Тема уроку. Запилення у рослин Цілі: навчальна



Скачати 60.66 Kb.
Дата конвертації04.12.2018
Розмір60.66 Kb.
#73209



Тема уроку. Запилення у рослин

Цілі:



навчальна: перевірити та поглибити знання учнів про квітку, як репродуктивний орган рослин: вивчити типи запилення; основні способи перехресного запилення; пристосування рослин до різних способів перехресного запилення; значення штучного запилення; переваги перехресного запилення над самозапиленням; приклади рослин, які запилюються тим чи іншим способом; ознайомити з рослинами-медоносами на Україні;

розвивальна: формувати інформаційну компетентність - уміння правильно відбирати інформацію, удосконалювати спеціальні вміння роботи з підручником і додатковою літературою, робити цікаві повідомлення; користуватися таблицею та кімнатними рослинами;

практичну компетентність - формувати вміння порівнювати, аналізувати, узагальнювати та формувати висновки, складати схеми; розвивати інтерес до вивчення біології;

комунікативну компетентність - навики роботи в групі;

виховна: виховувати любов до природи, спостережливість бережне ставлення до рослин і тварин; сприяти формуванню уявлень про еволюційні процеси, що лежать в основі різних пристосувань рослин і тварин до здійснення запилення.

Тип уроку: засвоєння нових знань

Прийоми активізації пізнавальної діяльної: робота з термінами; складання схем; складання таблиці; робота з гербарними екземплярами комахо-вітрозапильних і самозапильних рослин;

робота з таблицями.



Прийоми розвивального навчання: робота в навчальних групах; повідомлення учнів; формування поетапних висновків.

Міжпредметні зв’язки: географія, природознавство.

Терміни і поняття: запилення, самозапилення, перехресне запилення, штучне запилення.

Обладнання: гербарні екземпляри комахо-, вітрозапальних і

самозапальних рослин; таблиця “Запилення"’, кімнатні квіткові рослини. Модель квітки вишні, колосок пшениці. Картки з завданнями.



Очікувані результати:

Учень називає: способи запилення ;

Розпізнає: за будовою квітки – спосіб запилення;

Характеризує: процес запилення, пристосувань рослин до самозапилення і перехресного запилення; пристосування квіток до запилення вітром,водою,комахами а іншими тваринами;

Пояснює: роль та значення штучного запилення;

Спостерігає та описує: пристосування рослин до запилення різними видами комах

Хід уроку

І. Організаційний момент.

Доброго дня, діти! Щиро рада вітати вас на уроці. Я вас люблю і бажаю добра. Пропоную налаштуватися на співробітництво і взаєморозуміння. Перевірте готовність до уроку. Для роботи на уроці вам потрібні: підручники, зошити, щоденники, мислення і пам’ять.

Створення позитивної психологічної аури на навчальну діяльність.

“ Пам’ять - щоденник, які усі ми носимо із собою” стверджував Оскар Уайльд. Пам’ять іде за мислення і дієяк тінь. Хороша пам’ять є однією з умов високих результатів у навчанні. Що потрібно зробити вам для покращення пам’яті? (Відповіді учнів).

Запам’ятайте головне - ніколи не скаржиться на свою пам’ять. Ви знаєте тисячі слів, та ще й різними мовами. Добре чуєте та бачите. У вас чудова пам’ять!

Урок біології створить оптимальні умови для розвитку пам’яті, мислення і вас як особистості. А особистість відповідальна.

ІІ. Актуалізація опорних знань

“Ніхто не знає так багато, як усі ми разом” (народна мудрість)

Протягом усього періоду навчання у 6 класі ви поступово просуваєтесь шляхом пізнання царства Рослини.

(З метою зміцнення та поглиблення знань учні беруть участь у фронтальній бесіді за такими запитаннями)

1. Яка головна ознака покритонасінних (квіткових) рослин?

2. Що таке квітка?

3. З яких частин складається квітка?

4. Яке значення у квітці відіграє оцвітина, та які частини квітки її утворюють?

5. Яка будова маточки та тичинки?

6. Чому маточка та тичинки є головними елементами квітки?

7. Назвати рослини, які мають одностатеві та двостатеві квітки?

8. Що таке суцвіття?

9. Яке біологічне значення суцвіть?



IIІ. Мотивація навчальної діяльності

“Знання складаються з дрібних крихт щоденного досвіду” (Д. Писарєв).

Дещо про запилення ми знаємо з власного життєвого досвіду. Використовуючи його та таблиці ми можемо сказати, що у запиленні беруть участь і комахи і вітер. А чи можемо ми відповісти зараз на запитання:

Чому квіти мають яскраве забарвлення, а інші непоказні?

Одні виділяють ароматичні речовини вдень, інші вночі, інші взагалі не пахнуть?

ІУ. Повідомлення теми та мети уроку

Тема уроку - Запилення .



(Учні тему уроку записують у зошиті та висловлюють пропозиції щодо плану роботи на уроці.)

У. Засвоєння нових знань

(Розповідь учителя з елементами бесіди за планом.

Етап організації виконання плану діяльності.

Учитель пропонує учням вибрати спосіб фіксації матеріалу (конспект, схема, таблиця). Кожен учень має право вибрати індивідуальний спосіб фіксації матеріалу ).
1. Запилення, що це таке? Хто може пояснити?

2. Види запилення. Як може відбуватися запилення?

а) самозапилення;

б) перехресне запилення.

3. Способи перехресного запилення. Яким чином пилок з однієї квітки потрапляє на іншу? Ваші думки.

4. Пристосування вітрозапильних рослин.

5. Пристосування комахозапильних рослин.

6. Інші способи перехресного запилення у рослин

а) водою;

б) тваринами;

в) птахами.

7. Штучне запилення та його значення.



УІ. Закріплення вивченого матеріалу

Щоб закріпити вивчене я пропоную об’єднатися в навчальні групи та самостійно попрацювати із даними вам завданнями. Можна використовувати підручник § 35, гербарний матеріал, таблиці, наявні планшети).



Завдання для навчальної групи № 1.

1. Які особливості самозапилення у рослин.

2. Навести приклади самозапильних рослин.

3. Недоліки самозапилення у рослин.



Завдання для навчальної групи №2.

1. Визначте пристосування комахозапильних рослин до перехресного запилення.

2. Наведіть приклади комахозапильних рослин.

3. Доведіть переваги перехресного запилення.



Завдання для навчальної групи №3.

1. Визначте пристосування вітрозапильних рослин до перехресного запилення.

2. Наведіть приклади вітрозапильних рослин.

3. Які особливості штучного запилення, з якою метою його застосовують.


(Закінчення роботи в групах, учитель пропонує представникам груп заповнити таблицю).




п/п

Ознака

Вітрозапильні рослини

Комахозапильні рослини

Самозапильні

1

Розміри квіток (суцвіть)










2

Забарвлення оцвітини










3

Наявність запаху










4

Наявність нектару










5

Відносна довжина тичинкової нитки










6

Кількість пилку










7

Кількість вологи у пилку










8

Розміри пилкових зерен











( Учитель пропонує послухати учнів, які попрацювали з різними джерелами інформації та підготували повідомлення з теми).


Учні виступають з повідомленнями.

Повідомлення 1. Цікаве про конюшину (Додаток 1).

Повідомлення 2. Цікаве про найбільшу квітку у світі - Рафлезію (Додаток 2).

Повідомлення 3. Інші способи перехресного запилення - запилення птахами (Додаток 3).

Повідомлення 4. Інші способи перехресного запилення - запилення тваринами (Додаток 4).

Повідомлення 5. Інші способи перехресного запилення - запилення водою (Додаток 5).

Повідомлення 6. Пристосування перехресно-запильних рослин, що запобігають самозапиленню.

(Під керівництвом учителя учні складають схему “Види запилення” (Див. схему – Додаток 6)



VІІ. Контрольно-оцінювальний етап.

Графічний диктант (Додаток 7)

Гра “Чому…

1....коли в Австралії вперше посіяли насіння конюшини, яке було завезене, то конюшина виросла, добре цвіла, але плодів і насінин не утворилося?

2... .у лісі вітрозапильні рослини зацвітають до появи листя?

3....Матіола, пахучий тютюн, петунія, гвоздики виділяють приємні запахи з настанням сутінків?

4...завезені з Південної Америки на острів Ява рослини ванілі добре росли і цвіли, але не давали плодів?

5. ….вітрозапильні рослини утворюють велику кількість дрібного, легкого, сухого пилку?

6. ...Мед буває липовий, гречаний, соняшниковий, акаційовий. Чому не буває картопляного або лляного меду? (Основні медоноси в Україні - гречка, соняшник, біла акація, липа).
УІІІ. Підсумок уроку

Пригадайте, які завдання ви ставили перед собою на початку уроку. Чи вирішили їх?

Як ви оцінюєте свою роботу?

Чи вдалося вам спрацювати у повну силу?


ІХ. Домашнє завдання

Вивчити § 35. ст. 131-133.

За бажанням скласти тести до теми, що вивчалась на уроці.

Додаток 1

Цікаве про конюшину

Більшість видів сучасних покритонасінних є комахозапильними ентомофільними. Деякі не здатні розмножуватись без комах - запилювачів. В одних рослин квітки запилюються різними комахами, а в інших - тільки певними видами. Це пов’язано в першу чергу з різницями в будові квітки. Наприклад, конюшина запилюється лише джмелем або довгохоботковою кавказькою бджолою, а середньоросійська бджола через недостатню довжину хоботказапилювати не здатна. Є легенда про те, як деяке божество розгнівалось на конюшну і заборонило бджолам запилювати її. Бджоли не могли ослухатись. Дуже погано було б конюшині, якби не було відважних джмелів, джмелі не злякались погроз і як раніше прилітали до конюшини за нектаром, а заодно і запилювали її. Бджолам стало сумно, і вони захотіли порушити заборону. Але божество було впертим, і намагання бджіл ні до чого не привело: відвідувана бджолами конюшина насіння не давала. Тепер ми знаємо, що перші квіти конюшини мають дуже довгі чашечки, а у бджіл недостатньо довгий хоботок. Другі коротші, бджоли їх відвідують і дуже запилюють при цьому. Але другі не встигають дати насіння. У джмелів хоботок довгий, і вони чудово обслуговують перші квіти конюшини.І тому насіння, яке дає конюшина, завдячує джмелям. Більшість квіткових рослин (близько 80%) пов’язані з життям комах.



Додаток 2

Цікаве про найбільшу у світі квітку Рафлезію

Рафлезія - паразитична рослина з найбільшими у світі квітками, але повністю позбавлена листя, стебла й коріння.

Рафлезієві (три близькі роди) зустрічаються тільки в джунглях Південно-Східної Азії та паразитують на ліанах родуТетрастігма. Пристосувавшись до паразитичного способу життя вони втратили корінь, листки й стебло, а також здатність до фотосинтезу. Рафлезієві відомі завдяки своїм величезним квіткам до одного метра в діаметрі та вагою до 7 кг. Квіти своїм виглядом і запахом нагадують гниле м’ясо, тому що запилюються мухами.

Додаток З

Запилення птахами

Найменші птахи в світі - колібрі, живляться нектаром тропічних квітів - орхідей, запилюючи їх.

Але колібрі на квітку не сідають. Підлетівши до квіточки, швидко махають крильцями і довгим хоботком дістають з квітки нектар.

Запилення за допомогою птахів називається - птахозапилення.



Додаток 4

Запилення тваринами

Великі квіти баобаба, що мають своєрідний аромат, розкриваються лише на одну ніч. Вони приваблюють незвичайних запильників - лемурів і кажанів. Тварини злизують солодкий нектар і переносять пилок.



Додаток 5

Запилення водою

Деякі водяні рослини, наприклад, кушир стрілолист, запилюються водою. Такий спосіб запилення називається водозапилення.



Додаток 6



Схема “Види запилення”




Додаток 7

Г рафічний диктант

Вчитель читає твердження. Якщо воно правильне учні ставлять номер твердження і пишуть (+), якщо ні (-).



  1. Самозапилення, перенесення пилку з дозрілих пиляків на приймочку маточки тієї самої квітки.

  2. Перехресне запилення поділяється на природне та штучне.

  3. Вітрозапильні рослини мають великі квітки.

  4. Вітрозапильні рослини утворюють зарослі.

  5. Гороховий мед дуже смачний.

  6. Мухи не беруть участі в запиленні.

  7. Щоб запобігти самозапиленню, в перехреснозапильних рослин пиляки і маточки дозрівають неодночасно.

  8. Самозапилення сприяє процвітанню виду.

  9. Перехресне запилення збільшує життєздатність організмів, які успадковують ознаки батьківського і материнського організму, сприяє процвітанню виду, пристосовує організми до умов навколишнього середовища.

  10. Комахозапильні рослини утворюють багато дрібного, сухого, легкого пилку.

  11. Штучне запилення застосовують для підвищення врожайності Сільськогосподарських рослин, та з метою виведення нових сортів рослин.

  12. Всі пристосування до запилення, які мають рослини, виникли в процесі еволюції

+

+

-

+

-

-

+

-

+

-

+

+

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

111

12

Використана література :



  1. Гамуля Ю.Г. та ін. Біологія . 7 клас . Дидактичні матеріали до курсу . Бібліотека

журналу «Біологія» . Харків. Видавнича група «Основа» . 2007.

  1. Остапченко Л.І. , Балан П.Г., Матяш Н.Ю. та ін.. Біологія 6 клас . Київ .

«Генеза» 2014.

3.Сигида В.П., Миколайко В.П. , Миронюк Т.М. Біологія Навчальний посібник.

Умань.2007.

4.Соболь В.І. Біологія . Довідник + тести . Кам’янець –Подільський ФОП

Сисин О.В. Абетка .2014.

5.Шуліка К.С. Інтерактивні уроки біології рослин . 6 клас. Бібліотека



журналу «Біологія» . Харків. Видавнича група «Основа» . 2014.


Каталог: attachments -> article
article -> Методичні рекомендації до самостійної роботи з дисципліни «історія україни» для студентів окр «Молодший спеціаліст»
article -> Основи теорії літератури
article -> До листа Міністерства освіти і науки України від 17. 08. 2016р. №1/9-437
article -> План роботи методичного об’єднання вчителів-предметників суспільно-гуманітарних наук на 2015/2016 навчальний рік
article -> План роботи методичного осередку вчителів-предметників природничо-математичних наук на 2015/2016 навчальний рік
article -> Рішення щодо оцінювання навчальних досягнень учнів курсів за вибором приймається навчальним закладом
article -> Получение патента на полезную модель

Скачати 60.66 Kb.

Поділіться з Вашими друзьями:




База даних захищена авторським правом ©uchika.in.ua 2022
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка