Тема уроку: Освіта. Стан науки: здобутки і проблеми. Розвиток літератури. Формування опозиційних течій в культурі та реакція на них влади. Суперечливі тенденції в розвитку українського мистецтва. Мета



Скачати 255.41 Kb.
Сторінка1/2
Дата конвертації11.09.2018
Розмір255.41 Kb.
#49648
  1   2
Тема уроку: Освіта. Стан науки: здобутки і проблеми. Розвиток літератури. Формування опозиційних течій в культурі та реакція на них влади. Суперечливі тенденції в розвитку українського мистецтва.

Мета:

  • розкрити історичні умови розвитку культури;

  • охарактеризува­ти наступ русифікації та ідеологізації культурного життя;

  • показати основні здобутки української культури даного періоду;

  • продовжувати роботу над розвитком історичного мислення, критичного осмислення минулого;

  • виховувати в учнів високі моральні якості на кращих зразках національної культури, повагу до діячів літератури і мистецтва;

  • заохочувати учнів до читання літературних творів, до вивчення минулого.

Тип уроку: комбінований

Матеріальне оснащення: підручник, настінна карта, атлас, контурна карта, роздатковий матеріал
ХІД УРОКУ

  1. Організаційний момент уроку

  2. Перевірка домашнього завдання

  3. Вивчення нового матеріалу

►► Освіта. Стан науки: здобутки і проблеми

Учитель. Влада постійно збагачувала арсенал засобів русифі­кації. Хрущовська «відлига», що, з одного боку, поліпшила умо­ви національно-культурного життя України, з іншого — дала по­тужний імпульс русифікації. Закон 1958 р. про зв’язок школи із «життям» давав право батькам учнів вирішувати, якою мовою від­буватиметься навчання. Це зовні «демократичне» рішення робило українську мову приватною справою батьків й забезпечувало «за­конні» підстави для русифікації. Можна було жити в Україні й не вивчати української мови (і навіть зверхньо ставитися до неї). На рік ухвалення закону у містах республіки в українських школах навчався лише кожний п’ятий учень.

1975 і 1979 рр. у Ташкенті відбулися дві всесоюзні науково- практичні конференції щодо подальшого поширення російської мо­ви в національних республіках, поліпшення якості її викладання. Було, зокрема, рекомендовано починаючи з 1979 р. повсюдно за­проваджувати «вивчення російської мови в національних дошкіль­них закладах для дітей з п’яти років життя». Заохочувався перехід на російську мову викладання у старших класах. Передбачалася також низка інших заходів щодо «поліпшення», «покращення» й «розширення» застосування, викладання російської мови. Від­повідно, матеріально заохочувалися й провідники русифікації — педагоги усіх рівнів.



Джерелом такої гарячкової й метушливої русифікаторської ді­яльності був так званий «Брежнєвський циркуляр» — Постанова

ЦК КПРС «Про подальше вдосконалення вивчення й викладання російської мови в союзних республіках» від 31 червня 1978 р. Освіта стала об’єктом форсованої русифікації.

Робота з діаграмою

КІЛЬКІСТЬ ШКІЛ З УКРАЇНСЬКОЮ МОВОЮ НАВЧАННЯ (% )



навчальний рік навчальний рік навчальний рік


Запитання

Які висновки з даних діаграми можна зробити?

Учитель. В обласних центрах України та в столиці українські та змішані російсько-українські школи наприкінці 70-х pp. стано­вили лише 28 %, а російські — 72 % загальної кількості шкіл. Так, у Донецьку не залишилося жодної української школи, схожа си­туація спостерігалася і в Криму. За 20 років число україномовних шкіл зменшилося на 8,7 тисяч.

Радянський режим прагнув тотальної русифікації України. 26 травня 1983 р. ЦК КПРС і Рада Міністрів СРСР ухвалила нову постанову — «Про подальші заходи щодо вивчення російської мови в загальноосвітніх школах та інших навчальних закладах союзних республік». За прізвищем тодішнього Генерального секретаря ЦК КПРС документ дістав неофіційну назву «андроповський указ». Всім тим, хто в Україні працював над поширенням й насаджуван­ням російськомовності, надавалися спеціальні привілеї. Вчителі російської мови і літератури «за особливо складні умови роботи» отримували до заробітної плати 16-процентну надбавку. 10 червня 1983 р. ЦК КПУ і Рада Міністрів У PCP ухвалили аналогічну по­станову. Міністерство освіти республіки затвердило «Додаткові заходи щодо удосконалення вивчення російської мови в загально­освітніх школах, педагогічних навчальних закладах, дошкільних і позашкільних установах республіки».

Урядова русифікаторська політика спричинила стрімке зву­ження сфери застосування української мови. Склалося так, що наприкінці 1980-х років у м. Едмонтон (Канада) українських шкіл було більше, ніж у Донецьку, Луганську, Дніпропетровську й Хар­кові разом узятих. 700 тис. українців Криму не мали жодної наці­ональної школи.

Стало звичайним явищем звільняти учнів від вивчення україн­ської мови. Часто це відбувалося після письмових заяв батьків, які обґрунтовували своє прохання «слабким здоров’ям дітей» чи про­сто «небажанням вивчати українську мову». Виростали поколін­ня, які не знали мови своїх батьків і дідів.

Кількісні показники свідчили про благополучний розвиток освіти.

Робота з діаграмою



Каталог: wp-content -> uploads -> 2017
2017 -> Програма навчальної дисципліни підготовки бакалавра спеціальності 010101 «Дошкільна освіта» 2016
2017 -> Методичні вказівки щодо організації самостійної роботи Львів 2016 Методичні рекомендації щодо організації самостійної роботи
2017 -> План роботи обласного навчально-методичного центру підвищення кваліфікації працівників культосвітніх закладів
2017 -> Галицько-Волинське князівство
2017 -> Методичні вказівки щодо організації самостійної роботи студентів 3,4 курсу з дисципліни Іноземна мова
2017 -> Вплив струму на організм людини. Заходи техніки безпеки під час роботи з електричними пристроями
2017 -> Картка самооцінювання
2017 -> Робоча програма навчальної дисципліни «Проблеми вищої освіти» галузь знань 06 «Журналістика»
2017 -> Філософія Середньовіччя
2017 -> Робоча програма навчальної дисципліни соціальна педагогіка Галузь знань: 0101 «Педагогічна освіта»

Скачати 255.41 Kb.

Поділіться з Вашими друзьями:
  1   2




База даних захищена авторським правом ©uchika.in.ua 2022
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка