Тема. Твір-опис на основі власних спостережень



Скачати 102.23 Kb.
Дата конвертації20.03.2017
Розмір102.23 Kb.
ТипУрок
Урок розвитку мовлення 4 клас

Тема. Твір-опис на основі власних спостережень «Калина».

Мета уроку. Вчити складати текст-опис за уявою, визначати словесні характерні ознаки, добирати влучні образні слова, використовувати епітети, порівняння. Розширити знання учнів про калину як рослину-символ України.

Розвивати усне й писемне мовлення, образне мислення, увагу, спостережливість, уміння порівнювати; формувати культури мовлення.

Виховувати любов до рідного слова, повагу до національних символів і традицій, почуття прекрасного, уміння бачити та цінувати неповторну красу рідної природи.

Обладнання: мультимедійний проектор, комп’ютер, іграшковий мікрофон, тлумачні словники, картки для диференційованого завдання.

Оформлення дошки: ілюстрації та фото калини в різні пори року, девіз уроку, план уроку, опорні слова для складання «павутинки».

Тип уроку: урок розвитку усного та писемного мовлення.
Хід уроку

І. Організаційний момент

  • Девіз уроку:

Буду я навчатись мови золотої

У трави-веснянки, у гори крутої,

В потічка веселого, що постане річкою,

В пагінця зеленого, що зросте смерічкою.

  • Розминка. Вправа «Мікрофон»

  • Закінчіть речення про те, як будемо працювати на уроці:

  • Не просто слухати, а … (чути)!

  • Не просто дивитись, а … (бачити)!

  • Не просто відповідати, а … (міркувати)!

  • Працювати – плідно і … (дружно)!

ІІ. Обґрунтування навчання

  1. Метод передбачення

  • Людина, пізнаючи світ, знайомиться з новими предметами. Але людський розум прагне якомога більше дізнатися про той чи інший предмет. Тому кожен предмет супроводжує питання: який він є? А це означає, що вічним супутником нашого життя є частина мови … (Прикметник)

  1. Метод «прес»

  1. Я вважаю, що це … (прикметник);

  2. Тому, що … (означає ознаку предмета);

  3. Наприклад, … (осінь (яка?) – щедра, золота, різнокольорова);

  4. Таким чином, завдяки використанню прикметників ми можемо … (більш точно та яскраво уявити і описати предмет).

ІІІ. Актуалізація знань

  • Репродуктивна бесіда

  • Що таке опис? (Опис – це один із типів мовлення, за допомогою якого ми характеризуємо предмети, називаючи найбільш важливі для них ознаки).

  • Навіщо людині потрібно вміння описувати предмети? (Вміння описувати предмети допомагає вивчати дійсність, спостерігати навколишній світ, образно та емоційно передавати свої враження та почуття, розвивати зв’язне мовлення і творче мислення).

  • А які образні засоби допомагають нам створювати художній опис?

  • Це епітети та порівняння.

  • Що таке епітет? Де найчастіше використовуються епітети? (у художніх творах, поезії).

ІV. Повідомлення теми і мети уроку

  1. Метод передбачення

  • Сьогодні на уроці зв’язного мовлення ми будемо складати художній текст-опис і звичайно ж, використаємо якнайбільше красивих, емоційних, яскравих епітетів та порівнянь, щоб описати ... Послухайте вірш-загадку і самі здогадайтеся, який предмет ми будемо описувати.

За хатою у садочку,

У зеленому віночку

Та в червоних намистах

Стала пава молода.

І збігаються всі діти,

Щоб на неї поглядіти.

  • Що це? (Калина)

  1. Розповідь учителя про калину

  • Упродовж багатьох віків з покоління в покоління люди зберігали і примножували традиції українського народу, його одвічні символи, серед яких одне з почесних місць займають рослини. Таким народним символом є калина – опоетизована, оспівана у піснях і легендах. Українці з давніх-давен шанували цю рослину. Не було хати, біля якої не росла б калина. Вона була обов’язкова в українських обрядах: обжинковому, весільному, родинному. Калина є символом достатку, багатства, краси та здоров’я, символом і оберегом рідної землі.

  1. Вправа «Мозковий штурм»

Використання відео через мультипроектор. Слайдова презентація «Калина в різні пори роки»

  • Помилуймося калиною, діти. Яка вона, наша калинонька?

  • Які гарні слова ви можете про неї сказати?

  1. Складання «павутинки»

червона

корисна чарівна


калина

пишна розкішна


духмяна цілюща

запашна


  1. Повідомлення плану уроку

  • Пропоную ознайомитися із тими завданнями, які чекають на вас сьогодні:

  1. Робота з тлумачними словниками

  2. Подорож народними стежками

  3. Багаж знань

  4. Складання е с е

  5. Музична фізкультхвилинка

  6. Складання усного опису за планом та опорними словами

  7. Робота в малих групах

  8. Орфографічна підготовка

  9. Самостійна робота

  10. Презентація письмових робіт та їх аналіз

  11. Складання сенкану про калину

V. Основна частина уроку. Робота над складанням тексту-опису «Калина».

  1. Робота з тлумачними словниками

  • А тепер прочитаємо, що каже про калину тлумачний словник

Калина – це кущова рослина, що має білі квіти і їстівні гіркі чи кисло-солодкі червоні ягоди. Калина росте у вологих місцях: біля криниць, у лугах, над ставками. Калина відноситься до числа лікарських рослин.

  1. Народними стежками

  • Калина – це народний символ нашої України. З нею порівнювали красу української дівчини. Без калини не можна уявити бабусиної хати, маминої пісні, рідної Вітчизни.

3. Вдома ви виконували випереджувальне завдання: підбирали прислів’я та

приказки про калину. Поділіться з друзями своїми знахідками! Поясніть головну думку кожного висловлювання.



  • Без верби та калини нема України.

  • Милуйся калиною, коли цвіте, а дівчиною, коли росте.

  • Посади коло хати калину, будеш мати долю щасливу.

Порівняння дівчини з калиною:

      • Пишна та красива, як червона калина.

      • Убралася в біле плаття, як калина в білий цвіт.

      • Стоїть калина, наче дівчина в білій хустині.

  1. Музична фізкультхвилинка

  • Калина – улюблене деревце українців. Про неї складено багато пісень. Послухайте народну пісню «Ой, у лузі калина» і потанцюймо разом.

  1. «Багаж знань». Робота над художніми засобами твору

  • Демонстрація ілюстрацій калини

  • Так чудово оспівана калина в народній творчості! І ми також повчимося описувати цю чудову рослину. Для того щоб опис був красивим, художнім, ми повинні підібрати образні вислови: епітети, порівняння.

  • Які прикметники ми використовуємо для опису? (Прикметники-епітети).

Діти пропонують прикметники-епітети до слова калина.

  • А які порівняння можете використати для опису калини?

Пропозиції дітей і матеріал з дошки:

ніби дівчина в білій хустині


Порівняння

мов ліхтарики

як дівчина-чарівниця


  • Які слова допоможуть оживити калину?

Росте, зацвітає, червоніють, наливаються, палахкотять, люблять, шанують.

  1. Складання е с е про калину. Робота в малих групах

  • Отже, ми зібрали слова-означення калини (прикметники із павутинки), порівняння, дієслова, які допомагають оживити калину. Пропоную попрацювати в групах і скласти есе «Калина».

  • Повторення алгоритму складання е с е:

  • збирання інформації,

  • аналіз інформації,

  • виклад власної точки зору,

  • власні враження.

Робота в малих групах

Презентація виконаної роботи

  1. Складання усного твору-опису за планом

План

  1. Яка калина на вигляд?

  2. Де росте калина?

  3. Яка ця рослина весною?

  4. Чим приваблює калина восени?

  5. Як народ величає калину?

  1. Лексична підготовка (диференційовано)

  • Для учнів з високим рівнем – план.

  • Для учнів з достатнім рівнем – план і опорні слова:

Невисокий, але пишний кущ; вологі місця у лісі, у лузі, біля хати; запашний цвіт, наче дівчина у білій хустині, червоні ґрона, ягоди наливаються цілющим соком; кетяги палахкотять, мов ліхтарики; лікувальні властивості.

  • Для учнів з середнім рівнем – картки із деформованими реченнями.

  1. Невисокий, калина, кущ, але, пишний.

  2. Вона, на, місцях, вологих, у лісі, росте.

  3. Зацвітає, калина, цвітом, білим, весною, запашним.

  4. Восени, соком, цілющим, важкі, червоні, ґрона, наливаються.

  5. Кетяги, мов, палахкотять, взимку, ліхтарики, червоні.

  6. Шанують, здавна, і, красу, її, лікувальні, за, властивості, люди.

8. Орфографічна підготовка (слова на дошці – ґрона, розкішна, духмяна, наливаються, запашний).

  • При написанні твору використовуйте слова із «павутинки», образні вислови, опорні слова, план, пам’ятайте про будову тексту, контролюйте своє письмо. Стежте за каліграфією та орфограмами.

  • А зараз я пропоную прочитати свої твори у «кріслі автора».

9. Написання твору учнями у зошит

10. «Проба пера». Зачитування твору вголос окремими учнями.

Аналіз твору опису за алгоритмом:



  • Алгоритм аналізу твору-опису

  1. Чи сподобався вам твір вашого товариша?

  2. Чи відповідає він темі?

  3. Чи можна визначити у тексті зачин, основну частину, кінцівку?

  4. Чи є логічний зв'язок у побудові тексту?

  5. Чи немає повторень?

  6. Чи використані образні вислови?

  7. Що б ви порадили автору?

VІ. Підсумок уроку

  1. Бесіда

  • З яким настроєм ви писали твір?

  • Які почуття у вас викликала калина?

  • Чого ми навчилися на уроці?

  1. Узагальнення знань та виявлення емоційного сприйняття учнями навчального матеріалу. Складання сенкану «Калина».

  1. Що? – Калина.

  2. Яка? – Корисна, символічна, оспівана, чарівна, запашна.

  3. Що робить? – Дивує, зворушує, чарує.

  4. Висновок. Оберіг, символ. Без калини нема України.

  5. Спробуйте спонукальним реченням висловити головну думку нашого уроку, ваше побажання товаришам, усім громадянам нашої країни (любіть свою країну, пишайтеся її символами, народними традиціями, любіть та бережіть рідну природу …).

VІІ. Домашнє завдання (диференційоване)

На наступному уроці ми продовжимо роботу над описом, навчимося виконувати порівняльний опис дуба і берези.



  • Продовжуйте спостерігати за природою, зберіть до уроку листочки та гілочки дуба і берези.

  • Підберіть слова-означення, які характеризують ці дерева у різні пори року.

  • Підберіть вірші, прислів’я, висловлювання про ці дерева.

  • Створіть слайдову презентацію «Дуб», «Береза» (за вибором).





















Скачати 102.23 Kb.

Поділіться з Вашими друзьями:




База даних захищена авторським правом ©uchika.in.ua 2020
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка