Тема. Біблія ( фрагменти ). Легенди. Притчі. Десять заповідей



Дата конвертації20.11.2018
Розмір64.5 Kb.
#65656
Давня українська література

Тема. Біблія ( фрагменти ). Легенди. Притчі. Десять заповідей.

Мета: пояснити роль Біблії в духовному житті українського народу; опрацювати десять заповідей із Святого Письма, визначити їх виховне значення для людини; опрацювати ідейно – художній зміст програмових біблійних легенд і притч; розвивати культуру зв’язного мовлення учнів, навички аналізу релігійно-філософських творів; формувати світогляд; прищеплювати любов до ближнього, виховувати пошану й повагу до духовної спадщини народу, до загальнолюдських цінностей, прагнення жити відповідно до них.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Обладнання: Українська література: підруч. для 9 кл. загальноосвіт. навч. закл. / Олена Міщенко. – К. : Генеза, 2009. – 304 с. : іл.,

виставка Біблії у різних виданнях , тексти біблійних легенд і прит

ілюстрований матеріал до програмових легенд та притч,

словник літературознавчих термінів.



Теорія літератури: легенда, притча, художні засоби.

Хід уроку

І.Мотивація навчальної діяльності школярів

Вступне слово вчителя.

Близько двох тисячоліть любов до Бога була неодмінною умовою життя більшості українців. А підтримувала віру в Господа « Книга книг» - Біблія. У ній і дуже освічені, і прості люди знаходили відповідь на всі життєві питання. Разом із тим Біблія – чи не найперший зразок літератури світу, з якого митці черпали своє натхнення, використовуючи біблійні образи, сюжети, мотиви, навіть художні прийоми й засоби.

Огляд виставки книг – різних видань Біблії.

Перегляд репродукцій картин на релігійні теми ( див. додаток)

Біблією захоплювалися, її вивчали багато вчених зі світовим іменем.

Тож долучимося й ми до цього вічного невичерпного джерела мудрості!

ІІ. Оголошення теми й мети уроку

« Хвилинка мудрості» ( учні на кожен урок по черзі самостійно підбирають висловлювання мудрих людей за темою уроку, зачитують їх і коментують ).

… Мудрість увійде до серця твого, і буде приємне знання для твоєї душі!

Біблія. Книга притч Соломонових

Я вірю, що Біблія є найкращим даром, який Бог дав людині. Уся доброта Спасителя світу передана нам у цій книзі.

Авраам Лінкольн

Неможливо справедливо керувати світом без Бога і Біблії.

Джордж Вашингтон

Народжена на сході і зодягнена в східну форму зображення, Біблія мандрує дорогами усього світу і впевнено входить у країну за країною, щоб усюди знайти своїх. Вона промовляє до сердець людей на сотнях мов. Діти із зачудуванням і насолодою слухають її оповідання, а мудреці роздумують над ними, як над притчами життя. Злі і горді тремтять перед її осторогами, а для поранених життям і для тих, що розкаюються, вона говорить голосом матері.

Біблія просякнула в наші найдорожчі мрії так, що любов, дружба, співчуття, посвята, надія зодягаються в шати її дорогоцінної мови. Ніяка людина не є убогою, ані покинутою, яка має цей скарб. Коли краєвид вкривається темрявою і подорожній з тремтінням наближається до долини смертної тіні, він не боїться входити туди, бо, опираючись на посох Писання, він може з певністю сказати другові: « Прощай, ми зустрінемось знову!» І з такою підтримкою він прямує до одинокого проходу, як той, хто переходить від темряви до світла.

Генрі Ван - Дейк

ІІІ . Актуалізація і корекція опорних знань учнів

« Аукціон» цікавих фактів, повідомлень з давньої літератури – оригінальної та перекладної.

Вікторина. Робота в групах.

Запитання для І групи ( І варіант ) Запитання для ІІ групи ( ІІ варіант )

1. Як називалася одна з перших ілюстрованих книг давньої української літератури? 1. За допомогою чого вимальовувалась початкова буква кожного розділу в книзі?

2. Яка писемна рукописна пам’ятка давньої української літератури датована 1073р. та 1076 р.? 2. Який матеріал використовували для рукописних книг?

3. Що було оправою для давніх книг? 3. Як називалося урочисте письмо, яким оформлене Остромирове Євангеліє?

4.Матеріал для рукописних книг 4. Назва початкової букви кожного розділу в книзі

5.Азбуки, які були у слов’ян 5. Мова написання Євангелія, Псалтиря, « Часослова»

Відповіді на питання вікторини:

Варіант І Варіант ІІ

1 «Остромирове Євангеліє» 1 Птахів, звірів, будинків тощо

2 Ізборник Святослава 2 Пергамент

3 Дошки 3 Устав

4 Пергамент 4 Ініціал

5 Глаголиця і кирилиця 5 Церковнослов’янська, староболгарська

ІV. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу

1.Слово вчителя.

Ми знаємо, що є вічні істини і є книги, у яких ці істини закарбовані.

У них – прадавня мудрість людська, що й тримає людство на Землі, не дозволяє йому зникнути, розчинитися в безвісті Всесвіту. Дослідники навіть вважають, що в таких книгах закодовано не тільки наше минуле, а й майбутнє. І одна з таких книг – Біблія.

Біблія – найвеличніший підручник, написаний для людини Самим Богом. Якщо розглядати Біблію тільки з позиції літературної цінності, то вона постає як видатна культурна пам’ятка. Її виразний і лаконічний стиль, надзвичайно багате образне мовлення, цікаві історії й захоплюючі оповіді, її глибока мудрість й беззастережна логіка, велична мова й висока поезія – усе це заслуговує постійної уваги й детального вивчення; з Біблії людство черпає Божественну мудрість й одкровення.

2. Бесіда з учнями.

- Яке значення для сучасної людини має віра?

- Чи згодні ви з тим, що це суто інтимна сфера людського життя?

Питання до запрошеного на урок священика :

- Отче, наскільки важливо читати духовну літературу?



3.Слово настоятелю храму.

Людство протягом своєї багатовікової історії замислюється над вічними питаннями: у чому сенс життя людства, що таке добро та зло, чому існують горе, страждання, смерть, як цього уникнути? А відповіді дає унікальна книга – Біблія. ЇЇ писали різними мовами більш ніж 40 авторів різних прошарків суспільства: царі, селяни, філософи, рибалки, поети, державні діячі, учені. Книга народжувалася на трьох континентах. Біблія пройшла крізь суворі переслідування, витримала критику, перекладена різними мовами світу. Віруючі люди з особливою повагою ставляться до Книги Книг як до Слова Божого, але сотні тем, яких торкається Святе письмо, не залишають байдужими навіть далеких від релігії людей..



4. Виразне читання

Виразне читання й переказ учнями біблійних легенд: « Про створення світу», « Про перших людей Адама і Єву», « Про потоп на землі».

5. Робота над змістом легенди « Про Вавилонську вежу»

Тема: розповідь про спорудження Вавилонської вежі та перешкоду, яку чинив Ягве.

Ідея: уславлення миру, праці, взаєморозуміння між людьми на землі, засудження заздрості в образі Ягве.

Основна думка: спільна мова серед людей сприяє їх дружбі, злагодженій праці.

6. Опрацювання ідейно - художнього змісту твору

Бесіда за питаннями:

- Які часи відтворено в легенді?

- Для чого люди вирішили збудувати вежу?

- Про що свідчить виконання пісень під час роботи людей?

- Використовуючи текст твору, опишіть красуню – вежу, зробіть уявний її малюнок.

- Чим будівництво вежі не сподобалось Ягве?

- Яким чином Ягве призупинив будівництво?

- Для чого в легенді вжито фразеологізм « мов у воду опущені»? Кого він стосується?

- Що сприяло виникненню різних народностей?



7. Розгляд легенди про Мойсея.

Тема: розповідь про народження, виховання Мойсея, який прагнув захистити свій народ від приниження і рабства, відродити його культуру і релігію.

Ідея: возвеличення вільного і щасливого життя, яке необхідно здобути шляхом боротьби з гнобителями.

Проблематика: воля і рабство, цар і раб,соціальна несправедливість і борці проти неї, добро і зло.

8. Композиція

Експозиція: переховування жінкою народженого єврейського немовляти у кошику біля річки.

Зав’язка: перебування Мойсея при царському дворі, де він був свідком приниження євреїв єгиптянами.

Кульмінація: наказ Бога Мойсею: « Виведи євреїв з Єгипту, захисти їх тим самим від приниження і рабства».

Розв’язка: цар погодився відпустити євреїв після того, коли Янгол наслав смерть на всіх дорослих дітей єгиптян.

9. «Круглий стіл».

Обговорення ідейного змісту легенди.

10. Словникова робота.

Обмін враженнями, евристична бесіда, виконання завдань пошуково – дослідницького характеру.

- Біблійні легенди ви вже, напевне, чули, знали раніше. Що нового відкрилося для вас при прочитанні? Що вас вразило, здивувало?

- Яке, на ваш погляд, ключове слово в біблійній легенді про створення світу? ( Добро ).

- Які гріхи людей засуджуються в біблійних легендах? ( Гординя, пияцтво, блуд, ідолопоклонництво, непослух та ін.. )

- Які афоризми з Біблії ви знаєте?

( Не копай яму іншому, бо сам у неї попадеш. У костюмі Єви. Едемський сад. Каїн і Авель. Содом і Гоморра. Хома невіруючий. Таємне стає явним. Зарити талант у землю. Хто взяв меча, той від меча і загине.)

_ Якщо ми уважно читатимемо Книгу Книг, то відчуємо, що не всі настанови відкриваються легко й просто. Це тому, що Христос учив притчами.

- Отче, що таке притча і чому Син Божий вважав за необхідне вчити саме таким чином?

Коментар священика

- Притча – це алегорія, у якій слухач повинен упізнати себе. Притчі Христа стають незрозумілими поза контекстом Євангелія. А ще притчі Сина Божого – це яскрава ілюстрація того, як людина може реалізувати своє високе покликання у звичайних буденних справах.

- Притчі, як і повчання, несуть у собі християнську мораль, яка ґрунтується на заповідях: люби Бога, не вбий, не кради, не злослов, не займайся блудом, люби батька – матір, поважай ближнього. Тобто - будь Людиною!

11. Самостійна робота з підручником – с.62 ( читання визначення притчі ),

робота із словником літературознавчих термінів.

12. Опрацювання ідейно – художнього змісту програмових притч із Біблії

« Притча про блудного сина»



  1. Виразне читання твору, стисле коментування його змісту.

  2. Тема: розповідь про блукання меншого сина по світу, у результаті якого він зазнав багато поневірянь і бідності.

  3. Ідея: засудження марнотратства, хвалькуватості, невміння раціонально користуватися власним майном.

  4. Основна думка: сприйми свою помилку, покайся, попроси вибачення – і ти отримаєш прощення.

  5. Проблематика: багатство і бідність, батьки і діти, хто є справжніми друзями, праця і лінь, провина і покаяння.

13. Робота над змістом твору

  1. Визначте за допомогою « Доміно» риси характеру і поведінку молодшого сина, коли він був «багатієм» і коли став бідним.

  2. « Вільний мікрофон»:

  3. Якою повинна бути справжня дружба?

  4. Чи варто її випробовувати часом?

3. Робота в групах

Творче завдання: скласти міні – твір , який стосувався б продовження змісту притчі, висловлюючи думку про подальше життя братів.

4. Характеристика образу блудного сина.

5. Додатковий матеріал до притчі.

Сюжет про блудного сина користувався великою популярністю серед художників голландської школи живопису. Один із яскравих прикладів – картина Рембрандта « Повернення блудного сина». З італійських художників цей сюжет зустрічається у Сальвадора Роза, з українських – у Тараса Шевченка.

« Притча про сіяча»

1.Виразне читання твору.

2.Тема: розповідь Ісуса про значимість для людини місця, куди вона посіє зерно.

3.Ідея: возвеличення людської чуйності, доброти, прагнення безкорисливо надати допомогу тому, хто її потребує; роль слова – зерна, яке потрапляє у різне середовище.

4. Основна думка: зерно,яке впало на кам’янистий грунт, - це про людину, що чує Слово і відразу ж з радістю приймає його, але оскільки в цього зерна немає глибоких коренів, воно довго не проживе; зерно, що впало в тернину,- це про людину, яка чує Слово, але турботи цього віку та омана багатства заглушають його, зерно не приносить плоду; зерно ж , яке впало на добрий грунт, - це про людину, яка чує Слово, розуміє його, така людина приносить урожай у сто, у шістдесят або в тридцять раз більше посіяного.

5. Композиція

Експозиція: зустріч Ісуса з великою кількістю людей.

Зав’язка: розповідь Бога про значимість грунту , куди потрапить зерно, кинуте землеробом.

Кульмінація: « Коли хто – небудь чує вістку про Царство і не розуміє її, то приходить лукавий та викрадає те, що було посіяне в серці».

Розв’язка: зерно – слово, яке повинно потрапити на добрий грунт, принесе багатий урожай.

Розповідь учителя

Мойсей, біблійний пророк, визволив давніх євреїв з єгипетського полону. Після низки чудес він вивів єврейський народ з Єгипту і через 40 років блукань привів до « Землі обітованої ( обіцяної )». У кінці подорожі Мойсей одержав від Бога на кам’яних скрижалях ( плитах ) десять заповідей, що їх повинні були дотримуватися люди, щоб мати життя вічне, потрапити до раю. Пройшли тисячоліття, а нічого мудрішого, раціонального людство так і не вигадало.

Виразне читання священиком десяти Божих заповідей.

У канонічному тексті Біблії ці заповіді записані в такому вигляді:

1)Я - Господь, Бог твій, що вивів тебе з єгипетського краю, з дому рабства. Хай не буде тобі інших богів передо Мною.

2) Не роби собі кумира і ніякого зображення того , що на небі, і що на землі внизу, і що у водах нижче землі. Не поклоняйся їм і не служи їм, тому що Я, Господь, Бог твій, Бог ревнитель, за провину батьків караючий дітей до третього і четвертого роду, що ненавидять Мене, і творящий милість до народу, люблячого Мене, що дотримує заповіді мої.

3) Не вимовляй імені Господа Бога твого дарма; тому що не залишить Господь без покарання того, хто вживає ім’я Його дарма.

4) Шануй день суботній, щоб свято зберігати його, як заповів тобі Господь Бог твій. Шість днів працюй і роби всі справи твої, а сьомий – суботу, віддай Господові, Богові твоєму. Не роби цього дня ніякої справи ні ти, ні син твій, ні дочка твоя… І пам’ятай, що повелів тобі Господь, Бог твій, дотримуватися дня суботнього.

5) Поважай батька твого і матір твою, як повелів тобі Господь, бог твій, щоб тривали дні твої, і щоб добре тобі було на тій землі, що Господь , Бог твій, дає тобі.

6) Не убивай.

7) Не чини перелюбу.

8) Не кради.

9) Не вимовляй помилкового свідчення на ближнього твого.

10) Не пожадай жони приятеля свого, не пожадай дому ближнього свого, ні поля його, ні слуги його, ні вола його, ні осла його, ні всякої скотини його, ні чогось іншого, що є в ближнього твого.

Словникова робота, обмін враженнями щодо почутого.

Евристична бесіда, трактування заповідей.

V. Закріплення знань, умінь та навичок

Інтерактивна вправа « Гронування»

( Риси християнської моралі: чесність , правдивість , скромність , вірність , патріотизм, доброта , милосердя, терпіння , повага, любов до ближнього )

VІ . Підбиття підсумків уроку

Інтерактивна гра « Мікрофон»

Продовжте фразу:

« Я вважаю, що Біблія - …»

« Мені здається, я по – новому…»

« Кожна освічена людина повинна…»

« Моральні цінності, закладені в Біблії, …»

Слово священика.

Святе письмо – книга, адресована до всіх, але у першу чергу до вас – дітей, які чисті серцем більшою мірою, ніж дорослі, і спроможні збагнути одвічні істини. Христос сказав: « Пустіть дітей приходити до Мене і не перешкоджайте їм». Тож вам відкрита дорога до правди. А взагалі, унікальність Біблії в тому, що вона говорить до всіх і, водночас, до кожного окремо. Завдяки їй людина знає, що вона спроможна протистояти силам пітьми і втілювати високі євангельські ідеали у своєму житті.

VІІ. Домашнє завдання .

Уміти розповідати про Біблію, виразно читати, переказувати, коментувати біблійні легенди і притчі.

Вивчити напам’ять молитву « Отче наш», десять заповідей.

Використана література

1. Корінь Г. М. Біблія – підручник людства / Г. М. Корінь // Вивчаємо українську мову та літературу. – 2006. – № 29. - с. 23 -24.

2. Власенко О. Нехай святиться ім’я твоє / О. Власенко // Українська література в загальноосвітній школі. – 2009.- № 2. – с.38 – 42.

3. Кислашко О. Учителеві про Біблію / О. Кислашко // Українська література в загальноосвітній школі. – 2009.- № 3. – с.34 – 37.

4. Паращич В. В. Українська література . 9 клас. Плани – конспекти уроків для шкіл з українською мовою навчання / Валентина В’ячеславівна Паращич. – Х.: Ранок, 2009. – 320 с.

5. Чупринін О. О. Українська література. 9 клас. І семестр / Олексій Олексійович Чупринін. Х.: Основа, 2010. – 128 с.

Для проведення уроку можна використати навчально - методичне електронне видання « Дидактичні мультимедійні матеріали до підручника « Українська література» 9 клас».

Автори: Авраменко Олександр Миколайович, Дмитренко Галина Кононівна.



Видавництво « Грамота». Розділ « Давня література».


Поділіться з Вашими друзьями:




База даних захищена авторським правом ©uchika.in.ua 2022
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка