Тема. Генріх Гейне «Задзвени із глибини ». Утілення краси весняної при­роди у вірші. Зв'язок із фольклором (пісня)



Скачати 49.79 Kb.
Дата конвертації23.03.2019
Розмір49.79 Kb.
#85508


5 клас

«Згадають людей найкращих — назвуть і моє ім'я» (г. Гейне)

Тема. Генріх Гейне «Задзвени із глибини...». Утілення краси весняної при­роди у вірші. Зв'язок із фольклором (пісня)

Мета: ознайомити із життям і творчістю німецького поета, допо­могти усвідомити зміст, красу та глибину його поезії; розвивати навички виразного читання ліричних творів, їхнього аналізу, висловлення своїх думок та почуттів щодо прочитаного; виховувати допитливість, спостережливість любов до природи та до поезії.

Теорія літератури: вірш, пейзаж, тема, ідея, епітет, метафора.

Обладнання: портрет письменника, презентація, видання твору, ілюстрації до нього, роздатковий матеріал.



Хід уроку

«Згадають людей найкращих — назвуть і моє ім'я»

Г. Гейне

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

Тести на знання літературознавчих термінів

1) Опис природи в художньому творі — це ... (пейзаж).

2) Образний вислів, який вживається в переносному значенні й ґрунтується на уподібненні одного предмета (чи явища) іншому,— це ... (метафора).

3) Те, про що йдеться в художньому творі,— це ... (тема).

4) Основна думка художнього твору — це ... (ідея).

5) Інакомовне зображення рис характеру, поведінки, взаємин людей і явищ суспільного життя — це ... (алегорія).

6) Різке протиставлення пов’язаних між собою героїв, становищ, характерів, душевних чи природних станів — це ... (антитеза).

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми й мети уроку

Вступне слово вчителя (слайд 1).

«Кожна людина - це світ, який з нами народжується і з нами помирає; під кожною могильною плитою лежить всесвітня історія», - говорив Генріх Гейне. Всесвіт Генріха Гейне, як і багатьох великих митців, відбився у його поезіях і залишився на довгий час. Сьогодні ми з вами спробуємо зрозуміти, яким був всесвіт великого німецького поета-романтика Генріха Гейне, який одного разу порівняв своє серце з дивовижною тропіч­ною квіткою, яка розквітає один раз на сто років. І дійсно, відомий німецький поет, яскравий талант якого розквітнув на початку XIX століття, є визначним майстром світового рівня. Саме про нього та його творчість ми говоритимемо на уроці.



IV. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу

1. Розповідь вчителя

А зараз, діти, уважно послухайте декілька історій із життя поета Генріха Гейне.



Історія перша. Дитинство (слайд 2).

На зелених берегах величного Рейну там, де в нього впадає швидка річка Дюссель, розкинулось місто Дюссельдорф. У маленькому двоповерховому будиночку 13 грудня 1797 року народився хлопчик, якого назвали Гаррі - майбутній поет Генріх Гейне. В сім’ї він був старшим із чотирьох дітей, їхній батько Самсон Гейне, колишній офіцер гвардії, був людиною лагідною, доброю, привітною. Старший син палко любив його.

Мати майбутнього поета, Бетті Гельдерн, дочка відомого лікаря, була освіченою жінкою, багато читала і прагнула, щоб діти стали освіченими, культурними людьми. Маленький Гаррі любив казки, легенди, народні пісні, які він чув од старої няньки. Інколи, наслухавшись страшних історій про зачарованих принців, про привидів і занедбані таємничі рейнські палаци, хлопчик спекотного літнього дня вилазив на підвіконня, про щось мріяв і засинав. Перелякана мати, адже дитина могла випасти з вікна, навшпиньки приходила до сина і хапала його на руки. Прокинувшись Генріх засмучено казав : «Нащо ти мене будиш, мамо ? Мені снилися чарівні сни, птахи співали ніжні мелодії, а я складав до них слова». Мрійливий і задумливий хлопець у 12 років написав свого першого вірша.

Історія друга. Юність (слайд 3).

Коли Генріху минуло 17 років, постало питання про його майбутнє. Батьки, захоплені романтичною біографією Наполеона, спочатку мріяли про військову кар’єру для сина. Але згодом на сімейній раді було вирішено зробити з Генріха комерсанта.

Його віддають в науку до багатого банкіра, який зразу побачив, що «у хлопця нема ніякого хисту до наживи». Тоді Генрі посилають у Гамбург до дядька мільйонера, який пообіцяв зробити з племінника купця. Але торгівельні справи не цікавили юнака. Упевнившись, що комерсанта з хлопця не буде, дядько погоджується допомогти йому здобути вищу освіту. Гейне вчиться на юридичному факультеті в університеті Бонна, потім Геттінгена, Берліна. Він ретельно вивчає літературу, історію, народну творчість, філософію. Ще в дядьковому домі Генріх палко закохався в Амалію, свою двоюрідну сестру, і надто страждав через її зневажливе ставлення до нього і до віршів, які він складав тільки для неї. Амалія віддала перевагу багатому землевласнику, а не Генріху Гейне. Тоді молодий поет 1824 року пішки здійснює подорож Німеччиною. Блукаючи лісами і долинами, серед диких скель та дзвінких струмків, юнак милувався блакитним небом і білими хмарами, вдихав пахощі квітів і трав. Краса природи зачаровувала його вразливу душу, а душа співала… Так народжувалися вірші.

Історія третя. Визнання (слайд 4).

У 1825 році Генріх Гейне закінчує університет.

Поет напружено працює, видає прозові твори, багато подорожує. Виходить друком його знаменита збірка поезій «Книга пісень». Якби крім неї Гейне нічого більше не написав, то й тоді б мін став одним із найвідоміших поетів світової літератури.

Гейне підтримував дружні стосунки з багатьма видатними митцями свого часу — О. Дюма, Жорж Санд, Г. Берліозом, Ф. Шопеном, Е. Делакруа та ін.

Вісім останніх років свого життя Генріх Гейне, зазнаючи невимовних фізичних страждань, пролежав у ліжку. Але продовжував писати. Напівсліпий, нерухомий, письменник правою рукою піднімав повіку одного ока, щоб хоч трохи бачити, а лівою на широких аркушах паперу виводив величезні літери. Тяжка хвороба і нескінченні фінансові труднощі не зламали поета. Він був надзвичайно мужньою і водночас дотепною людиною, до останньої хвилини жартував. Помер поет 17 лютого 1856 року,проживши лише 59 років. Його останні слова були: «Писати! Паперу, олівець!» Похований поет в Парижі , де проживав останні роки свого життя.

Митець дуже любив людей, схилявся перед людською мудрі­стю, перед її величністю Природою. Йому належить багато афо­ризмів. Ось один із них: «Алмаз запишався б, якби поет порівняв його з людським серцем». Найкраще ж про поета можуть розпові­сти його вірші.



2. Бесіда

-Які факти із життя поета вам особливо запам’ятались? Чому?

-Як ви вважаєте, чому до творчості Г. Гейне завжди була прикута увага читачів і митців слова? ( Природа — невичерпна тема для поетів усіх часів і народів. Особливо популярна тема весняної пори — часу пробудження природи, її розквіту. Саме в природі люди знаходять відгук своїх почуттів та переживань, бачать красу, котра надихає, зцілює, дає розраду).

3. Коментар вчителя

Справжнього поета можна порівняти з натягнутою струною на скрипці буття. Дотик - і заспіває, заплаче душа поета, а людям залишаються вірші...



4. Виразне читання поезії Г. Гейне «Задзвени із глибини...»

1) Читання вірша в оригіналі (учнем).

Leise zicht durch mein Gemuht Liebliches Gelaute.

Klinge kleine Fruhlingslied,

Kling hinaus ins Weite.

Kling hinaus, bis an das Haus,

Wo die Blumensprie en,

Wenn du eine Rose schaust,

Sag ich las sie grusen.



2) Читання вірша в перекладі Леоніда Первомайського (вчителем).

Задзвени із глибини

Тихої печалі,

Мила пісенько весни, -

Линь все далі й далі!

Линь, дзвени, знайди той дім,

В квітах сад зелений,

І троянду перед ним

Привітай від мене.

5. Робота над аналізом вірша «Задзвени із глибини».


  • Яке значення має природа у творчості Генріха Гейне? (Природа виступає як жива істота: подібно героєві вона сумує і радіє).

  • Як автор передає свої почуття? (Через образи природи).

  • Яка пора року зображена автором у вірші «Задзвени із глибини»? (Весна).

  • Словесно намалюйте картини, зображені поетом.

  • Що допомагає поету майстерно зобразити картину природи? (Використання художніх засобів виразності).

  • Які засоби художньої виразності вам відомі? (Епітети, метафори, уособлення...).

- А зараз, діти, ви будете читати вірш. Але перед тим ми з'ясуємо як правильно потрібно його читати.

- Які почуття передають два перші рядки і з якою інтонацією їх потрібно читати? (Два шерші рядки передають тиху печаль, читати їх требі тихо, задумливо).

- У наступних рядках автор змальовує наближення весни, а значить надію на оновлення, на зміни. Як змінюється інтонація? (Інтонація підвищується, темп пришвидшується).

- Що змальовує автор в останніх рядках і як їх слід читати? (Останні рядки - милий серцю пейзаж, батьківський дім. Інтонація понижується, темп поступово переходить у задумливий).

-Темп середній, інтонація задушевна, оклична в окличному реченні, бадьора, заклична в спонукальному реченні («линь, дзвени...»).

- Не забувайте про емоційне читання, коли виконавець має не лише уявити описану картину природи, а й потрапити з автором на спільну емоційну хвилю, яка максимально точно відображає настрій поета.



6. Виразне читання вірша «Задзвени із глибини» учнями

- Як ви гадаєте, який «той дім» має на увазі ліричний герой вірша (автор)? (Рідний дім, де минуло дитинство; дім коханої, дорогої серцю людини)

  • Як ви гадаєте, в поезії Г. Гейне йдеться тільки про троянду реальну, у прямому значенні, чи, можливо, цей образ має певне приховане,

переносне, символічне значення? (Можливо, це мати, кохана дівчина, улюблена сестра, людина, яку ліричний герой-автор дуже любить і поважає.)

7. Спостереження над художнім текстом

  • Знайдіть у вірші епітети та метафори, поясніть їхню роль у творі. (Заповнення учнями таблиці епітети, метафори їх роль)

Епітет

Значення

Роль

Тихої (печалі)

Легкої, такої, яка вже минає, відболіла

Створює настрій замріяності, легкого суму

Мила

Ніжна, приємна, до душі

Надає відтінок ніжності, легкості

Зелений

Позначає пору року — весну в розквіті

Вказує на час, створює бадьорий настрій

Метафора

Значення

Роль

Задзвени із глибини тихої печалі

Означає рух від суму, забуття до відродження

Допомагає перенестися зі стану печалі в стан радості, бадьорості — «задзвени»

Пісенька... дзвени, зайди в той дім, троянду привітай

Пісенька виступає в ролі посланця весни — будить природу, відновлює почуття

Оживлює природу, робить її близькою людині

8. Робота з епіграфом

- Епіграф нашого уроку також взято з поезії Г. Гейне.



Читання вірша вчителем .

Як вранці повз твій будинок

Доводиться йти мені,

Я дуже радий, дитино,

Що бачу тебе в вікні.

Очей твоїх карих погляд

Запитує зоддалік:

«Хто ти й чого тобі слід,

Чужий, сумний чоловік?»

Відомий в землі німецькій,

Поет німецький я.

Згадають людей найкращих —

Назвуть і моє ім’я.

Багато німців, дитино,

Хочуть того, що й я,

Згадають найгірше лихо —

Назвуть і моє ім’я.

Це вірш, в якому поет висловив свою велику любов до рідної землі, що не згасає у горі й радості, своє усвідомлення того, у чому полягає призначення на землі справжнього поета.



8. Спостереження над текстом


Дієслова, що виражають рух

Звуки

Барви

Почуття

Задзвени, линь, дзвени, знайди, привітай

Задзвени, дзвени

Зелений (сад в квітах)

Мила пісенько, тихої печалі привітай

9. Читання вірша російською мовою вчителем.

Мало кого в світі залишають байдужими вірші великого німецького поета. Ліричні вірші раннього періоду творчості склали цілу книгу – «Книга пісень»,яка була видана в 1827 році .У цю збірку також увійшов вірш «Задзвени із глибини». Ця поетична збірка принесла Гейне визнання в Німеччині, а згодом і в усьому світі. За життя автора вона видавалась 13 разів. Вірш «Задзвени із глибини…» Г.Гейне був перекладений багатьма мовами. Послухайте його російською мовою у перекладі О.Блока.

Тихо сердца глубины Ты пролейся, где цветы

Звоны пронизали. Расцветают томно,

Лейся, песенка весны, Если розу встретишь ты —

Разливайся дале. Ей привет мой скромный.



10. Робота з підручником с.128 «Літературна кухня»

- Чим відрізняється прозовий текст від поетичного твору ?

- Що називається римою ?

- Знайдіть рими у вірші.

(Глибини — весни, печалі — далі, дім — ним, зелений —мене, остання рима не дуже точна, пов’язана із труднощами перекладу, в оригіналі — точна.)

- Що називається ритмом ?

За-дзве-ни із гли-би-ни (існують основні та допоміжні наголоси, їх можна відчути за ритмом).

11. Прослуховування фонозапису пісні «Коли розлучаються двоє» (слайд 5)

Багато віршів були покладені на музику Р. Шуманом, Ф. Шубертом,

И. Брамсом, П. Чайковським, Р. Штраусом, E. Грігом та українським композитором М Лисенком. Поет у своїй книзі наслідував традиції німецького фольклору. Він узяв деякі теми й мотиви з усної народної творчості, форма багатьох його віршів близька до пісні. Подібно до німецької пісні вірші Гейне часто схожі на ліричний монолог, а явища природи й почуття героя зливаються в одну мелодію. Прослухайте пісню на слова Г. Гейне і музику М. Лисенка «Коли розлучаються двоє». (Звучить пісня)

-Якими почуттями наповнена пісня? (Розлуки, страждання, прощання.)

-Чому сумує ліричний герой? (Йдеться про нерозділене кохання. Поет любить і страждає через те, що кохана дівчина не відповідає йому взаємністю.)

- Чому багато творів Г. Гейне покладено на музику? (Його вірші мелодичні, так і хочеться їх заспівати, форма віршів близька до пісні.)

У творі «Задзвени із глибини...» Гейне наслідує фольклорні традиції свого народу. Вірш звучить, як пісня. Більшість поезій Генріха Гейне написані в дусі народних пісень. Однією з особливостей поезії можна вважати пейзажні замальовки, природа виступає як жива істота: подібно героєві вона сумує і радіє. Через образи природи автор передає свої почуття. У поезії знаходимо образи квітів, саду, троянди. Квіти у творчості Генріха Гейне - одне з найпрекрасніших творінь природи. Це своєрідний еквівалент усього найсвятішого, що приховано в глибинах людської душі.

В українській літературі весну як пробудження не лише природи, а й духу людського оспівували Іван Франко, Леся Українка, Павло Грабовський, Володимир Сосюра та ін. В українському фольклорі Існує цілий жанр — веснянки.

Те, що квіти приносять радість, естетичну насолоду, знають усі. Та квіти мають певну мову, наділені певним символічним значенням.

V. Закріплення знань, умінь і навичок

Літературна гра

-Хто найбільше придумає слів-означень (епітетів) до образу троянди.





VI. Підсумок уроку.

Слово вчителя

Природа у творчості поета перетворюється на багатозначний символ, стає співучасницею його переживань: квіти і дерева, хмари і зірки, сонце і місяць, солов’ї і лебеді разом з поетом сміються і плачуть, радіють і сумують, розмовляють з ним, співчувають йому. Його хвилюють теми кохання, свободи, зв’язку з природою, суспільні проблеми. Тому кожен із нас знаходить в поезіях Генріха Гейне близьке власній душі.



VІІ. Підбиття підсумків уроку

1. «Продовжте речення»

Сьогодні на уроці ми…:

- ознайомилися з відомим німецьким поетом Г. Гейне;

- продовжили роботу над визначенням у тексті епітетів і метафорів;

- дізналися чим відрізняється поетичний твір від прозового;

- ознайомилися з поняттям рима і ритм.



2. Виставлення оцінок

(Якщо є час – зачитати вірші Гейне, «Літературні бувальщини» с.221 Паращич.)



VIII. Домашнє завдання

1. Вміти розповідати про письменника.



2. Вивчити вірш напам’ять, коментувати зміст і художні особливості вірша.

3 .Висловлювати свої почуття та враження.
Скачати 49.79 Kb.

Поділіться з Вашими друзьями:




База даних захищена авторським правом ©uchika.in.ua 2022
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка