Стрес. Психологічні техніки подолання



Скачати 112.5 Kb.
Дата конвертації28.10.2018
Розмір112.5 Kb.

Стрес. Психологічні техніки подолання

  • Єргієва Лариса
  • психолог - методист

Стрес –це…

  • реакція організму на зміну умов оточуючого середовища;
  • захисна реакція організму на зовнішній вплив, що перевищує звичайний поріг пристосовності та потребує активної адаптації;
  • необхідність вирішувати конструктивно конфліктну ситуацію та швидко адаптуватися до нових умов навколишнього середовища;

вплив стресу на організм людини

Типологія стресів

  • За тривалістю:
  • гострий – виникає через випадковий або короткотривалий вплив стресора;
  • хронічний – виникає під час тривалого стресогенного впливу та через накопичення кількох стресів протягом часу.
  • Через вплив на організм:
  • деструктивний – дезорганізує поведінку людини, погіршує роботу психічних процесів,
  • конструктивний – мобілізує внутрішні резерви людини
  • За об’єктом впливу:
  • фізіологічний – виникає в результаті прямого впливу на організм негативних факторів (біль, холод, голод, спека, фізіологічне перевантаження);
  • психологічний, емоціональний – виникає в ситуації, яка погрожує безпеці людини, її соціальному статусу, економічній безпеці, міжособистісним стосункам (обман, образа, загроза, конфлікт, інформаційне перевантаження тощо).

механізмами психологічного захисту (пасивні):

  • Витіснення – намагання забути про ситуацію, відокремитись від неї.
  • Реактивна – швидка агресивна реакція у відповідь (на людину);
  • Проекція своїх якостей на іншу людину;
  • Заміна („японський спосіб”) - агресивна реакція у відповідь на опудало (начальника, вчителя) або подушку тощо;
  • Інтелектуалізація – занурення в роботу;
  • Раціоналізація – виправдання, гнів;
  • Сублімація - занурення в творчість;

Чому деякі люди (особливо підлітки) обирають паління, або алкоголь як спосіб вирішення стресової ситуації?” - підлітки відповідають так: в голові прояснюється; наступає стан „ейфорії” – тривожність „відступає”.

  • Дія тютюну (або алкоголю) на організм проходить два етапи:
  • І – судини розширюються, кровообіг покращується і більше кисню потрапляє в мозок. ТОМУ і здається, що тривожність зникає, наступає стан „ейфорії”, і ніби проблема вирішена. А НАСПРАВДІ спрацьовує механізм психологічного захисту „витіснення”.
  • ІІ – судини звужуються (спазм), прискорюється серцебиття, голова стає „важкою”, тривожність посилюється (це спосіб захисту організму від отрути – сигнал „ЗУПИНИСЬ”), але людина не розуміє свій організм і викурює наступну цигарку, щоб повернути стан „ейфорії”...

Визначення індивідуальної стресостійкості організму (само діагностування).

  • Діагностика індивідуального латерального профілю відбувається по етапам:
  • 1) визначення ведучої півкулі;
  • 2) визначення ведучої руки;
  • 3) визначення ведучого вуха;
  • 4) визначення ведучої ноги;
  • 5) визначення ведучого ока.

Ведуча півкуля

  • Щоб визначити, треба намалювати знак „ нескінченність” (розміром на півсторінки, швидко не задумуючись) та зробити підписи (див. малюнок).
  • Ту частину, яка менша, треба заштрихувати – вона і позначає ведучу півкулю.
  • Права ∞ Ліва

Ведуча рука. Визначається різними способами (швидко, не задумуючись, декілька разів):

  • Ведуча рука. Визначається різними способами (швидко, не задумуючись, декілька разів):
  • переплести пальці в „замок”; ведуча рука та, великий палець якої зверху;
  • прийміть „позу Наполеона”; ведуча рука та, кисть якої знаходиться зверху;
  • згадайте, якою рукою вам зручніше писати, різати хліб тощо...
  • Можна провести всі способи та визначити, як буває частіше. Заштрихувати руку на малюнку людини.
  • Ведуче вухо. Щоб визначити, треба покласти перед собою мобільний телефон. Уявіть, що він дзвонить. До якого вуха ви його піднесете – те й ведуче. Заштрихувати вухо на малюнку людини.

Ведуча нога. Закинути ногу на ногу; та, що зверху – ведуча; можна вимірити розмір шагів або згадати, якою ногою зручніше відштовхуватися під час стрибку на уроці фізкультури – та й ведуча. Заштрихувати ногу на малюнку людини.

  • Ведуча нога. Закинути ногу на ногу; та, що зверху – ведуча; можна вимірити розмір шагів або згадати, якою ногою зручніше відштовхуватися під час стрибку на уроці фізкультури – та й ведуча. Заштрихувати ногу на малюнку людини.
  • Ведуче око. Щоб визначити, треба взяти аркуш білого паперу розміром 5*6 см., у центрі зробити отвір розміром 1*1 см. Тримаючи аркуш перед собою на відстані 30 – 40 см. від очей, зіставити отвір з будь - яким предметом, що знаходиться на відстані 3- 4 м. від вас. Заплющуйте праве око, потім ліве. Провідне око буде те, при заплющенні якого предмет зникає з поля зору. Заштрихувати око на малюнку людини.

У стані стресу блокується неведуча півкуля та відповідно кінцівки (ведучі), що потрапили під „хрест” за правилом сенсомоторної дії.

  • У стані стресу блокується неведуча півкуля та відповідно кінцівки (ведучі), що потрапили під „хрест” за правилом сенсомоторної дії.
  • Кожна кінцівка (рука, вухо, нога, око) рахується як 25%.
  • Щоб визначити індивідуальну стресостійкість організму, треба від 100% відняти по 25% за кожну кінцівку, що заблокована.

Психологічні техніки і методи нормалізації психологічного стану

  • Методи нормалізації стану на стадії опору:
  • по можливості змінити обстановку, помити руки холодною водою;
  • слідкувати за диханням; якщо вам треба зберегти спокій, то тривалість видиху має перевищувати тривалість вдиху;
  • звернути увагу на оточуючі предмети, перелічити їх під час видиху або полічити до 100, перш ніж почати доводити власну думку.

Методи послаблення „лихоманки” на стадії мобілізації:

  • Методи послаблення „лихоманки” на стадії мобілізації:
  • раціоналізація попередніх подій – „розкласти по поличкам”;
  • вибіркової позитивної ретроспекції – згадати ефективні рішення схожих ситуацій в минулому;
  • вибіркової негативної ретроспекції – аналіз невдач при рішенні подібних ситуацій в минулому;
  • в момент хвилювання звернути увагу на позу та змінити її до стану впевненості;
  • детальна візуалізація кінця ситуації (події) – уявити всі можливі варіанти закінчення ситуації, в тому числі й невдалі. Поміркувати про наслідки.

Методи нормалізації стану на післястресовій стадії:

  • Методи нормалізації стану на післястресовій стадії:
    • 1. Робота з емоційною складовою стресу:
  • релаксація: рух, ходьба, танок, спортивне навантаження, смачна їжа, ванна зі заспокійливими травами та маслами, музика, співи, аутотренінг, масаж активних точок (долонь - „горіхи” + мізинець(обох рук) вправи дихальної гімнастики;
  • активізація обох півкуль головного мозку за рахунок виконання будь – яких рухів одночасно двома руками та ногами; сплеск емоцій у конструктивному ключі (малювання, „Лист гніву”)
  • переключення уваги на інші справи – гумористичний фільм, книга, хобі тощо..

Методи нормалізації стану на післястресовій стадії:

  • Методи нормалізації стану на післястресовій стадії:
  • 2. Робота з когнітивною складовою стресу:
  • усвідомлення головних цілей у житті, порівняння їх з травмуючи ми для вас подіями в масштабі всесвітніх проблем;
  • „промовляння” проблеми: стрес –це образ, за його створення відповідає права півкуля, коли ми розповідаємо комусь про проблему, включається до роботи ліва півкуля (яка відповідає за мову), а права в цей час відпочиває. Тому рекомендується про проблеми розповідати гарному слухачеві – друг, або психологу. Увага, не бажано плакати в подушку!
  • візуалізація проблеми в різних рамках: у думках розмістити проблему , що вас хвилює, на темний екран, під яскраву лампу, а потім уявити, як падає сніг та засипає екран.

Профілактика:

  • Планування життя:
  • мета похвала похвала (3роки)
  • Вправа “Мавпа на плечі”
  • Психологічне “Айкідо”: Так ?
  • Позитивне мислення:
  • Олександр Свіяш,
  • Наталя Правдіна, Ліз Бурбо,
  • Луіза Хейлі (Хей)

Каталог: psyhology -> files
files -> Організація та науково-методичне забезпечення діяльності психологічної служби І пмпк
files -> Формування навичок захисту і збереження репродуктивного здоров’я учнівської і студентської молоді
files -> Програма для дітей початкової школи «Розвиток уваги» пояснювальна записка
files -> Основи здорового способу життя
files -> Комплексне заняття з дрібної моторики
files -> Підготувала практичний психолог сш №320 Кирийок Тетяна Михайлівна
files -> Усвідомлений вибір професії, як запорука життєвого успіху
files -> Венеричні хвороби та інфекції, що передаються статевим шляхом
files -> Профілактика дитячого травматизму в школі
files -> Книга формування сексуальної культури молоді київ 2004

Скачати 112.5 Kb.

Поділіться з Вашими друзьями:




База даних захищена авторським правом ©uchika.in.ua 2020
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка