідженнях та розробках (обмін знаннями з незалежними партнерами з метою інновацій у продуктах, процесах чи послугах);
  • ваучери знань (можливість отримати консультацію у науковому закладі).
  • Також доступні два інструменти від топ-консорціумів: послуги «брокерів» з інновацій та налагодження професійних контактів (нетворкінґ). Фінансування програми, вартість якої у 2015 році становить 50 млн євро, здійснюється із національного та регіональних бюджетів. Підприємства мають право подаватися на ґранти в рамках цієї програми раз на рік.

4. Фінансова підтримка (5/5)

Доступ до державних закупівель

Приклад: Британія

Наприкінці 2013 року Уряд Британії запровадив низку заходів для допомоги МСП з метою полегшення доступу до державних закупівель загальною вартістю 230 млрд фунтів стерлінгів в рамках програми “Small business: GREAT ambition”.

Зокрема, уряд здійснив такі заходи:

  • Поставлена ціль до 2015 року спрямовувати 25% державних витрат у сектор МСП та втілювати подальші зміни для того, щоб державний сектор став більш відкритим для МСП.
  • Для контрактів вартістю до 100 000 фунтів стерлінгів було скасовано вимогу заповнення попередніх кваліфікаційних опитувальників.
  • Відкрито єдиний онлайн-портал для пошуку контрактів.
  • Державні установи зобов’язано вчасно здійснювати платежі.
  • Впроваджено систему оцінки «Прожектор» (англ. “Spotlight”) для того, щоб постачальники та державні установи могли оцінювати одні одних.
  • Розвиток механізму, який дозволяє постачальникам анонімно скаржитись на державні установи.

5. Інституційне забезпечення та інфраструктура (1/6)

Створення агентства зі сприяння розвитку підприємництва

Приклад: Словенія. Slovenian Public Agency for Entrepreneurship

1 січня 2013 року в результаті об’єднання трьох агентств, які діяли до того, було створено Державне агентство Республіки Словенія зі сприяння розвитку підприємництва, інновацій, розвитку, інвестицій та туризму (SPIRIT Slovenia). Метою об’єднання було підвищення ефективності державної політики, оскільки раніше підприємці скаржились на те, що існує багато надто малих інструментів підтримки, які були розрізненими і часто перетинались між собою. Наразі до компетенції SPIRIT Slovenia входять ключові сфери сприяння діяльності підприємств Словенії на найважливіших цільових ринках.

Діяльність Агентства проводиться за трьома основними напрямками, за кожен з яких відповідає окремий відділ:

  • Сприяння розвитку підприємництва, інновацій, технологічного розвитку.
  • Сприяння інтернаціоналізації та залучення прямих іноземних інвестицій.
  • Сприяння розвитку туризму.

5. Інституційне забезпечення та інфраструктура (2/6)

Представницький орган МСП

Приклад: Бельгія (Валлонія). «The Walloon SMEs’ Parliament»

МСП Парламент Валонії був створений в 2011 році. Сферою діяльності МСП Парламенту Валлонії є безпосереднє надання консультацій підприємцям (щодо фінансів, інновацій, інтернаціоналізації, підприємництва), а також участь в імплементації SBA в регіоні (зокрема, консультування МСП щодо SBA).

В пленарних засіданнях Парламенту, до якого входять близько 300 менеджерів МСП регіону, також беруть участь міністр, відповідальний за розвиток МСП, та уповноважений національний представник МСП в ЄС . На засіданнях підприємці озвучують ті аспекти імплементації SBA, які необхідно покращити в наступному році. Після відповідного голосування ці пропозиції направляються до спеціального SBA-комітету, який проводить оцінку реалістичності цих пропозицій.

Щороку готується звіт про імплементацію SBA в регіоні.

5. Інституційне забезпечення та інфраструктура (3/6)

Інфраструктура підтримки розвитку МСП. Про що ми говоримо

Для цілей обговорення ми розуміємо під інфраструктурою сукупність сталих організаційних структур (державних та недержавних), які формують регуляторне середовище функціонування МСП та надають МСП послуги для підтримки їх діяльності.

(Infrastructure can be defined as the basic equipment and structures that are needed for a country, region, or organization to function properly: http://www.learnersdictionary.com/definition/infrastructure)

В цілому можна виділити дві великі складові інфраструктури.

