Тема. Чарівний світ природи у поезії А. Мойсієнка Мета



Скачати 113.5 Kb.
Дата конвертації21.11.2018
Розмір113.5 Kb.
#65891
Тема. Чарівний світ природи у поезії А. Мойсієнка

Мета: ознайомити із життям і творчістю А.Мойсієнка; розвивати навички виразного читання й аналізу ліричного твору; формувати високі естетичні смаки; сприяти вихованню почуття прекрасного, захоплення природою, її мудрістю.

Тип уроку: засвоєння нових знань

Форма уроку: урок-барва

Обладнання: портрет письменника, текст вірша « Жовтень жовті жолуді», запис музичної композиції Чайковського «Пори року» та “Звуки природи”, ілюстрації осінніх пейзажів, олівці, метелики з паперу, відео «Метелики».

СКРИНЬКА АФОРИЗМІВ:

Поезія, перш за все – життя. (В. Бєлінський)

Поезія – вогонь, який загорається у душі людини. (Л. Толстой)

Поезія – це завжди неповторність. (Л. Костенко)

Хід уроку

І. Організаційний момент.

ІІ. Психологічне налаштування учнів на урок.

Звучить музична композиція П. Чайковського «Пори року»

Вчитель зачитує свою поезію (Ульянич В.)

Ця осінь вбрана, мов панянка –

Такії плахти, чобітки.

Уся закутаная в ранки,

Уся увібрана в квітки

Червоні, сині, жовтоцвітні –

Переливається вінок,

А очі смутні, многолітні,

Мов з перегорених квіток…

А очі повні сліз й страждання,

Печалі, болю і дощу.

Вона сліпая від кохання,

Шепоче в темінь: « Не прощу…»

І дощ розсипав парасолі,

Мов цятки долі – тут і там…

І грає осінь чужі ролі,

І лише жовтень ходить сам.

Самотній, босий, золотавий.

Блукає в полі і садах.

І палить душі, як заграви,

Вселяючи самотній страх…

III. Актуалізація опорних знань учнів.

* Робота з теорії літератури (лірика, пейзажна лірика).



ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

1. Таємниця осіннього листя

1. Барви осені -

2. Звуки осені -

3. Запахи осені

4. Осінній танок -

5. Настрій осені -



6. Я восени -

2. Пошук пурпурової квітки (малюнок-схема)

Навчальна ситуація Міжмистецькі паралелі



ІV. Оголошення теми, мети уроку.

Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу

  1. Слово вчителя . Діти, що нового про автора нам на крилах приніс метелик?

Вправа «Метелик» (відео)

Факти біографії. Анатолій Кирилович Мойсієнко народився 9 липня 1948 в селі Бурівка на Чернігівщині. Закінчив філологічний факультет Ніжинського державного педінституту ім. М. Гоголя. Доктор філологічних наук, професор, завідувач кафедри сучасної української мови Інституту філології Київського національного університету імені Тараса Шевченка. Автор ряду досліджень з філології, зокрема книжок "Слово в аперцепційній системі поетичного тексту: декодування Шевченкового вірша" (1997, 2006), "Традиції модерну і модерн традицій" (2001), "Динамічний аспект номінації" (2004), "Традиції модерну і модерн традицій. Книга друга" (2007), "Мова як світ світів: Поетика текстових структур" (2008) тощо. Опублікував поетичні збірки "Приємлю" (1986), "Сонети і верлібри" (1996, 1998), "Шахопоезія" (1997), "Сім струн" (1998, 1999), "Віче мечів" (1999), "Нові поезії" (2000), „Спалені камені” (2003), „Вибране” (2006), "З чернігівських садів: нові сонети і верлібри" (2008). Твори А. Мойсієнка перекладалися німецькою, англійською, російською, білоруською, польською, угорською, румунською мовами. Виступає також як перекладач з німецької та слов"янських мов. Упорядник двотомної антології "Золотий гомін: українська поезія світу" (1991, 1997), антології різномовної поезії України "На нашій, на своїй землі" в трьох книгах (1995, 1996). Член Національної спілки письменників України (1988), один із засновників гурту поетів-паліндромістів "Геракліт" (1991). Лауреат літературних премій "Благовіст", Бориса Нечерди, Івана Кошелівця.

2. Робота над ідейно-художнім змістом твору «Жовтень жовті жолуді».

*Виразне читання тексту твору вчителем, учнями (відеосупровід).



Бесіда

  • Який настрій викликала у вас ця поезія? Чому?

Вправа «Емоційний термометр»
















Спробуйте відобразити свій настрій за допомогою кольористики .

  • Які слова в тексті є незрозумілими для вас?

Cловникова робота

Охра – природня мінеральна фарба червонобрунатного або жовтого кольору.

Есе – короткі наукові, критичні та інші нариси, які відзначаються вишуканістю форм.

Кисет (капшук) – гамак у формі торбини, що затягується шнурочком.

Люлька – приладдя для куріння, що складається з мундштука і чашечки для тютюну.

Родощ – рогоща – суміжне з Сибережжю село у письменника В. Ке – Злі «Синій вітер з Родощі»

Клешні – важливі органи, ними річковий рак захоплює здобич, а також захищається.

Креше – у значенні добуває.

Бабине літо -  період теплої та сухої погоди восени пов'язаний зі стійким антициклоном.

Палітра — це зазвичай прямокутна чи овальна пластина з дірочкою для утримання пальцем, призначена для змішування олійних фарб художником під час роботи над картиною чи ескізом.



Ідейно-художній аналіз “Відчуй серцем”

1. Сформулюйте тему та головну думку поезії.

2. Бесіда.


  • З чим у вас асоціюється слово «золото»?

  • Чому автор використав місяць жовтень?

  • Коли жолуді набувають жовтого кольору? Про що це свідчить?

  • А чому жовтень жолуді несе на базар?

  • Чому осінь пише охрою?

  • Чому пише есе, а не оповідання. Вірш?

  • А чому сонце – обережне? Чого воно боїться?

  • Для чого автор використав образ дощу?

  • А чому дощ походжає, а не ллє?

  • Чому вітер набиває кисет листопадом, бабиним літом?

  • Чому вітер пасе золоті пожежі?

  • Для чого використав автор образ пожеж?

  • Яким постає образ ліричного героя у творі? (Людина закохана у природу)

  • Яка ідея даного твору? (Висловити захоплення суттю осінньої пори)

Слово вчителя. Автор володіє даром поетичної гармонії. Звуковий малюнок, він ніби промовляє, бо через звуки тенет проходить осінь.

3. Знайдіть у творі образні вислови, назвіть їх.



Алітерація звуків з,с,ж,ш, що символізує осінь, посвист вітру, шелест листя, голос пожежі, шум дощу. Алітерація звуків о, а, е заколисує.

Метафора (персоніфікація): жовтень несе, жовтень пише есе, набиває вітер кисет, вітер креше, вітер пасе, походжає дощ.

Епітети: жовті жолуді, золоте есе, золотий кисет, золоті пожежі, золоті клешні, золотим пожежником.

Тавтологія: попасом пасе.

Бесіда “Осіння палітра”

1. Назвіть кольори, які переважають у палітрі осені.

2. На вашу думку, вони теплі чи холодні?

3. Чому автор використовує такі кольори?

жолуді

пожежі

Жовтий, золотий клешні

пожежником

Звукова анафора. Використання алітерації ж,с,з: шум листя, дощу.

Схарактеризуйте ритмомелодику вірша.

/Жовтень /жовті /жолу/ді

На ба/зар не/се (хорей)



Римування: перехресне.

Рима: дактилічна, чоловіча.

Творче завдання для учнів. Скласти власну поезію. Прийом « Буріме»

І ряд


1._________________блукає,

2._________________злітає.

3._________________горить,

4._________________болить…

ІІ ряд.

1._________________дрімає на хмарині,



2._________________всміхається дитині.

3._________________розкрила парасолі,

4._________________пожовтила долі.

ІІІ ряд.


1._________________готує,

2._________________малює.

3._________________розсипає,

4._________________на скрипці грає.



V. Підсумки уроку.

Слово вчителя. Прослухайте уважно акровірш. Що ви прочитали з початкових літер?

М и сьогодні працювали,

О н поезію читали

Й разом вивчили багато –

С правжнє вийшло у нас свято!

І ліричне, і прекрасне,

Є в душі вогонь незгасний!

Н умо, діти, не чекайте,

К ожен відповідь подайте!

О тже, разом пригадайте!
А хто творить паліндроми,

Н аписав досліджень томи,

А поезій сотні склав,

Т а й багато переклав?

О! Сьогодні ми читали,

Л ірику його вивчали,

І тепер ви відгадайте,

Й вірну відповідь подайте!

Що ви запам’ятали цікавого про життя поета?



VІ. Оцінювання .

VІІ. Домашнє завдання (рівневе).

  • Вивчити поезію А. Мойсієнка «Жовтень жовті жолуді» напам'ять.

  • Написати осінній етюд про дощ (за бажанням).

Комунальний заклад

«Кіровоградський обласний інститут післядипломної

педагогічної освіти імені Василя Сухомлинського»

Чарівний світ природи у поезії

Анатолія Мойсієнка

Автори: слухачі курсів підвищення



кваліфікації вчителів української мови та літератури:

  1. Бурбан В.М. (Комишуватська ЗШ I – III ст.)

  2. Вітряченко Л.І.(Катеринівська ЗШ I – III ст.)

  3. Заболотна К.В. (Новоукраїнська ЗШ I – III ст. №4)

  4. Колісник Л.В. (Новоукраїнська ЗШ I – III ст.№1)

  5. Петрова О.М. (ЗНЗ I – III ст.№2 ім.Горького м. Олександрії)

  6. Ульянич В.Б. (Красносільська I – III ст.)

Кіровоград - 2016
Каталог: Files -> downloads
downloads -> Урок 2 Тема. Архітектура кам'яний літопис століть
downloads -> Уроках «Художньої культури»
downloads -> Науковий керівник : учитель стасюк о. С. Консультанти: батьки, бібліотекар, вчитель географії
downloads -> Реферат з основ корекційної педагогіки та спеціальної психології на тему: Психолого-педагогічна допомога сім'ям, які мають дітей з порушенням у розвитку
downloads -> Образотворче мистецтво
downloads -> Чернігівська міська централізована бібліотечна система
downloads -> Особливості розвитку культури Галицько – Волинської держави
downloads -> Визначні місця України краю незвіданих красот
downloads -> Розрахунок сил І засобів по ліквідації нс

Скачати 113.5 Kb.

Поділіться з Вашими друзьями:




База даних захищена авторським правом ©uchika.in.ua 2022
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка