НВК «Гайворонська гімназія – загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №5»
Урок розвитку зв'язного мовлення
«Твір-розповідь з елементами опису калини»
Вчителя початкових класів
Мараховської Н.В.
Грудень 2014
Тема: Твір-розповідь з елементами опису калини
Мета: Навчати дітей висловлювати свої думки за власними спостереженнями, складати і записувати розповідь з елементами опису за планом та опорними словами. Розвивати образне мислення, збагачувати словниковий запас, пізнавальні і творчі здібності. Формувати в учнів естетичну культуру. Виховувати бережливе ставлення до калини як лікарської рослини, оберегу, символу України
Обладнання: Ілюстрації пейзажів, малюнковий план, ілюстрація калини по деталях, пучечки калини
Тип уроку: Урок розвитку зв’язного мовлення
І Організація класу до уроку
– Сьогодні до нас на урок завітали гості. Поверніться до них обличчям і привітайтесь.
Подаруйте посмішку собі,
Один одному, мені.
Я дарую посмішку і вам.
Радість допоможе у роботі нам.
ІІ Актуалізація навчальної діяльності
– Сьогодні у нас незвичайний урок.
Ми зробимо з вами ще один крок.
В країну відому, в країну чудову.
Що всіх нас навчає й збагачує мову.
Тож мусите ви мені обіцяти,
Як слід на уроці вам працювати?
(Уважно, творчо, старанно, толерантно).
– Діти , відкрийте зошити і запишіть дату сьогоднішнього уроку. (Діти відкривають зошити промовляючи):
Зошит свій я відкриваю
І під нахилом кладу,
Ручку я ось так тримаю.
Сяду рівно не зігнусь –
До роботи я берусь!
ІІІ Оголошення теми та завдань уроку
– Про що ми будемо говорити
Не буду вам розповідати –
Самі ви спробуйте загадку відгадати.
Загадка
За хатою у садочку,
У зеленому віночку
Та в червоних намистах
Стала пава молода.
І збігаються всі діти,
Щоб на неї поглядіти.
За намисто кожен смик –
Та й укине на язик.
Що це таке? (Калина)
(чіпляю на дошці таблицю із зображенням куща калини)
– Наш урок присвячується цій неперевершеній красуні, надзвичайно чарівному кущику калини, який дарує нам свою красу в будь-яку пору року. Калина – це символ України. Вона оспівана в піснях, живе в казках, легендах, прислів'ях та приказках. Народ шанує її за пишну вроду, цілющі властивості.
Завдання нашого уроку:
• Вчитися висловлювати свої думки за власними спостереженнями.
• Збагачувати словниковий запас.
• Повторити знання про текст.
• Вчитися писати твір-розповідь з елементами опису.
ІV План уроку
Кубування.
Робота в парах.
Робота в групах.
Фізкультхвилинка.
Мозковий штурм.
Творча робота.
Домашнє завдання.
V Кубування
В мене кубик непростий
В мене кубик чарівний
Він стежину прокладає
І калину прославляє.
1 грань: Де росте калина?
(Калина любить вологі місця, може рости у лісі, лузі, біля хати.)
2 грань: Який кущик на вигляд?
(Пишний, розложистий, невисокий.)
3 грань: Яке гілля та листя має цей кущ?
(Гілля в неї тонке, розгалужене, гнучке; листя – темно-зеленого кольору, схоже на гусячі лапки)
4 грань: Цвіт і ягоди.
(Білий цвіт, по краю більші квіточки, а в середині – дрібні, має приємний запах. Червоні ягоди,зібрані в кетяги, кислувато-терпкі, насінинка нагадує форму серця)
5 грань: Кого приваблює калина?
(Навесні цвіт калини приваблює бджілок, які збирають нектар та запилюють цвіт, щоб утворилися плоди. А взимку кетяги калини приваблюють птахів. Вони люблять ласувати ягідками, бо стають ще смачнішими.)
6 грань: Яку користь приносить вона людям? Як народ величає?
(Калина має лікувальні властивості. Свіжі ягоди калини рекомендують при серцевих захворюваннях. Чай з калиною допомагає при простуді. Соком калини навіть вмивалися, щоб обличчя рум’янилось.)
А ось як народ оспівує калину в легендах, розповість нам Стицюра Вікторія. Це було її попереднім завданням.
Легенда про калину
На Україну напали турки і татари. Вони вбивали дітей, старих людей, а молодих дівчат забирали у полон. В одному селі дівчина втікала, зачепилась за дерево і впала. Разок червоного намиста розірвався і розсипався. Дівчина загинула в неволі, а на місті розсипаного намиста виросла калина.
VІ Робота в парах
Завдання: відремонтувати прислів'я, які надруковані на стрічечках і розрізані навпіл.
Без верби і калини нема України.
Любуйтеся калиною, коли цвіте, а дитиною — коли росте
Весною калина білим цвітом квітує, а восени червоні ягоди дарує.
(Діти зачитують утворені прислів'я. Вчитель чіпляє їх на дошці у збільшеному вигляді)
Опис калини В.О. Сухомлинським
- Багато письменників оспівували калину в своїх творах. Не залишила уваги вона Василя Олександровича Сухомлинського. Послухайте його опис…
Стоїть при дорозі калина.Хто йде,той милується нею.Гарна вона кожної пори року. Навесні вбирається калина у смарагдове листя з білим мережевом квіток.Духмяні запашні квіти милують око. Згодом на місці суцвіть з’являються важкі кетяги,зарум’яняться.
А прийде осінь-не мине й калини,прибереже для неї найчарівніші барви.Навіть зима не насмілится зірвати це чудове намисто.Обережно притрусить його сніжком,і стане воно цілющим.
Так і стоїть калина,гостинно пригощає ягідками пташок і перехожих.
VІІ Робота в групах
Учні класу розподіляються на чотири групи: осінь, зима, весна, літо. Кожна група отримує 4 аркуші із записами художніх засобів, що стосуються калини у різні пори року:
1аркуш: Смарагдове листя, біле мереживо цвіту, ніби фата нареченої, вбирається, приваблює комашок;
2 аркуш: Рубінові кетяги, кислувато-терпкий сік, наливаються, виблискують на сонці;
3 аркуш: Яскраво-червоне намисто багряно-золоте листя, ховається;
4 аркуш: Притрусить, пухнастий сніжок, червоні грона, пригощає пташок, людей.
Діти обирають фрази, характерні для своєї пори року та підкреслюють незрозумілі за значенням слова і прикріплюють на дошці під відповідною ілюстрацією. «Спікери» кожної групи по черзі зачитують обрані фрази. Учитель пояснює лексичне значення незрозумілих слів
Поділіться з Вашими друзьями: |