1. Органи та організації, які займаються розробкою та реалізацією політики в даному секторі, регулюванням різних аспектів виробничо-комерційної діяльності тощо

2. Організації та структури, які надають послуги МСП, які стосуються безпосередньо виробничо-комерційної діяльності МСП.

5. Інституційне забезпечення та інфраструктура (4/6)

Інфраструктура підтримки розвитку МСП

Види об’єктів інфраструктури, діяльність яких спрямована на безпосереднє сприяння розвитку МСП:

  • За формою власності: державні, приватні, колективні.
  • 2. За джерелами фінансування:

  • повністю субсидовані;
  • частково субсидовані;
  • повністю оплатні.
  • 3. За функціями:

  • бізнес-центри;
  • технопарки;
  • консультаційні центри;
  • бізнес-інкубатори;
  • фінансові установи;
  • інноваційні та інвестиційні фонди і компанії;
  • інноваційні бізнес-інкубатори;
  • фонди підтримки підприємництва;
  • об'єднання підприємців та інші організації.

5. Інституційне забезпечення та інфраструктура (5/6)

Utho SME Infrastructure Fund

The Utho SME Infrastructure Fund was established by Utho Capital Fund Managers (Pty) Ltd. The fund achieved a first closing in April 2011 of R61.5 million with commitments from the Industrial Development Corporation (“IDC”), the Small Enterprise Finance Agency (“sefa” previously known as Sefa) and the founder Utho Capital. The Fund Manager is seeking to raise additional capital commitments to secure total fund commitments of R120–300 million.

The Fund seeks to achieve long term capital gains by investing in high growth Small and Medium Enterprises (“SMEs”) involved in “infrastructure development” which encompasses various types of businesses involved in construction, manufacturing, material suppliers, transport, logistics, power, renewable energy and property development in South Africa.

The challenge and opportunity for the fund is to identify small to medium sized companies with strong management and the ability to scale up rapidly with the right level of support, to enhance the portfolio companies’ value. Utho Capital Fund Managers will assist these businesses with not only the provision of capital but value-added committed and practical hands on business support services in respect of strategy, fund raising, financial controls and reporting.

Джерело: http://www.utho.co.za/smefund#fund

5. Інституційне забезпечення та інфраструктура (6/6)

Створення елементів інфраструктури: питання

  • Яка функція елементу (даної структури, органу, організації тощо)?
  • Яке місце в системі та зв'язки з іншими елементами системи?
  • Хто та як визначає юридичний статус структури (в тому числі принципи напрямки, сфери та механізми діяльності)?
  • Які джерела фінансування діяльності?
  • Які принципи надання послуг: платність, безоплатність, співфінансування тощо?
  • Яка оцінка (показники) ефективності?
  • Які витрати, пов'язані зі створенням елементу?
  • Як побудовано контроль за діяльністю даної структури?
  • Які передумови (економічні, юридичні, інституційні тощо) потрібно забезпечити для створення та функціонування відповідного компоненту інфраструктури?

Висновки

  • Наразі доцільно сконцентрувати увагу на непрямих заходах підтримки, перш за все на покращенні загального бізнес-середовища. Крім того, варто розробити та реалізувати програму, яка передбачатиме заходи щодо покращення іміджу підприємництва та збільшення поінформованості громадян про підприємницьку діяльність (інтернет-ресурс, інформаційні кампанії, конкурси бізнес-планів, навчання студентів та тренінги для викладачів).
  • Щодо заходів прямої підтримки, то доцільно розглянути можливості впровадження інструментів, які дозволяють вирішити поточні проблеми підприємств, зокрема доступу до фінансування (кредитні гарантії) та прямої консультативної підтримки.
  • Особливу увагу необхідно звернути на питання ефективності того чи іншого інструменту, яка повинна стати одним з ключових критеріїв вибору для впровадження.

Дякую за увагу!

Наші контакти:

Інститут економічних досліджень та політичних консультацій

www.ier.com.ua

institute@ier.kiev.ua

вул. Рейтарська 8/5-А, Київ 01030, Україна

тел. +38-044-278-6360

факс +38-044-278-6336


Скачати 436.88 Kb.

Поділіться з Вашими друзьями:




База даних захищена авторським правом ©uchika.in.ua 2020
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка