Тема 1. Великі географічні відкриття: зустріч цивілізацій.
. Відкриття європейців.
МЕТА. Розкрити зміст поняття «Великі географічні відкриття», їх передумови і причини. Дати знання про основні географічні відкриття, напрямки подорожей європейців, імена видатних мандрівників. Формувати вміння висловлювати судження щодо характеру і значення Великих географічних відкриттів, змін у соціально-економічному житті.
Розвивати загальнонавчальні уміння: розумові(аналізувати інформацію, виділяти головні ідеї в тексті чи розповіді вчителя, будувати доказ чи спростування); мовленнєві(самостійно будувати відповідь, використовуючи різні джерела, користуватись словником).
Розвивати предметно – історичні вміння: хронологічні(визначати дати і хронологічні межі подій); картографічні(читати історичну карту, правильно використовуючи знання легенди карти); спеціальні(аналізувати джерела історичної інформації; формулювати емоційно-ціннісну оцінку історичних подій і діяльності історичних осіб). Виховувати повагу до історичного минулого.
^ Тип уроку: урок засвоєння нових знань
Обладнання: Всесвітня історія: Новий час(кінець XV-XVIII ст.): підруч. Для 8-го кл.\ Н.Г. Подаляк. - К.: Ґенеза, 2008., карта «Великі географічні відкриття», картки для організації індивідуальної, групової роботи, репродукції портретів видатних мандрівників, повідомлення учнів.
^ I. Організація класу
II. Актуалізація чуттєвого досвіду і опорних знань учнів
Вступна бесіда.
- У всі історичні часи жили люди, які любили подорожувати і прагнули побачити щось нове, незвідане або перевірити розповіді про «казкові землі».
А чи любите ви подорожувати ? Хто із вас здійснив подорож під час літніх канікул, хто відкрив для себе щось нове ? Хто бажає поділитись враженнями ?
2. Робота в групах( обмін враженнями від подорожей під час літніх канікул, формулювання речення – відповіді: ми дізнались…)
^ III. Мотивація навчальної діяльності учнів
Бліц - опитування. Чи знаєте ви ?
Які факти в історії дістали назву «найбільша помилка, яка привела до найбільшого відкриття», « пам’ятник людської несправедливості»?
Які події раннього Нового часу були охарактеризовані як «біг наввипередки».
А кому і за що було пожалувано дворянський герб із написом «Ти перший мене обігнув»?
Відповіді на ці і інші питання ви будете знати по завершенню уроку.
^ IV.Оголошення теми, мети, завдань уроку (за конспектом)
Епіграфом уроку є буддистська приказка, до якої ми повернемось в кінці уроку:
«Хто скаже, що є удача, а що невезіння ?»
План
1. Причини і передумови Великих географічних відкриттів XV- XVI століть.
2. Початок і перебіг основних відкриттів.
3. Перша навколосвітня подорож.
4. Доколумбові цивілізації Америки та народи Африки
^ V. Сприйняття та первинне усвідомлення учнями нового матеріалу
1. Уявна подорож «картинною галереєю»(на дошці прикріплені репродукції портретів: Енріке Мореплавець, Христофор Колумб, Васко да Гама, Фернан Маггелан). Розгляньте репродукції. Користуючись підручником, підготуйте відповіді на питання: Хто ці люди ? Коли вони жили ? Чим прославились?
2. Самостійна робота з підручником і атласом. Підготовка відповідей.
3. Відповіді учнів(ланцюжком ) за схемою: ХТО ? КОЛИ ? ЩО ?
По завершенню відповідей учні роблять висновок про те, що відкриття європейців були дійсно «Великими».
Робота із словником. Розкриття змісту поняття «Великі географічні відкриття»
5. Виконання завдання.
- Прочитайте слова: компас, золото, каравела, товар, срібло, портолани, торгівля, Іспанія, астролябія, Португалія, схід, захід, Реконкіста, «нові» дворяни, Фердінанд, Ізабелла.
- Сформулюйте запитання щодо незрозумілих слів ?
- Об’єднайте слова в групи за спільною темою.(Теми: винаходи, коштовні метали, торгівля, країни, частини світу, люди).
- Розташуйте теми за принципом «первинний - вторинний», «причина - наслідок». Вибір обґрунтуйте.
- Які теми характеризують умови, що склалися в Європі в кінці XV – на початку XVI століття?
- Сформулюйте причини «Великих географічних відкриттів»
- Які відкриття є основними ? (робота з картою)
- Яке відкриття поставите першим ?
- Яке відкриття, на вашу думку, було найважливішим?
- Кого зустріли мореплавці на нових землях ?
6. Короткі повідомлення про народи доколумбових цивілізацій (попередньо підготовлені учнями завдання)
7. Підсумкова бесіда – висновок.
^ VI. Усвідомлення об’єктивних зв’язків і відношень у новому матеріалі, розкриття внутрішньої суті явищ, які вивчаються
1. Логічна вправа. Використовуючи нижчезазначені слова, побудувати зв’язні відповіді за схемою:
Коли? Хто? Де? Що?(Куди?)
? Енріке Мореплавець Іспанія Сагриш
? Бартоломео Діаш Португалія мис доброї Надії
? Христофор Колумб Африка о. Сан-Сальвадор
? Паоло Тосканеллі Італія(Флоренція, Генуя) м. Калікут
? Амеріго Вееспуччі Індія Тихий океан
? Васко да Гама Америка Філіппіни
? Фернан Магеллан порт Севілья
? Себастіан Ель Кано
? Васко Нуньєс де Бальбоа
2. Бліц-турнір відповідей відповідно до поставленого завдання.
^ VII.Узагальнення та систематизація знань
1. Записати слова в клітинки за першою буквою, користуючись підручником і атласом (робота в парах)
Домашнє завдання: опрацювати тему уроку, робота із контурною картою
Поділіться з Вашими друзьями: |