Сохань Галина, Гусаков Ігор основи християнської етики підручник для учнів 9 класів львів, 2012 Морально-етичні цінності молоді Розділ Християнський життєвий вибір людини Вступ



Сторінка1/16
Дата конвертації13.06.2017
Розмір4.89 Mb.
  1   2   3   4   5   6   7   8   9   ...   16
Сохань Галина, Гусаков Ігор


ОСНОВИ ХРИСТИЯНСЬКОЇ ЕТИКИ

ПІДРУЧНИК ДЛЯ УЧНІВ 9 КЛАСІВ

Львів, 2012

Морально-етичні цінності молоді

Розділ 1. Християнський життєвий вибір людини

Вступ

Сину мій, не забудь ти моєї науки, і нехай мої заповіді стережуть твоє серце,бо примножать для тебе вони довготу твоїх днів, і років життя та спокою! (Пр.3, 1-2)
Завдання 1.

Дорогий дев’ятикласнику! Тобі, вочевидь, не вперше доводиться перегортати сторінки підручника з «Основ християнської ектики». Вивчення цього предмета має на меті допомогти тобі у розумінні та виборі таких засадничих життєвих вартостей як любов, добро, милосердя. Цього року на уроках «Основ християнської етики» ти дізнаєшся про ґрунтовані на християнських засадах морально-етичні цінності молоді. Зокрема ти глибше пізнаєш, у чому полягає християнський життєвий вибір людини; аналізуватимеш моральні цінності, що допоможуть тобі згодом у виборі професії; розумітимеш християнське бачення місця людини у суспільстві; дізнаєшся про витоки, здобутки християнської культури та її український вимір. Висловлюємо сподівання, що матеріал підручника стане ще однією сходинкою на твоєму шляху в пізнанні та практикуванні добра.
Завдання 2.

Друже, ти пам’ятаєш, що Божі заповіді є моральною основою життя людини. Пригадай їх, розставляючи у правильному порядку. Поясни, у чому виявляється їх важливість у людському житті.

Шануй свого батька та матір свою, щоб довгі були твої дні на землі…

Не роби собі різьби і всякої подоби з того, що на небі вгорі, і що на землі долі, і що в воді під землею…

Не чини перелюбу!

Я Господь, Бог твій…

Хай не буде тобі інших богів передо Мною!

Не вбивай!

Не призивай Імення Господа, Бога твого, надаремно, бо не помилує Господь того, хто призиватиме Його Ймення надаремно.

Пам'ятай день суботній, щоб святити його!

Не кради!

Не жадай дому ближнього свого, не жадай жони ближнього свого, ані раба його, ані невільниці його, ані вола його, ані осла його, ані всього, що ближнього твого!

Не свідкуй неправдиво на свого ближнього!

(Вих.20,2-18)
Завдання 3.

Працюючи в малих групах, прочитайте притчу «Побороти зло» (За П. Дж. Вортоном). Простежте змістові паралелі з євангельською притчею про свічку і свічник (Мт. 5,14-16), яку Вам доводилося вивчати у попередніх класах.

Побороти зло

Пізно ввечері молоді ченці в розмові з ігуменом нарікали, що у світі стільки зла. Вирішивши вигнати всі темні сили, вони попросили у старого та мудрого ігумена поради. Той сказав їм, щоби вони взяли мітли і попробували вимести зі своїх кімнат темноту. Розчаровані учні все ж взялися до роботи, але нічого з того не вийшло. Тоді старець запропонував ченцям взяти міцні палиці і бити ними по темноті. Коли ж і це не дало бажаного результату, він порадив їм піти до своїх кімнат і гучним криком протестувати проти темноти. Але й це не допомогло. Врешті ігумен сказав:


  • Діти мої, хай кожен із вас запалить у темноті свічку!

Ченці пішли до своїх кімнат, запалили свічки. Коли озирнулися довкола, темінь зникла.

  • Бачите, - звернувся ігумен до своїх учнів, - краще запалити свічку, ніж проклинати пітьму. (За П. Дж. Вортоном)




  • Друзі, невеличка підказка: подаємо текст євангельської притчі про свічку та свічник.


Ви світло для світу. Не може сховатися місто, що стоїть на верховині гори. І не запалюють світильника, щоб поставити його під посудину, але на свічник, і світить воно всім у домі. Отак ваше світло нехай світить перед людьми, щоб вони бачили ваші добрі діла, та прославляли Отця вашого, що на небі. (Мт.5,14-16)


  • Що символізує запалена свічка у притчі?

  • Уособленням чого є темрява?

  • Яким чином потрібно боротися зі злом: уникати та ганьбити його чи поширювати добро у світі? Відповідь обґрунтуй.

  • До яких висновків спонукає тебе притча «Побороти зло»?

  • Друже, а кого ти можеш назвати «світлом для світу»?

  • Прочитай епіграф уроку. Поясни його зміст.

Завдання 4.



Уважно розглянь репродукцію картини Карла Блоха «Нагірна проповідь Ісуса Христа». Поміркуй над запитаннями.



  • Друже, пригадай, що ти вивчав з «Основ християнської етики» у попередніх класах. Наскільки зображене на картині відомого датського художника ХІХ ст. може допомогти тобі у відповіді?

  • Пригадай біблійну історію, коли і за яких умов Ісус Христос почав навчати людей?

  • Які морально-етичні цінності Господь пропагував серед людей? Про що це свідчить?

Завдання 5.



Прочитай уривок молитви Єфрема Сирійського – християнського сподвижника ІV століття. Поміркуй над питаннями.

Господи і Владико життя мого! Духа лінивства, недбальства, властолюб’я і пустомовства віджени від мене. Духа чистоти, покори, терпеливості і любові даруй мені, недостойному слузі Твоєму. Так, Господи Царю, дай мені зріти гріхи мої і не осуджувати брата мого…



  • На плекання яких моральних цінностей спрямоване прохання Єфрема Сирійського?

  • Друже, услід за Єфремом Сирійським, чого ти хотів би попросити у Господа? Відповідь обгрунтуй?

Завдання 6.



Прочитай прислів’я. У чому полягає морально-етична вартість народної мудрості?

Сумління – найкращий порадник.

У доброго хазяїна і соломинка не пропаде.

Без Бога – ні до порога.

Що в молодості навчишся, то на старість як знайдеш.
Завдання 7.

Працюючи в парах, зробіть закладку до підручника з основ християнської етики. На ній напишіть свій улюблений біблійний вислів або крилаті слова відомої вам людини. Після завершення роботи зробіть невеличкий подарунок один одному: обміняйтеся закладками.
Тема 2. Біблія про походження людини

З усього, що творить Бог, немає нічого такого, що не було б добре.

(Авва Доротей)
Завдання 1.

Прочитай розповідь про появу людини на Землі. Поміркуй над питаннями.

Ще здавна людство намагається з’ясувати питання появи життя на Землі загалом і роль людини у цьому зокрема. Існують багато гіпотез – одна цікавіша іншої. І, очевидно, пройде не одне покоління, коли припиняться дискусії з цього приводу.



Більшість дослідників сходяться на думці, що вік Землі – приблизно шість мільярдів років. А от життя на ній з’явилося більше, аніж три мільярди років тому. Щодо появи людини, то багато науковців вважають, що людина появилася на нашій планета вісімнадцять мільйонів років тому. Звичайно, перша людина дуже відрізнялася зовнішністю від теперішньої людини.

Минали тисячоліття. Людина, як і світ, прогресувала як зовнішньо, так і внутрішньо. До слова, цікавими є знахідки археологів у Східній Африці. Знайдені кістки людини свідчили про схожість давньої людини і сучасної за ростом та вагою.

Не менш важливим питанням також є сам факт появи людини на Землі. Серед багатьох гіпотез виділяємо одну – релігійну: людина створена Богом. Для християнина це незаперечний факт. При цьому людина – найкраще творіння Бога.


  • Чому тематика появи життя на Землі у всі часи була для людства актуальна?

  • Друже, на які міркування щодо історії появи людського життя наштовхує ця розповідь?

  • Пригадай, що ти вивчав про походження людини на уроках з інших предметів? Зроби відповідні висновки.

Завдання 2.



Уважно прочитай біблійну розповідь. Поміркуй над питаннями.

І сказав Бог: «Створімо людину за образом Нашим, за подобою Нашою, і хай панують над морською рибою, і над птаством небесним, і над худобою, і над усею землею, і над усім плазуючим, що плазує по землі». І Бог на Свій образ людину створив, на образ Божий її Він створив, як чоловіка та жінку створив їх. (Бут.1,26-27)

І поблагословив їх Бог, і сказав Бог до них: «Плодіться й розмножуйтеся, і наповнюйте землю, оволодійте нею, і пануйте над морськими рибами, і над птаством небесним, і над кожним плазуючим живим на землі»! І сказав Бог: «Оце дав Я вам усю ярину, що розсіває насіння, що на всій землі, і кожне дерево, що на ньому плід деревний, що воно розсіває насіння, нехай буде на їжу це вам! І земній усій звірині і всьому птаству небесному, і кожному, що плазує по землі, що душа в ньому жива, уся зелень яринна на їжу для них. І сталось». І побачив Бог усе, що вчинив. І ото, вельми добре воно! І був вечір, і був ранок, день шостий.(Бут.1,28-31)

І створив Господь Бог людину з пороху земного. І дихання життя вдихнув у ніздрі її, і стала людина живою душею.(Бут.2,7)

  • Друже, яким чином Бог створив людину?

  • Що було дано першим людям з Божим благословенням? Про що це свідчить?

Завдання 3.



Уважно розглянь гравюру Гюстава Доре «Створення Єви». Дай відповіді на питання.


  • Який біблійний епізод зображений у графюрі?

  • Пригадай, друже, факт створення Богом перших людей. Розкажи про них (читай детально в книзі Буття 2).

  • Прочитай епіграф уроку. Поясни його. Який висновок ти можеш зробити для себе?

Завдання 4.



Запам’ятай!

Згідно біблійного вчення людина складається з тіла, душі та духа.Людина була створена на образ і подобу Божу, вона - Богоподібна. Таким чином Господь дав її безсмертну душу, свободу вибору та розум. Однак через зло (гріхопадіння) образ і подоба Божа у людині, образно кажучи, надщерблена. Через розп’яття та воскресіння Ісуса Христа у людина з’явилася надія на спасіння. Тому завдання людини благочестивим життям наблизитися до Бога, спастися. Бог у взаєминах з людиною є Батьком, Отцем, а людина – Його дитиною.

Друже, пам’ятай, кожна людина унікальна та неповторна у цьому світі.


Старий Завіт
Нехай буде слава Господня навіки, хай ділами Своїми радіє Господь! (Пс.103,31)




Новий Завіт
Кожне бо Боже твориво добре, і ніщо не негідне, що приймаємо з подякою, воно бо освячується Божим Словом і молитвою. (1Тим.4,4-5)

Завдання 5.



Прочитай розповідь про креаціоністичний «Музей творення» в місті Цинцинаті (США). Дай відповіді на питання.
У багатьох державах світу існують музеї креаціонізму (віра в те, що світ, людина на Землі створені Богом). Чи не найбільше їх в США. Один із таких музеїв знаходиться у містечку Цинцинаті. Він був створений в 2007 році. Відтоді приваблює багатьох відвідувачів цікавою тематикою. Так, використання сучасних комп’ютерних технологій дозволило по-мистецькому зобразити біблійну історію. Є окремі відділи, що присвячені знаковим біблійним подіям, наприклад, Всесвітній потоп або Ноїв ковчег.

  • Друже, уяви собі таку ситуацію: тобі доручили створити музей креаціонізму. Творчо помисли:

  • Якби музей виглядав?

  • Які експонати тобі хотілося б презентувати відвідувачам?

  • Які сучасні технології ти б використав і для чого?

Завдання 6.

Прочитай вірш Василя Симоненка. Дай відповіді на питання.
У кожного Я є своє ім'я,

На всіх не нагримаєш грізно,

Ми - не безліч стандартних "я",

А безліч всесвітів різних.

Ми - це народу одвічне лоно,

Ми - океана вселюдська сім'я.

І тільки тих поважають мільйони,

Хто поважає мільйони "я".



  • Про що ідеться у вірші?

  • Як ти розумієш віршовані рядки: «І тільки тих поважають мільйони,

Хто поважає мільйони "я"»?

  • Яка основна думка вірша? Чи погоджуєшся з нею?

Завдання 7.



Прочитай вислови та поясни їх зміст.

Ми створені за образом Творця, маємо розум і слово, які дають досконалість нашій природі. (Василій Великий)

Якщо тіло не може жити без їжі, так дух наш не може жити без Божого слова, без Його благодаті, інакше він умирає ще за життя. (Олександр Мень)

Коли тіло і душа трудяться разом - це те саме, що людина ходить двома ногами, - так краще йти слідом за Господом. (Феофан Затворник)

Піклуйся про своє тіло, як про храм Божий, – піклуйся, як той, що має воскреснути і дати відповідь Богові; бійся Бога, як той, що має дати Йому звіт про все, що вчинив; як, коли тіло твоє отримає рану, піклуєшся ти вилікувати її, так турбуйся, щоб воно з'явилося безпристрасним у воскресінні. (Авва Ісайя)
Завдання 8.

Друже, поясни вислів Василія Великого: «Людина створена за образом і подобою Божою, та гріх спотворив красу образу». Що, на твою думку, потрібно робити, щоб у людині плекати риси, дані їй Богом.




Поділіться з Вашими друзьями:
  1   2   3   4   5   6   7   8   9   ...   16


База даних захищена авторським правом ©uchika.in.ua 2019
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка