ТЕМА 1 ПЛАН - 1. Базисні поняття, еволюція та особливості людського капіталу у системі економічних категорій
- 2. Теорії людського капіталу
Незалежно від того, якими матеріальними ресурсами володіє система, самі по собі вони не примножуються. - Незалежно від того, якими матеріальними ресурсами володіє система, самі по собі вони не примножуються.
- І держава, і фірма розвиваються енергією
- й інтелектом людей
- Пітер Дракер
1. Базисні поняття, еволюція та особливості людського капіталу у системі економічних категорій - Робоча сила, як вважають економісти-теоретики, є головним рушійним фактором процесу виробництва, а суспільне відтворення в широкому, світогосподарському аспекті є поновленням виробництва товарів і відтворення самої робочої сили.
- А.Сміт писав, що “збільшення продуктивності корисної праці залежить насамперед від вдосконалення уміння працівника, а потім від вдосконалення машин і інструментів, за допомогою яких він працює”.
Людський капітал - Людський капітал, як визначають його більшість західних економістів, складається з знань, навичок, мотивацій і енергії, якими наділені особи і можуть використовуватися протягом визначеного періоду часу з метою виробництва товарів і послуг.
- “Він є формою капіталу, через те, що є джерелом майбутніх заробітків, чи майбутнього задоволення, чи того й іншого разом. Він людський, тому що є складовою частиною людини”.
Поділяють категорії культурного, інтелектуального і соціального капіталу, що базуються на поділі сфер інтелектуального життя: науки, мистецтва, релігії, освіти, а також трьох соціальних ролей людини: - Поділяють категорії культурного, інтелектуального і соціального капіталу, що базуються на поділі сфер інтелектуального життя: науки, мистецтва, релігії, освіти, а також трьох соціальних ролей людини:
- -трудової,
- -сімейної,
- -досугової.
Культурний людський капітал - Це мовна і культурна компетенція людини, багатство у формі знання чи ідей, яке легітимізують статус і влада, підтримують установлений соціальний порядок, існуючу в суспільстві ієрархію.
- Культурний капітал особи характеризується наступними показниками: інтелектуальна культура (інтелектуальний капітал), освітня культура (освітній капітал), моральна культура (моральний капітал), символічна культура (символічний капітал), соціальна культура (соціальний капітал).
Інтелектуальний людський капітал - Це сукупність вродженого і розвиненого інтелектуального багатства людини у формі його інтелектуальної культури.
- Інтелектуальний капітал складається із запасів і потоків знань, наявних в організації. Він може розглядатися як нематеріальний ресурс, який разом із матеріальними (гроші і активи підприємства) складає загальну вартість і цінність бізнесу.
Бонн (1996,1998) визначає нематеріальні ресурси як фактори, які більше ніж фінансові і фізичні активи роблять внесок у розвиток організації. - Бонн (1996,1998) визначає нематеріальні ресурси як фактори, які більше ніж фінансові і фізичні активи роблять внесок у розвиток організації.
- Едвісон і Малоне (1997) включають в інтелектуальний капітал всі стосунки всередині і поза межами організації, враховуючи постачальників і замовників. Вони також включають такий нематеріальний капітал фірми як репутація, престиж, імідж і бренд.
Елементи інтелектуального капіталу - 1)Людський капітал
- 2)Соціальний капітал
- 3)Організаційний капітал (або структурний капітал)
"Соціальний капітал " - Світовий банк пропонує на своєму сайті наступне визначення соціального капіталу: (www.worldbank.org)
- Соціальний капітал відноситься до інституцій, взаємовідносин і норм, що відображають якість і кількість соціальних взаємодій у суспільстві.
- Соціальний капітал це не просто сума інституцій, які підтримують суспільство, це "клей", який тримає їх разом.
Організаційний капітал (або структурний капітал) - Юндт у 2000р. дає визначення організаційному капіталу як інституційні знання, власником яких є організація, що зберігаються в базах даних, збірниках і т.п.
- Його ще часто називають структурним капіталом (Едвісон і Малоне, 1997). А терміну організаційний капітал Юндт надав перевагу тому, що він передає більш чітко, що це є знання, якими володіє організація.
Трьохстороння концепція інтелектуального капіталу - полягає в тому, що є:
- індивідууми, які генерують, зберігають і використовують знання (людський капітал),
- ці знання примножуються і підсилюються завдяки взаємодії між ними (соціальний капітал) з метою генерування інституційних знань,
- якими володіє організація (організаційний капітал).
Освітній капітал - це сукупне освітнє багатство людини у формі його освітньої культури (особиста власність власників дипломів і вчених ступенів).
- Моральний капітал - сукупність моральних якостей людини
Індекс людського розвитку (ІЛР) - Експерти Організації Об'єднаних Націй оцінюють рівень людського розвитку, досягнутий у різних країнах, за допомогою спеціального індексу людського розвитку
ІЛР відбиває досягнення країни в забезпеченні трьох найважливіших аспектів людського добробуту - 1) здоров'я і довголіття, вимірюваних очікуваною тривалістю життя;
- 2) освіти, вимірюваного комбінацією двох показників - грамотності дорослого населення й охоплення населення трьома ступінями освіти (початковою, середньою і вищою);
- 3) матеріального рівня життя, вимірюваного величиною реального ВВП на душу населення.
-
- Table 1: Ukraine’s human development index 2005
- Life expectancy at birth (years)
- Adult literacy rate (% ages 15 and older)
- Combined primary, secondary and tertiary gross enrolment ratio (%)
- 74. Venezuela (Bolivarian Republic of) (0.792)
- 83. Bosnia and Herzegovina (7,032)
- 10. Russian Federation (99.4)
- 177. Sierra Leone (0.336)
Досягнення в кожній з цих трьох областей спочатку оцінюються у відсотках від деякої ідеальної, жодною країною ще не досягнутої ситуації: - Досягнення в кожній з цих трьох областей спочатку оцінюються у відсотках від деякої ідеальної, жодною країною ще не досягнутої ситуації:
- 1) очікуваної тривалості життя, рівним 85 рокам;
- 2) грамотності й охоплення населення освітою усіх трьох ступіней на рівні 100%;
- 3) реального ВВП на душу населення на рівні 40000 дол. Потім обчислюється середнє значення цих трьох індексів
- МІСЦЕ КРАЇН ЗА ІЛР
- (ЗВІТ ПРООН)
Показники ВВП і тривалості життя погіршують і «тягнуть вниз» загальний ІЛР і рейтинг України. Освітні показники — грамотності й валового охоплення навчанням — досить високі, особливо за грамотністю. - Показники ВВП і тривалості життя погіршують і «тягнуть вниз» загальний ІЛР і рейтинг України. Освітні показники — грамотності й валового охоплення навчанням — досить високі, особливо за грамотністю.
Людський розвиток є метою, а економічне зростання - лише засобом до її досягнення. - Людський розвиток є метою, а економічне зростання - лише засобом до її досягнення.
- Доповідь про людський розвиток" (Програма розвитку ООН)
2. Теорії людського капіталу - У 1992 р. професора економіки і соціології Чикагського університету Гері Бекера було нагороджено Нобелівською премією в галузі економіки за поширення сфери мікроекономічного аналізу на цілу низку аспектів людської поведінки і взаємодії, включаючи неринкову поведінку.
Г. БЕКЕР - автор декількох фундаментальних досліджень і багатьох десятків статей.
- Три головні його книги перевидавалися двічі.
- 1."Економіка дискримінації"
- 2."Людський капітал“
- 3."Трактат про родину“
Пропоновані ним моделі мають репутацію класичних і ставали базовими для наступних розробок. - Пропоновані ним моделі мають репутацію класичних і ставали базовими для наступних розробок.
- Він стояв у початків нових розділів економічної теорії - економіки дискримінації, теорії людського капіталу, економіки злочинності, економіки домашнього господарства, тощо.
- У 1987 р. він обирався президентом американської економічної асоціації.
Економічний підхід до соціальних питань - так сам Г. Бекер визначає суть свого наукового пошуку, плодотворність якого продемонстрував на прикладі таких позаринкових форм діяльності, як дискримінація, освіта, злочинність, шлюб, планування родини, а також при поясненні ірраціональної й альтруїстичної поведінки.
- Колеги, учні і послідовники Г. Бекера поширили цей підхід на ще більш екзотичні для традиційної економічної науки явища - від ідеологічних процесів і релігійної діяльності до суїцидів і сексуальної активності.
"Людський капітал" - Класикою сучасної економічної думки стала велика робота Г. Бекера "Людський капітал".
- Хоча основний внесок у популяризацію ідеї людського капіталу був внесений Т. Шульцем, колегою Г. Бекера по Чикагському університету, розробка мікроекономічних основ цієї теорії була подана в фундаментальній праці Г. Бекера.
- Сформульована в ньому модель стала основою для всіх наступних досліджень у цій області.
Людський капітал - це наявний у кожного запас знань, навичок, мотивацій.
- Інвестиціями в нього можуть бути:
- освіта,
- накопичення виробничого досвіду,
- охорона здоров'я,
- географічна мобільність,
- пошук інформації.
Відправним пунктом для Г. Бекера слугувало припущення, що при вкладанні своїх засобів у підготовку й освіту учні і їхні батьки поводяться раціонально, зважуючи відповідні вигоди і витрати. - Відправним пунктом для Г. Бекера слугувало припущення, що при вкладанні своїх засобів у підготовку й освіту учні і їхні батьки поводяться раціонально, зважуючи відповідні вигоди і витрати.
- Подібно до звичайних підприємців, вони зіставляють очікувану граничну норму віддачі від таких вкладень із прибутковістю альтернативних інвестицій (відсоток по банківських вкладах, дивідендами по цінних паперах і т.д).
-
Залежно від того, що економічно доцільніше, приймається рішення про продовження навчання, або про його припинення. - Залежно від того, що економічно доцільніше, приймається рішення про продовження навчання, або про його припинення.
- норми віддачі виступають, як регулятор розподілу інвестицій між різними типами і рівнями освіти, а також між системою просвіти в цілому й рештою економіки.
- Високі норми віддачі свідчать про недоінвестування, низькі - про переінвестування.
Крім теоретичного обґрунтування Г. Бекер першим здійснив і практичний, статистично коректний підрахунок економічної ефективності освіти. - Крім теоретичного обґрунтування Г. Бекер першим здійснив і практичний, статистично коректний підрахунок економічної ефективності освіти.
- Для визначення доходу від вищої освіти з життєвих заробітків тих, хто закінчив коледж, віднімалися заробітки тих, хто не пішов далі середньої школи.
- У складі витрат навчання як головний елемент виділялися "втрачені заробітки", тобто дохід, недоотриманий учнями за роки навчання.
Зіставлення вигод і витрат освіти дає можливість підрахувати рентабельність вкладень у людину. - Зіставлення вигод і витрат освіти дає можливість підрахувати рентабельність вкладень у людину.
- Згідно розрахунків Г. Бекера виявлялося, що в США віддача вищої освіти знаходиться на рівні 10-15%, що перевищує показники прибутковості для більшості фірм.
В кінці 90 – х р. в Україні віддача від освіти досягла 7-8% - рівня. - В кінці 90 – х р. в Україні віддача від освіти досягла 7-8% - рівня.
- Наприклад, в США норма віддачі вкладень в отримання середньої освіти складає від 10 до 13%, а вкладень в отримання вищої освіти ≈ від до 15 %.
СПЕЦІАЛЬНІ І ЗАГАЛЬНІ ІНВЕСТИЦІЇ - Величезне теоретичне значення мало обгрунтування Г. Бекером різниці між спеціальними і загальними інвестиціями в людину.
- Спеціальна підготовка наділяє працівників знаннями і навичками, що представляють інтерес лише для тієї фірми, де вони були отримані (наприклад, ознайомлення новачків зі структурою і внутрішнім розпорядком підприємства).
ЗАГАЛЬНІ ІНВЕСТИЦІЇ - У ході загальної підготовки працівник здобуває знання і навички, що можуть знайти застосування і на інших фірмах.
- Г. Бекер показав, що загальна підготовка непрямим шляхом оплачується самими працівниками, коли, прагнучи до підвищення кваліфікації, вони погоджуються на більш низьку в період навчання заробітну плату, і їм же тому дістається доход від неї. Адже якби її фінансування йшло за рахунок фірм, вони при звільненні таких працівників позбавлялися б своїх вкладень, втілених у їхні особистості.
СПЕЦІЛЬНІ ІНВЕСТИЦІЇ - Спеціальна підготовка оплачується фірмами, і вони ж отримують доход від неї, тому що в противному випадку при звільненні з ініціативи фірм втрати несли б працівники.
Поділіться з Вашими друзьями: |