Тема. Ембріональний розвиток людини. Генетичне визначення статі. Вплив факторів середовища на розвиток плоду



Дата конвертації23.03.2019
Розмір85 Kb.
#85493
Тема. Ембріональний розвиток людини. Генетичне визначення статі. Вплив факторів середовища на розвиток плоду

Мета: поглибити знання учнів про онтогенез, ембріональний розвиток, розглянути етапи ембріонального розвитку , з’ясувати ознаки подібності в зародків людини і тварин , що свідчать про історичний розвиток людини. Розвивати вміння учнів працювати з додатковою літературою, встановлювати причинно-наслідкові зв´язки, робити порівняння, висновки.

Виховувати почуття відповідальності за життя майбутньої дитини, негативне ставлення до факторів, які чинять шкідливий вплив на розвиток зародка.


Обладнання: відеосюжет “Життя до народження”, схема “Генетика статі”, сюжетні картинки, роздаткові картки, ноутбук.

Тип уроку. Засвоєння нових знань.

Форми та методи: рольова гра, міні-конференція, мозковий штурм, мікрофон.

Епіграф уроку.

Бути добре народженим – право кожної дитини.

Лев Толстой.

ХІД УРОКУ



І. Організаційний момент.

ІІ. Підготовка до сприйняття нового матеріалу.

1.Прокоментувати епіграф уроку.

2.Тести «Будова статевих органів».

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності..

Учитель. Таємниця зачаття та розвитку нового організму привертала увагу давно. Але через брак знань, припущення були дуже наївні. В Індії вважали, що у зачатті беруть участь, крім батьків, земля, вогонь і вода.А що до того, як росте плід було сказано, що плід схожий на завиток, він споживає кров своєї матері.

Коли починається людське життя? А й справді коли? У хвилини народження? З першим ворушінням дитини, яке відчуває вагітна жінка? А, можливо у мить зачаття? Та чи можна крихітну запліднену яйцеклітину назвати живим організмом?

На сьогоднішньому уроці ми спробуємо дати відповідь на ці запитання. А для цього ми вивчимо, яких змін зазнає зародок із перших днів свого існування до народження. ( Оголошення теми уроку).
УІ. Вивчення нового матеріалу.

1.Слово вчителя.

Індивідуальний розвиток організму із моменту запліднення до природної смерті називається онтогенезом.



Періоди онтогенезу


Передембріональний Ембріональний Постембріональний


(утворення гамет (із моменту запліднення і ( від народження

і запліднення) до народження) до смерті)

За традицією ми відмічаємо свій день народження, як дату, коли ми вперше залишили лоно матері, зробили свій перший вдих і сповістили присутніх про свій прихід на землю голосним плачем. Звичайно, це дуже важлива і знаменна мить. З цього моменту починається наше земне життя. А що ж відбувається із маленькою крихітною істотою до цього моменту?

Ще в IV столітті до нашої ери Василь Великий стверджував, що наше біологічне життя починається саме з тієї благословенної миті зачаття, коли тільки один з мільйона сперматозоїдів потрапляє до яйцеклітини і в матковій трубі зливається з нею.

У цій малесенькій клітині, яку можна побачити тільки під мікроскопом, міститься вся інформація про майбутній організм: її стать, зріст, колір шкіри, очей і волосся, група крові і темперамент, її уподобання, здібності і таланти.

- Як ви думаєте, де закодована ця інформація ? (У хромосомах, на ДНК з них 23 хромосоми батьківські, а 23 материнські)

- То що ж відбувається із маленькою людиною в утробі матері? Як зробити вагітність не тільки безпечною, але і корисною?

2. Рольова гра « Розвиток зародка».

Автор. 5 травня.

Зародок. Сьогодні почалося моє життя. Мої батьки про це ще не знають. Я менша ніж яблучне зернятко. Але я вже я. І хоч я ще не сформувалася , але я знаю ,що буду дівчинкою.

Автор. Минуло два тижні.

Зародок. Я трішки підросла, але ще дуже крихітна , щоб робити щось самій. Мама робить за мене все сама. Подумати тільки, приблизно через рік я буду сміятися, а пізніше розмовляти.

Я знаю яке перше слово я вимовлю “Мама”. Хто сказав що я не справжня людина? Я уже людина, так як крихта хліба є справжнім хлібом.



Автор. 27 травня (4тижні).

Зародок. Серце моє почало битися самостійно. Із цього часу воно буде стукати протягом усього мого життя. Потім після багатьох років мого життя воно втомиться, зупиниться і я помру. Але зараз не кінець, а тільки початок мого життя.

Автор. 12 червня. Минуло 6 тижнів.

Зародок. Починають формуватися мої ручки. Які вони маленькі! Навіть дивно колись вони, може будуть грати на фортепіано , або намалюють картину.

Автор. Як почуває себе наша крихітка через два місяці?

Зародок. Моє обличчя повністю сформувалося. Я, думаю, що буду схожа на маму. Тепер я можу трохи бачити, але ще кругом так темно . А скоро мої очі побачать світ, залитий сонцем. А який ти вигляд маєш, мамо? Мамо, я чую як стукає моє серце . Цікаво,чи чуєш ти як стукає моє? Я ніяк не можу дочекатися того часу, коли лежатиму на твоїх руках і зможу дивитися торкатися твого обличчя, заглядати в твої очі. Ти чекаєш мене так, як я чекаю тебе

Автор. 28 червня ( 3 місяці) Зародок Мамо, чому ти дозволила їм вбити мене? Нам було так добре разом.

Автор. Американський хірург Натсон розповідає. «Хочу сказати чим насправді є переривання вагітності. Особисто я винен у 75 тисячах операцій аборту виконаних у клініці, якою керував. Немає жодної різниці між 12 –тижневим і 28-тижневим плодом. Аборт є дітовбивством. Під час операції плід зазнає таких же мук, як доросла людина.

(Учениця читає вірш Сильвестра Матвійчука “Монолог ненародженої дівчинки”)

Монолог ненародженої дівчинки «Не убий» (Із Божих заповідей)

Мама з татом покохались… Буду птахою літати.

Я з’явилася у них. Буду квіткою цвісти.

Я в утробі мами гралась Схочу вірно покохати.

Бачила чарівні сни. Схочу діточок зростить.

Буде падати, як манна. Відгукнусь на горе людське.

Тепле сонце із вікна Як на горенько людське.

Першим словом буде: мама. Добротою битись буде

З кожним поглядом-вона. Щире серденько моє.

Синьоокою я буду, Вдачу матиму привітну.

Із косою до колін Не боятимусь біди.

Буду бігати по лугу І свою матусю рідну

Сонцю й вітру навздогін. Доглядатиму завжди.

Буду плакати , сміятись Я хотіла світ обняти.

Слухать добрі казочки. Що створив для мене Бог.

Маму з татом цілувати. Та убила мене мати

В небі рахувать зірки Смертним вироком- аборт.

Учитель. У 1920 році вперше в світі В. І. Леніним був принятий декрет, що дозволяє аборт

Дехто говорив, що народженна дитина ще не людина, а частина тіла матері.

А як вважаєте ви? (Метод “Займи позицію”)

Зараз ми перегленемо відеофільм і станемо свідками великого таїнства -зародження нового життя.



Проблемне питання. Чи є ненароджена дитина людським життям?

3. Перегляд відеофільму “Життя до народження”

(вирішення проблемного питання “Чи є ненароджена дитина людським життям?”

(Продовження рольової гри)

Автор. На щастя, не завжди справа закінчується так трагічно інакше рід людський на землі припинив би своє існування. Давайте поспостерігаємо за життям іншого організму.

Зародок. У перші дні мого життя відбувається поділ заплідненої яйцеклітини, яка називається зигота. Не пізніше ніж через 30 годин після запліднення я складаюся із двох клітин, а ще через 10 годин - із чотирьох клітин, а ще пізніше із 64 клітин, які називаються бластомери. Вони тісно прилягають один до одного . В цей період я схожий на плід шовковиці, мене називають морула (від латинської «морум» - шовковична ягода). Знайте, в перші дні я розвиваюсь в яйцеводі (матковій трубі), а потім рухаюсь до матки. Знайшовши новий “дім”, я оселяюсь в ньому на дев’ять місяців. А поки що я дуже крихітний мені 12 днів, а моя довжина 2 міліметри.

Автор. Минуло три тижні.

Зародок. Виріс до 2,5 мм. Починає битися серце . Кров циркулює в окремій від матері системі. Формується головний і спинний мозок. Утворюються зачатки кінцівок. У шийні частині є зяброві мішки. На кінці тіла добре помітний хвостик.

Автор. Як почуває себе зародок у 4 тижні?

Зародок. Виріс до 0.5 см. Вже маю голівку, тулуб, формуються очі, вушка, ротик. Зв’зок з мамою підтримую за допомогою пуповини. Формуються зачатки хребта і головного мозку. Мама пройшла тест і дізналася що вагітна, дуже зраділа.

Автор. Минуло 2 місяці.

Зародок. Я досяг 2 сантиметрів. Зробився мініатюрною людинкою. Мої риси обличчя з очима, вушками, носиком, язичком. У яснах з’являється зав’язь молочних зубів. Ручки не більші від друкованого знаку оклику мають долоньки і пальчики. Мене величають вже більш солідно- ембріоном.

У три місяці мама може дізнатися, що в неї буде синочок.



Автор. Подальший розвиток заключається у збільшенні та вдосконаленні існуючих органів.

Ембріон. Між 18-им і 22-м тижнями мама відчула, що я рухаюся. В період з 7 до 9 місяців росту найшвидше. Під кінець 7 місяця важу 1 кг. Я складаюся з 200 мільйонів клітин. Збільшився у 6. млн.. раз. За медичною термінологією я вже» здатен до життя.» Це означає, що органи сформувались настільки, що можна жити поза лоном матері. Готуюся до народження . Для цього ссу свій пальчик

І ось настала мить - почались пологи. Дякую тобі, мамо, що мене не вбили ія народився.



Автор. Так цей шлях проходив кожен з нас, хто бачить зараз сонце, відчуває радість життя. Цей шлях може пройти кожна дитина.

(Відповіді учнів на поставлене запитання перед початком рольової гри).

Життя починається в момент запліднення - злиття двох клітин. Коли ми всі були такою клітиною, то все : стать, група крові, колір очей, розмір ноги, таланти, смаки і навіть будова наших білків все це було записано на 46 хромосомах у вигляді 40-50 тисяч генів.

Далі організм тільки росте і розвивається, одержує кисень і поживні речовини із крові матері. Отже із моменту запліднення всі уже є живим організмом, який раніше не існував в історії людства і не буде існувати знову.

Учитель. (запитання до учнів по прослуханому тексту)

- Де відбувається запліднення?

- Скільки часу зберігають сперматозоїди і яйцеклітина свою життєдіяльність?

- Через скільки діб запліднена яйцеклітина (зигота) потрапляє до матки?



4. Пояснення вчителя:

а). Розвиток зародка.

Протягом двох днів зародок залишається у матці вільним, а потім занурюється у її слизову оболонку і прикріплюється до неї –імплантація.

З частини клітин зародка формуються оболонки зародка.

1).Зовнішня оболонка – має ворсинки, що проростають у кровоносні судини слизової оболонки матки. Через них зародок дихає і живиться.

2).Середня оболонка бере участь в утворенні пупкового канатика (пуповини), де проходять кровоносні судини матері і плоду.

3).Внутрішня оболонка - утворює навколо зародка міхур, порожнина його заповнена рідиною-плодовою водою. Вода захищає зародок від механічних пошкоджень і проникнення шкідливих речовин.

Наприкінці другого місяця ворсинки зовнішньої зародкової оболонки розростаються і занурюються у слизову оболонку матки, густо пронизану кровоносними судинами. Через деякий час ця оболонка руйнується, а залишається тільки в одному місці у вигляді диска.

Це місце називається-плацента. З цього часу зародок називається-плодом, а період-плодовим.

З четвертого місяця вагітності плацента виділяє гормон, який сприяє нормальному перебігу вагітності.

Функції плаценти.

1.Захисна

2.Регуляторна

3.Живильна

4.Дихальна.

5.Видільна.

(Учні пояснюють кожну функцію).

Стадії розвитку ембріона.

1.Дробіння.

2.Бластула ( одношаровий зародок)

3.Гаструла ( Спочатку зародок одношаровий, а потім стає двошаровий і під кінець стає тришаровим . Ці шари називаються зародковими листками-ектодерма, мезодерма і ентодерма)

4.Гістогенез (із клітин утворюються тканини)

5.Органогенез (із тканин формуються органи і системи органів)



Робота з підручником. Мал.64.

Завдання


Що можна сказати про зародки всіх хордових тварин у перші дні ембріонального розвитку. ( Всі вони мають подібний план будови)

Про що це свідчить? ( Це свідчить про спільного предка).

Подібність зародків є підтвердженням біогенетичного закону Мюллера і Геккеля.

Онтогенез - (Індивідуальний розвиток організму) є коротким повторенням філогенезу( історичного розвитку виду).



б). Генетика статі.

Учитель .

Часто ми зустрічаємося із випадками, коли в одній сім’ї народжуються одні дівчатка, а в іншій тільки хлопчики. Скільки розчарувань буває у чоловіка, котрий так довго чекає на сина . Як ось, наприклад, герой із казки Сергія Островського, який є батьком семи дочок.

Не поёт Лутоня песен,

На соседей не глядит.

Он не ласков . Он не весел.

Призадумавшись сидит.

На жену свою не взглянет.

Почернел от маяты…

Ой как ждал Лутоня сына!..

Да, видать, опять судьбина

Подшутила в эту ночь:

Не дала на счастье сына,

А дала на горе дочь.

Метод «Мікрофон»


3.Як на вашу думку від чого залежить стать майбутньої дитини ?

В який момент визначається стать і від чого це залежить?

( Діти по бажанню висловлюють свої думки).

Учитель. В різні часи існувало багато думок: Римляни говорили: “Якщо в сім’ї головний чоловік, то народжується син”. А Гіппократ вважав, що сім’яна рідина з лівої сім’яної залози дає потомство жіночої статі, а з правої чоловічої. Деякі вчені запевняли, що стать дитини буде протилежною статі того члена подружжя, чиї людські якості будуть вищі. Навіть існувала народна прикмета: якщо народжуються хлопчики бути війні.

Сьогодні, коли генетика поставила всі крапки над “і”, ці та інші теорії сприймаються, як кумедні.

Клітини чоловіків містять 46 хромосом із них 44 хромосоми, які не впливають на стать і 2 хромосоми статеві . У чоловіків вони різні за розмірами Х і У. А у жінки ці хромосоми називаються Х і Х. У статевих клітинах набір хромосом на половину менший. Всі яйцеклітини однакові, а сперматозоїди бувають двох типів Х і У. Тому майбутня стать буде залежати від того, яким сперматозоїдом буде запліднена яйцеклітина і визначається у момент запліднення.

В ембріональному розвитку людини виділяють такі основні критичні періоди:

1. Імплантація (шоста сьома неділя після зачаття).

2. Плацентація (кінець другого місяця вагітності)

3. Пологи.

А також є критичні періоди розвитку окремих органів (мозку, серця, які формуються на ранніх стадіях розвитку. Що ж повинна пам’ятати вагітна жінка, щоб народити здорову дитину. На нашому уроці присутні лікарі, надамо їм слово.



в). Вплив факторів середовища на організм.

Міні - конференція
Лікар - гінеколог

Чинники, які можуть спричинити вади розвитку можна поділити на дві групи:

  1. Спадкові

  2. Зовнішні.

Унаслідок їхньої дії, майже половина зародків не доживає до народження.

Значно підвищують ризик недоношеності, народження дитини з патологією попередні аборти. Практика акушерства доводить,що жінка, яка вже народжувала , після двох трьох абортів не може народити здорової дитини. Щорічно в Україні робиться 700 тисяч абортів

Це становить 67 на 1000 жінок дітородного віку, що в 1,5 рази перевищує кількість пологів. В Україні щороку близько 40 тисяч жінок не доношують дитину. За останні 10 років кілікість дітей з вродженими вадами збільшилась втричі. 4 % від усієї кількості населення України є інвалідами. З них 25 тисяч, які страждають на дитячий церебральний параліч , 29 тисяч розумово відсталі. Близько 10 тисяч глухих і 1,5 тисяч сліпих . Понад 10 тисяч дітей мають уроджені аномалії. До таких дітей відносяться діти із порушеним набором хромосом . Наприклад ,якщо у дитини у хромосомному наборі не 46 хромосом, а 47, а саме зайва хромосома 21 пари то це веде до появи дитини з невиліковною хворобою Дауна.

Така хворба зустрічається із частотою 1 на 600 новонароджених. Хворі діти в’ялі, з товстим неповоротким язиком, сплощеним носом , вузькими щілинами очей. У них часто спостерігаються вади серця і завжди розумова відсталість. Дауни можуть жити всього 2, 3 десятки років. Їх лікування успіхів не приносить. Інколи їх вдається навчити писати і читати.

З віком ризик народження Дауна підвищується: у жінок від 19 до 21 року один даун народжується на 2500 дітей, а у жінок після 45 років - один на 40 дітей.

Зайва 18 хромосома приводить до народження дітей із хворобою Едверса, завжди смертельна. Діти помирають через декілька місяців. Вони мають порушення внутрішніх органів, недорозвинені скелетні м’язи, відсутня шия.

«Синдром Петау» називається хвороба, яка викликана зайвою хромосомою 13 пари . Ця аномалія спостерігається із частотою 1 новонароджений на 4600. У дітей при цій хворобі не зростається верхня губа і верхнє піднебіння. У народі такі аномалії називають «вовчою пащею» і «заячою губою».

Є і інші хромосомні хвороби, про них ви дізнаєтеся пізніше. Коли в родині народжуються діти з аномаліями постає питання: «Невже подібне може повторитися у моїй сім’ї?»

Відповідь одна потрібно звертатися у медико-генетичну консультацію, де скажуть про ймовірність народження таких дітей.

Учитель. У нас в гостях лікар-інфекціоніст надамо йому слово.


Лікар-інфекціоніст

Під час вагітності потрібно оберігатися від інфекційних хвороб. Особливо в перші три місяці. Тому що спостерігаються такі випадки, якщо жінка уперші три місяці вагітності перехворіли на краснуху, то уних народжувалися діти з катарактою, глухотою, хворобами серця. Зміни у з зародку можуть викликати віруси віспи, вітрянки, грипу, гепатиту.

Збудник сифілісу може викликати уроджену глухоту, або вбити ранній плід.

Учитель. Послухаємо лікара-нарколога, як впливає на перебіг вагітності і розвиток плоду алкоголь, нікотин і наркотики.

Лікар-нарколог

Я, як лікар-нарколог, скажу вам, що плацента, яка довгий час вважалася захисним бар’єром між організмами матері і плода насправді не є такою.Отрута від куріння, алкоголю і наркотиків так само, як і стресові гормони, вільно проникають в організм дитини з кров’ю матері і негативно впливають на його розвиток. Якщо жінка під час вагітності вживає алкоголь, спостерігаться такі процеси: токсикози вагітності - у 29%, викидні та дострокові пологи - у 32% , мертвонароджуваність - у 23%, народження недоношених дітей - у 34,5%.

Алкоголь, передусім, впливає на нервову систему плоду. Про його згубну дію на потомство відомо з давніх- давен . Ще в міфах та легендах стародавньої Греції розповідалос, що Богиня Юнона народила від сп’янілого Юпітера кульгавого Вулкана.

Сьогодні народження 60% всіх дітей, які страждають на комплекс неповно цінностей результат нездорового способу життя. Якщо жінка хоче бачити своїх дітей здоровими, вона повинна відмовитися від шкідливих звичок.

Негативно впливають на стан майбутньої дитини компоненти тютюнового диму. У жінок, які викурюють 20 і більше цигарок за день часто народжуються діти із затримкою росту.

Ранні викидні трапляються у жінок, які курять в 1,7 разів частіше, ніж у таких що не курять Куріння під час вагітності є частою причиною передчасного відшарування плаценти, раннього розриву плідних оболонок, сідничного передлежання та ризику народження дітей з вадами обличчя («вовча паща», «заяча губа»).

У вагітних жінок, які страждають на залежність від героїну відзначається висока смертність новонароджених, низька маса тіла у зародків.


Психолог

Дорогі майбутні батьки! Останні дослідження в галузі медицини та психології доводять, що виховання починається з моменту зачаття. Усе, що переживається батьками у момент зачаття – емоційний і фізичний стан обох батьків ставлення один до одного , слова, які вони промовляють, бажання мати дитину певної статі « записується» у мозку дитини на клітинному рівні і надалі впливає на характер і долю дитини.

Протягом дев’яти місяців вагітності дитина також залишається до того, що відбувається поза межами “її світу”.

Найбільший вплив на долю дитини мають ситуації, які загрожують її життю. Наприклад бажання і спроби зробити аборт, конфлікти між батьками, травми, стреси, хвороби, які переживає мама, загроза викидня токсикози і звичайно ситуація народження. Для зміцнення здоров’я вагітної жінки надзвичайно велике значення має ставлення до неї майбутнього чоловіка. Таким чином у майбутньому на ваші плечі лягає велика відповідальність, щоб народити на світ здорову повноцінну людину.

V. Узагальнення та систематизація знань.

Учитель. На думку багатьох, людина має щастити у трьох випадках: від кого народитися, у кого вчитися, з ким одружитися.

Метод «Мозковий штурм»

- Використовуючи здобуті на сьогоднішньому уроці знання, висловіть власну думку з даної проблеми.



VI. Підсумок уроку.

Учитель. Багато людей вірять і ми після сьогоднішнього уроку також приєднуємося до думки, що кожна людина дорогоцінний дар від Бога, кожна людина має унікальну і рівну цінність, не дивлячись на колір шкіри, стать, інвалід він чи здоровий, народжений він, чи ще ні. Хочеться ще раз згадати слова Льва Толстого «Бути добре народженим - право кожної дитини.»

Оцінювання відповідей учнів.



VІІ. Домашнє завдання

Вивчити матеріал теми “Ембріональний розвиток. Генетичне визначення статі. Вплив факторів на розвиток організму” за підручником.
Каталог: attachments -> article
article -> Методичні рекомендації до самостійної роботи з дисципліни «історія україни» для студентів окр «Молодший спеціаліст»
article -> Основи теорії літератури
article -> До листа Міністерства освіти і науки України від 17. 08. 2016р. №1/9-437
article -> План роботи методичного об’єднання вчителів-предметників суспільно-гуманітарних наук на 2015/2016 навчальний рік
article -> План роботи методичного осередку вчителів-предметників природничо-математичних наук на 2015/2016 навчальний рік
article -> Рішення щодо оцінювання навчальних досягнень учнів курсів за вибором приймається навчальним закладом
article -> Получение патента на полезную модель


Поділіться з Вашими друзьями:




База даних захищена авторським правом ©uchika.in.ua 2022
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка