Розв’язування задач на застосування



Скачати 42.74 Kb.
Дата конвертації09.11.2017
Розмір42.74 Kb.
ТипУрок
  • Музейний урок
  • Підготували учителі:
  • Панченко Сергій Юрійович,
  • Яцканич Йолана Василівна
  • під керівництвом директора
  • ССЗШ № 37 м. Львова
  • Оверка Володимира Петровича
  • Тема уроку:
  • розв’язування задач на застосування
  • елементів прикладної математики для
  • приготування розчинів.
  • Інтегрований урок
  • Алгебра – хімія 9 клас
  • "Загадки старого аптекаря"
  • Гра
  • ЗАПИТАННЯ:
  • 1. Однорідна суміш з двох (або кількох) речовин, в яких
  • молекули  (або  іони) одної речовини рівномірно розподілені
  • між молекулами іншої речовини, називається …
  • 2. Суміш речовин, в якій тверда речовина розподілена у вигляді
  • дрібних частинок у рідкій речовині у підвішеному стані,
  • називається …
  • 3. Дисперсна система двох рідин, які не змішуються між собою, в
  • котрій одна з рідин розпилена у вигляді дуже дрібних
  • краплинок в другій, називається …
  • 4. Як називається розчин, в якому розчинена речовина за даних
  • умов досягла максимальної концентрації і більше не
  • розчиняється, причому осад даної речовини знаходиться в
  • рівноважному стані з речовиною в розчині?
  • 5. Як називається розчин, в якому розчинюваної речовини в
  • розчиненому стані менше, ніж потрібно для одержання
  • насиченого розчину?
  • 6. Як називається розчин, в якому розчинюваної речовини в
  • розчиненому стані більше, ніж потрібно для одержання
  • насиченого розчину?
  • 7. Як називається розчин з великою кількістю розчиненої
  • речовини в одиниці об’єму розчину або розчинника?
  • 8. Розчин, в якому мало розчиненої речовини, називається …
  • 9. Здатність речовини розчинятися в тому або іншому
  • розчиннику називається …
  • 10. Компонент розчину, що перебуває в такому ж агрегатному
  • стані, що й розчин, і кількісно переважає, називається …
  • 11. Відношення маси розчиненої речовини  до загальної маси
  • розчину, виражене в частках одиниці або в процентах
  • називається …
  • 12. Воду не важать, оскільки …
  • Гра "Естафета"
  • Для I та III команди
  • 1. Знайдіть 20% від числа 60.
  • 1. Знайдіть 30% від числа 80.
  • 2. Знайдіть число, 15% якого дорівнює 75.
  • 2. Знайдіть число, 75% якого дорівнює 150.
  • 3. Знайдіть, скільки відсотків становить число 27 від числа 108.
  • 3. Знайдіть, скільки відсотків становить число 45 від числа 225.
  • 4. Ціну на ліки підвищили на 10% і вони стали коштувати 495 грн. Якою була початкова ціна ліків?
  • 4. Ціну на ліки знизили на 10% і вони стали коштувати 432 грн. Якою була початкова ціна ліків?
  • З А В Д А Н Н Я :
  • Для I та III команди
  • Для II та IV команди
  • 1. 12.
  • 1. 24.
  • 2. 500.
  • 2. 200.
  • 3. 25%.
  • 3. 20%.
  • 6. 450 грн.
  • 6. 480 грн.
  • Правильні відповіді:
  • Запитання до класу:
  • 3. Що таке розчин?
  • 4. Яке поняття характеризує кількісний склад розчину?
  • 5. Як обчислити масу речовини і води для приготування
  • розчину з певною масовою часткою?
  • 6. Чим можна відважити необхідні маси речовин?
  • 7. Що можна обчислити за цією формулою:
  • 1. Чи потрібні були алхімікам знання з математики?
  • 2. Що саме з прикладної математики треба було знати
  • алхімікам?
  • БЖД
  • Правила
  • Інструктивна картка учня з БЖД
  • 1. Пересуватися в приміщенні спокійно, аби ненароком не перекинути хімічного посуду, приладдя чи склянок з реактивами, що стоять на столах.
  • 2. Працювати в парах на своєму робочому місці, не переходити на інше місце без дозволу вчителя.
  • 3. Підтримувати чистоту і порядок на своєму робочому місці.
  • 4. Під час роботи не тримати на лабораторному столі нічого зайвого.
  • 5. Не починати роботу, поки не перевірено, чи є все необхідне для дослідів, і не продумано послідовність виконання кожного з них.
  • 6. Дбайливо ставитися до обладнання.
  • 7. Хімічні речовини не брати руками, не нюхати і не пробувати на смак.
  • 8. Реактиви для дослідів брати лише у такій кількості, яка зазначена у завданні.
  • 9. Посудину, з якої брали реактив, відразу закривати корком і ставити на місце.
  • 10. Надлишок реактиву не зливати (не зсипати) знову в посудину, де він зберігався. Зливати (зсипати) реактив можна лише в спеціальні склянки. Відпрацьовані реактиви зливати в раковину (після їх нейтралізації).
  • 11. Знімати краплю з шийки посудини, бо рідина стікатиме по склі, псуватиме етикетку, може пошкодити шкіру рук.
  • 12. Бути дуже обережним під час роботи з кислотами та лугами. Особливо оберігати очі. У разі потрапляння розчину на руки негайно змити його великою кількістю води.
  • 13. Після завершення роботи прибрати робоче місце та обов’язково ретельно помити руки з милом.
  • Послідовність приготування розчинів:
  • 1. Записати умову завдання.
  • 2. Виконати необхідні обчислення.
  • 3. Зважити необхідну порцію хімічної речовини.
  • 4. Виміряти потрібний об’єм води.
  • 5. Висипати зважену речовину в хімічну склянку,
  • влити воду та добре перемішати.
  • 6. У робочому зошиті оформити звіт про роботу.
  • 7. Зробити висновки.
  • Робота в групах
  • При деяких захворюваннях у кров вводять 0,85-відсотковий розчин натрій хлориду, названий фізіологічним розчином.
  • Задача для 1-ї групи
  • Скільки треба взяти води і натрій хлориду, щоб отримати 400 г 0,85-відсоткового фізіологічного розчину?
  • Цей розчин застосовують в домашніх умовах. Він має антимікробні властивості, тому його використовують для лікування простудних захворювань.
  • Розв’язання
  • 1) – треба взяти натрій
  • хлориду.
  • 2) – треба взяти води.
  • Відповідь: 396,6 г; 3,4 г.
  • У медичній практиці для промивання ран і полоскання горла застосовується 0,5-відсотковий розчин перманганату калію.
  • Задача для 2-ї групи
  • Скільки треба взяти води і перманганату калію для виготовлення 500 г 0,5-відсоткового розчину?
  • Розв’язання
  • 1) – треба взяти перманга-
  • нату калію.
  • 2) – треба взяти води.
  • Відповідь: 497,5 г; 2,5 г.
  • 5-відсотковий розчин глюкози C6H12O6 лікує різноманітні інфекційні захворювання, що пригнічують імунітет, набряк легенів, стан шоку, стан колапсу (зниження чи підвищення тиску), захворювання печінки, також застосовують при втраті крові.
  • Задача для 3-ї групи
  • Скільки треба взяти води і глюкози, для виготовлення 90 г 5-відсоткового розчину?
  • Розв’язання
  • 1) – треба взяти глюкози.
  • 2) – треба взяти води.
  • Відповідь: 85,5 г; 4,5 г.
  • Задача для 4-ї групи
  • Змішали 100 г 5-відсоткового розчину мідного купоросу із 150 г 20-відсоткового розчину мідного купоросу. Знайдіть масову частку (у відсотках) мідного купоросу в новоутвореному розчині.
  • Мідний купорос знімає запальні процеси, заспокоює біль, допомагає уникнути інфекційні захворювання, стимулює захисні сили організму.
  • Складаємо рівняння: Розв’яжемо його:
  • Отже, масова частка мідного
  • купоросу в отриманому розчині становить 16 %.
  • Відповідь: 16%.
  • Маса розчину, г
  • Масова частка мідного купоросу, %
  • Маса мідного купоросу, г
  • I розчин
  • 100 (г)
  • 5 %
  • 0,05 ∙ 100 = 5 (г)
  • II розчин
  • 150 (г)
  • 20%
  • 0,2 ∙ 150 = 30 (г)
  • Σ розчин
  • 250 (г)
  • x %
  • Розв’язання
  • Практичне
  • приготування
  • розчинів
  • Творчі завдання
  • Хід розв’язання:
  • 1. За допомогою мензурки відміряємо,
  • наприклад, 100 мл розчину (V = 100 мл).
  • 2. За допомогою терезів визначаємо
  • масу 100 мл розчину (m, г).
  • 3. За формулою обчислюємо
  • густину розчину.
  • 4. За таблицею залежності знаходимо
  • масову частку розчину (ω, %).
  • Практичне завдання
  • Фармацевт Безпам’ятна минулого тижня приготувала розчин натрій хлориду, але не може пригадати, яка масова частка розчиненої речовини в цьому розчині. Шановні математики, допоможіть Безпам’ятній дізнатися масову частку натрій хлориду в приготовленому нею розчині.
  • Таблиця
  • Густина водних розчинів
  • NaCl при 20ºC (г/мл)
  • ω, %
  • ρ, г/мл
  • ω, %
  • ρ, г/мл
  • 1
  • 1,005
  • 14
  • 1,101
  • 2
  • 1,012
  • 16
  • 1,116
  • 4
  • 1,027
  • 18
  • 1,132
  • 6
  • 1,041
  • 20
  • 1,148
  • 8
  • 1,056
  • 22
  • 1,164
  • 10
  • 1,071
  • 24
  • 1,180
  • 12
  • 1,086
  • I група: m = 107 г, тоді ρ = 107 : 100 = 1,07 (г/мл).
  • Із таблиці: ω ≈ 10%. Відповідь: 10%.
  • II група: m = 112 г, тоді ρ = 112 : 100 = 1,12 (г/мл).
  • Із таблиці: ω ≈ 16%. Відповідь: 16%.
  • III група: m = 115 г, тоді ρ = 115 : 100 = 1,15 (г/мл).
  • Із таблиці: ω ≈ 20%. Відповідь: 20%.
  • IV група: m = 104 г, тоді ρ = 104 : 100 = 1,04 (г/мл).
  • Із таблиці: ω ≈ 6%. Відповідь: 6%.
  • Розв’язання:
  • Задача. Відновіть частково витерті часом місця у записах старого алхіміка:
  • Розв’язання. Вихідний розчин має масову частку 20%. Маса
  • другого розчину дорівнює 100 – 20 = 80 (г). Нехай першого
  • розчину треба взяти x%, а другого розчину – y%. Маємо таблицю:
  • Маса розчину, г
  • М.ч. речовини, %
  • Маса речовини, г
  • I розчин
  • 20 (г)
  • x %
  • 20∙x:100 =0,2 x (г)
  • II розчин
  • 80 (г)
  • y %
  • 80∙y:100 =0,8y (г)
  • Σ розчин
  • 100 (г)
  • 20 %
  • 0,2∙100 = 20 (г)
  • За умовою задачі складаємо рівняння з двома змінними:
  • Отже, умову задовольняє лише пара чисел x = 60, y = 10.
  • Звідси, масова частка першого розчину 60%, а другого – 10%.
  • Розв’яжемо його, враховуючи, що xy, 0 < x < 100, 0 < y < 100,
  • x і y – кратні 10-ти:
  • або
  • x, %
  • 10
  • 20
  • 30
  • 40
  • 50
  • 60
  • 70
  • 80
  • 90
  • y, %
  • 0
  • 20
  • 17,5
  • 15
  • 12,5
  • 10
  • 7,5
  • 5
  • 2,5
  • Розв’яжіть КРОСВОРД
  • По вертикалі:
  • 1. Сота частина числа і позначається «%».
  • 2. Числа, які показують, скільки разів повторювалося кожне значення ознаки сукупності вибірки.
  • 3. Кількість об’єктів вибіркової сукупності називають … вибірки.
  • 4. Подія, яка в результаті випробування не відбудеться ніколи.
  • 5. Однорідна суміш з двох (або кількох) речовин, в яких молекули (або іони) одної речовини рівномірно розподілені між молекулами іншої речовини.
  • 6. Графічне зображення східчастою фігурою, яка складається з прямокутників, побудованих на інтервалах значень варіант, як на основах, з висотами, пропорційними частотам інтервалів.
  • 7. Відібрана для спостереження сукупність об’єктів.
  • 8. Графічний спосіб подання статистичних даних – … частот.
  • 9. Відсотки, за якими нараховується прибуток, отриманий через рік з початкового капіталу.
  • 10. Математична … – система математичних співвідношень, які описують досліджуваний процес або явище. 
  • 11. Відсотки, при нарахуванні яких за базу береться нарощена сума попереднього періоду.
  • 12. Подія, яка в результаті випробування може відбутися або не відбутися.
  • 6 г
  • і
  • 7 в
  • 1 в
  • 5 р
  • с
  • и
  • і
  • о
  • т
  • б
  • 9 п
  • д
  • з
  • о
  • і
  • р
  • 10м
  • 12в
  • с
  • 3 о
  • 4 н
  • ч
  • г
  • р
  • о
  • о
  • и
  • о
  • 2 ч
  • б’
  • е
  • и
  • р
  • к
  • с
  • д
  • 11с
  • п
  • т
  • а
  • є
  • м
  • н
  • а
  • а
  • 8 п
  • т
  • е
  • к
  • а
  • о
  • с
  • м
  • о
  • м
  • о
  • і
  • л
  • л
  • д
  • к
  • т
  • ж
  • а
  • л
  • ь
  • а
  • к
  • о
  • л
  • і
  • д
  • о
  • т
  • и
  • г
  • н
  • в
  • и
  • в
  • о
  • і
  • а
  • а
  • н
  • Підведення підсумків уроку
  • Інтерактивна гра "Мікрофон"
  • 1. Чи цікаво вам було сьогодні на уроці в музеї?
  • 2. Що найбільше сподобалось?
  • 3. Що запам’яталося з уроку?
  • 4. Які питання викликали у вас труднощі?
  • 5. Чи прийдете ще у цей музей з друзями або
  • батьками?
  • Домашнє завдання:
  • Створити проектні роботи про розчини, що застосо-
  • вують у сучасній медицині, використовуючи
  • математичні розрахунки.
  • Дякуємо за увагу
  • Використана література:
  • 1. Алгебра: Підручник для 9 класу загальноосвітніх навчальних закладів / За ред. Ю.І. Мальованого. –Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2009. –288 с.
  • 2. Алгебра: Підручник для 9 класу загальноосвітніх навчальних закладів / Г.П. Бевз, В.Г. Бевз. –К: Зодіак-ЕКО, 2009. –288 с.: іл.
  • 3. Мерзляк А. Г., Полонський В. Б., Якір М. С. Алгебра: Підручник для 9 класу загальноосвітніх навчальних закладів. –Х.: Гімназія, 2009. –320 с.: іл.
  • 4. Кравчук Василь, Підручна Марія, Янченко Галина. Алгебра: Підручник для 9 класу. –Тернопіль: Підручники і посібники, 2009. –256 с.
  • 5. Хімія: Підручник для 9 класу загальноосвітніх навчальних закладів / О.Г. Ярошенко. –К: Освіта, 2009. –290 с.: іл.
  • 6. Татарчук Т.Р. Приготування розчинів із заданою концентрацією розчиненої речовини. Титриметричний аналіз: Методичні вказівки та інструкція до лабораторної роботи. –Івано-Франківськ, 2013. –30 с.
  • 7. http://nmcolviv.blogspot.com/
  • 8. http://literacy.com.ua/

Каталог: Files -> downloads
downloads -> Урок 2 Тема. Архітектура кам'яний літопис століть
downloads -> Уроках «Художньої культури»
downloads -> Науковий керівник : учитель стасюк о. С. Консультанти: батьки, бібліотекар, вчитель географії
downloads -> Реферат з основ корекційної педагогіки та спеціальної психології на тему: Психолого-педагогічна допомога сім'ям, які мають дітей з порушенням у розвитку
downloads -> Образотворче мистецтво
downloads -> Чернігівська міська централізована бібліотечна система
downloads -> Особливості розвитку культури Галицько – Волинської держави
downloads -> Визначні місця України краю незвіданих красот
downloads -> Розрахунок сил І засобів по ліквідації нс

Скачати 42.74 Kb.

Поділіться з Вашими друзьями:




База даних захищена авторським правом ©uchika.in.ua 2020
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка