Тема. Тренувальні вправи з теми «Звукове значення букв я, ю, є, ї, щ» Мета



Дата конвертації06.02.2019
Розмір42 Kb.
#81473
Тема. Тренувальні вправи з теми «Звукове значення букв я, ю, є, ї , щ»
Мета:

- навчальна: систематизувати й узагальнити знання учнів про звукове значення букв я, ю, є, ї, щ;формувати вміння правильно визначати звукове значення цих букв;

- розвивальна: розвивати логічне мислення, мовленнєві навички, вміння працювати колективно й самостійно;

- виховна: виховувати зацікавленість до історії українського народу, держави.

Внутрішньопредметні зв'язки: орфографія, орфоепія, лексикологія, синтаксис

Міжпредметні зв'язки: мова, література, історія.
Тип уроку: урок поглиблення знань
ХІД УРОКУ

  1. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ




  1. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ І ЗАВДАНЬ УРОКУ

III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК

Монологічне висловлювання

► Складіть монологічне висловлювання з теми «Звуки й букви української мови».

Фонетична розминка

► Передайте в транскрипції звучання слів історія, щедрість.


IV. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

Робота з текстом

► Прочитайте уважно текст. Дайте йому назву.

Для кожного, хто не охолов до своєї історії, кому не байдуже, «звідки пішла Руська земля та хто в Києві почав першим княжити», пам'ятні хрестоматійні слова: «Так почнемо ж оповідку цю... І було три брати: один по йменню Кий, другий — Щек, третій — Хорив, а сестра в них була Либідь. Сидів Кий на горі, де нині узвіз Боричів, а Щек сидів на горі, котра нині йменуеться Щекавицею, а Хорив на третій горі, яку накликали за його ім'ям Хоревицею. І збудували містечко на ймення старшого свого брата та освятили його Києвом».

Так описує першопочаток виникнення стольного града найдавніший писемний літопис «Повість временних літ». Нині важко уявити нашу історію без цієї випадком збереженої духовної пам'ятки (В. Скуратівський).

► Випишіть із першого абзацу:

I варіант — слова, у яких букви я, ю, є позначають два звуки;

II варіант — слова, у яких букви я, ю, є позначають один звук.

► Визначте кількість букв і звуків у слові йменуеться.

Бесіда


Яка інформація, запропонована в тексті, була найцікавішою? Про яку пам'ятку давньої літератури йдеться в тексті? Чи всі слова в тексті вам зрозумілі? Поясніть значення слів «оповідка», «град», «літопис».

► Визначте тип мовлення і стиль тексту.


Самостійна робота

► Запишіть слова в транскрипції.

Проїзд, м'ята, браконьєр, сяйво, щасливий.
Робота в парах

► Випишіть із речень слова, у яких є літера, що завжди позначає два звуки.

З давніх-давен українські мальви-рути росли коло кожної хати. Особливо любили ті вогнисті квіти дівчата і часто заплітали їх у свої вінки. І ось тепер мальви-рути вийшли з тісних дворів, закрасувалися край дороги і грають у свої пелюсткові ніжні сурми хвалу молодості.

► Запишіть перше речення, зробіть його синтаксичний розбір.


Вибіркова робота

► Прочитайте слова. Випишіть тільки ті, у яких є звук [й]. Ясен, ряд, воїн, армія, йод, мільярд, з'їзд, п'ять, юнга, боєць, порядок, сузір'я, мрія, синє.

► Зробіть висновок, коли букви я, ю, є позначають два звуки, а коли — один і м'якість попереднього приголосного.
V. СИСТЕМАТИЗАЦІЯ Й УЗАГАЛЬНЕННЯ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК

Розподільний диктант

► У перший стовпчик запишіть слова, у яких літери я, ю, є позначають один звук, а у другий — два звуки.

Любов'ю, їдальня, юшка, синє, збиралися, дивляться, усміхаються, яблуня, цілує, кохання, здавалося, Ярослав, яскравий, знає.

► Запишіть речення. Випишіть слова з літерами я, ю, є, ї, запишіть їх звукописом, позначте кількість букв і кількість звуків.

Ми живемо в прекрасному краї — Україні. Він славиться родючими землями, багатими врожаями, чудовою природою. Стоїть Україна уквітчана барвінком і калиною, любистком і тополями і усміхається. Надіється на краще.


VI. ПІДСУМОК УРОКУ

Бліц-опитування

- Що необхідно знати, щоб правильно визначити звукове значення букв я, ю, є?

- Яка буква завжди позначає два приголосних звуки?

- Чим відрізняється буква ї від я, ю, є?

Рефлексія

► Визначте свій рівень оволодіння темою.
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ (ЗА ВИБОРОМ)

► Виконайте вправу з підручника.195 ст. 94

► Намалюйте портрети букв я, ю, є, ї, щ.

Підготувала Митько Наталія Павлівна, вчитель української мови, вища кваліфікаційна категорія, старший вчитель.

53 урок українська мова 5 клас ----------------------------------


Тема: Звуки мови і звуки мовлення. Голосні та приголосні звуки.
Мета: ознайомити учнів із предметом вивчення таких розділів науки про мову, як фонетика і графіка; поглибити знання про звуки мови, про поділ їх на голосні й приголосні; формувати вміння передавати слова фонетичною транскрипцією, розвивати фонематичний слух, увагу, пам’ять, збагачувати словниковий запас учнів.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Обладнання: підручник.
Хід уроку

І. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.


ІІ. Актуалізація опорних знань.
*Бесіда.
• У чому полягає відмінність між звуком та буквою?
• Чим людина почала користуватися раніше - звуками чи буквами?
• Як утворюються звуки людського мовлення?
• Чи всяке поєднання звуків, утворених мовним апаратом людини, є словом?

*Прослухати слова. Якими звуками різняться слова кожної пари? Чи вплинула заміна звуку на значення слова?

І. Сад – суд; сон – син; вулики – волики; луг – лук; мила – шила; качан – казан.
ІІ. Грати – брати; гриб – грип; гай – рай; жити – жати;

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.


* Робота з підручником.
Опрацювання теоретичного матеріалу підручника (с. 122-123).
* Робота біля дошки. Прочитати слова, заздалегідь передані на дошці звукописом (фонетичною транскрипцією). Записати ці слова буквами. Який розділ науки про мову вивчає звуки мовлення? Який – букви (знаки письма)?

[учен’], [школ’ а р], [с’ і л’], [шчока], [йашчик], [йаблун’а], [йіжак], [йедн’іс’т’], [прийаз’н’], [пйатниц’а].

* Робота біля дошки. Подані слова передати звукописом (фонетичною транскрипцією). Що є предметом вивчення фонетики? Графіки?
Зразок.
[йул’ійа], [імйа], [мйак’іс’т’].

День, дощ, ліщина, яблуко, поїзд, Юлія, ім’я, м’якість.

ІV. Виконання вправ на закріплення.
* Робота з підручником. Колективне виконання вправи 222, 226
*Пояснювальний диктант. Виділені слова передати звукописом (фонетичною транскрипцією).
Зразок.
[с’огод’н’і], [г’іл’:ачки], [румйане иц’].

Дід Мороз усеньку ніч не стуляв сьогодні віч. А як ранок зазорів, цілу зграю снігурів він для Баби Снігової, що в дворі стоїть з мітлою, десь у небі назбирав, снігурами уквітчав. Брови в Баби – гіллячки. Очі в Баби – вуглячки. Ніс у Баби – це морквина. Вуха – листя капустини. В Баби віник у руках і рум’янець на щоках. Замітає Баба сніг, що з небес летить до ніг. Підмести готова й ніч, що вже тулиться до віч.


Є.Гуцало.
V. Підбиття підсумків уроку.
Каталог: Files -> downloads
downloads -> Урок 2 Тема. Архітектура кам'яний літопис століть
downloads -> Уроках «Художньої культури»
downloads -> Науковий керівник : учитель стасюк о. С. Консультанти: батьки, бібліотекар, вчитель географії
downloads -> Реферат з основ корекційної педагогіки та спеціальної психології на тему: Психолого-педагогічна допомога сім'ям, які мають дітей з порушенням у розвитку
downloads -> Образотворче мистецтво
downloads -> Чернігівська міська централізована бібліотечна система
downloads -> Особливості розвитку культури Галицько – Волинської держави
downloads -> Визначні місця України краю незвіданих красот
downloads -> Розрахунок сил І засобів по ліквідації нс


Поділіться з Вашими друзьями:




База даних захищена авторським правом ©uchika.in.ua 2022
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка