Склад. Наголос. Логічний наголос



Скачати 146.5 Kb.
Дата конвертації03.11.2018
Розмір146.5 Kb.

Методична скарбничка міста Новограда-Волинського





СКЛАД. НАГОЛОС. ЛОГІЧНИЙ НАГОЛОС



Опанасюк Зінаїда Дмитрівна,

учитель Новоград-Волинської ЗОШ №9
Українська мова

5 клас
Мета: поглибити знання п’ятикласників про склад і наголос, ознайомити з логічним наголосом; навчити школярів користуватися орфоепічним словником та словником наголосів; розвивати мовний слух, культуру мовлення, пам’ять, логічне мислення;

виховувати патріотичні почуття, любов до матері, до України.



Обладнання: роздатковий матеріал, презентація до уроку.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу

Зміст уроку

(Модульне навчання за А. Фурманом)



І. Установчо-мотиваційний міні-модуль (Слайд 1)

1. Слово вчителя

Доброго дня, моя Україно!

Доброго дня, моя шкільна родино!

Доброго дня вам, дорогі наші гості!



2. Вітання учнями і вчителем гостей.

Співа Дніпро, відлунюють Карпати,

Цей голос чути сестрам і братам.

Ми хочемо усіх вас привітати,

У пояс поклонитись, гості, вам.

А слово наше скупане в любові,

Його почують люди звідусіль.

На світлому, як доля, рушникові

Дозвольте вам піднести хліб та сіль.

Ласкаво просимо, ласкаво просимо –

Моя Вкраїна щиро промовля.

Ласкаво просимо, ласкаво просимо,

Єднанням нашим повниться земля.
3. Запис числа та теми уроку. (Слайд 2)

– Дорогі діти! Ми раді, що маємо гостей, тому у нас гарний настрій. Зверніть, будь ласка, увагу на смайлики, які вітаються з вами, усміхніться у відповідь їм, подаруйте посмішку один одному і запишіть число і тему уроку.



4. Рольова гра.

Інсценізація уривка із казки «Пригоди Алі в країні Недоладії» Галини Малик.

Недоладько. Ти хто?

Аля. Я – Аля. А ти хто?

Недоладько. А я – Недоладько! (Зніяковів, ніби вибачаючись за свою зовнішність.) От такий компот!

Аля. Який компот?

Недоладько. Е, то в мене така дурна звичка – отак приказувати.

(Знітився Недоладько й махнув рукою.) Не зважай!

Аля. А-а-а! Ти часом не знаєш, що це за Недоладія?

Недоладько. Ой, тепер я зрозумів! (Вигукнув Недоладько та ляснув себе по лобі.) Ти, напевно, тільки що прибула! От так компот! А я дивлюся на тебе й нічого не второпаю. Бо хоч одна кіска в тебе й не заплетена, та дуже ти схожа на звичайну живу дівчинку!

Аля. Як це схожа? Я і є звичайна жива дівчинка! (Обурилася Аля.)

Недоладько. Як? Справдешня жива?!

Чисту правду вам сказати не боюсь:

Так, насправді Недоладьком я зовусь.

Та запевнити від серця можу вас,

Що в середині у мене все гаразд!

Є там чесність і хоробрість,

Доброта і совість є.

Ну, а зовнішність частенько

нас об-ма-ню-є!

От такий компот!



5. Бесіда

– Діти, героїв якої казки ви впізнали? («Пригоди Алі в країні Недоладії»)

– А хто автор цієї казки? (Галина Малик.)

– А що ви пам’ятаєте про історію створення цієї казки? (Коли моїй старшій доньці  минуло сім років, я почала помічати, яка вона непосидюча: що не почне, то все кине. Мені хотілося, щоб дочка була більш зібраною, відповідальною. Я почала шукати в літературі твір, аби показати їй, що станеться, якщо ми не будемо доробляти до кінця свої справи, але нічого не знайшла. Так була написана казка «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії».)

– Отже, щоб у нас усе було доладу, давайте ознайомимось із планом роботи на уроці.

6. Перегляд етапів уроку за комп’ютером. (Слайд 2)

1. Проведемо каліграфічну хвилинку.

2. Повторимо раніше вивчений матеріал.

3. Проведемо лінгвістичне спостереження.

4. Попрацюємо за підручником і орфоепічним словником.

5. Проведемо хвилинку відпочинку.

6. Проведемо орфоепічний практикум.

8. Виконаємо тестові завдання за комп’ютером.

9. Проведемо підсумок уроку, отримаємо домашнє завдання.

7. Мої очікування від уроку (ст. 95). (Слайд 3)

Після уроку я буду знати …

Після уроку я буду вміти …

8. Створення проблемної ситуації.

– Діти, а з якої причини Аля потрапила до країни Недоладії? (Не дошила рушничок до бабусиного дня народження.)

– Друзі, я думаю, що ви тепер зрозуміли, чому у нашому кабінеті сьогодні так багато різнобарвних рушників. А тому що вишитий рушник – це оберіг у кожній родині. А тому що…

9. Робота за епіграфом до уроку: (Слайд 4)

Без рушників немає України,

Як без любові і життя нема.

Душа без України – мов руїна,

Пуста і мертва, холодно-німа. (Г. Клок)

– І отже, працюючи за темою нашого уроку, ми з вами заодно дізнаємось багато цікавого про наш український вишитий рушник.
ІІ. Контрольно-смисловий міні-модуль

1. Каліграфічна хвилинка (Слайд 5)

А К М О Т Р

2. Редакційний кошик (обрати одну з букв і підібрати слово на цю букву, яке вказувало б: яким ви хочете бути сьогодні на уроці, щоб виховати в собі таку рису і таким бути у житті).

Радісною.

3. Утворення і розпізнавання частин мови (слів редакційного кошика)

Радісною, радість, радію, радісно.

4. Розпізнавання приголосних звуків.

а) дзвінкі, глухі:

Радісною – [р, д΄, н, й] – дзвінкі, [с΄] – глухий.



б) м’які, напівпом'якшені:(Які букви вказують на м’якість або пом’якшеність пр.?)

Радіти – [д΄] - м’який.



5. Співвідношення звуків і букв ( букви я, ю, є, ї, щ, що позначають 2 звуки; 1 звук).

Радію – ю – [йу].


ІІІ. Змістово-пошуковий міні-модуль

1. Проблемна ситуація: поділ слів (хвилинки каліграфії) на склади.

Ра діс но ю, ра дість, ра ді ю, ра діс но.

2. Лінгвістичне дослідження.

- Придивіться до утворених вами складів і подумайте: які з них мають назву – відкриті, а які закриті, і за якими ознаками ми будемо так їх називати.

3. Робота з підручником (ознайомлення з теоретичним матеріалом: ст. 96.)

4. Ознайомлення з орфоепічним словником (словником наголосів).

5. Орфоепічний тренажер (за вправою 203).

(Учні ланцюжком чітко промовляють слова, правильно їх наголошуючи).

  1. Фронтальна робота (за вправою 209).

Давній наш зви́чай

– Прочитайте текст перший раз мовчки: усимволізовує – 7, крізь – 5 букв, 1 склад.


ІY. Хвилинка відпочинку. (Слайд 6. Гіперпосилання)

Y. Адаптивно-перетворюючий міні-модуль.

1. Розділові знаки при прямій мові. (Слайд 7)

2. Робота з підручником: логічний наголос (ст. 98). (Слайд 8)

Хліб і рушник – одвічні людські символи.

Хліб і рушник – одвічні людські символи.

Хліб і рушник – одвічні людські символи.

Хліб і рушник – одвічні людські символи.

3. Проблемна ситуація.

Діти, а чи подарувала таки Аля бабусі вишитий рушник на день народження? Як же їй вдалося його вишити? (Їй допомогли вишити його всі недоладяни.)

Тому і ми з вами проведемо зараз роботу за групами, щоб швиденько справитись із завданням.

4. Гра «Коректор». Робота за групами. (Слайд 8. Гіперпосилання)

(Кожній групі записати одне речення, виправивши помилки. Знайти слово, яке має найбільше складів, визначити у ньому відкриті і закриті склади.)
Українська гостинність

У кожній сільській хаті на Житомирщині дерев’яний стіл застеляли чистим барвистим рушником. На кінці столу у дерев’яних ночовках лежав домашній хліб, а поруч у череп’яній солянці – сіль. Тим хлібом і сіллю зустрічали біля порога дорогих гостей. Гостями могли бути й випадкові перехожі, родичі чи знайомі односельці.


YІ. Контрольно-рефлексійний міні-модуль

1. Тестові завдання за комп’ютером. ( Слайд 9. Гіперпосилання)

2. Оголошення оцінок учнями, виставлених компютером.
YІІ. Підсумок уроку ( Слайд 10)

  1. Орфоепічний практикум. Робота в групах.

кожному рядку виділити логічним наголосом слово.)

Вишитий рушник

Вчитель. Я вишитий рушник тримаю,

На нім історія твоя.

Мій рідний ти, Поліський краю,

Благословенная земля.


Новоград- Рушник розстелимо з тобою, ( Слайд 11)

Волинці. На нім є Случ – свята ріка.

Скелясті схили над водою,

Стоять, рахуючи віка.
Звягельчани. Рушник розстелимо в дорогу, ( Слайд 12)

Усім, хто з дому вируша,

Щоб ви забули про тривогу,

В дорозі Бог щоб вберігав.


Надслучанці. Рушник розстелим на порозі, ( Слайд 13)

Хто в край Поліський завіта.

Щоб ще приїхать були в змозі,

Поліський край на вас чека.


Полісяни. Рушник розстелим в чистім полі, ( Слайд 14)

Де вишиті на нім стежки.

Щоб ми цінили з вами волю,

Щоб не згубили, вберегли.


Вчитель. Рушник розстелим, як дві долі, ( Слайд 15)

Як лебедині два крила.

На нім наш хліб, що виріс в полі,

На нім земля – твоя й моя!



2. Рефлексія. (Слайд 16)

YІІ. Домашнє завдання: впр. 204. (Списати слова, позначити місце наголосу, скориставшись словничком наголосів, поданим у додатках).


Каталог: Files -> downloadcenter
downloadcenter -> Здійснити контроль за дотриманням державних стандартів освіти
downloadcenter -> Сучасні здоров ’ язберігаючі технології в дошкільному навчальному закладі
downloadcenter -> Модель сформованості бібліотечно-бібліографічних умінь та навичок школярів
downloadcenter -> М. Тернопіль 2005 р. Методичний посібник
downloadcenter -> Профілактика шкідливих звичок серед дітей і підлітків
downloadcenter -> Уроки-дослідження з географії у 6 класі Вовчищовичі 2015
downloadcenter -> Домашнє завдання Німецька мова
downloadcenter -> Узагальнений висновок щодо результатів атестаційної експертизи Йосипівського навчально-виховного комплексу «Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів – днз»
downloadcenter -> Коментар: поняття «публічна адміністрація» часто зустрічається у нормативно-правових актах України, дослідженнях науковців. Утім досі не сформовано єдиного підходу щодо визначення даного поняття
downloadcenter -> Доповідна записка «Про особливості реалізації нового змісту Державного стандарту початкової загальної освіти в 1-3 класах загальноосвітніх навчальних закладів»

Скачати 146.5 Kb.

Поділіться з Вашими друзьями:




База даних захищена авторським правом ©uchika.in.ua 2020
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка