Тема. Поняття про географічні координати широта (південна, північна) та довгота



Скачати 412.5 Kb.
Дата конвертації14.11.2018
Розмір412.5 Kb.
ТипУрок
Урок

Тема. Поняття про географічні координати – широта (південна, північна) та довгота (східна, західна)

Мета: формування понять «географічні координати», «географічна широта» та «географічна довгота»; навчити визначати географічні координати точок, визначати точку за її координатами; удосконалення вмінь працювати з географічними картами, глобусом; розвивати логічне мислення; виховувати практичний інтерес до роботи з картами.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Обладнання: фізична карта світу, глобус, атласи, підручники.

Опорні поняття: меридіани, паралелі, дуга, градус, кола.

Базові поняття: географічна широта, географічна довгота, географічні координати.

Очікуванні результати. Після цього уроку учні зможуть:

  • Визначати географічні координати окремих об’єктів;

  • Знаходити точки на карті за їх координатами.

Епіграф уроку:
«Твій успіх іде на користь мені, а мій – на користь тобі, бо він у нас – спільний!»

Хід уроку

  1. Організаційний момент.

Доброго дня. Подаруйте один одному посмішку, щоб настрій був чудовим, а урок успішним. Бажаю Вам успіху, бо успіх це… зверніть увагу на дошку

Уміння

Співпраця

Практичні навички

Інтерес

Хоробрість

Тож вперед до нових знань, досліджень, досягнень.



  1. Актуалізація опорних знаків.

Друзі мої, посміхніться,

Будь-ласка, потрудіться.

Покладіть на парти,

Підручники і карти.

Щоб у класі не було заминки,

Проведемо географічну розминку.



Прийом «Інтелектуальна розминка».

  1. Що таке меридіани?

  2. Якою є протяжність меридіани в градусах? В кілометрах?

  3. Що таке паралель?

  4. Якою є протяжність паралелі в градусах? В кілометрах?

  5. Які напрямки показують меридіани, паралелі?

  6. Яка подорож буде коротшою: по 40 паралелі чи по екватору?

  7. Чи буде подорож від полюса до полюса по 30 меридіану, коротша ніж по 60?

  8. Чи існує океан, який перетинають всі меридіани?

  9. Назвіть материк, який перетинають всі меридіани?

  10. Що таке градусна сітка?

  11. Для чого на вашу думку на глобусі та картах нанесена градусна сітка?

  1. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності.

Ви любите мультиплікаційний фільм «Мадагаскар»? Знайдіть цей острів на карті. Чи багато ви витратили часу на роботу? А острів Пасхи? Не можете? Складно? Але, щоб легше було це робити потрібно відкрити таємницю чарівних цифр і букв, їх всього дві цифри і чотири букви. А визнаєте, які вони? Цифри – рятувальники, букви – банки найважливішої інформації. Але їх треба знати точно, бо якщо в інформації хоча б одна цифра, або деякі букви, то пошуки можуть тривати багато тижнів, а іноді і років. Так як було з героями роману Жуля Верна «Діти капітана Гранта».

Тож сьогодні ми будемо відкривати таємницю цих чарівних букв і цифр. Для цього необхідно розібратися в поняттях «географічна довгота», «географічна широта» та «географічні координати». Нам допоможуть знання отримані на попередніх уроках і ми розгадаємо головний секрет і дізнаємося в який же спосіб за допомогою градусної сітки можна знайти потрібний об’єкт на глобусі чи карті.



  1. Вивчення нового матеріалу.

Прийом «Мозкова атака».

Проблемне питання:



  1. Які ви знаєте способи передачі інформації про знаходження точок?

  2. Формування понять «географічна довгота» та «географічна широта».

Прийом «Це цікаво».

Для більш наочного розуміння «широти» і «довготи» слід відзначити, що ці поняття виникли ще в сиву давнину для опису розмірів Середземного моря. Його протяжність із заходу на схід удвічі більша ніж з півночі на південь, а тому відстань із заходу на схід, що відповідає довжині моря почали називати «довготою», а відстань з півночі на південь, яка відповідає ширині, - «широта». А ще я пропоную вам послухати вірш.

Я – широта, біжу по паралелях,

Показую я напрям «захід – схід»,

Іду по океану я, і в гори йду далеко,

Мов поясом тугим тримаю увесь світ.

Прийом «Картографічна лабораторія».

Знайдіть на карті екватор. Це яка паралель? Які материки і океани він пересікає? А через скільки градусів проведені паралелі на фізичній карті півкуль. Ці цифри означають географічну широту місця. Усі точки земної поверхні розміщу на одній паралелі мають однакову широту.

Де позначені паралелі? (на рамці карти зліва та справа).

Яку розрізнять широту? (складання схеми з поясненням).

Поділ градуса на хвилини (пояснення вчителя).

Робота з підручником ст. 69 мал. 61

Визначити географічну широту точко самостійно.


А - 60пн.ш.

Б - 40пн.ш.

В - 0ш.

Г - 20пн.ш.

Д - 30пд.ш.

Е - 40пд.ш.


Самоперевірка. На екрані комп’ютера правильні відповіді.



Хто справився з завданням? Кому було важко? Чи можна знаючи тільки широту швидко знайти об’єкт?

Фізкультхвилинка.

А тепер продовження вірша. Послухайте і скажіть про кого мова.

Нас, сестер-близняток, не відрізнить ніхто,

Бо схожі дуже-дуже, і дружимо давно.

На карті ми на Північ і Південь біжимо.

Я звуся сестра Східна, тут Київ і Токіо.

Мене є назвали Західна, я біжу, біжу

У Вашингтон і Мехіко усіх Вас приведу.

Тож про кого мова? Знайдіть їх на карті.

Прийом «Картографічна лабораторія».

Через скільки градусів від початкового меридіану вони проведені? (Додаток №1). Які об’єкти пересікає початковий меридіан 70 в східній півкулі та 70 в західній півкулі.

Робота з підручником ст. 70 мал. 62

Що таке географічна довгота (робота в парах і взаємоперевірка). Скільки можна провести меридіанів на карті? (360) Тож по скільки в кожній півкулі від 0 до 180? Яка буває довгота? Де на карті підписані значення меридіанів (на екваторі, або на верхній і нижній рамці карти)? Це і є географічна довгота.

0 меридіан Початковий або Грінвіцький. Від нього будемо вести відлік довготи.

Визначте довготу


А - 40зх.д.

Б - 20зх.д.

В - 40сх.д.

Г - 110сх.д.

Д - 60сх.д.

Самоперевірка. На екрані комп’ютера правильні відповіді.



Чи всі справились з завданням? Тепер, сподіваюсь, ви зрозуміли, які це цифри і букви вони називаються «географічна широта» і «географічна довгота», а разом «географічні координати» або географічна адреса точки.

  1. Закріплення вивченого матеріалу.

Види Києва на екрані.

Київ – місто історичне,

Йому вже багато літ.

А воно красиве, вічне,

На весні каштанів цвіт.

Київ, це столиця нашої держави, давайте визначимо його географічні координати.



Робота з картою України

Визначити координати Миколаєва і Первомайська.



  1. Бесіда.

  1. Що таке «географічна широта»? Яка вона буває?

  2. Що таке «географічна довгота»? Яка вона буває?

  3. Що називається «географічними координатами»?

Завдання «Географічний диктант»

Учитель читає речення, що характеризують одну з координат. Учні відповідають, записуючи цифри.



  1. Відстані від екватора до певного місця виражена в градусах.

  2. Відлік іде на захід і схід від нульового меридіана.

  3. Вимірюється від 0 до 180.

  4. Найдовша паралель-екватор, протяжність його складає близько 40000 км.

  5. Вимірюється від 0 до 90.

  6. Вона є або північна, або південна.

  7. Буває західною або східною.

  8. Для її відліку певне значення має Гринвіцька обсерваторія.

Географічна широта

Географічна довгота

1, 4, 5, 6

2, 3, 7, 8




  1. Ми навчилися визначати координати точок, а чи можете ви визначити об’єкти знаючи координати?

Давайте перевіримо

20пд.ш. 45сх.д. – о. Мадагаскар (додатковий матеріал)

25пд.ш. 108сх.д. – о. Пасхи (Що ви знаєте про нього?)

37пд.ш. 153сх.д. – … (острів капітана Гранта)



Швидко було знайти два острови з яких ми почали наш урок? Це значить, що ми навчилися визначати географічні координати точок і точки за координатами.

  1. Підсумок уроку.

  2. Домашнє завдання.

  1. §16 Опрацювати текст підручника.

  2. Стор. 72 завд. 2, 3, 4 – письмово.



Додаток №1

Градусна сітка землі

Географічні координати

Використана література.



  1. Загальна географія. В. М. Бойко, С. В. Міхелі, К. «Педагогічна преса», 2006 р.

  2. Географія науково-методичний журнал №17 (189) вересень 2011 р.,

  3. Географія науково-методичний журнал №18 (190) вересень 2011 р.,

  4. Географія науково-методичний журнал №7-8 (251-252) квітень 2014р.

  5. Загальна географія. Розробки уроків. О. Г. Стадник, Г. Д. Довгань, В. Ф. Вовк, О. І. Резнік. Видавництво «Ранок», Веста 2006 р.

  6. Усі уроки географії в 6 класі. Харків. Видавнича група «Основа», 2006 р.

  7. Географія. Опорні схеми, таблиці, картосхеми. Кобернік С. Г., Коваленко Р. Р.. Кам’янець-Подільський «Абетка», 2011.






Скачати 412.5 Kb.

Поділіться з Вашими друзьями:




База даних захищена авторським правом ©uchika.in.ua 2020
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка