Тема. «Вічна» тема «любовного трикутника» в новітній інтерпретації в новелі Григора Тютюнника «Три зозулі з поклоном» Мета



Сторінка1/5
Дата конвертації23.03.2019
Розмір8.51 Mb.
#85211
  1   2   3   4   5
Тема. «Вічна» тема «любовного трикутника» в новітній інтерпретації в новелі Григора Тютюнника «Три зозулі з поклоном»

Мета: розкрити ідейно-художній зміст твору, поглибити поняття про новелу, удосконалювати навички учнів аналізувати твори малих жанрів, визначати проблематику твору, характеризувати образи, висловлювати власні роздуми про долю героїв твору

розвивати в учнів навички проведення самостійної пошуково-дослідницької роботи, використовуючи додаткові джерела інформації; вміння учнів мислити, зіставляти, оцінювати події, вчинки, робити узагальнення й висновки;

виховувати кращі моральні якості, усвідомлення потреби в загальнолюдських цінностях (совість, вимогливість до себе, любов, толерантність, повага до почуттів іншої людини тощо)

Методична мета: використання методу проектів на уроках української літератури

Епіграф:
Любов - це, люди, діло не осудне

По всі віки. Вовік віків. Амінь.

Л.Костенко «Маруся Чурай»

Тип уроку: вивчення нового матеріалу

Методи проведення:

- словесний: розповідь з елементами бесіди, пояснення;

- наочний: портрет Григора Тютюнника, слайди презентацій, виставка книг письменника, ілюстрації до новели; відеозапис вистави «Три зозулі з поклоном»;

- практичний: робота з опорним конспектом, текстом новели «Три зозулі з поклоном», розробка словника термінів, презентацій; робота з довідковою літературою, словниками («Словник літературознавчих термінів», «Тлумачний словник української мови»), хрестоматіями, підручником, Інтернет-ресурсами тощо;

- пояснювально-ілюстративний, репродуктивний, проблемний, частково-пошуковий, дослідницький

Обладнання: підручник «Українська література. 11 клас» за загал. редакцією Р.В. Мовчан. 2000р., опорний конспект, портрет письменника, комп’ютерна техніка, проектор, ілюстративний матеріал, виставка творів Григора Тютюнника, мультимедійна презентація, «Словник літературознавчих термінів», аудіозапис поезії Ліни Костенко «Не знаю, чи побачу Вас, чи ні», пісні «Летіла зозуля через мою хату», відеозапис вистави «Три зозулі з поклоном»

Словник термінів: новела, художня деталь, символ, автобіографічний твір, образ оповідача

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів

1. Слово викладача

Кохання… Це почуття оспіване поетами усіх віків і поколінь, проте і сьогодні залишається загадкою людської душі. Воно своєю невидимою рукою торкається струн серця і виграє ніжною мелодією, спонукаючи до конкретних дій, непередбачених вчинків, наділяє силою і робить немічним, окрилює і сковує, надає простір і забирає волю. Цю тему не оминув ще жоден поет, прозаїк чи драматург. І кожен намагався по-своєму розкрити оту «вічну загадку любові», що й вам колись життя загадає. Не залишили поза увагою цю тему і письменники-шістдесятники. Перегляньте уважно відео фрагмент вистави за твором одного з них, назвіть автора, назву твору, імена героїв та проблему, яку порушує письменник у цьому уривку. Про що піде мова на уроці?



2. Перегляд відео фрагмента вистави за твором Ліни Костенко «Маруся Чурай»

ІІІ. Оголошення теми та мети уроку

Викладач. Дійсно, це вистава за твором Ліни Василівни Костенко «Маруся Чурай», і одна з проблем, порушених поетесо в романі є проблема вірності і зради, проблема любовного трикутника. До цієї теми звертається у своїй новелі (з якою ми сьогодні познайомимося) ще один письменник-шістдесятник – Григір Тютюнник.

Слайд 1 Тож тема нашого уроку: «Вічна» тема «любовного трикутника» в новітній інтерпретації в новелі Григора Тютюнника «Три зозулі з поклоном».

Ми детально познайомимося зі змістом новели Григора Тютюнника «Три зозулі з поклоном», будемо вдосконалювати навички роботи з художнім текстом твору малого жанру, характеристики образної системи; повторимо відомості з теорії літератури; а головне, поговоримо про «любов всевишню», про почуття, яке рухає життя на землі.



(Учні записують у зошити тему року)

ІV. Вивчення нового матеріалу

  • Слово викладача

Слайд 2 Відомий літературознавець Євген Сверстюк так відгукнувся про новелу Тютюнника: «Струна затремтіла, коли в таборі я прочитав у збірці Григора Тютюнника «Три зозулі з поклоном» - оповідання про зека в серпанку любові – твір, злеліяний на дні душі в глибокій самоті». Що ж підштовхнуло Григора до написання такого твору. Це питання досліджувала група біографів. То ж слово надається їм. Слайд 3

  • Учні-біографи «Історія написання новели «Три зозулі з поклоном»

Поштовхом до написання новели послужила така подія: 1976 року у Ірпінського будинку творчості виступав сліпий бандурист. Серед його пісень була одна – «Летіла зозуля та й стала кувати» - де йшлося не просто про нещасливе кохання, а про непереборне ніким і нічим страждання людини. А саме почуття страждання було таким близьким і знайомим письменникові.

(Звучить пісня ««Летіла зозуля та й стала кувати»)

Ще не стихли звуки бандури, як Григір схопився з місця і побіг писати новелу, якій судилося безсмертя. Очевидно, рядки з народної пісні про трьох зозуль з поклоном викликали згадку про батька, якого як ворога народу було заарештовано восени 1937 році й заслано до Сибіру, а мати подалася його шукати з жінкою-суперницею, яка любила батька. Тютюнник згадував: «Я виношую ще один жіночий образ. Образ жінки, котра дуже любила мого батька. Коли у нас сталося нещастя, мама в горі кинулася саме до неї. Жінка була набагато старша за маму, старша за батька. Але обоє, батько й мати, ніколи не посміли зневажити ту любов, велику і безвзаємну. Отож Марія пекла коржики, збирала все необхідне, бо мама ридала та побивалась. Удвох вони й поїхали розшукувати батька, не знаючи, що слід його загубився вже навіки... Ти подивись, яке благородство й краса обох жінок, самозреченість моєї тоді ще зовсім молодої мами... Мабуть, одна вона в цілім світі шукала підтримки в своєї суперниці, співчувала їй і жаліла. І якщо доля дасть мені таланту... Не дивися так скептично... Не таланту — Бог із ним... Якщо поталанить щось написати — воздам хвалу жінці й красі».



Ось ця життєва драма і лягла на папір. Так з’явилась новела «Три зозулі з поклоном».

  • Викладач

Слайд 4 Американський прозаїк ХХ ст. Бернард Маламуд писав: «Новела - це необхідність сказати багато за короткий час». Твір Тютюнника за своїми композиційними особливостями не схожий на жоден з тих, які ми вивчали до цього. Про жанрові та композиційні особливості новели Григора Тютюнника нам розкаже група літературознавців, яка працювала над ідейно-художнім аналізом твору. Ваші одногрупники також спробують пояснити досить незвичну назву новели. Слухаючи їх виступ, скористайтеся витягом зі словника літературознавчих термінів, який вони для вас підготували. Слайд 5

  • Виступ учнів-літературознавців

(Під час виступу учні заповнюють паспорт твору, записують у зошити визначення літературознавчих термінів)




  • Учень 1 «Композиційні особливості твору»

Думаю, ви помітили, що новела Григора Тютюнника «Три зозулі з поклоном» хоч і невелика за обсягом, але має своєрідну, складну композицію, для якої характерна мозаїчність. У кожному фрагменті є інший головний герой: оповідач-студент, Софія, Марфа, Михайло. Автор зміщує часові площини: теперішнє переплітається з минулим, яке наближується, вивищується своїм трагічним над сучасним.

Більше того, у новелі цілих три сюжетні лінії, пов’язаних одним почуттям людей, що притаманно хіба романові. Також автор використовує прийом обрамлення, щоб через безпосередню розповідь ліричного героя (на початку і в кінці твору) досягти більшої емоційності в зображенні. «Останній лист від тата» - це як новела в новелі. Така композиція є характерною для психологічних новел.



  • Учень 2. Ідейно-художній аналіз твору

Слайд 6 Наша група працювала над ідейно-художнім аналізом твору Григора Тютюнника «Три зозулі з поклоном». Результатом нашої роботи є паспорт твору, який ми пропонуємо вашій увазі.

Твір Тютюнника про почуття любові; про людські долі, що були скалічені тоталітарною системою; про людей, що вміли кохати; про нелегке життя людей у довоєнні і повоєнні часи.



Головна ідея новели - возвеличення любові як високої християнської цінності, яка вивищує людину над буденністю, очищає її душу.

  1   2   3   4   5




База даних захищена авторським правом ©uchika.in.ua 2022
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка