Способи оздоблення виробів з аплікацією. Матеріали для оздоблення виробу: ґудзики, бісер, блискітки, вишивка тощо



Скачати 292.49 Kb.
Дата конвертації17.01.2017
Розмір292.49 Kb.
ТипУрок
Урок № __________ Дата ____________ Клас 5

Тема: Способи оздоблення виробів з аплікацією. Матеріали для оздоблення виробу: ґудзики, бісер, блискітки, вишивка тощо.

Мета: навчальна: забезпечити засвоєння учнями знань про доцільність оздоблення виробу додатковими елементами (фурнітурою, тасьмою, пайєтками, бісером), вишивкою, формувати вміння застосовувати вивчені шви для оздоблення виробу;

розвивальна: розвивати критичне мислення, уяву, творчі здібності;

виховна: виховувати почуття прекрасного, працелюбності, відповідальності, акуратності, основ культури праці.

Обладнання, матеріали та наочність: зразки аплікацій із різноманітним оздобленням, матеріали для оздоблення виробу: ґудзики, бісер, блискітки, нитки для вишивання тощо; голка, гольник, наперсток, ножиці, виріб із виготовленою аплікацією, презентація.

Об'єкт праці: виріб з аплікацією з тканини.

Тип уроку: формування вмінь та навичок.

Хід уроку

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

Перевірка наявності учнів; підготовленості їх до уроку. Створення позитивного робочого настрою.

Встаньте, діти, всі рівненько,

Посміхніться всі гарненько.

Посміхніться ви до мене,

Посміхніться і до себе,

Привітайтесь: «Добрий, день!»
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ.

2.1. Фронтальна бесіда.



  • Яка послідовність виготовлення аплікації з нетканих матеріалів?

  • Які способи закріплення деталей аплікації вам відомі?

  • Яких правил безпечної роботи потрібно дотримуватись під час закріплення деталей аплікації голкою та ниткою?

2.2. Конкурс сенканів на тему «Аплікація» (частина домашнього завдання).
III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ

Питання для обговорення

• Що називають оздобленням?

• Чи доцільне оздоблення виробу додатковими елементами?

Висновок: виготовлення виробу завершується його оздобленням. Мета оздоблення — надати виробові гарного зовнішнього вигляду, створити кращі умови для зберігання свого витвору. Не має значення, з якого матеріалу його зроблено, — із вічного каменю чи вистражданого слова, з музики, що летить крізь віки, чи звичайної тканини, важливо ЩО та ЯК укладено в цей витвір! А у його виготовлення кожен із вас уклав свою наснагу й творчість, старанність і майстерність. Отже, залишилось виконати оздоблення виробу.

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ.



4.1.Способи оздоблення виробу з аплікацією. Розповідь вчителя з демонстрацією презентації, а також готового виробу чи його зображення. (Якщо немає можливості демонстрування використовується підручник трудового навчання для 5 класу Ходзинської І.Ю. стор 69).

Під час розповіді використовується презентація, що створена до уроку.

    1. Оздоблення бісером

Бісер — маленькі декоративні скляні намистини з отвором для нанизування на нитку, волосінь або дріт. Бісер — дуже гарний, міцний і стійкий матеріал. Він не псується з плином часу, як тканина, не занадто чутливий до світла, тобто не вигорає так сильно, як папір, тканина або фарба, і не ламається. Бісер виготовляють різного розміру й форми переважно зі скла, пластмаси, каменю, проте зустрічається бісер із кістки, металу, дерева, дорогоцінного каміння тощо. Бісер може бути прозорим і напівпрозорим.

Батьківщина бісеру — Стародавній Єгипет, де з непрозорого скла виготовляли штучні перлини, які арабською мовою називалися «бусра», звідки й пішла його назва. Там він був прикрасою та предметом торгівлі. Як тільки тоді не називали бісер — чарівний, загадковий і навіть живий. Заможні люди вважали за честь володіти виробами та прикрасами з бісеру. На території нашої держави бісер був відомий ще за часів Київської Русі. Наші предки носили прикраси у вигляді скляного намиста та браслетів різної форми й кольору. Мистецтво нанизування прикрас із дрібного намиста та з бісеру в Україні збереглося дотепер.

Для пришивання бісеру необхідно дібрати міцні нитки такого самого кольору, що й бісер або основа аплікації, та спеціальну голку для вишивання бісером. Спеціальні голки для вишивання бісером довші за звичайні і мають пласке вушко. Вишиваючи, слід уважно стежити, щоб бісеринки лягали рівно, одна за одною . Існує кілька способів вишивання бісером. Одним із них є пришивання бісеринок по одній швом «уперед голкою».

За допомогою другого способу бісеринки пришивають швом «назад голкою». Бісеринку нанизують на голку та роблять стібок назад, а виколюють спереду. На кожен стібок припадає одна бісеринка. Перевага такого шва в тому, що можна вирівнювати відстань між бісеринками. Якщо вишивка зроблена щільно, виходить суцільна лінія, якщо між бісеринками є невелика відстань — пунктирна лінія.



Міні-практикум з пришивання бісеру. Демонстрація вчителя

Послідовність вишивання бісером швом «уперед голкою»

1. Закріпити нитку, вивести її на лицьовий бік тканини та надіти бісеринку на голку.

2. Зсунути бісеринку по нитці до тканини.

3. Виконати горизонтальний стібок, як у шві «уперед голкою» (довжина стібка має дорівнювати довжині самої бісеринки)

4. Підтягнути нитку. Настромити наступну бісеринку та пришити її так само, як першу. Голка повинна завжди йти вперед.

5. Пришивати бісеринки до необхідної довжини, потім закріпити нитку.



Послідовність вишивання бісером швом «назад голкою»

1. Закріпити та вивести на лицьовий бік нитку, настромити бісеринку.

2. Зсунути бісеринку по нитці до тканини.

3. Вколоти голку з правого боку бісеринки, як у шві «назад голкою» та виколоти вперед, лівіше від початкової точки на довжину стібка.

4. Підтягнути нитку і настромити наступну бісеринку.

5. Пришивати бісеринки до необхідної довжини, потім закріпити нитку.



    1. Оздоблення блискітками.

Блискітки (лелітки) виготовляють із блискучого матеріалу. Вони мають різноманітні форму й забарвлення. Їх використовують як елемент оздоблення виробів, зокрема аплікації. Блискітка (лелітка) — плоска лусочка з блискучого матеріалу з отвором для протягування нитки.

Міні-практикум. Закріплення блискітки. Демонстрація вчителя

1. Закріпити й вивести нитку на лицьовий бік у тому місці, де буде край блискітки.

2. Вивести нитку на виворітний бік через центральний отвір блискітки .

3. Вивести нитку з іншого краю блискітки .

4. Виколоти голку навиворіт крізь отвір блискітки .


    1. Оздоблення ґудзиками

Вважається, що перші ґудзики з’явилися у Стародавньому Римі. На території України масове виробництво ґудзиків розпочалося наприкінці 11 ст. Поодинокі знахідки ґудзиків трапляються й у давніших культурах. До нас дійшли циліндричні ґудзики, зроблені з кістки мамонта. З трипільської культури відомі кістяні ґудзики з двома отворами для пришивання. Пізніше форма та матеріали виготовлення ґудзиків значно урізноманітнилися. Їх виготовляли з дорогоцінних металів, дерева, шкіри, кришталю, скла, перлів та перламутру, коштовного й напівкоштовного каміння.

Сучасна промисловість випускає ґудзики з різних матеріалів: пластмаси, металу, скла, кістки, порцеляни, шкіри, каменів тощо. Серед них найпопулярнішим матеріалом для виготовлення є пластмаса.



  1. Різновиди ґудзиків за формою, способом кріплення ( з ніжкою та з отворами)

  2. Кольоровий добір

  3. Ґудзики-фігурки

Міні практикум. Послідовність пришивання ґудзиків з отворами. Демонстрація вчителя

1. Закріпити нитку з лицьового боку тканини.

2. Просунути голку крізь отвір ґудзика.

3. Перед подальшим пришиванням ґудзика варто покласти поверх ґудзика сірник (зубочистку) і пришивати поверх нього, проколюючи другий отвір і тканину голкою

4. Усі наступні проколи робити в місцях перших двох, щоб з вивороту шов був охайним.

5. Після того як ґудзик пришито, необхідно витягнути сірник, відтягнути ґудзик угору та кілька разів обмотати нитки під ґудзиком робочою ниткою, утворюючи ніжку. Для надійності необхідно зробити кілька стібків швом назад, вводячи голку в ніжку. Ніжка потрібна для того, щоб полегшити процес застібання та розстібання. Ґудзики з отворами пришивають різними способами залежно від розташування ниток між цими отворами.



Міні практикум. Послідовність пришивання ґудзика на ніжці. Демонстрація вчителя

1. Закріпити нитку з лицьового боку тканини.

2. Прикріпити ґудзик дрібними стібками, вводячи голку в ніжку.

3. Обкрутити нитку навколо ніжки ґудзика та закріпити кінець нитки

Демонстрування виробів, прикрашених вишивкою, тасьмою.

V. Практична робота. Оздоблення власного виробу.


  1. Добирання способу оздоблення власного виробу.

  2. Аналіз інструктивних карток.

  3. Повторення правил безпечної праці.

  4. Оздоблення виробу.

  5. Аналіз типових помилок.

VI. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО.

1. Експрес-опитування за запитаннями:

1. Які існують способи оздоблення виробів з аплікацією?

2. Якими матеріалами оздоблюють аплікації?

3. У чому полягає особливість пришивання ґудзиків?

4. Які ти знаєш способи пришивання бісеру?


2. Розгадайте анаграми: бірес, дзкигу, кискілтиб, вкившиа.

3. Робота в групах «Конкурс запитань».

Кожна група готує по декілька запитань творчого характеру за темою уроку.

VII. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ

Складання Т-схеми до уроку

Я знала

Я дізналася







VIII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

1. Завдання для всього класу. Підручник § 13

2. Індивідуальні та творчі завдання.

— Підготувати кросворд на тему: Оздоблення виробу.

В

И

Р

І

Б

Урок №_______________ Дата _________________Клас 5



Тема: Шви для оздоблення виробу («назад голку», «стебловий»). Графічне зображення швів та послідовність їх виконання.

Мета: засвоїти знання про способи з’єднання деталей із різних конструкційних матеріалів, про прийоми виконання ручних швів, їх графічне зображення, про шви «назад голку», «стебловий», формувати вміння розпізнавати й виконувати ручні шви; розвивати моторику рук, координацію рухів; продовжити виховання акуратності та старанності під час вишивальних робіт.

Обладнання: зразки швів і вишитих виробів, таблиці «Правила безпечної праці», «Санітарно-гігієнічні вимоги під час виконання ручних швейних робіт», ножиці, шпильки, олівець, копіювальний папір.

Об'єкт праці: виріб з аплікацією з тканини.

Тип уроку: комбінований.

Хід уроку.

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

• Перевірка присутніх учнів на уроці.

• Перевірка наявності спецодягу.

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ.

2.1. Бесіда за запитаннями:

• Від чого, на вашу думку, залежить спосіб з’єднання деталей у виробі?

• Які відомі інші способи з’єднання?

2.2. Конкурс кросвордів (частина домашнього завдання).

2.3. Складання асоціативного куща «Оздоблення виробу».

III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ.



Міні-практикум

Учитель демонструє вироби з різних конструкційних матеріалів і пропонує сказати, яким способом з’єднані деталі у виробі. Після обговорення діти роблять висновок: для виготовлення будь-якого виробу необхідно знати способи з’єднання деталей і технологію їх виконання. Повідомлення теми, мети й завдань уроку

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ.

4.1. Розповідь вчителя з елементами бесіди. Види ручних швів.

Вишивка — це один із найулюбленіших і найпоширеніших в Україні видів декоративно-ужиткового мистецтва. У вишивці яскраво розкривається душа українського народу, його прагнення до краси. Наші пращури вірили, що вишивка оберігає людину від хвороби та біди, недоброго ока чи злих духів, дарує щастя. Українська народна вишивка нараховує більш ніж 100 різних вишивальних швів. Серед них найбільш поширені «хрестик», «гладь» та ін.

Бліц-опитування

• Назвіть ручні шви, вивчені вами в школі.

• Які інструменти й матеріали ви використовували під час вишивання?

• Де потрібно зберігати шпильки й голки?

• Як їх слід розташовувати на робочому столі під час роботи?

• Які умови необхідні для роботи?

Учитель звертає увагу учнів на організацію робочого місця: правильне розташування інструментів і матеріалів забезпечує зручність під час роботи, скорочує витрати часу на виконання робіт.

4.2. Технологія виконання шва «назад голку» з демонстрацією виконання

(Учитель зображує послідовність виконання шва на дошці, учні працюють у зошитах. Графічне зображення шва.)

Вимоги до виконання шва «назад голкою»

1. Шов виконують справа наліво, а тканину тримають у лівій руці.

2. Довжина стібків має бути однаковою.

3. Проміжки між стібками мають бути однаковими.



Послідовність виконання шва «назад голку»

1. Спочатку голку з робочою ниткою виколоти зі зворотного боку тканини на лицьовий бік у точці 1 (мал. 92 на стор 84 підручника для 5 кл).

2. Вправо від точки 1 вивести голку на виворітний бік тканини в точці 2.

3. Виколоти голку з робочою ниткою в точці 3, що знаходиться ліворуч від точки 1 на відстані, вдвічі більшій за довжину першого лицьового стібка.

4. Другий лицьовий стібок виконати, вколюючи голку з робочою ниткою в точку 4 і виколюючи в точці 5, яка знаходиться зліва від точки 3 на подвійній відстані стібка.

5. Продовжувати робити стібки

4.3. Технологія виконання стеблового шва

Стебловий шов використовують практично в кожній вишивці. Ним вишивають рослинні орнаменти (стебла квітів і рослин), обшивають контури рисунків. В аплікації стебловий шов використовується для пришивання деталей виробу. (Учитель зображує послідовність виконання шва на дошці, учні працюють у зошитах. Графічне зображення шва.)



Вимоги до виконання стеблового шва

• Виконувати шов треба, уколюючи голку знизу нагору чи зверху вниз, у напрямі зліва направо.

• Необхідно стежити, щоб робоча нитка завжди була з одного боку від прокладених стібків (або зверху, або знизу), інакше шов вийде нерівним.

• Не слід сильно натягати нитку.

• На виворітному боці повинна утворитися строчка.

1. Усі стібки шва мають бути розміщені точно за наміченим контуром (пряма, випукла, хвиляста лінія тощо).

2. Стібки повинні бути однаковими й перекриватися на однакову довжину.

3. Стібки мають щільно прилягати один до одного, утворюючи немовби рівний кручений шнурочок.

4. Шов не повинен стягувати тканину.

Послідовність виконання стеблового шва

1. Голку з робочою ниткою виколоти зі зворотного боку тканини на лицьовий бік у точці 1 (мал. 95 стор 86 підручника 5 кл).

2. Відступити вправо на довжину стібка та вколоти голку з робочою ниткою у точці 2.

3. Виколоти голку зліва від точки 2 посередині першого стібка в точці 3.

4. Знову відступити вправо на довжину стібка та вколоти голку в точці 4, а виколоти — в точці 2.

5. Продовжувати робити стібки так само. Кожний наступний стібок має починатися від середини попереднього.

6. У кінці шва виконати закріплювальний стібок.

Фізкультхвилинка

Із-за парт ми піднялись,

Всі добряче потяглись,

Гарно спинки всі прогнули

І про втому геть забули.

Пальці всі в замок закрили

Й стисли їх мерщій щосили.

А тепер присіли — раз!

Фізкультпауза у нас.

VI. Практична робота. Виконання швів (використовуються інструкційні карти )

Інструменти й матеріали: тканина, нитки, п’яльці, голка, ножиці, лінійка.

Вступний інструктаж

Перед виконанням практичної роботи вчитель нагадує учням правила безпечної праці та виробничої санітарії під час виконання роботи. Учитель повинен звернути увагу на дотримання технологічної послідовності виконання швів, на те, що під час виконання

швів, які застосовуються в аплікації, робочу нитку можна закріплювати вузлом, так як його можна заховати під деталь виробу.

Поточний інструктаж

У ході виконання практичної роботи вчитель:

• контролює дотримання учнями технології виконання швів;

• стежить за дотриманням правил безпечної праці та санітарно-гігієнічних вимог;

• звертає увагу учнів на критерії якості виконання швів: правильність, охайність.

Правила безпечної праці та санітарно-гігієнічні вимоги під час виконання ручних швейних робіт

1. Вишивати й шити треба сидячи на стільці зі спинкою. Сидіти потрібно прямо, не сутулячись.

2. Освітлення має бути хорошим, бажано природним. Під час вишивання правою рукою світло повинно падати зліва на робоче місце, лівою рукою — справа. Через кожну годину вишивання чи шиття необхідно робити відпочинок для очей на 5–10 хв. Під час відпочинку очі перевести на спокійне забарвлення. Корисно також використати цей час на виконання гімнастики для м’язів очей.

3. Перед виконанням ручних швейних робіт треба ретельно вимити руки, щоб не забруднити тканину.

4. Інструменти і пристосування зберігати у спеціальній шкатулці чи ящичку. Під час виконання ручних робіт шкатулку з інструментами та пристосуваннями класти на стіл праворуч від тканини.

5. Голкою працювати обережно. Не підносити голку близько до обличчя.

6. Після роботи голку й шпильки зберігати тільки в гольнику або покласти у спеціальну коробку. Не залишати голку без нитки. Забороняється зберігати голку, вколовши її в одяг.

7. Ножиці на робочий стіл класти із зімкненими лезами, направленими від себе.

8. На робочому місці слід дотримуватися чистоти й порядку.

1) Виконання шва «назад голку» (за інструкційною картою).

2) Виконання стеблового шва (за інструкційною картою).

VII. Закріплення отриманих знань. Підсумки уроку.

7.1. Учитель пропонує учням, які успішно впоралися із завданням, оцінити якість виконання швів, підбиває підсумки уроку, оцінює виконання роботи, аналізує причини типових помилок.

7.2. Робота в групах. Гра «Скринька з скарбами».

Перед вами скринька.  Які ж скарби, необхідні для вишивання, знаходяться у ній? Дізнатись про це ви зможете, коли виконаєте завдання. Як тільки одна з команд першою з ними впорається, гра зупиняється. (Кожній команді роздаються аркуші з завданнями).

Завдання:

1. КАВОМОЛКА – КАВО – М +Г = (голка)

2. ТРАП – РАП + КАНВА – ВА + ИНА = (тканина)

3. ВИШНІ + РКА – НІРКА – ВИ+ ВИ    = (ШВИ)

4. НОСОРІГ – РІГ + РОКА – СОРОКА + ЖНЕЦЬ – НЕЦЬ + И + ЦІ = (ножиці)

5. МИКИТА + РКА – ТАРКА – МИ + НИТ = (нитки)

VIIІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.


  • Підручник § 14.

  • Приготувати 3 тестових завдання за темою уроку.

Урок № _____________ Дата _____________ Клас 5



Тема: Шви для оздоблення виробу. Тамбурний шов. Графічне зображення, послідовність виконання. Оформлення виробу (обробка країв, оздоблення рамкою тощо).

Мета: формувати вміння розпізнавати шви та застосовувати їх для з’єднання деталей аплікації з волокнистих матеріалів; розвивати художній смак, фантазію, навички дотримання правил техніки безпеки; виховувати акуратність і старанність під час виконання вишивальних робіт, доброзичливість під час оцінювання результатів роботи товаришів.

Обладнання: зразки швів, аплікацій, оздоблених різними швами, таблиці «Правила безпечної праці», «Санітарно-гігієнічні вимоги під час виконання ручних швейних робіт», презентація, проектор.

Об'єкт праці: виріб з аплікацією з тканини.

Тип уроку: комбінований.

Хід уроку

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ.

Перевірка наявності учнів, підготовленості їх до уроку, наявності робочого одягу. Створення позитивного настрою на уроці.

Бажаю усім, щоб до кожного з вас

Завітало натхнення сьогодні у клас,

І збудило бажання здобути знання,

Щоб потім життям ви не йшли навмання.

Щоб вам захотілось новеньке пізнати,

Самим научитись та інших навчати.


II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ.

2.1.Гра «Вибери правильну відповідь»

Учитель об’єднує учнів у дві команди, видає їм дидактичні комплекти: картки і зразки швів, та пропонує їм тести. Перемагає команда, яка швидше й без помилок виконає завдання.



Картка 1

1. Шов «назад голку» виконується:

а) справа наліво;

б) зліва направо;

в) зверху вниз.

2. Під час роботи світло має падати:

а) справа;

б) зліва;

в) зверху.

3. Із запропонованих зразків виберіть стебловий шов.

4. Виконайте його графічне зображення.

Картка 2

1. У «стеблового» шва лицьовий і виворітний боки виглядають:

а) однаково;

б) неоднаково.

2. Ножиці слід передавати:

а) тримаючи за зімкнуті кільця;

б) тримаючи за зімкнуті леза;

в) будь-яким способом.

3. Із запропонованих зразків виберіть шов «назад голку».

4. Виконайте його графічне зображення.

Підсумки проведення гри.
2.2. Гра «Ти – мені, я –тобі». Учні парами виконують вдома створені тести. Взаємоперевірка засвоєних знань.
III. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ.

3.1. Розповідь вчителя про тамбурний шов.

Тамбурний шов прийшов до нас з країн Близького Сходу, Стародавньої Греції та Риму, де майстри створювали свої шедеври ще 2 тисячі років тому. Таку назву шов отримав від круглих п’ялець, схожих на великий барабан — «тамбур». За допомогою таких п’ялець вишивали шовкові килими. В Україні тамбурний шов широко застосовується в народній вишивці, як самостійний, так і в поєднанні з іншими вишивальними швами. Найчастіше тамбурним швом вишивали рушники на Харківщині, Сумщині, Полтавщині, Чернігівщині. Уже в 19 ст. створено швейні машини, які виконували майже двадцять видів тамбурних швів. Дитячі швейні машини побудовані також за принципом утворення тамбурного стібка. На сучасних вишивальних підприємствах застосовують складні машини, які вишивають різними швами автоматично, відповідно до заданої програми.

Найчастіше тамбурним швом обшивають контур малюнка. Цей шов можна використовувати як самостійний, вишиваючи ним увесь малюнок вишивки, або поєднувати його з іншими швами.



Вимоги до виконання тамбурного шва. Графічне зображення.

1. Усі петлі ланцюжка мають бути однакові й розміщені на одній лінії.

2. Кожна наступна петля повинна виходити з попередньої.

3. Петлі не варто сильно затягувати, адже вони втратять округлу форму.

4. Шов не повинен стягувати тканину.
Послідовність виконання тамбурного шва з демонстрацією виконання

1. Голку з робочою ниткою виколоти з виворітного боку тканини на лицьовий бік у точці 1 (мал. 97 стор 87 підручника).

2. Вколоти голку в точці 1 й ви-ести її в точці 2. Робоча нитка має пройти під голкою.

3. Підтягнути нитку, поки петля не ляже щільно на тканину.

4. Шити далі так само, стежачи за тим, щоб утворювалася петля.

5. У кінці шва вивести голку на виворітний бік над петлею, підтягнути й закріпити нитку.

3.2. Розповідь вчителя з демонстрацією готових виробів. Оформлення країв виробів з аплікацією

Способи оформлення виробів обирають залежно від розміру аплікації, матеріалів, які були використані для її виготовлення (мал. 98 підручника для 5 кл). Крім того, важливе значення мають уміння та задум автора роботи. Великі та дрібні вироби потребують різного оформлення на завершальному етапі. Одним зі способів оформлення готового виробу з аплікацією є обробка країв її основи. Найпростіший спосіб — це обробка краю виробу петельним швом. Перед виконанням шва краї основної тканини необхідно підрівняти, обрізати окремі нитки. Для виконання шва можна використовувати швейні нитки або нитки для вишивання. Їх колір може бути дібраний відповідно до кольору тканини, а може бути, навпаки, контрастним.

Обробка країв виробу з аплікацією може бути й більш вишуканою, якщо застосовувати вузькі мережива або тасьму. Для цього спочатку виконують попередню обробку петельним швом, а потім по контуру пришивають мереживо швом «уперед голкою» або «назад голкою». Нитки для цієї роботи добирають відповідно до кольору мережива. Тасьму чи мереживо перед пришиванням можна трішечки зібрати. Для цього відступають від краю стрічки 2–3 мм і швом «уперед голкою» прокладають строчку дрібних, завдовжки близько 2 мм, стібків. Строчку виконують однією суцільною ниткою без закріпок. Якщо цю нитку потім стягнути, то утворюються зборки.

Аплікацію можна оформити в рамку. Це може бути контрастний за кольором матеріал або звичайна фото рамка. Під час оформлення виробів у рамку необхідно заздалегідь подбати про те, щоб правильно розрахувати розміри основи аплікації з припусками на оформлення. Основою для закріплення аплікації може бути щільний картон.



Фізкультхвилинка

Ой, дівчатка вишивали,

Й оченятка не дрімали.

Подивились навкруги,

Вверх-униз, туди-сюди
IV. ПРАКТИЧНА РОБОТА. Оформлення аплікації

Інструменти та матеріали: голка, ножиці, гольник, шпильки, нитки, тасьма, мереживо, рамка, картон.

Послідовність виконання роботи


  1. Згадати правила безпечної роботи з інструментами

Гра «Закінчи речення»

1) Під час вишивання світло має падати на вишивку … (зліва).

2) Перед роботою слід … (вимити руки) та … (одягнути спецодяг).

3) Сидіти рівно, ноги поставити на … (підлогу).

4) Через кожні 15 хв. відпочити … (3 хв.).

5) Голки з ниткою зберігати в … (гольнику).

6) Ножиці передавати … (кільцями вперед).

2. Обрати спосіб оформлення виробу.

3. Дібрати матеріали, необхідні для роботи.

4. Обрати відповідні інструменти.

5. Виконати оформлення виробу.

6. Перевірити якість виконання роботи.


V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

5.1. Кросворд «Ручні шви».




ш




  1. Шов, яким обробляють краї виробів (крайовий)

  2. Шов, яким обробляють петлі та вишивають (петельний)

  3. Результат роботи голки з ниткою з використанням стібків (шов)

  4. Найпоширеніший шов лічильної вишивки (хрестик)

  5. Двосторонній шов для виконання ручної строчки й вишивки (стебловий)

  6. Оксамитовий або хрестоподібний шов для оздоблення виробів (козлик)

  7. Інакше цей шов називають «ланцюжок» (тамбурний).


5.2. Головоломка

Переставте правильно букви в словах – отримаєте назви інструментів і пристроїв, необхідних для шиття:



к

а

н

і

л

і

й

лінійка

 ж

и

н

о

ц

і

ножиці

 п

и

л

ь

ш

к

и

шпильки

г

а

к

о

л

голки

 к

н

а

п

т

о

с

е

р

наперсток

 ц

і

л

о

в

і

олівці

    1. Вправа «Незакінчене речення»

Учні по колу висловлюються одним реченням, вибираючи початок фрази з рефлексивного екрана на дошці:

  • сьогодні я дізналася..

  • я зрозуміла, що…

  • тепер я можу…

  • я навчилася…

  • у мене вийшло…

  • мене здивувало…

  • урок дав мені для життя…

  • мені захотілось…

  • я спробую…

  • я змогла…

VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

  • Підручник §15 Творче завдання: скласти казку про пригоди Голочки та Ниточки

Урок № _______ Дата ________________ Клас 5



Тема: Остаточна обробка виробу. Догляд за виробами з аплікацією. Ознайомлення з професіями: дизайнера, лекальника, швачки, прасувальника тощо.

Мета уроку: забезпечити засвоєння учнями знань про різні способи остаточного оформлення виробів з аплікацією та догляд за ними, формувати вміння виконувати оформлення виробу в рамку; розвивати естетичний смак, зорове сприйняття, увагу;

продовжити виховувати посидючість, акуратність, дружнє ставлення один до одного.


Обладнання, матеріали та наочність: виготовлений виріб із аплікацією, ілюстрації та зразки оформлення виробів із аплікацією, голка, гольник, наперсток, ножиці, шпильки, нитки, тасьма, мереживо, рамка, картон, скоч або клей.

Об'єкт праці: виріб з аплікацією з тканини. .

Тип уроку: формування вмінь та навичок

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ. Рефлексія настрою і емоційного стану.

  1. Привітання з учнями.

  2. Перевірка присутності учнів на уроці та робочого одягу.

  3. Перевірка підготовки робочих місць учнів до уроку.

  4. Барометр настрою: читаючи вірш, вчитель викладає перші літери виділених слів.

Рішучість до нас на урок завітала,
Аж тут енергійність її наздогнала,
Завзяття з умінням до класу прийшли;
Й любов до навчання з собою взяли.
Терпіння й активність не забарились,
І творчість звичайно до класу з’явились.
Якщо об’єднати ці риси в одне ціле
То можна сміливо братись за діло.
Якщо ж вони стануть усі в один ряд,
То вийде відмінний у нас РЕЗУЛЬТАТ.

Вчитель просить на полях робочого зошита зобразити смайлик, який охарактеризує настрій на дану хвилину уроку.

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ.

2.1. Бесіда.

Які способи оздоблення виробу з аплікацією вам відомі?

На що потрібно звернути увагу при доборі того чи іншого виду оздоблення?

Які шви найчастіше використовують для оздоблення виробів?

2.2. Заслуховування складених учнями казок про пригоди Голочки та Ниточки (частина домашнього завдання)

2.3. Гра «Знайди помилку».

Тамбурний шов ще називають ланцюжком. Усі петлі ланцюжка можуть бути різними (однаковими). Кожна наступна петля повинна виходити з попередньої. Петлі (не) варто сильно затягувати, адже вони втратять округлу форму. У кінці шва виводять голку на виворітний бік над петлею. Шов (не) повинен стягувати тканину.


III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ

Згадаємо народну мудрість: «Кінець діло хвалить», тобто результат роботи багато в чому залежить від остаточної обробки виробів.

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

4.1. Розповідь вчителя. Остаточна обробка виробів з аплікацією. Догляд за виробами.

Закінчивши нашивати аплікацію на основу та оздобивши виріб, виконують остаточну обробку виробу за планом:


  • перевіряють якість виконаних робіт;

  • перевіряють, чи оброблено всі зрізи деталей аплікації;

  • обрізають зайві нитки;

  • виконують волого-теплову обробку виробу.

Міні - практикум. Виконати згідно плану остаточну обробку свого виробу

Розповідь вчителя. Прання та прасування виробів з аплікацією

Щоб виготовлені вироби мали гарний вигляд і довго слугували, за ними необхідний відповідний догляд. Деякі вироби потрібно прати безпосередньо після завершення виконання аплікації: якщо використовують тканини світлих кольорів, якщо аплікація виготовлена з великої кількості деталей і довго була в роботі. Для цього виріб спочатку замочують у теплій воді із засобом для прання на час, зазначений на упаковці, а потім перуть. Вироби з аплікацією, що виконані вручну, краще прати руками. Під час прання потирають більше ті місця, де немає аплікації, перуть виріб, легко віджимаючи воду. Випрані вироби слід прополоскати в теплій воді, віджати воду, витріпати і вивісити для просушування. Такі вироби, як скатертина, серветка, панно можна сушити, розстеливши на тканині в розправленому вигляді. Одяг з аплікацією сушать переважно на вішалці.



Прасувати вироби слід ледь вологими: якщо вони пересохли, їх змочують водою з пульверизатора. Прасуючи виріб, необхідно пам’ятати, які тканини використовували для аплікації, щоб знати, до якої температури можна нагрівати праску, й уникнути пошкодження структури тканини перегрітою праскою.

Вироби, які не потребують прання (картини, панно), після завершення роботи пропрасовують, не торкаючись підошвою праски виробу в тих місцях, де є об’ємна аплікація.

Пропрасувати — видалити замини, складки на деталі чи виробі.

Чищення виробів з аплікацією

Вироби з аплікацією зі шкіри чистять за допомогою вологої ганчірки.

Видаляти пил з виробів можна за допомогою спеціального віничка.

Спеціальними щіточками зручно чистити картини з аплікацією зі шкіри, тканини та природних матеріалів.


ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ.

Гра «Пантоміма». На окремих аркушах паперу зроблено надписи: обробка виробу, прання, просушування, пропрасування, чищення виробу. Завдання учням: обрати аркуш з надписом і, не називаючи процес, його показати мімікою та жестами. Той, хто вгадує, повинен пояснити вже словами суть процесу.

4.2. Розповідь вчителя. Знайомство з професіями: дизайнера, лекальника, швачки, прасувальника тощо. Поняття професії.

Варіантів вибору професії в сучасному суспільстві досить багато. Знаючи особливості різних професій, можна здійснити вибір професії з урахуванням своїх покликань, нахилів, здібностей. Професія, обрана людиною за власним покликанням, особистісними нахилами та здібностями, стає джерелом натхнення, приносить задоволення і радість, а також найбільшу користь нашому суспільству. Правильний вибір професії — запорука майбутнього щасливого життя.

Професія (з лат. professio — офіційно вказане заняття) — сталий і відносно широкий вид трудової діяльності, що вимагає певних знань і трудових навичок.

4.3. Робота в групах. Прийом навчаючи – учусь.

1 група опрацьовує матеріал підручника §17 професія дизайнера

2 група опрацьовує матеріал підручника §17 професія швачки

3 група опрацьовує матеріал підручника §17 професія лекальника

4 група опрацьовує матеріал підручника §17 професія прасувальника.
Кожна група виділяє суть професії та вимоги до неї. Ділиться інформацією з класом.

ЗАКРІПЛЕННЯ МАТЕРІАЛУ.



Складання діаграми Вена про професії дизайнера та швачки.

В одній частині круга вписують якості притаманні дизайнерам, в іншій – швачкам, в спільній частині – спільні риси, що повинні бути у людей цих професій. Підказка: старанність, охайність, сумлінність, працелюбність, розвинений естетичний смак…

V. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ

5.1. Вправа «Продовж речення»


  • Сьогодні я дізналася…

  • Урок дав мені для життя…

  • Я зрозуміла, що…

5.2. Вчитель просить на полях робочого зошита зобразити смайлик, який охарактеризує настрій на кінець уроку. Чи змінився ваш настрій і чому?

VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ. §16-17 підручника.

Творче завдання за бажанням. Придумати сенкани про вивчені професії.

Джерела інформації:

Підручник «Трудове навчання для дівчат 5 клас» Ходзицька І.Ю. Кам’янець-Подільський «Аксіома» 2013 р., 160 стор.

Фізкультхвилинка: http://teacher.at.ua/publ/19-1-0-10247

Фізкультхвилинка та Гра «Скринька з скарбами»: http://t.mesija.net

Кросворд «Ручні шви» osvita.ua (osvita.ua/doc/files/news/75/.../Lesson_trud.doc)




Каталог: attachments
attachments -> Обґрунтування вибору проблеми
attachments -> Обладнання: комп’ютерні слайди, тексти поезій Архілока, Тіртея Актуалізація опорних знань
attachments -> Урок з Зарубіжної художньої культури 11 клас Культова арабо-мусульманська архітектура
attachments -> Склад і функції крові. Лабораторна робота. Мікроскопічна будова крові людини та жаби
attachments -> Серцево судинні
attachments -> Тема: Хімія та їжа Девіз: Хіміки це ті, хто дійсно розуміють світ!
attachments -> План Пояснювальна записка. Тема Науково-теоретична підготовка вчителя фізичної культури. Тема Питання педагогіки та психології в фізичному вихованні
attachments -> Урок Обміркуйте ситуацію


Поділіться з Вашими друзьями:


База даних захищена авторським правом ©uchika.in.ua 2019
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка