СЕМІНАР № 1.
ЗАГАЛЬНА ХАРАКТЕРИСТИКА МЕТИ ТА ПРОБЛЕМ ШКІЛЬНОГО ВИХОВАННЯ
Мета заняття: формувати у студентів вміння визначати мету виховання та обґрунтовувати власні погляди щодо розв’язання проблем сучасного виховання.
Питання для обговорення
Розвиток уявлень про мету виховання. Сучасне тлумачення мети виховання.
Соціалізація і виховання. Закономірності соціалізації дитини.
Особливості процесу виховання в загальноосвітній школі.
Формування свідомості вихованців як ефективний засіб педагогічного впливу.
Найперспективніші напрямки технології виховної роботи.
Контрольні запитання
Як історично розвивались уявлення людства про необхідність виховання та вихованість людини?
Обґрунтуйте міркування про наявність, або відсутність морального прогресу людства.
Пригадайте провідні етапи розвитку теорії і практики шкільного виховання в Україні.
Які тенденції в культурі поведінки та моральності громадян сучасної України можна спостерігати?
Що таке “педагогічна технологія” у вихованні та “технологія виховного процесу”?
Що є спільного й відмінного у вихованні дівчат та хлопців?
Які напрямки впливу засобів масової інформації на сучасну молодь?
Які перспективні шляхи та засоби виховної роботи в школі?
Практичні завдання
Розробити сценарій студентської дискусії за темою: “Кого ми прагнемо виховати?”
Розробити сценарій рольової гри для студентів, у якій обговорюватимуться проблеми змісту та нові тенденції у шкільному вихованні.
Написати реферат на тему: “Роль соціалізації та виховання людини у розвитку людського суспільства”.
Виписати кілька цитат з творів А. С. Макаренка і В. О. Сухомлинського і за їх допомогою порівняти погляди виданих вітчизняних педагогів на завдання і процес виховання.
Прорецензувати за вибором 2 статті на теми шкільного виховання з журналів “Педагогіка та психологія” за останній рік.
Написати реферат на тему: “Думки видатних діячів української культури та освіти ХV–ХІХ століть про виховання”.
Прорецензувати за вибором 2 статті на теми шкільного виховання з журналів “Рідна школа” за останній рік.
Написати твір-мініатюру на тему: “Мої уявлення про гуманну особистість та шляхи її виховання”.
На завершення: обговорити 3 – 4 виступи студентів, запропонувати конкретні випадки з педагогічної практики, що підтверджують (чи заперечують) судження і висновки доповідачів.
РЕКОМЕНДОВАНА ЛІТЕРАТУРА
Виховання особистості: підруч. для студ. вищ. навч. закл. / І. Д. Бех. – К.: Либідь, 2008. – 838 с.
Ващенко Г. Г. Виховний ідеал : Підруч. для педагогів, виховників, молоді і батьків / Всеукр. пед. т-во ім. Г. Ващенко. – 4-е вид. – Л.: Камула, 2006.,Т. 1: / [Авт. передм. О. Гентош] – 2006. – 273 с.
Вишневський О. І. Сучасне українське виховання: Педагогічні нариси. – Львів: Львів. обл. наук.-метод. ін-т освіти: Львів. обл. пед. т-во ім. Г. Ващенка, 2010. – 233 с.
Духовно-моральне виховання особистості: інноваційний підхід: Навч.-метод. посіб. / Т.Д.Дем’янюк, І.Д.Бех, М.Г.Байрамова, Л.С.Мельничук; Ін-т інновац. технологій і змісту освіти та ін. – К.; Рівне: [Волин. обереги], 2007.–315 с.
Карпенчук С. Г. Теорія і методика виховання : [Навч. посіб. для студентів вищ. пед. навч. вузів] / [Ред. Т. М. Коліна, Л. О. Біда] – 2-е вид., допов. і перероб. – К.: Вища шк., 2005. – 341 с.
Національна доктрина розвитку освіти України у ХХІ столітті [Електронний ресурс] / Режим доступу: http://www.mon.gov.ua/education/average.
Основні орієнтири виховання учнів 1-11 класів загальноосвітніх навчальних закладів [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://osvita.ua/legislation/Ser_osv.
Поясик О.І., Лаппо В.В. Методика виховної роботи: Навчальний посібник / О.І.Поясик, В.В.Лаппо. – Івано-Франківськ: Плай, 2011. – 202 с.
Щербань П. М. Прикладна педагогіка : Навч.-метод. посіб. для студ. пед. навч. закл. / [Ред. Н. В. Леонова] – К.: Вища шк., 2002. – 212 с.
СЕМІНАР № 2.
ЗНАЧЕННЯ КУЛЬТУРИ ПЕДАГОГІЧНОГО СПІЛКУВАННЯ У
ВИХОВНОМУ ПРОЦЕСІ
Мета заняття: формувати у студентів практичні навички педагогічного спілкування.
Питання для обговорення
Особливості педагогічного спілкування з вихованцями різних вікових груп.
Компоненти педагогічної діяльності та їх прояв у роботі педагога-вихователя.
Педагогічні здібності та їх значення для різних напрямків виховної роботи.
Характеристика знань і вмінь, необхідних педагогу для здійснення виховної роботи.
Позитивні і негативні стереотипи педагогічного спілкування у сучасній школі.
Контрольні запитання
Визначити поняття “педагогічна майстерність”.
Що спільного і відмінного між педагогічною майстерністю і педагогічним тактом?
Перелічити специфічні особливості педагогічної праці і пов’язані з ними вимоги до особистості вихователя.
Які існують негативні риси характеру вихователя, що заважають йому в професійній діяльності?
Чи потрібно сучасному педагогу вдаватися до самовиховання? Якщо так, то які для цього існують шляхи і способи?
Практичні завдання
Описати одного з педагогів, які вас навчали в школі. Проаналізувавши його професійні якості, визначити: 1) які здібності переважали; 2) який компонент педагогічної діяльності здійснювався педагогом найуспішніше; 3) які особистісні риси вирізнялись найпомітніше. Заслухати й обговорити кілька виступів-спогадів.
Відповісти письмово на питання: “Які педагоги справили на мене найбільший виховний вплив?”. Заслухати й обговорити кілька виступів.
Скласти бібліографію (10 – 15 назв) з проблеми професійних якостей педагога як вихователя.
Прорецензувати книгу В. О. Сухомлинського “Сто порад учителю”.
Написати реферат: “У чому полягає педагогічний талант, а в чому – педагогічна майстерність”.
Прорецензувати книгу І. О. Синиці “Педагогічний такт і майстерність учителя”.
Написати твір-мініатюру “Типові уявлення українського народу про педагога-вихователя”.
Скласти анкету для оцінки кваліфікації педагога як вихователя.
Прорецензувати книгу В. А. Мацюк “Интересней профессии не знаю” .
Написати реферат: “Уявлення А. С. Макаренка про майстерність педагога-вихователя”.
На завершення: під керівництвом викладача студенти виконують вправи на формування вміння аналізувати різні аспекти педагогічного спілкування (за книгою Зязюн І. А., Крамущенко Л. В., Кривонос І. Ф. Педагогічна майстерність: підручник / Академія педагогічної майстерності / І.А.Зязюн (ред.). – 3-тє вид., допов. і переробл. – К.: СПД Богданова А. М., 2008. – 376 с.
РЕКОМЕНДОВАНА ЛІТЕРАТУРА
Зміст і методика позакласної виховної роботи за інтересами: методичний посібник / О. В. Безпалько, І. О. Трухін, Т. В. Говорун ; відп. ред. А. Й. Капська ; М-во освіти і науки України. – Київ : КДПІ, 2013. – 120 с.
Зязюн І. А., Крамущенко Л. В., Кривонос І. Ф. Педагогічна майстерність: підручник / Академія педагогічної майстерності / І. А. Зязюн (ред.). – 3-тє вид., допов. і переробл. – К. : СПД Богданова А. М., 2008. – 376с.
Іванченко А. В. Соціалізація і соціальне виховання : Навч. посіб. / А. В. Іванченко, А. А. Сбруєва, О. М. Дікова-Фаворська; Відкр. міжнар. ун-т розвитку людини “Україна”, Житомир. екон.-гуманіт. ін-т. – Житомир: Полісся, 2006. – 213 с.
Інноваційні пошуки в сучасній освіті : [Посібник] / [Олійник В. В., Семиченко В. А., Бех І. Д. та ін.; Упоряд. Перевознікова Г. М.; За ред. Л. І. Даниленко, В. Ф. Паламарчук]; Центр. ін-т післядиплом. пед. освіти АПН України. – К.: Логос, 2004. – 219 с.
Карпенчук С. Г. Теорія і методика виховання : [Навч. посіб. для студентів вищ. пед. навч. вузів] / [Ред. Т. М. Коліна, Л. О. Біда] – 2-е вид., допов. і перероб. – К.: Вища шк., 2005. – 341 с.
Омельченко Л. П. Настільна книга класного керівника / Л.П. Омельченко.– Х.: Вид. група “Основа”, 2007. – 286 с.
Основи шкільного виховання : навчальний посібник для студ. пед. навч. закладів / І. О. Трухін, О. Т. Шпак ; М-во освіти і науки України. – Київ : ЦУЛ, 2004. – 368 с.
СЕМІНАР № 3.
ВИЗНАЧАЛЬНІ УМОВИ Й МЕТОДИ РЕАЛІЗАЦІЇ ВИХОВНОЇ РОБОТИ
Мета заняття: формувати у студентів навички адекватного використання методів та прийомів виховання.
Питання для обговорення
Значення принципів виховання у процесі досягнення мети виховання.
Класифікація методів виховання. Умови оптимального вибору і ефективного застосування методів виховання.
Методи формування свідомості.
Методи формування суспільної поведінки.
Методи стимулювання діяльності та поведінки.
Методи контролю та аналізу ефективності виховання.
Контрольні запитання
Що слід розуміти під поняттям «метод виховання»?
Як співвідносяться поняття «метод, прийом і засіб виховання»?
Якими принципами слід послуговуватись у процесі виховання ?
Які фактори визначають вибір методів виховання?
Які методи належать до групи методів формування свідомості?
У чому суть методу розповіді?
Чим відрізняється бесіда від диспуту?
У чому суть методу прикладу?
Практичні завдання
Укласти добірку афоризмів на тему “Видатні педагоги про методи виховання”.
Проаналізувати кілька (5 – 7) підручників з педагогіки і визначити розбіжності у класифікації методів виховання. Укласти порівняльну таблицю.
За допомогою прикладів довести ефективність окремих методів виховання (за вибором).
На завершення: навчально-педагогічна гра “Мистецтво ведення бесіди”.
РЕКОМЕНДОВАНА ЛІТЕРАТУРА
Бех І. Д. Проблема методів виховання у сучасній школі. //Педагогіка і психологія. – 2009. – № 4. – C. 136 – 140.
Бойправ М. Д. Психологія виховання та самовиховання : навч.-метод. посіб. (для студентів пед. спец. вищ. навч. закл.) / Бойправ М. Д.; Ніжин. держ. пед. ун-т ім. М. Гоголя. – Ніжин: Вид-во НДУ ім. М. Гоголя, 2007. – 109 с.
Виховання моральності підростаючого покоління : Наук.-метод. посіб. / [К. І. Чорна, В. О. Білоусова, Н. І. Ганнусенко та ін.; За ред. К. І. Чорної]; Ін-т пробл. виховання АПН України. – К.: Богдана, 2005. – 285 с.
Іова В. Ю. Інноваційні методи виховання : Навч.-метод. посіб. / В. Ю.Іова, Л. В. Красномовець; Хмельниц. облас. ін-т післядиплом. пед. осівти. – Кам’янець-Подільський: Мошак, 2006. – 174 с. – (Методика виховання).
Класному керівнику. 1000 важливих дрібниць / упоряд. Л.Шелестова, Н.Чиренко. – К. : Шк. світ, 2010. – 128 с.
Теорія виховання : курс лекцій / М-во освіти і науки України та ін.; [уклад. Олексюк О. Є.] – Миколаїв: Іліон, 2007. – 267 с.
Щербань П. М. Навчально-педагогічні ігри у вищих навчальних закладах: [Навч. посіб. для студ. вищ. навч. закл.] / [Ред. Н. В. Леонова] – К.: Вища школа, 2004. – 206 с.
СЕМІНАР № 4.
ОРГАНІЗАЦІЯ ВИХОВНОЇ РОБОТИ У ЗАГАЛЬНООСВІТНІХ ЗАКЛАДАХ
Мета заняття: удосконалювати знання студентів про основні напрями виховної роботи у сучасних закладах освіти.
Питання для обговорення
Реалізація розумового виховання в освітньому процесі.
Форми і методи морального виховання у початковій школі.
Статеве виховання і підготовка підлітків до сімейного життя.
Особливості правового, економічного та трудового виховання в умовах загальноосвітнього навчального закладу.
Організація екологічного та естетичного виховання в урочний і позаурочний час.
Значення фізичного виховання у процесі реалізації здорового способу життя школярів.
Контрольні запитання
Визначити специфіку виховної роботи в урочний і позаурочний час.
Конкретизувати завдання (4 – 5) по кожному з напрямів виховання.
Перелічити особливості індивідуальної, групової і масової форм виховної роботи.
Визначити мету і завдання національного виховання.
Перелічити основні етапи організації виховного заходу.
Практичні завдання
Написати реферат на тему “В. О. Сухомлинський про сутність і методи певного напряму виховання” (за вибором).
Запропонувати добірку народних прислів’їв і приказок, дотичних різним напрямам виховання.
Укласти анотований перелік (7 – 10) періодичних видань, окремі розділи яких присвячені методиці виховання в загальноосвітній школі.
Організувати диспут на тему “Досвід народного виховання у роботі сучасного педагога: за і проти”.
На завершення: навчально-педагогічна гра “Виховання бережливості”.
РЕКОМЕНДОВАНА ЛІТЕРАТУРА
Бондар Л. С. Виховання моральних цінностей у школярів у педагогічній спадщині В. О. Сухомлинського: [навч. посіб. для студ. вищ. навч. закл.] / Л. С. Бондар, А. І. Кузьмінський, Л. І. Прокопенко; М-во освіти і науки України, Ін-т пед. освіти та освіти дорослих АПН України, Черкас. нац. ун-т ім. Б. Хмельницького. – Черкаси: Вид. від. ЧНУ ім. Б. Хмельницького, 2008. – 159 с.
Виховання громадянина: Психолого-педагогічний і народознавчий аспекти: [Навч.-метод. посібник] / Ігнатенко П. Р., Поплужний В. Л., Косарєва Н. І., Крицька Л. В.; Ін-т змісту і методів навчання. – К., 2007. – 249, [1] с.
Друзь З. В. Виховні технології в сучасній школі / З.В.Друзь. – КДПУ, 2005. – 256 с.
Друзь З.В. Хрестоматія з методики виховання особистості: Настільна робоча книга: У 3-х тт. - Т. 2.: Ч. 1: Методична конкретика основних напрямів виховання за кредитно-модульного підходу : Навч.-метод. видання / З.В. Друзь. – Київ, 2008. – 525 с.
Методична служба – школі. Інформаційно-методичні матеріали на допомогу працівникам освіти / [уклад. Буган Ю. О. та ін.] – Тернопіль: Астон, 2003. – 287 с.
Зміст і методика позакласної виховної роботи за інтересами: методичний посібник / О. В. Безпалько, І. О. Трухін, Т. В. Говорун ; відп. ред. А. Й. Капська ; М-во освіти і науки України. – Київ : КДПІ, 2013. – 120 с.
Концепція позакласної виховної роботи в загальноосвітній школі // Рідна школа. – 2011. – № 6.–– 32 с.
Лозова В. І. Теоретичні основи виховання і навчання : [Навч. посіб. для студ. пед. навч. закладів] / Лозова В. І., Троцко Г. В.; Харк. держ. пед. ун-т ім. Г. С. Сковороди. – 2-е вид., випр. і допов. – Х.: ОВС, 2002. – 398 с.
Тимощук Н. С. Особистісно орієнтоване виховання старшокласників у процесі позакласної роботи : Навч.-метод. посіб. / Н.С. Тимощук Наук.-метод. центр серед. освіти. – Рівне, 2004. – 281 с.
СЕМІНАР № 5.
ВИХОВАННЯ УЧНІВСЬКОГО КОЛЕКТИВУ
Мета заняття: домогтися чіткого розуміння студентами закономірностей та умов формування учнівського колективу.
Питання для обговорення:
Визначення й провідні ознаки дитячого колективу.
Основні чинники згуртування дитячого колективу у практиці А. С. Макаренка та його послідовників.
Основні прояви емоційного стану колективу.
Напрямки роботи із згуртування класного колективу в сучасних умовах.
Контрольні запитання
Перелічити різновиди людських співтовариств.
Окреслити відмінність колективу від примітивної групи.
Визначити поняття “учнівський колектив”.
Перелічити основні ознаки дитячого колективу.
Охарактеризувати принципи формування учнівського колективу.
Визначити суттєві відмінності колективів молодших, середніх і старших школярів.
Практичні завдання
Підготувати виступ, у якому висловити власні міркування про роль дитячого колективу в сучасних умовах виховання.
Прорецензувати працю В. О. Сухомлинського “Методика виховання колективу”.
Підготувати виступ на тему: “Вплив формальних і неформальних груп на психологію середнього і старшого школяра”.
Підготувати бібліографію (10 – 15 назв) з проблем формування колективу.
Розробити план виховних заходів для згуртування колективу першокласників.
Розробити план виховних заходів для згуртування колективу в одному з середніх класів.
Запропонувати план виховних заходів для згуртування колективу в одному із старших класів.
Розробити схему учнівського самоврядування в загальноосвітній школі.
На завершення: студентам пропонуються розв’язати 4 – 6 педагогічних ситуацій в учнівському колективі (за книгою «Основи шкільного виховання: навчальний посібник для студ. пед. навч. закладів / І. О. Трухін, О. Т. Шпак ; М-во освіти і науки України. – Київ : ЦУЛ, 2004. – 368 с. )
РЕКОМЕНДОВАНА ЛІТЕРАТУРА
Виховання моральності підростаючого покоління: Наук.-метод. посіб. / [К. І. Чорна, В. О. Білоусова, Н. І. Ганнусенко та ін.; За ред. К. І. Чорної]; Ін-т пробл. виховання АПН України. – К.: Богдана, 2005. – 285 с.
Виховання громадянина: Психолого-педагогічний і народознавчий аспекти: [Навч.-метод. посібник] / Ігнатенко П. Р., Поплужний В. Л., Косарєва Н. І., Крицька Л. В.; Ін-т змісту і методів навчання. – К., 2010. – 249 с.
Виховання національно свідомого, патріотично зорієнтованого молодого покоління, створення умов для його розвитку як чинник забезпечення національних інтересів України: Аналіт.-інформ. матеріали / [О. В. Бабак, І. Д. Бех, Т. Е. Василевська та ін.; Редкол.: В. І. Довженко (голова) та ін.]; Держ. ком. України у справах сім’ї та молоді, Держ. ін-т пробл. сім’ї та молоді. – К.:Либідь, 2003. – 190 с.
Гавриш Н.П. Національне виховання учнівської молоді / Ніна Гавриш, Ганна Ситник; [упоряд. Ж.М. Сташко] – К.: Шк. світ, 2011.– 125 с.
Книга класного керівника: Довідкові матеріали для організації діяльності класного колективу: [Станом на 15 черв. 2006 р.: Щорічне видання, 2006-2007] / [Упоряд. С.В.Кириленко, Н.І.Косарєва] – [2-е вид., допов.] – Х.: ПП “Торсінг плюс”, 2006. – 542 с.– (БВ • Бібліотека вчителя). – (Нормативні документи Міністерства освіти і науки України).
Омеляненко В. Л. Теорія і методика виховання: навч. посіб. / В. Л. Омеляненко, А. І. Кузьмінський. – К.: Знання, 2008. – 415 с.
СЕМІНАР № 6.
ОРГАНІЗАЦІЯ ДІЯЛЬНОСТІ КЛАСНОГО КЕРІВНИКА
Мета заняття: допомогти майбутнім педагогам усвідомити роль і місце класного керівника загальноосвітньої школи на сучасному етапі, формувати вміння домінувати й здійснювати виховну роботу в класі.
Питання для обговорення:
Класний керівник – провідний суб’єкт у виховання учнівського колективу.
Характеристика визначальних функцій класного керівника.
Різновиди документації з класного керівництва.
Особистісні і професійні вимоги до класного керівника.
Сучасні проблеми класного керівництва: способи їх запобігання й усунення.
Контрольні запитання
Які особливості педагогічної діяльності класного керівника?
У чому полягає специфіка професіограми класного керівника?
Розкрити суть варіантів посадового статусу класного керівника.
Чому класному керівникові необхідно знати основні положення державних документів щодо мети, завдань і змісту виховної роботи?
Визначити критерії ефективності виховної роботи класного керівника.
Практичні завдання
Вивчити та занотувати основні положення “Концепції виховання дітей та молоді в національній системі освіти”.
Послуговуючись рекомендованою літературою, укласти перелік виховних заходів для учнів одного з класів (за вибором).
Запропонувати перелік тем (3 – 4) групових бесід класного керівника з батьками учнів.
Підготувати виступ на тему “Зародження і розвиток класного керівництва у системі вітчизняної освіти”.
Скласти розгорнутий план “Положення про класного керівника навчального закладу системи загальної середньої освіти”.
На завершення: студентам пропонується скласти професіограму класного курівника та оцінити за п’ятибальною системою власний рівень сформованості педагогічних знань, вмінь та навичок.
РЕКОМЕНДОВАНА ЛІТЕАТУРА
Киричук В. О. Технологія діяльності класного керівника з учнівським колективом (діагностика, аналіз, планування, орг. корекц. роботи) / В.О. Киричук. – Ковель: Б. в., 2010. – 88с.
Книга класного керівника: Довідкові матеріали для організації діяльності класного колективу: [Упоряд. С. В. Кириленко, Н. І. Косарєва] – [2-е вид., допов.] – Х.: ПП “Торсінг плюс”, 2010. – 542 с
Нісімчук К.О. Технології виховання: морально-етичний аспект. / К.Нісімчук, А.Нісімчук; [голов. ред. В.С. Зубович]; Ін-т пед. технологій. – Луцьк: Твердиня, 2009.– 177 с.
Онищенко Н.П. Методика виховної роботи : за кредитно-модул. системою організації навчання: [навч. посіб.] / Н.П. Онищенко; М-во освіти і науки України, Держ. вищ. навч. закл. «Переяслав-Хмельниц. держ. пед. ун-т ім. Г. Сковороди» – Переяслав-Хмельницький: [б. в.], 2009.– 282 с.
Омельченко Л. П. Настільна книга класного керівника: навч.посіб./ Л.П. Омельченко. – Х.: Вид. група “Основа”, 2011. – 286 с.
Положення про класного керівника навчального закладу системи загальної середньої освіти // Інф. збірник Міністерства освіти та науки України. – 2000. – № 22. – С. 3–7.
Холковська І. Л. Організація діяльності класного керівника. / І.Л.Холковська, Вінницький держ. педагогічний ун-т ім. М. Коцюбинського – Вінниця: ВДПУ ім. М. Коцюбинського, 2010. – 194.
СЕМІНАР № 7.
ВИХОВНА РОБОТА У ПОЧАТКОВІЙ ШКОЛІ
Мета заняття: розвивати у студентів здатність до продуманої й системної виховної роботи з дітьми молодшого шкільного віку.
Питання для обговорення
Основні психологічні особливості молодших школярів.
Характеристика завдань виховної роботи у початковій школі.
Формування в учнів гуманних рис особистості.
Розвиток пізнавальних інтересів учнів.
Формування рис дисциплінованості молодших школярів.
Контрольні запитання
Перелічити методи виховання, спрямовані на розвиток здібностей та інтересу учнів до навчання.
Визначити провідні форми і методи виховання культури поведінки в молодших школярів.
Виявити основні чинники формування вольових якостей молодших школярів.
Визначити спільності й відмінності виховання молодших школярів у родині та освітньому закладі.
Окреслити передумови позитивного виховного впливу батьків на дітей.
Практичні завдання
Скласти бібліографію до теми: “Позакласна виховна робота в початкових класах” (10 – 15 назв).
Підготувати реферат на тему: “Значення молодшого шкільного віку в формуванні особистості людини”.
Розробити анкету для батьків, використання якої надавало б можливість виявляти проблеми в сімейному вихованні молодшого школяра”.
Підготувати виступ на тему: “Співробітництво з батьками молодших школярів у процесі виховної роботи”.
Розробити анкету для учнів, яка б дозволяла виявити найбільш помітні особистісні риси молодшого школяра”.
Скласти тематику і тези змісту етичних бесід для учнів початкових класів.
Підготувати сценарій одного з виховних заходів у кожному з початкових класів.
Прорецензувати одну з сучасних книг, присвячених виховній роботі в початкових класах.
Підготувати виступ на тему: “Специфіка виховання учнів у початкових класах”.
На завершення: студенти зачитують і обговорюють попередньо підготовлену добірку висловів видатних педагогів про особливості виховання дітей молодшого шкільного віку.
РЕКОМЕНДОВАНА ЛІТЕРАТУРА
Виховання в школі / [Упоряд. В. Варава, В. Зоц] – К.: Ред. загальнопед. газ., 2003. – 126 с.– (Бібліотека “Шкільного світу”). – (Завуч. Бібліотека). – (Директор школ. Бібліотека). – (Сільська школа України. БІбліотека). – (Шкільний світ. Бібліотека).
Зміст і методика позакласної виховної роботи за інтересами: методичний посібник / О. В. Безпалько, І. О. Трухін, Т. В. Говорун; відп. ред. А. Й. Капська; М-во освіти і науки України. – Київ: КДПІ, 2009. – 120 с.
Інноваційні пошуки в сучасній освіті: [Посібник] / [Олійник В. В., Семиченко В. А., Бех І. Д. та ін.; Упоряд. Перевознікова Г.М.; За ред. Л. І. Даниленко, В. Ф. Паламарчук]; Центр. ін-т післядиплом. пед. освіти АПН України. – К.: Логос, 2004. – 219 с.
Карпенчук С. Г. Теорія і методика виховання: [Навч. посіб. для студентів вищ. пед. навч. вузів] / [Ред. Т. М. Коліна, Л. О. Біда] – 2-е вид., допов. і перероб. – К.: Вища шк., 2005. – 341 с.
Матвієнко О. В. Виховання молодших школярів: теорія і технологія / О.В. Матвієнко. – К.: Вид. дім “Стилос”, 2006. – 543 с.
Лізинський В. М. Практичне виховання в школі / В.М. Лізинський. – Х : «Ранок», 2008. – 320 с.
Патріотичне виховання в початковій школі: розробки уроків та позаклас. заходів / М-во освіти і науки України, Упр. освіти і науки Луган. облдержадмін., Луган. обл. ін-т післядиплом. пед. освіти; [уклад.: Т. М. Сорочан та ін.] – Луганськ: Знання, 2007. – 278 с.
СЕМІНАР № 8.
ВИХОВНА РОБОТА З УЧНЯМИ СЕРЕДНЬОГО
ШКІЛЬНОГО ВІКУ
Мета заняття: поповнити і закріпити знання студентів з методики виховної роботи дітей-підлітків, сприяти розвиткові педагогічної винахідливості студентів.
Питання для обговорення
Психологічні особливості дітей підліткового віку.
Завдання виховної роботи з підлітками.
Формування гуманістичного світогляду в учнів 5 – 9 класів.
Значення виховних заходів і колективних творчих справ (КТС) у роботі з підлітками.
Контрольні запитання
Визначити відмінності підліткового віку від молодшого й старшого шкільного віку.
Перелічити основні проблеми виховання дітей середнього шкільного віку.
Виявити основні шляхи подолання конфліктів між батьками та дітьми-підлітками.
Проаналізувати кілька форм організації позакласної виховної роботи у середній школі.
Практичні завдання
Розробити анкету для батьків, використання якої надаватиме змогу виявити проблеми в сімейному вихованні підлітка.
Підготувати реферат на тему: “Значення підліткового віку в розвитку особистості людини”.
Скласти бібліографію до теми: “Позакласна виховна робота в середніх класах” (10 – 16 назв).
Підготувати виступ на тему: “Причини і прояви психологічної кризи в підлітковому віці”.
Розробити тематику позакласних виховних заходів для кожного з середніх класів.
Підготувати виступ на тему: “Особливості міжособистісних стосунків у спілкуванні підлітків”.
Написати твір-мініатюру: “Проблеми підліткового віку: власний досвід”.
Підготувати виступ на тему: “Особливості педагогічного спілкування з підлітками”.
На завершення: відбувається міні-дискусія на тему “В чому полягають особливості підліткової субкультури?”.
РЕКОМЕНДОВАНА ЛІТЕРАТУРА
Бондар Л. С. Виховання моральних цінностей у школярів у педагогічній спадщині В. О. Сухомлинського: [навч. посіб. для студ. вищ. навч. закл.] / Л. С. Бондар, А. І. Кузьмінський, Л. І. Прокопенко; М-во освіти і науки України, Ін-т пед. освіти та освіти дорослих АПН України, Черкас. нац. ун-т ім. Б. Хмельницького. – Черкаси: Вид. від. ЧНУ ім. Б. Хмельницького, 2008. – 159, [1] с.
Виховання в школі / [Упоряд. В. Варава, В. Зоц] – К.: Ред. загальнопед. газ., 2003. – 126, [1] с.– (Бібліотека “Шкільного світу”). – (Завуч. Бібліотека). – (Директор школ. Бібліотека). – (Сільська школа України. БІбліотека). – (Шкільний світ. Бібліотека).
Виховання національно свідомого, патріотично зорієнтованого молодого покоління, створення умов для його розвитку як чинник забезпечення національних інтересів України: Аналіт.-інформ. матеріали / [О. В. Бабак, І. Д. Бех, Т. Е. Василевська та ін.; Редкол.: В. І. Довженко (голова) та ін.]; Держ. ком. України у справах сім’ї та молоді, Держ. ін-т пробл. сім’ї та молоді. – К.: Либідь, 2003. – 190, [1] с.
Духовно-моральне виховання особистості: інноваційний підхід: Навч.-метод. посіб. / Т. Д. Дем’янюк, І. Д. Бех, М. Г. Байрамова, Л. С. Мельничук; Ін-т інновац. технологій і змісту освіти та ін. – К.; Рівне: Волин. обереги, 2007. – 315 с.
Калашник Н. Г. Соціалізація особистості засобами естетичного виховання та фізичної культури / Н. Г. Калашник, В. В. Феуєрман. – К.; Сімферополь: Сімфероп. міська друк., 2008. – 294 с.
Мандруючи до зрілости: Виховання для життя в сім’ї для підлітків 13 – 16 р. / За ред. Т. Круль; [Пер з пол. З. Городенчук] – Львів: Монастир Свято-Іванівська Лавра: Вид. від. “Свічадо”, 2003. – 223 с.
Основи шкільного виховання: навчальний посібник для студ. пед. навч. закладів / І. О. Трухін, О. Т. Шпак ; М-во освіти і науки України. – Київ : ЦУЛ, 2004. – 368 с.
Трухін, І. О. Виховна робота з учнями середнього шкільного віку [Текст] / І. О. Трухін, О. Т. Шпак // Практична психологія та соціальна робота: Науково-практичний освітньо-методичний журнал. – 2004. – № 9, 11. – С. 1–6, 9–17.
СЕМІНАР № 9.
ВИХОВНА РОБОТА ЗІ СТАРШОКЛАСНИКАМИ
Мета заняття: закріпити знання студентів про особливості виховного процесу в старших класах загальноосвітньої школи, стимулювати педагогічне мислення студентів.
Питання для обговорення
Психологічні особливості старшокласників і завдання виховної роботи у 10 – 12 класах.
Основні напрями виховання учнів старших класів.
Оптимальні засоби стимулювання громадської активності старшокласників.
Організація самовиховання учнів у старших класах.
Контрольні запитання
Перелічити кілька методів формування свідомої дисципліни в старших класах.
Виявити шляхи і способи згуртування колективу старшокласників.
Визначити особливості педагогічного спілкування зі старшокласниками.
Перелічити основні методи морального виховання старшокласників.
Назвати найважливіші засоби естетичного виховання старшокласників.
Практичні завдання
Скласти бібліографію до теми: “Позакласна виховна робота в старших класах”.
Написати реферат на тему: “Значення юнацького віку в формуванні особистості людини”.
Підготувати виступ на тему: “Особливості застосування методів стимулювання в старших класах”.
Розробити анкету з метою виявлення стану психологічного комфорту в класі.
Підготувати реферат на тему: “Засоби формування гуманної життєвої позиції у старшокласників”.
Укласти розгорнутий план виступу перед батьками на тему: “Проблеми сімейного виховання старшокласників”.
Підготувати виступ на тему: “Особливості педагогічного впливу на старшокласників і старшокласниць”.
Укласти перелік статей на тему: “Погляди В. О. Сухомлинського на особливості виховної роботи із старшокласниками” (5 – 7 назв).
На завершення: студентам пропонується розв’язати 4 – 6 педагогічних ситуацій у колективі старшокласників (за книгою: Основи шкільного виховання: навчальний посібник для студ. пед. навч. закладів / І. О. Трухін, О. Т. Шпак; М-во освіти і науки України. – Київ: ЦУЛ, 2004. – 368 с.
РЕКОМЕНДОВАНА ЛІТЕРАТУРА
Виховання у старшокласників інтересу до підприємницької діяльності у процесі оволодіння економічним розрахунком: Навч.-метод. посіб. / Рівен. держ. гуманіт. ун-т; [Павелків О. М.] – Рівне, 2005. – 107 с.
Дем’янюк Т. Д. Інноваційні технології трудового виховання учнів: навч.-метод. посіб. / Дем’янюк Т. Д., Вознюк Г. Ф., Сухолейстер Г. В.; М-во освіти і науки України [та ін.] – К.; Рівне: Волинські обереги, 2008. – 175 с.
Інноваційні пошуки в сучасній освіті: [Посібник] / [Олійник В.В., Семиченко В. А., Бех І. Д. та ін.; Упоряд. Перевознікова Г. М.; За ред. Л. І. Даниленко, В. Ф. Паламарчук]; Центр. ін-т післядиплом. пед. освіти АПН України. – К.: Логос, 2004. – 219 с.
Основи шкільного виховання: навчальний посібник для студ. пед. навч. закладів / І. О. Трухін, О. Т. Шпак ; М-во освіти і науки України. – Київ: ЦУЛ, 2004. – 368 с.
Сіркізюк В. В. Основи національного виховання: Навч.-метод. посіб. / Ін-т пробл. виховання АПН України, Кам’янець-Поділ. держ. ун-т. – Кам’янець-Подільський: Абетка-НОВА, 2004. – 301 с.
Теорія виховання: курс лекцій / М-во освіти і науки України та ін.; [уклад. Олексюк О. Є.] – Миколаїв: Іліон, 2007. – 267 с.
Тимощук Н. С. Особистісно орієнтоване виховання старшокласників у процесі позакласної роботи: Навч.-метод. посіб. / Наук.-метод. центр серед. освіти. – Рівне, 2004. – 281 с.
СЕМІНАР № 10.
ВЗАЄМОДІЯ СІМ’Ї, ШКОЛИ І ГРОМАДСЬКОСТІ У ВИХОВАННІ МОЛОДОГО ПОКОЛІННЯ
Мета заняття: розвивати у студентів здатність до співпраці педагога з сім’ями вихованців та визначення ефективних шляхів залучення громадськості до виховання молодого покоління.
Питання для обговорення
1. Форми і засоби підвищення педагогічної культури батьків.
2. Визначення виховної функції громадських організацій.
3. Громадська діяльність як чинник формування особистості.
4. Значення громадських організацій у національному вихованні учнівської молоді.
Контрольні запитання
Перелічити функції сім’ї.
Що є визначальним у сімейному вихованні?
У чому полягає сутність сімейного виховання?
Визначити провідні форми співробітництва школи і сім’ї у вихованні дітей.
У чому полягають причини зменшення виховного впливу родини?
Практичні завдання
Укласти порівняльну таблицю позитивних і негативних чинників виховного впливу на дітей засобів масової комунікації.
Запропонувати тему і розгорнутий план просвітницького заходу для батьків.
Знайти і виписати вислови видатних українських педагогів про значення сімейного виховання у процесі формування особистості.
Укласти “Абетку виховання” – перелік порад для батьків дітей молодшого, середнього чи старшого віку (за вибором).
Законспектувати розділ (за вибором) з книги Г. Г. Ващенка “Виховний ідеал” та висловити власні міркування щодо актуальності висловлених ідей.
На завершення: навчально-педагогічна гра “Бесіда класного керівника з батьками учнів під час відвідування їх удома”.
РЕКОМЕНДОВАНА ЛІТЕРАТУРА
Іванченко А. В. Соціалізація і соціальне виховання: Навч. посіб. / А. В. Іванченко, А. А. Сбруєва, О. М. Дікова-Фаворська; Відкр. міжнар. ун-т розвитку людини “Україна”, Житомир. екон.-гуманіт. ін-т. – Житомир: Полісся, 2006. – 213 с.
Концепція громадянської освіти в Україні // Директор школи. – 2001.– № 16 (164). – С.7–11.
Кузьмінський А. І. Педагогіка родинного виховання : Навч. посіб. / А. І. Кузьмінський, В. Л. Омеляненко. – К.: Знання, 2006. – 324 с. – (Навчально-методичний комплекс з педагогіки).
Кулішенко Л. А. Проблеми національного виховання у засобах мосової інформації : [навч. посіб.] / Кулішенко Л. А.; М-во освіти і науки України, Сум. держ. ун-т. – Суми: Вид-во СумДУ, 2007. – 172 с.
Мистецтво жити в громаді: навч.-метод. посіб. з громадян. освіти та виховання учнів. молоді / Ольга Педан-Слєпухіна [та ін.]; Всеукр. Асоц. викл. історії та суспіл. дисциплін “Нова доба” – 2-е вид., допов. і переробл. – Львів: ЗУКЦ, 2008. – 189 с.
Пелеґріно П. Мистецтво виховання / Піно Пелеґріно; [пер. Е. Главатська] – Львів: Свічадо, 2008. – 150, [1] с. – (Порадник для батьків).
Повалій Л. В. Виховання підлітків у неповній сім’ї: навч.-метод. посіб. / Л. В. Повалій; АПН України, Ін-т пробл. виховання. – К.: Пед. думка, 2008. – 103 с.
Сучасна енциклопедія виховання дитини : 1000 корисних порад фахівців / [М. Г. Коляда; Пер. з рос. Н. Є. Косаковської] – Донецьк: БАО, 2005. – 399 с
Тарасенко Г. С. Відкрийте дітям дивосвіт природи : (порадник для батьків з виховання душі і серця дитини) / Галина Сергіївна Тарасенко. – Вінниця: ДП “Держ. картогр. Фабрика”, 2008. – 239 с.
Щербань П. М. Пам’ятай ім’я своє: Заповіді сімейної педагогіки: Навч. посіб. для студ. вищ. навч. закл., в яких здійснюється підготов. пед. працівників / [Ред. Г. Мірошниченко] – К.: Вища шк., 2006. – 190 с
СЕМІНАР № 11.
ВИХОВНА ДІЯЛЬНІСТЬ ПОЗАШКІЛЬНИХ НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДІВ
Мета заняття: закріпити у студентів знання про систему позашкільної освіти та розвивати навички виховної роботи в різноманітних дитячих об’єднаннях.
Питання для обговорення
1. Історія становлення позашкільних організацій в Україні.
2. Характеристика системи позашкільної освіти сучасної України.
3. Форми виховної роботи в позашкільних закладах освіти.
4. Роль педагога у функціонуванні дитячого гуртка.
Контрольні запитання
Визначити поняття “позашкільні навчальні заклади” й перелічити їх виховні функції.
Охарактеризувати провідні принципи педагогічної діяльності у позашкільних навчальних закладах.
Виявити спільні і відмінні риси позакласної і позашкільної виховної роботи.
Визначити вікові критерії прийому до різних позашкільних навчальних закладів.
Проаналізувати особливості виховної справи як методу виховання.
Практичні завдання
Схематично відобразити структуру позашкільної освіти в Україні.
Запропонувати і обґрунтувати 4-5 виховних справ, які сприяли б розумовому, екологічному, трудовому, естетичному вихованню підлітків (за вибором).
Послуговуючись освітніми періодичними виданнями, підібрати 3-4 приклади передового педагогічного досвіду в галузі позашкільної освіти.
За допомогою статистичних звітів проаналізувати чисельність, різновиди та кількість відвідувачів позашкільних навчальних закладів в окремому населеному
пункті (за вибором).
Підготувати презентацію на тему «Історія становлення позашкільної освітив Україні».
У мережі Інтернет знайти й копіваюти 2-3 відео приклади захисту творчих проектів у позашкільному навчальному закладі.
На завершення: студенти презентують і обговорюють зразки виховних справ у позашкільних навчальних закладах різного типу (за вибором).
РЕКОМЕНДОВАНА ЛІТЕРАТУРА
Биковська О. В. Теоретико-методичні основи позашкільної освіти в Україні / О. В. Биковська; М-во освіти і науки України, Нац. пед. ун-т ім. М. П. Драгоманова. – К.: ІВЦ Алкон, 2006. – 355 с.
Дем’янюк Т. Д. Нові технології позашкільної освіти і виховання / [Ред. Г. Дем’янчук]; Наук.-метод. центр серед. освіти, [Рівен. Палац дітей та молоді] – Рівне: Волинські обереги, 2000. – 351 с.
Дитячі громадські організації: Навч.-метод. посібник / [улад.Л.М. Мазуренко] – Х.: Видавнича група “Основа”, 2014. – 188 с. – (Бібліотека журналу “Управління школою”; Вип.15 (27)).
Дитячі організації в Україні: Навч.-метод. посібник / [уклад. Кіт Г. Г., Бондаренко Т. М.] – Вінниця: ПП “Едельвейс і К”, 2008. – 78 с.
Закони України: Про молодіжні та дитячі громадські організації; Про сприяння соціальному становленню та розвитку молоді в Україні (за станом на 15 жовтня 2000 р.) / Верховна Рада України. – Офіц. вид. – К.: Парламентське вид-во, 2000. – 24 с. – (Закони України).
Куроченко І. І. Технології екологічної освіти та виховання в позашкільному закладі: метод. посіб. на допомогу кер. гуртк., клуб. та секц. роботи екол. спрямування / Куроченко І. І., Рискова В. Г.; Рівнен. міськ. Палац дітей та молоді, Екол. центр. – Рівне: Волин. обереги, 2007. – 59 с.
Пустовіт Г. П. Позашкільна освіта і виховання: дидактичні основи методів навчально-виховної роботи / Г. П. Пустовіт, Л. В. Тихенко. – Суми: Унів. кн. – Кн. 2: – 2008. – 271 с.
Худолій О. М. Загальні основи теорії і методики фізичного виховання: навч. посіб. / О. М. Худолій. – Вид. 2-е, випр. – Х.: Освіта. Виховання. Спорт, 2008. – 405, [1] с.
СЕМІНАР № 12.
СПЕЦИФІКА ВИХОВНОЇ РОБОТИ В ТИМЧАСОВИХ ДИТЯЧИХ І
МОЛОДІЖНИХ ОБ’ЄДНАННЯХ У ЛІТНІХ ОЗДОРОВЧИХ ТАБОРАХ
Мета заняття: формувати у студентів навички практичної виховної роботи з учасниками тимчасових дитячих і молодіжних об’єднань, заохочувати студентів до роботи в літньому таборі.
Питання для обговорення
Планування виховної роботи в літніх оздоровчих таборах.
Організація фізичного виховання в літньому оздоровчому таборі.
Екологічне виховання у табірній роботі.
Передумови здійснення національного виховання в осередку літнього оздоровчого табору.
Контрольні запитання
Визначити поняття “фізичне виховання”, “екологічне виховання”, “національне виховання” й перелічити провідні завдання (4 – 5) по кожному з напрямів виховання.
Назвати типи тимчасових молодіжних об’єднань.
Якими законодавчо-правовими документами регулюється організація і функціонування таборів літнього відпочинку ?
Визначити основні обов’язки студента-практиканта в роботі з вихованцями літнього оздоровчого табору.
Перелічити методи діагностування рівня вихованості підлітків до і після перебування в літньому таборі.
Практичні завдання
Запропонувати добірку конкурсів та ігор, передбачених для виховної роботи під час дозвілля підлітків.
Розробити сценарій святкового вечора до Дня Незалежності України для організації у літньому оздоровчому таборі.
Організувати “зустріч за круглим столом” з метою обговорення актуальних проблем літнього відпочинку учнівської молоді.
Послуговуючись рекомендованою літературою, укласти перелік порад для вихователів літнього оздоровчого табору.
На завершення: відбувається міні-дискусія на тему: “Чи доречний комп’ютер у літньому таборі?”.
РЕКОМЕНДОВАНА ЛІТЕРАТУРА
Бартків О.С. Оздоровчо–виховна діяльність у літньому дитячому таборі: монографія / О. С. Бартків, В. Г. Грановський, Є. А. Дурманенко ; за ред. д– ра пед. наук, проф. П. М. Гусака ; Східноєвроп. нац. ун– т ім. Лесі Українки. – Луцьк: Захарчук В. М., 2013. – 203 с.
Главник О. П. Секрети командоутворення ; Основи дитячого самоврядування відпочинку у дитячому таборі відпочинку: [навч. посіб.] / Главник О.П. -– К. : Марич: Сімейне Коло, 2009.– 67 с.
Грива О. А. Педагогічна діяльність в дитячому оздоровчому таборі. Я їду працювати до ”Артеку” / О. А. Грива; М– во освіти і науки України, Нац. пед. ун– т ім. М. П. Драгоманова, Міжнар. дит. центр ”Артек”. — Артек : Сімф. міськ. друк., 2009. – 127 с.
Закон України «Про оздоровлення та відпочинок дітей» [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://zakon4.rada.gov.ua/laws/anot/375-17
Клід І. М.Цікаве й корисне дозвілля. Організація літнього відпочинку: [посібник] / І.М. Клід, М.В. Женчук. – Т. : Підручники і посібники, 2011. – 64 с.
Лаппо В. В. Методика виховної роботи в літніх оздоровчих таборах : навч. посіб. / В.В. Лаппо; М– во освіти і науки, молоді та спорту України, Держ. вищ. навч. закл. «Прикарпат. нац. ун– т ім. В. Стефаника». – Івано–Франківськ : НАІР, 2012. – 299 с.
Ласуков О. А. Лагерный сбор: коллективно–творческие дела, методика, сценарии, О. А. Ласуков. – Донецк : Вебер, Донецкое отделение, 2007. – 372 c.
Максимчук В. М. Організація роботи літнього пришкільного табору / Вікторія Максимчук ; [упоряд. О. О. Колонькова]. – К. : Шкільний світ, 2013. – 94 с
Поділіться з Вашими друзьями: |