Тема. Змінні і незмінні слова. Мета



Дата конвертації09.12.2018
Розмір48 Kb.
Тема. Змінні і незмінні слова.
Мета: навчальна: активізувати знання учнів про будову слова;показати відмінність між змінними й незмінними словами; домогтися засвоєння ними мовного матеріалу про змінні і незмінні слова; удосконалити вміння виконувати морфемний аналіз слів, зокрема змінних; розвивальна: збагачувати словниковий запас учнів; розвивати мислення, увагу, спостережливість, пам’ять, підвищувати культуру мовлення; виховна: виховувати повагу до історичного минулого нашої землі та любов до України .
Хід уроку
І. Організація початку уроку.
Заглядає тепле сонечко
У наше віконечко,
Ніжно посміхається,
На вас сподівається,
Що розумними зростете
Й Україну прославите!
ІІ. Мотивація навчальної діяльності (СЛАЙД 1)
Учитель. Народна мудрістьговорить: «Хто не знає минулого, той не має майбутнього». - Чи згодні Ви з цим висловом? Чому?
- Які слова асоціюються у вас з минулим України?
(Варіанти відповідей: князь, Ярослав, княгиня , гетьман, отаман, кошовий, боротьба, незалежність, острів, козак, тощо). 14 жовтня ми відзначаємо День захисника України. Це свято бере початок з сивої давнини, з часів Козаччини, тому цей урок ми присвячуємо минулому.
ІІІ. Актуалізація опорних знань
Робота біля дошки
1.Здійсніть розбір названих слів за будовою. (СЛАЙД 2)
2.Поясніть етимологію слів козак, гетьман, отаман .( СЛАЙДИ 3,4,5)
( Козак - слово іншомовного походження. У тюркських мовах означає «вільна, незалежна людина, шукач пригод». В Україні в ХV- ХVІІІ ст. козак -це людина з кріпаків або міської бідноти, яка втекла на південні землі України й брала участь у національно-визвольній боротьбі українського народу).
Гетьман- слово іншомовного походження. У німецькій мові це складне слово: перша частина означає «голова», а друга – «людина».
Отаман - ватажок козацького війська. Це слово запозичене з кримськотатарської мови , у якій означає « великий батько, найстарший»).
Учитель. А чи можете ви назвати прикметники, які характеризували справжніх козаків,отаманів, гетьманів?
Отже, ви переконані, що козаки були хоробрими, відважними, дотепними, розумними? А це означає, що вони теж працювали над своєю освітою.
На сьогоднішньому уроці ми спробуємо перегорнути сторінку історії в козацьку добу та запросимо козаків із мультика допомогти нам з’ясувати деякі мовні істини. Оскільки козацтво допомагало українському люду, то стане в нагоді і вам, шановні учні. Для початку, козаки покажуть , як слова будували.
( Перегляд відео «Як козаки слова будували»).
3. Перевірка домашнього завдання (СЛАЙД 6) Дібрати до слова козак спільнокореневі слова і форми слова
Вчитель. То ж давайте з'ясуємо , чи правильно всі зрозуміли,як творяться слова, даючи на ствердження коротку відповідь «Так або ні» сигнальними картками (так- синя, ні- червона)
Інтерактивна вправа «Так/Ні».
- Слова складаються з основи та закінчення або тільки з основи. (Так)
- Основа - частина слова без закінчення, яка виражає лексичне значення слова.(Так)
- Корінь - значуща частина слова, яка стоїть після основи.(Ні)
- Префікс - значуща частина слова, яка стоїть після кореня і служить для утворення нових слів. (Ні)
- Суфікс - значуща частина слова, яка стоїть після кореня і служить для утворення нових слів. (Так)
- Слова вода, водний,водій, водити спільнокореневі. (Ні)
- Закінчення – це змінна частина слова.(Так)
- Закінчення є в усіх словах. (Ні)
ІV.Вивчення нового матеріалу. 1.Лінгвістична задача. Виконуючи розбір слів за будовою, учень виділив у словах село, залізо, кіно відповідно закінчення й основу, яка збігалася з коренем. Стривайте, – промовив другий учень, – але ж … . Що сказав другий учень? 2.Ознайомлення учнів з темою, метою і завданнями уроку.

  • Давайте разом зробимо висновок. (В українській мові, крім змінних, є незмінні слова. Якщо вони не змінюються, то виділити закінчення в них не можна, його немає. Усе слово складає його основу).

3. Дослідження-спостереження. Проана­лізуйте групи незмінних слів. Зробіть ви­сновок, які частини мови тут представлені. У якій формі стоять дієслова? (СЛАЙД 7)

Депо, лото, кашне, портмоне, таксі, журі; ве­село, верхи, угорі, мужньо, зараз, по-новому; за­вести, їхати, працювати, сміятися. (СЛАЙДИ 8,9) Зверніть увагу на групу слів, які відповідають на питання що роблячи, що зробивши. Ці слова також є незмінними.Складіть речення з цими словами (усно)

4. Учитель Щоб краще зрозуміти ці нові слова , переглянемо відео «Як козаки закінчення у словах шукали»!
При перегляді вам треба знайти відповіді на такі запитання:
- З яких частин побудовані слова коні, таксі.
- Назвати форми слів отаман, військо. Чим відрізняється форма слова від спільнокореневих слів?
- Як може змінюватися слово?
- Що нового ви дізналися про Івана Сірка? Учитель. Бачу, що ви гарно потрудились та достатньо вже втомились. Треба трішки відпочити тіло й розум збадьорити. Фізкультхвилинка.
Учитель.
Сили повернулися до вас? Вже пограти настав час.
5. Гра «Четверте зайве». Знайдіть «зайве» слово, яке не є змінним. (СЛАЙД 10)
1. Коні, поні, чайки,слава.
2. Веселий, відважний, мужньо,хоробрий.
3. Віз, таксі, повід, шабля.
- Чому ви виділили саме ці слова?
- Що характерне для незмінних слів?
6. Вибіркова робота. (СЛАЙД 11) Виберіть і запишіть словосполучення лише з незмінними словами. Поясніть свій вибір.

Рідна мати, мати право; працювати добре, добре діло; заглибина в горі, висіти вгорі; сісти верхи, защемити хвіст; іти по новому мос­ту, мислити по-новому.



7. Мовний ланцюжок. (СЛАЙД 12)

Доберіть до незмін­них слів спільнокореневі змінні. Виконайте розбір за будовою одного змінного й одного незмінного слів із кожного ланцюжка.

Улітку, хоробро, воювати, кіно.



8. Творча робота. Складіть і запишіть 2-3 речення про минуле України, використовуючи незмінні слова або складіть і запишіть невеликий твір на тему “Наші славні предки»

V. Підсумок уроку. .
Ось і добігає кінця наш незвичайний урок – екскурс у славну козацьку добу історії України. Ми прощаємося з героями мультика, які були сьогодні з нами і допомагали чим могли. Кожен з вас активно працював протягом уроку: в когось усі завдання виходили добре, інші поки ще мають труднощі, які обов’язково подолають. Оцінювання
Прийом «Мікрофон».
Я дізнався, що …
Я засвоїв…
VІ. Домашнє завдання. Вивчити теоретич­ний матеріал у підручнику п. 50. 1)Зробити розбір за будовою слів обводити, кругозір, безстрашний, зненавидіти, багатоденний, цілюща, перехід, мужньо.

2) Усно скласти розповідь про козаків, Івана Сірка, уживаючи незмінні слова

.

 
Каталог: attachments -> article
article -> Методичні рекомендації до самостійної роботи з дисципліни «історія україни» для студентів окр «Молодший спеціаліст»
article -> Основи теорії літератури
article -> До листа Міністерства освіти і науки України від 17. 08. 2016р. №1/9-437
article -> План роботи методичного об’єднання вчителів-предметників суспільно-гуманітарних наук на 2015/2016 навчальний рік
article -> План роботи методичного осередку вчителів-предметників природничо-математичних наук на 2015/2016 навчальний рік
article -> Рішення щодо оцінювання навчальних досягнень учнів курсів за вибором приймається навчальним закладом
article -> Получение патента на полезную модель


Поділіться з Вашими друзьями:




База даних захищена авторським правом ©uchika.in.ua 2020
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка