Складні випадки правопису апострофа



Скачати 108.9 Kb.
Дата конвертації04.11.2018
Розмір108.9 Kb.

Складні випадки правопису апострофа

Мета:

  • систематизувати й узагальнити знання, здобуті учнями в середніх класах, про складні випадки правопису апострофа;
  • формувати орфоепічні навички, культуру усного і писемного мовлення;
  • удосконалювати вміння знаходити й виправляти орфографічні помилки в писемному мовленні;
  • виховувати в учнів повагу до особистості, пошану до рідної землі;
  • розвивати критичне та логічне мислення;
  • через дидактичний матеріал вчити відчувати красу рідної землі.
  • Тип уроку: урок систематизації знань, формування практичних умінь і навичок.
  • Цілі (очікувані результати)

Вміти:


Знати:
  • визначити орфограму «Вживання апострофа»;
  • використовувати в усному та писемному мовленні;
  • удосконалювати правописні вміння та навички з даної теми

Пригадайте

Пригадайте

За яких умов ставимо у словах апостроф?

Що вже знаємо про апостроф?

ЗАПАМЯТАЙТЕ!

ЗАПАМЯТАЙТЕ!

  • Букви я, ю, є, ї, після апострофа позначають два звуки [йа],[йу],[йе],[йі].
  • Приголосний перед апострофом вимовляємо твердо.

Апостроф – надрядковий знак. Що вживається для позначення роздільної вимови твердого приголосного перед наступним м’яким [й].

Звернімося до підручника!

Написання апострофа.

Апостроф пишемо


Після губних приголосних б,п, в, м, ф перед я, ю, є, ї:

 

б'ю, п’ять, п’є, м’яч, В’ячеслав.



Після р у кінці складу:

бур’ян, пір’я, кар’єр, матір’ю.

Після префіксів та першої частини складних слів, що закінчуються твердим приголосним:

пів’яблука, під’їхати, роз’яснити, з’їхати.

Після к у словах Лук’ян і похідних від нього: Лук’яненко, Лук’янівка, Лук’янець.

Коли перед губним є приголосний (крім р), який належить до кореня: свято, тьмяний, цвях, але торф’яний, черв’як.

Коли ря, рю, рє означають сполучення м'якого р із наступним а, у, е: буряк, рябий, ряд, крюк, буряний, Рєпін.

Після префіксів із кінцевим приголосним перед наступним і, е, а, о, у

безіменний, зекономити, зокрема, зуміти.

Апостроф пишемо

Апостроф не пишемо

Зверніть увагу!

  • У написанні в словах апострофа треба чітко розрізняти українські слова й слова іншомовного походження, бо вони пишуться за різними правилами. (знайдіть у підручнику)

Обери сам!

Споконвіку люди вважають землю матір’ю, яка завжди зігріє ласкою, нагодує, підтримає і захистить у лиху годину. Все від землі – вважали наші предки. Своїм життям і добробутом людина зобов’язана, насамперед, їй. Вона і народжує, і ховає. Стародавня народна приповідка мудро вчить : «Держімося землі, бо земля держить нас».

Українці споконвіку любили і шанували батьківський край. Вони пишалися своєю рідною землею. У нашій мові збереглося багато ласкавих слів, з якими люди зверталися до неї (земленько, земелько, землице). Її гладили натрудженими руками, ніби набираючись здоров’я від теплого родючого ґрунту.

Здавна існував звичай: від’їжджаючи у далекі краї, брати з собою грудочку рідної землі. У такий спосіб люди прагнули зберегти зв’язок з могутньою силою, що породила і благословила їх на життя.

Люди ставилися до землі як до живої істоти, що відчуває і ласку, і біль. Влучно відтворив народні уявлення про землю український письменник Борис Грінченко: «Земля жива – вона все чує й знає. Як люди гарні до неї, вона радіє і пособляє їм, а як – ні, то плаче й гнівається. Гнівається того, що її не шанують. Вона – наша мати, вона свята!»


Вибірковий диктант. Причитати текст. Виписати слова у яких я, ю, є, ї позначають два звуки та один звук

Логічний диктант

  • трава – м'ята,
  • хата – подвір'я,
  • светр – в'язати,
  • співати – солов'ї,
  • прізвище – Лук'янчук,
  • молоко – вип'єш,
  • рука – зап'ястя,
  • голова – тім'ячко,
  • мовчазний – без'язикий,
  • обличчя – рум’янець,
  • земля – черв’як,
  • хвіст – риб'ячий.

Прослухати пари слів, що перебувають у певному логічному зв’язку. Записати по пам’яті лише кожне друге слово. Пояснити вживання апострофа.

Розподільний диктант

дев…ятсот,

серм…яга,

хутор…янин,

зв…язок,

духм…яний,

пор…ядок,

бур…ян,


Записати слова у дві колонки: а) з апострофом б) без апострофа

без…язикі,

тьм…яно,

цв…ях,


присв…ята,

реп…ях,


п…ятдесят,

з…ясовано,

Солов…йов.

З останніх букв прочитайте назву вірша Володимира Сосюри


Діагностичний словниковий диктант

Горохв…яний, моркв…яний, торф…яний, хом…як, над…яр…я, без…ядерний, без…язикий, зв…язати, з…юршитися, п…ят…сот, об…єднання, різ…б…яр, тьм…яний, духм…яний, дев…ятсот, хутор…янин, пор…ядок, бур…ян, цв…ях, присв…ята, св…ято, з…ясувати, медв…яний, арф…яр, дзв…якати, сузір…я, харків…янин, вар…яг, від…їзд, мавп…ячий, при…їзд.


Написання всіх цих слів залежить від дуже простого майже «математичного» правила. Уважно розгляньте його і навчитеся писати слова на цю орфограму правильно. (зверніться до правил)


Творче завдання

  • буденний
  • блиск
  • важливо
  • відвага
  • розділяти
  • згуртовувати
  • хвороба
  • святковий
  • тьмяність
  • дріб'язково
  • сором'язливість
  • об'єднувати
  • роз'єднувати
  • здоров'я

До поданих слів записати антоніми з орфограмою «Вживання апострофа». Пояснити правопис за допомогою правил.

Тестові завдання

1. Виберіть рядок, у якому всі слова слід писати з апострофом.

а) з…юрмитися, верхів…я, п…юре, п…єдестал;

б) мавп…ячий, тьм…яний, пів…яблука, об…їзд;

в) духм…яний, прислів…я, полум…я, зв…язок;

г) п…ять, бур…ян, рум…яний, з…єднати.

2. У якому рядку всі слова слід писати з апострофом?

а) подвір…я, роз…яснити, св…ято, дит…ясла;

б) арф…яр, сім…я, довір…я, полум…я;

в) р…яст, св…ятковий, мор…як, куп…юра;

г) б…юджет, грав…юра, б…юджет, р…ясно.

3. З'ясувати, у якому рядку допущено орфографічну помилку.

3. З'ясувати, у якому рядку допущено орфографічну помилку.

а) п'ять, пам’ять, черв'як, верб'я;

б) зв’язок, розм'якшити, бур'ян, пір'я;

в) з'їхати, з'явитися, бар'єр, реп'ях;

г) солов'їний, кам'яний, пам'ятка, тьм'яний.

4. З'ясувати, у якому рядку допущено орфографічну помилку.

а) зав'язь, торф'яний, мавп'ячий, пір'їна;

б) ін'єкція, в'їзд, полум'я, арф'яр, зів'ялий;

в) черв'як, з'ясувати, ад'ютант, інтерв'ю;

г) полум'я, комп'ютер, з'їзд, міжгір'я.

Підсумок

  • За яким правилом ставлять апостроф у словах з'юрмитися, під'язичний?
  • Чому не ставиться апостроф після р у словах повітря, рясний?
  • У яких словах апостроф ставиться після літери к ?

ДОМАШНЯ РОБОТА

Вправа 78. Підручник (Глазова О., Кузнєцов Ю. Українська мова. Академічний рівень. – К : Зодіак – ЕКО, 2010)

Скласти тестові завдання, які б перевіряли вживання апострофа.
Каталог: attachments -> article -> 199
article -> Основи теорії літератури
article -> До листа Міністерства освіти і науки України від 17. 08. 2016р. №1/9-437
article -> План роботи методичного об’єднання вчителів-предметників суспільно-гуманітарних наук на 2015/2016 навчальний рік
article -> План роботи методичного осередку вчителів-предметників природничо-математичних наук на 2015/2016 навчальний рік
article -> Рішення щодо оцінювання навчальних досягнень учнів курсів за вибором приймається навчальним закладом
article -> Получение патента на полезную модель
199 -> Вогнегасні речовини
199 -> Програма для загальноосвітніх навчальних закладів. Українська мова 5 9 класи з українською мовою навчання/ Г. Т. Шелехова, М.І. Пентилюк

Скачати 108.9 Kb.

Поділіться з Вашими друзьями:




База даних захищена авторським правом ©uchika.in.ua 2020
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка