Тема. Загальне поняття про дієслово. Зв'язок дієслова з іменником у реченні



Сторінка1/5
Дата конвертації29.11.2018
Розмір0.57 Mb.
ТипУрок
  1   2   3   4   5
Урок 95

Тема. Загальне поняття про дієслово. Зв'язок дієслова з іменником у реченні.

Мета уроку. Формувати ключові компетентності:

Вміння вчитися – організувати робоче місце, виконувати розумові операції, практичні дії, володіти вміннями й навичками самоконтролю; загально – культурна – розвиток мови, мислення, культури міжособистісних відносин, толерантної поведінки; здоров’язбережувальна – формувати навички здорового способу життя, потребу в дотриманні охайності.

Формувати предметні компетентності: повторити вивчений матеріал про частини мови, розширити знання учнів про дієслово; формувати вміння розпізнавати дієслово в усному і писемному мовленні; розвивати спостережливість; збагачувати словниковий запас учнів; виховувати працелюбність.

Обладнання: таблиці « Дієслово», « Каліграфічна хвилинка», сигнали - смайлики « Мій настрій», підручник. .

Тип уроку. Урок засвоєння нових знань.

Хід уроку

І. Організаційний момент

1. Емоційна хвилинка

Продзвенів уже дзвінок – починаємо урок.



  • Сьогодні девізом уроку будуть слова:

Працювати старанно.

Слухати уважно.

Мислити творчо.

Писати охайно.

Домовляймося не шуміти,

На уроці не дрімати,

Руки вчасно підіймати.

Щоб кожну хвилину не втратити марно.



  • У мене зараз гарний настрій , ось такий!

  • А у вас?

Намалюйте свій настрій.( Діти малюють свій настрій на смайликах)

  • У кого з вас гарний настрій, покажіть.

  • Я хочу, щоб гарний настрій у вас залишився до кінця уроку.

2. Аналіз результатів перевірної роботи.

ІІ. Актуалізація опорних знань. Каліграфічна хвилинка

Урок продовжим без зупинки з каліграфічної хвилинки .



Уу кв ого лис ів квітень

У квітні погода один день блисне, а сім днів кисне.

- Вимовте звуки у слові квітень.

- Поділіть це слово на склади для переносу.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і мети уроку

Наша мова – це безмежний океан довгих і коротких, добрих і злих, веселих і сумних слів. Слова – це коштовні різнокольорові смарагди. І замало їх просто зібрати до купи, треба ще вміти викладати з них візерунки. Щоб розібратися в цій незліченній кількості слів , мовознавці вирішили згрупувати їх за певними ознаками: виділити слова, що означають назви предметів.



  • Які це слова? ( Іменники)

  • На які питання вони відповідають? ( Хто? Що?)

  • Слова , що означають ознаку предмета? ( Прикметники)

  • На які питання відповідають прикметники? ( Який? Яка? Яке? Які? Чий? Чия? Чиє? Чиї?)

  • Які слова означають дію предметів? ( Дієслова)

  • На які питання вони відповідають? ( Що роблять? Що зроблять? Що буде робити?)

Сьогодні ми розпочинаємо подорож в царство Дієслова. Щоб потрапити до нього треба виконати кілька завдань.

IV. Сприймання та усвідомлення нового матеріалу

  1. Робота з таблицею. Інтерактивний прийом « Я вчусь»

а) Читання тексту

б) Бесіда за змістом тексту

- Про що розповідається в тексті?

- Що означають ці слова?

- На які питання вони відповідають?

-У реченні визначте головні та другорядні члени речення.

- Яким членом речення є дієслово?

2. Гра « Скарбничка мудрих думок»( вправа 388)

- Як ви розумієте кожне прислів’я?

- Назвіть дієслова і поставте до них питання.

3. Фонетико – орфографічна хвилинка

Вимовляй Пиши

повед?[ц':а] поведеться

набер?[ц':а] набереться

вчи́[с':а] вчишся

сміє́[с':а] смієшся

4. Фізкультхвилинка

Руки вгору, руки вниз!

На сусіда подивись!

Руки вгору, руки в боки,

Поскачи на місці трохи!

Руки ззаду покладемо,

Головою поведемо!

Дружньо всі присядемо

І за парти сядемо!

5. Вправа « Творча робота разом» (вправа 389)

- Що зображено на кожному малюнку? ( Вказати, хто що робить.)

- Складіть речення за кожним малюнком і запишіть.

- Підкресліть дієслова, які відповідають на питання що робить? що роблять?



6. Вибіркове списування ( вправа 390)

а) Читання тексту.

б) Бесіда за змістом тексту.

- Яку картину ви уявили, прочитавши текст?

- Чому мишко не зірвав пролісків?

- Чи правильно він вчинив? Чому?

- А як би ви вчинили на місці Мишка?

- Як ви розумієте вирази загледів Мишко, заховались у затінку,не піднялась рука, обкопав тріскою, обліпив корінчики.

- Пригадайте будову тексту. ( Зачин , основна частина, кінцівка)

- Поділіть цей текст на абзаци. На скільки частин поділимо текст?

- Складіть план.

в) Виконання письмового завдання

- Спишіть два речення.

- Підкресліть дієслова і всі іменники, які з ними зв’язані.



V. Підсумок уроку. Рефлексія

1. Гра « Мікрофон»

- Яку частину мови вивчили на уроці?

- Що називається дієсловом?

- З якою частиною мови з’язане дієслово у реченні?



2. Гра « Спіймай дієслово»

- Учитель читає вірш. Учні, почувши дієслово, плещуть у долоні .

Прокидайся

Тільки вранці сонце встане,

Зазирне в твоє віконце,

Ти підстав свою долоньку

Під промінчик ніжний сонця.

Прибери мерщій в кімнатці,

Й чистим, вмитим, за сніданком

Привітайся до матусі:


  • Рідна, з добрим ранком!

Потім радісним, привітним

Поспішай до трав, до квітів,

А щоб день минув немарно –

З усіма поводься гарно.



3. Емоційна хвилинка

Ось і пролунав дзвінок –

Закінчився наш урок.

За роботу по заслузі



Щиро дякую вам друзі.

  • У мене зараз настрій « клас!»

  • А у вас?

  • Намалюйте свій настрій.

VІ. Домашнє завдання ст. 158, вправа 391

Резерв уроку

  1. Кросворд « Дієслово»

Заповнити горизонтальні рядки буквами так, щоб у всіх рядках були дієслова.

1

Д







А

Т

И

2

І







А

Т

И

3

Є







А

Т

И

4

С







А

Т

И

5

Л







А

Т

И

6

О







А

Т

И

7

В







А

Т

И

8

О







А

Т

И

Відповіді. 1) Дихати; 2) іржати; 3) єднати; 4) сипати; 5) лежати; 6) обрати; 7) вітати; 8) ойкати.

  1. Гра « Із слів – розповідь»

Кожний гравець отримує конверт. У ньому картки з окремими словами. Учасники гри одночасно відкривають конверти зі слів – карток ( вони змішані), складають речення так, щоб вийшла зв’язна розповідь.

Здраствуй, весно!

Розтанув сніг. Побігли прудкі струмки. Весело На полях луки

цвірінькали горобці. Зазеленіли дерева й трактори. загули

Урок 96

Тема. Спостереження за роллю дієслів у реченні й тексті.

Мета уроку. Формувати ключові компетентності:

Вміння вчитися – організувати робоче місце, виконувати розумові операції, практичні дії, володіти вміннями й навичками самоконтролю; загально – культурна – розвиток мови, мислення, культури міжособистісних відносин, толерантної поведінки; здоров’язбережувальна – формувати навички здорового способу життя, потребу в дотриманні охайності.

Формувати предметні компетентності:  поглиблювати знання про дієслово, його синтаксичну роль; закріплювати вміння розпізнавати дієслова серед інших частин мови; розвивати мислення, уяву, мовлення; збагачувати словниковий запас  прислів’ями, виховувати культуру мовлення, бажання вивчати рідну мову, бути спостережливим, відчувати красу рідної природи, берегти її.

 Обладнання: таблиця «Дієслово», схема речення, підручник, портрети   космонавтів, ілюстрації весняних квітів, лісової галявини, мультфільм « Це наше і це твоє».



Тип уроку. Урок - подорож

 

Хід уроку

 

I. Організаційний момент

Закінчилась перерва

Продзвенів чаклун-дзвінок

А тепер усі швиденько

Налаштуймось на урок

II. Стимулювання пізнавальної діяльності.

         – Діти, нам передали лист. Дізнатись від кого він, ми зможемо, відвідавши загадку.

Старий дід мости помостив

Молода прийшла - мости розвела

                                                                         (Весна).

         – За календарем до  нас  прийшла весна.  З давніх-давен на нашій українській землі образ довгожданої весни уособлювала гарна молода дівчина з вінком квітів на голові. Іде весна по землі, прикрашає її квітами, ніжною зеленю. То ж бережімо цю красу. Тоді буде наша земля квітуча.



  1. Поетична хвилинка

Сніги розтопились

Злилися струмками

Земля молодіє

І вкрилась квітками.

Прийшла до нас весна-красна,

Гаївочку нам принесла

Для панянок - гаївочку,

Для парубків - мандрівочку.

         Весна звертається у своєму листі, діти, до вас і запрошує у подорож на лісову галявину. Вона дуже просить вас взяти з собою у подорож: знання, пам'ять, кмітливість, натхнення, увагу, розум, терпіння.

Перевіримо, чи готові ми до подорожі ?



  1. Мовна розминка

–  3 якою частиною мови ми познайомились на минулому уроці? (Дієсловом).

–       Що називається дієсловом?

–       З якою частиною мови пов’язані дієслова в реченні? Доведіть це, спираючись на домашню вправу 391


  1. Творче завдання

–  Чи потрібні дієслова у нашому мовленні?

      Послухайте текст. Придумайте заголовок. Запишіть його під диктовку

         Розлилися річки. Затопили низини і луки. Летять і летять з вирію птахи. Тепле проміння нагріває землю.

 –  Визначте дієслова в тексті і спробуйте прочитати його без дієслів. Чи можемо ми сказати про що розповідається в тексті. Ні. Отже, без дієслів речення втрачають зміст і стає незрозумілим наше мовлення.

 

III. Повідомлення теми, мети уроку.

         Сьогодні на уроці ми будемо закріплювати вміння розпізнавати дієслова в реченнях і текстах.



ІV.  Сприймання та усвідомлення знань, умінь і навичок.

– То ж вирушаємо у подорож.

   I зупинка подорожі «Каліграфічна».

12 квітня 1961 року Юрій Олексійович Гагарін полетів у космос. Це була перша людина, яка побувала у Всесвіті. Тому за рішенням Міжнародної авіаційної федерації 12 квітня святкується як «Всесвітній день Авіації та Космонавтики».



  1.  Довідкове бюро.

Леонід Костянтинович  Каденюк народився в селі Клішківці Хотинського району Чернівецької області. Він починав свій шлях як пілот під час навчання в Чернівецькому училищі льотчиків. Після великого конкурсного відбору потрапив до загону космонавтів. У 1995 році переміг у конкурсі на спільний українсько – американський політ. Підготовку до польоту пройшов у центрі космонавтів в американському місті Хьюстоні. В космосі перебував 16 діб. Екіпаж у складі 6 чоловік провів багато наукових експериментів біологічного спрямування. Герой України. Перший космонавт незалежної України.

Українські вчені мають великі досягнення у вивченні космічного простору та будівництві літаків, ракет, штучних супутників.



  1. Перегляд мультфільму « Це наше – це твоє» ( серія « Мрія» )

  2. Каліграфічний запис

К к кк ко см на космонавт

12 квітня – Всесвітній день авіації і космонавтики.

  • Вимовте звуки у слові авіація.

  • Поділіть це слово на склади.

  • Доберіть слова на тему «Космос». ( Ракета, політ, космонавт, корабель, супутник, комета, зорі і т. д.)

         II зупинка «Мовна»

  1. Вибіркове списування ( вправа 392)

а) Читання тексту

б) Аналіз тексту

- Про що ви дізналися із зачину, основної частини, кінцівки тексту?

- Доберіть до тексту заголовок.

в) Виконання письмового завдання

- на які питання відповідають виділенні дієслова?

- Випишіть сполучення цих дієслів з іменниками.

- Поставте у дужках питання від дієслова до іменника за зразком.



Зразок

Пишаємось ( чим? ) іменами.

  1. Гра « Словничок»

Запишіть і запам’ятайте написання слова космонавт

Космонавт ( астронавт, тайконавт) – спеціально підготовлена людина, що здійснює політ у космічному просторі.



ІІІ. Зупинка «Фізкультурна»

До сонечка руки ми підняли,

Потім в різні сторни розвели.

Потім ставимо ніженьку на каблук.

І отак притупнемо: тук та тук.

А тепер за руки ми всі взялись

І по колу весело враз прйшлись.

Славим світло сонечка, славим день,

Хай здоров’я діточок виповня.

IV  зупинка «Кмітливих»


  1. Гра « Добери дієслова»

Навесні погода нестійка. Недаремно люди говорять: « У квітні один день блисне, а сім днів кисне». Тому Весна надіслала нам « сніжинку і краплинку » і просить виконати завдання..  (Вчитель на дошці прикріплює сніжинку і краплинку.)

  • Доберіть дієслова до іменників сніг і дощ.

Сніг – летить, падає, спускається, блищить, біліє, вкриває, лягає, стелиться, скрипить.

Дощ – шумить, ллє, капає, періщить, накрапає, іде, мрячить.

–       Як називаються слова, близькі за значенням? (Синоніми.)



  1. Конкурс « Знавець синонімів»( вправа 393)

  • - Прочитай текст.

  • - Яка його головна думка?

  • - До виділених дієслів добери синоніми.

  • - якими членами речення є виділені дієслова?

  • - З якою частиною мови пов’язане в реченні дієслово?

  1. Слово пор слово

Сувенір – річ на згадку про що – небудь.

Мініатюрні – дуже маленькі, дрібні.

  1. Фізкультхвилинка для очей

Очі швидко обертаєм

Головою не хитаєм.

Вліво раз, два. Три. Чотири.

Вправо стільки ж повторили.



По колу очі обертаєм.

І все навколо розглядаєм.

Раз коло, два і три, чотири.

Щільніше очі ми закрили

На пять і шість їх потримали

І потім знову закружляли. 


V зупинка «Дієслово у реченні»

  1. Робота з реченням.

Прийшла весна до рідноного краю.

Давайте дізнаємось, яку роль відіграють дієслова у реченні. Для цього знайдемо головні та другорядні члени речення. Яким членом речення є дієслово? ( Присудком.)



  1. Виконання вправи 394

а) Читання тексту.

б) Вибіркове списування.



Бороздять повітряні простори літаки. Мандрують орбітами кораблі.

  • Знайдіть головні та другорядні члени речення.

  • Яким членом речення є дієслово?

Висновок. Дієслово в реченні є присудком

VІ. Зупинка «Поетична».

  1. Інтерактивний прийом « Я поет».

1 … стрибає 2 … жує 3 … гуляє 4 … спить

….. має ….. дає ….. спочиває …… летить

(заєць) (корова) (ведмідь) (сова)

2.Пальчикова фізкультхвилинка

Налетів з-за лісу вітер,(Помахати руками у напрямку до обличчя)

Та сердитий і рвучкий,(Стиснути кулачки)

Покрутив в садку нам квіти,(Колові рухи кулачками)

Розгойдав усі гілки.(Поворушити пальчиками у повітрі.)

У вікно, у двері грюкнув,(Поплескати в долоні.)

Розстелив по хаті дим,(Руки вперед, поворушити пальчиками.)

Впав на шлях і мчить на луки.(Руки покласти долонями вниз, поворушити пальчиками.)

Я навипередки з ними.

VІІ. Зупинка « Друзі природи»

Ось ми і потрапили на лісову галявину. Розцвіли весняні квіти, розпустилися на деревах листочки, прилетіли з вирію птахи.



  • А які поради можна дати дітям, які йдуть на прогулянку до весняного лісу?

Весна дякує ва всім за працю. Вітає тих учнів, що найкраще справились з завданням.

 VIІІ. Підсумок уроку. Рефлексія



  1. Гра «Закінчи речення»

На сьогоднішньому уроці я вчився . .

Найбільше мені сподобалося . . .



  1. Складіть сенкант

  1. Квіти

  2. Ніжні, пахучі.

  3. Ростуть, посміхаються, квітнуть.

  4. Почуття танцюють з вітром.

  5. Весна

  1. Оцінювання учнів

ІХ. Домашнє завдання Вправа 394, 3 завдання.

Урок 97

Тема. Урок розвитку звязного мовлення

Урок 98

Тема. Спостереження за роллю дієслів у реченні і текстах.

Мета уроку. Формувати ключові компетентності:

Вміння вчитися – організувати робоче місце, виконувати розумові операції, практичні дії, володіти вміннями й навичками самоконтролю; загально – культурна – розвиток мови, мислення, культури міжособистісних відносин, толерантної поведінки; здоров’язбережувальна – формувати навички здорового способу життя, потребу в дотриманні охайності.

 Формувати предметні компетентності:  поглиблювати знання про дієслово, його синтаксичну роль; закріплювати вміння розпізнавати дієслова серед інших частин мови; розвивати мислення, уяву, мовлення ; збагачувати словниковий запас  прислів’ями, виховувати культуру мовлення, бажання вивчати рідну мову, бути спостережливим, відчувати красу рідної природи, берегти її.

 Обладнання: таблиці «Дієслово», « Каліграфічна хвилинка», « Пальчикова гімнастика. Сонечко», підручник, малюнок сонечка, ілюстрації тварин.

Тип уроку. Урок осмислення знань і формування на їх основі необхідних умінь і навичок

Хід уроку

І. Організаційний момент

Пролунав уже дзвінок,

Час почати нам урок.

Будемо у світ знань мандрувати,

Будемо мову рідну вивчати.

ІІ. Актуалізація опорних знань.


  1. Каліграфічна хвилинка

С с со су се сл Су См Сп

Слива сад слова сосна

Софія Степа Семен

Спить сам собі сом: спати самому солодко сому.

Григорій Храпач



  1. Робота над загадкою.

Відгадайте загадку. Назвіть дієслова.

Соняшник розцвів у небі,

Поливать його не треба,

Влітку, взимку, він цвіте,

І насіння золоте,

Розсипає сонях всюди,

Урожай цей – радість людям.

( Сонце )



ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.

  • Сьогодні на уроці ми продовжимо вивчати дієслово.

IV. Сприймання та усвідомлення нового матеріалу.

  1. Інтерактивний прийом « Гімнастика для розуму»

Робота над текстом.

  • Прочитайте текст. Випишіть головні члени речення , ставлячи питання від присудка до підмета.

Нарешті прийшла весна. Сонце щедро сипле на землю ласкаве проміння. З пагорбів збігають дзвінкі струмочки. Уже набубнявіли бруньки на деревах. Зазеленів степ. Лісові галявини вкрили перші весняні квіти.

  • Якою частиною мови виражені підмети?

  • А що ви можете сказати про присудки?

  • На які питання відповідають дієслова?

Дієслово зв’язане

В реченні з іменником.

Воно завжди скаже нам,

Що він робить, діє як.



  1. Колективна робота ( вправа 395)

а) Читання тексту.

б) Аналіз тексту.

- що сказано про білочку в першому реченні?

- Які слова в наступних реченнях розкривають зміст слова клопочеться ?

в) Вибіркове списування.

- Запишіть назви дій, які відповідають на питання що робить?



3. Фізкультхвилинка.

До сонечка руки ми підняли,

Потім в різні сторни розвели.

Потім ставимо ніженьку на каблук.

І отак притупнемо: тук та тук.

А тепер за руки ми всі взялись

І по колу весело враз прйшлись.

Славим світло сонечка, славим день,

Хай здоров’я діточок виповня.


  1. Гра « Добери слова»

- Спишіть, вставляючи з довідки потрібні за змістом слова.

Соловейко в гаї …

Жайворонок у полі …

Голуби на даху …

Горобець під вікном …

Зозулі в лісі …

Перепілка в житті …

Слова для довідки: туркочуть, співає, щебече, кують, витьохкує, дзвенить, цвірінькає, заливається, підпадьомкає.

V. Узагальнення та систематизація знань.

1. Гра « Голоси тварин»

- Вчитель показує ілюстрації тварин. Учні повинні написати, як вони подають голос, використовуючи дієслова.

Корова … ( мукає);

Коза … ( мекає);

Кішка … ( нявчить);

Собака … ( гавкає);

Курка … ( квокче);

Голуб …( воркує) ;

Ворона …( каркає );

Сорока … ( стрекоче );

Ластівка … ( щебече );

Горобець … ( цвірінькає ).

2. Інтерактивний прийом « Один – у двох – усі разом»

- Прочитайте текст і спишіть його, розкриваючи дужки.

ОМЕЛА


Омела – це рослина – паразит. Вона ( рости)на дереві і ( пити) з нього соки. Ти (бачити) на гілках деяких дерев зелені густі шапки – немов пташині гнізда? Улітку вони (ховатися) серед листя і мало помітні. Зате їх добре видно взимку та восени. Тобто, коли дерева (стояти ) голі, безлисті. Ото і є омела.

3.Пальчикова гімнастика

Ясне сонечко в кімнату

Дивиться в віконечко,

Дуже раді всі малята,



Плескають в долонечки.



4.Самостійна робота ( вправа 396)

Випишіть виділені слова і поставте від них питання.

Розтанули ( що?) сніги; доживають ( чого?) віку; прилетів (хто?) він; нахиляє (до чого?) до землі; висмикне ( кого?) хробака; виясниться (що?) небо; злетить і почне ( що робити?) співати; радіють( хто?) люди.



VІ. Підсумок уроку. Рефлексія

  1. Гра « Продовж речення»

Дієслово – це частина мови, яка …

Дієслово відповідає на питання …

Дієслово в реченні зв’язане з ….

Дієслово в реченні виступає …



  1. Інтерактивний прийом « Ротаційні трійки»

Учні отримують картку із завданням.

Дописати слова

Про (грав) о ( мріяв) за ( пам’ятав)

ви ( брав) на ( сварив) по ( біг)



  1. Оцінювання учнів.

VІІ. Домашнє завдання. Вправа 398, завдання 2.

Резерв уроку

  1. Творче списування

Прочитайте текст, вставляючи замість питань дієслова з довідки та змінюючи їх за змістом.

Свіжа рослинність ( що робила?) … проти сонця. З.. леною левадою ( що зробила?) … стежечка до ставка. ( Що зробив?) … свіжий вітерець. По ставку ( що робили? ) … маленькі хвилі і сріблом ( що робили? ) … над ставком і мало не ( що робили? ) … кр..лом бл..скучі хвилі. Маленькі хвилі рівно ( що робили? ) …, ласкаво ( що робили? ) берег.

  • Спишіть текст, вставляючи пропущені букви та дієслова. Підкресліть іменники з якими повязані дієслова.

  1. Інтерактивний прийом « Два – чотири – усі разом»

  • Прочитайте текст.

З лазурового неба безупинно ллється спів жайворонка. Мажорно виспівують зеленяки. Гарненькі зяблики сповнюють повітря дзвінкою треллю. Свистять біля пташиних будиночків, дбайливо розвішених юннатами, голосні шпаки.

  • Випишіть дієслова з іменниками, з якими вони звязані. Встановіть у першому реченні зв'язок слів за допомогою питань. Зразок. Спів ( що робить? ) ллється.

  1. Гра « Добери слово»

  • Доповни словосполучення дієсловами в початковій формі, так щоб вони не повторювалися.

Корисно: Шкідливо:

… фрукти; … кока – колу; … режиму дня; не … , що каже мама; … зуби. Не … руки.



Урок 99


Каталог: uploads -> doc
doc -> Методичні рекомендації для проведення І (районного) етапу всеукраїнського конкурсу «Учитель року 2015»
doc -> Наказ Державіаслужби від 14. 06. 2006 №416
doc -> Правила сертифікації суб’єктів аеропортової діяльності
doc -> Реферат на тему: Франсуа Вієт
doc -> Активність мікроорганізмів-азотфіксаторів у ґрунті західного
doc -> Вправ для навчання аудіювання
doc -> Сучасна практика підготовки баяністів
doc -> «історія розвитку поняття інтеграл»
doc -> Технологія концентрованого навчання дозволяє викладачеві урізноманітнити заняття за формами та методами
doc -> Сьомого скликання


Поділіться з Вашими друзьями:
  1   2   3   4   5




База даних захищена авторським правом ©uchika.in.ua 2020
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка