Управління освіти І науки Волинської облдержадміністрації Волинська обласна ман науково-методологічна лабораторія Мельничук С. В



Скачати 439.53 Kb.
Сторінка1/4
Дата конвертації12.03.2017
Розмір439.53 Kb.
  1   2   3   4
Управління освіти і науки

Волинської облдержадміністрації

Волинська обласна МАН

Науково-методологічна лабораторія
Мельничук С.В.

УМОВИ ПРОВЕДЕННЯ ТА ОСОБЛИВОСТІ ПІДГОТОВКИ ТУРНІРУ ЮНИХ ХІМІКІВ




Луцьк - 2010

Мельничук С. Умови проведення та особливості підготовки турніру юних хіміків/ С. Мельничук – Луцьк, 2010 – 32 с.




Рекомендовано до друку методичною радою Волинської обласної МАН (протокол № 17 від 20 грудня 2010 року)

Рецензенти: Богдан С.К., кандидат філологічних наук, професор, завідувач кафедри історії та культури української мови Волинського національного університету імені Лесі Українки, завідувач науково-методологічної лабораторії Волинської обласної МАН; Малімон Л.Я., кандидат психологічних наук, доцент кафедри загальної та соціальної психології Волинського національного університету імені Лесі Українки, завідувач науково-методологічної лабораторії Волинської обласної МАН.

Видання вміщує матеріали щодо умов проведення турніру юних хіміків, які можуть допомогти при організації даного виду інтелектуальних змагань. Значна увага приділяється особливостям підготовки команд-учасниць, зокрема розроблений орієнтовний алгоритм дій доповідача, опонента, рецензента.

Для вчителів хімії, педагогів-організаторів, учнів, студентів, людей, які цікавляться хімією.




ЗМІСТ
1. Турнір хіміків – особлива форма інтелектуальних змагань…………….4

1.1. Загальні положення турніру юних хіміків……………………………..6

1.2. Склад команди та вік учасників………………………………………...8

1.3. Заходи, що проводяться в межах Турніру……………………………...8


1.4. Правила боїв……………………………………………………………...9


2. Особливості рольових виступів на турнірних боях……………..……...10

3. Специфіка процесу підготовки школярів

до участі в турнірі юних хіміків……………………………………………..12

4. Підготовка доповіді…………………………………………………….….16

4.1. Орієнтовний алгоритм дій доповідача…………………………….........17

4.2. Причини і шляхи формування додаткового та

ілюстративного матеріалу для Доповідача…………………………………18

5. Підготовка опонування………………………………………………….....19

5.1. Орієнтовний алгоритм дій опонента…………………...……………….21

6. Підготовка рецензування…………………………………………………..22

6.1. Орієнтовний алгоритм дій рецензента…………………………….........23

Список використаної літератури…………………………………………….24

Додаток………………………………………………………………………..25

1. Турнір хіміків – особлива форма інтелектуальних змагань

Турніри – особлива форма організації навчання у системі позашкільної освіти. Волинська обласна Мала академія наук бере активну участь у Всеукраїнському турнірі юних хіміків, починаючи з 2000 року. Відтоді представники Волинської області періодично стають переможцями цього захоплюючого турніру: у 2001 році – вибороли ІІ, ІІІ місця; у 2002 році стали абсолютними переможцями, зайнявши І місце; у 2003 та 2009 роках призових місць, на жаль, не було, але не менш важливим здобутком став досвід; 2004, 2006 роки принесли нашим турнірникам ІІ місце; 2005, 2007, 2008, 2010 роки для наших хіміків були досить вдалими, оскільки вони посіли почесне ІІІ місце. Так із року в рік юні хіміки – гордість Волинської області опановують досить складне, але водночас надзвичайно цікаве вміння бути “ТУРНІРНИКОМ”.

Турнір значно відрізняється від інших наукових змагань своєю яскравістю, емоційністю та динамікою розвитку. Учасники турнірів мають змогу не лише виявити свої знання, але і набути безцінного досвіду наукової дискусії. Школярі вчаться доповідати і правильно триматися перед публікою, справляючи гарне враження на членів журі та спостерігачів. Турніри – сприятливе середовище для підвищення свого наукового рівня, оскільки для підготовки доповіді на питання відкритого типу, які для турнірів є характерними, юні доповідачі знаходяться у постійному пошуку нової інформації. Вони вчаться орієнтуватися в інформаційному просторі, знаходити найнеобхідніші дані серед величезного різноманіття, опрацьовувати та систематизувати знайдену інформацію.

Турніри – це надзвичайно цікава форма змагання школярів, в яких вони, окрім фундаментальних знань з базового предмету, повинні виявити ще й вміння мислити, вирішувати складні сучасні наукові проблеми і доводити правильність своєї думки, ґрунтуючись на знанні теоретичного матеріалу та набутих практичних навичках. Учасники турнірів визнають, що під час кожної гри вони мають змогу виявити не лише свої знання (що характерне для олімпіад та інших інтелектуальних змагань), а і креативний підхід до вирішення поставленого завдання і, що теж досить важливо, вміння імпровізувати.

Хоч як не парадоксально це звучить, але турнір – це командне змагання, основним завданням якого є виховання мислячої індивідуальності [1]. Командність турнірів є безперечною їх перевагою над іншими видами інтелектуальних змагань. Під час проведення бою добре помітним є рівень та глибина знань кожного представника команди, але яким би високим рівнем не володів школяр, без командної гри його індивідуальний виступ буде оцінений посередньо. Досить часто досвідчені члени журі за блискучий, на перший погляд, виступ ставлять невисокі оцінки, пояснюючи це тим, що не було командної гри, а без неї турніру не може бути. Тому відразу хочеться застерегти: звичайно, у команді може бути один або кілька лідерів (хороших гравців), та самотужки вони команду не витягнуть; це повинен бути злагоджений колектив зі своєю стратегією і тактикою гри. Якось один із фіналістів всеукраїнського турніру сказав: “Я був невпевнений у своїй доповіді, але друзі по команді запевнили, що будуть активно підтримувати мене і допомагати. Вже доповідаючи, я зрозумів, що стою не один, біля мене уся моя команда. Що опонент з рецензентом вдвох могли вдіяти з п’ятьма доповідачами?”. Доповідь цього турнірника та злагоджена гра його команди стали окрасою того бою і гру вони виграли. Командні змагання цікаві тим, що потребують побудови власної тактики і стратегії безпосередньо перед самою грою. Саме в процесі обговорення можливих дій команди в різних ситуаціях формуються навички створення внутрішньоколективних стосунків таким чином, щоб перш за все вигравала команда, а індивідуальні інтереси відходили на другий план. Крім того в процесі підготовки та участі у турнірі покращуються стосунки школярів у команді, вони стають більш дружніми, легше знаходять компромісні рішення при можливих розбіжностях, підтримують одне одного у випадку невдач. Такий позитивний досвід міжособистісних стосунків дозволяє школярам підготуватися до майбутньої трудової діяльності у колективі.

Ще однією перевагою, на нашу думку, є специфіка турнірних завдань (додаток). Більшість з них не мають однозначного розв’язку – це так звані “питання відкритого типу”. Наприклад, розглянемо завдання, запропоновані оргкомітетом для ХVIІІ Всеукраїнського турніру юних хіміків (2010/2011 навчальний рік):



  1. Вата”. Запропонуйте способи хімічної модифікації целюлози для створення вогнетривкої вати.

  2. Життя”. Обговоріть можливість зародження клітинних живих організмів в неводному середовищі. Які речовини і процеси можуть лежати в основі будови і життєдіяльності таких організмів?

Після ознайомлення з таким типом завдань стає зрозуміло, що вони дійсно не мають однозначного вирішення, можливих розв’язків може бути кілька і все залежить від суб’єктивного бачення школяра. А оскільки немає одного абсолютно правильного розв’язку, то учасник турніру може проявити творчий підхід, побудувати свої абсолютно нові теорії і моделі, головне, щоб вони були логічно науково обґрунтованими і не суперечили загальноприйнятим нормам сучасної науки. Хоча хтозна, можливо, завдяки нестандартному мисленню і сміливим ідеям сучасних турнірників, через деякий час науку буде спрямовано в нове прогресивне русло.


    1. Загальні положення турніру юних хіміків

Турнір юних хіміків проводиться відповідно до «Положення про Всеукраїнські учнівські олімпіади з базових і спеціальних дисциплін, Турніри, конкурси-захисти науково-дослідницьких робіт та конкурси фахової майстерності», затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України від 18 серпня 1998 р. № 305.

Турнір юних хіміків є складовою частиною комплексної програми Міністерства освіти і науки України щодо пошуку, виховання, навчання та професійної орієнтації творчо обдарованої особистості.

Турнір юних хіміків є командно-особистим змаганням школярів (згідно з п. 1.9 “Положення про Всеукраїнські учнівські олімпіади з базових і спеціальних дисциплін, Турніри, конкурси-захисти науково-дослідницьких робіт та конкурси фахової майстерності”) у їх здатності розв’язувати складні хімічні проблемні завдання, подавати рішення в переконливій формі й захищати їх у науковій дискусії (хімічному бої).

Базовою дисципліною Турніру є хімія.

Турнір юних хіміків проводиться в два етапи: регіональний (міський, обласний за бажанням регіонального оргкомітету) і всеукраїнський (фінальний).

Мета Турніру: залучення школярів до практичної наукової діяльності, навчання нормам і стилю роботи у творчих колективах, посилення міжпредметних зв’язків, активізація позакласної роботи з хімії, створення умов для реалізації та розвитку творчих здібностей школярів, формування в учнів інтересу до хімії, пошук школярів, здатних застосовувати знання з хімії та знаходити оригінальні технічні рішення; залучення провідних учених, студентів і аспірантів до роботи зі школярами, підвищення професійного рівня викладачів та вчителів.

Для обговорювання в Турнірі використовується раніше опублікований список завдань. Це завдання відкритого типу (тобто такі, що не мають кінцевого й однозначного розв’язку), які припускають велику різноманітність підходів. Умови завдань сформульовані максимально стисло і не містять усіх необхідних для розв’язку даних, тому під час розв’язання необхідно самостійно зробити певні припущення, обрати модель для побудови відповіді. Завдання виконуються колективно. Розв’язання завдань припускає проведення самостійних експериментальних та теоретичних досліджень, дозволяється використання будь-яких літературних джерел, а також консультації з фахівцями.

Список задач формується науково-методичною комісією, яку очолює голова журі, і оприлюднюється не пізніше ніж за 6 місяців до фінального етапу Турніру.

Ці завдання можуть бути використані для проведення регіональних Турнірів. Оргкомітет Всеукраїнського Турніру залишає за собою право виключати деякі завдання [3].
1.2. Склад команди та вік учасників

У Турнірі беруть участь команди, що складаються з 3-5 учнів 8-11 класів загальноосвітніх або середньо-спеціальних навчальних закладів. Участь у команді студентів вищих навчальних закладів не припустима. Допускається участь у Турнірі інших членів команд у якості спостерігачів і болільників. Особовий склад команди не повинен змінюватися протягом усього Турніру. Команда очолюється капітаном, який заявляється перед початком змагань, і є офіційним представником команди під час проведення змагань.

Команду супроводжує один керівник. Керівник команди адміністративно відповідає за життя та здоров’я членів команди. Керівник команди має право брати участь в роботі у складі журі (згідно до п. III.2) під час проведення боїв, а також бути присутнім на боях спостерігачем. Керівник команди не є офіційним представником команди на змаганнях і не має права вимагати ознайомлення з протоколами членів журі та лічильної комісії, брати участь в обговоренні результатів Турніру на засіданнях журі, а також при розгляді апеляцій [3].
1.3. Заходи, що проводяться в межах Турніру

Турнір проводиться за графіком, затвердженим оргкомітетом Турніру. В рамках Турніру проводяться:

а) жеребкування команд (розподіл за групами);

б) відбіркові (чвертьфінальні) бої;

в) півфінальні бої (за рішенням оргкомітету можуть не проводитися);

г) фінальний бій.



Каталог: file
file -> Інформація для вступників 2015 року до аспірантури Інституту соціології Національної Академії наук України
file -> Положення про порядок підготовки фахівців ступенів доктора філософії та доктора наук в аспірантурі (ад’юнктурі) та докторантурі вищих навчальних закладів
file -> Відділ аспірантури та докторантури Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини
file -> Про вступний іспит та реферат при вступі до аспірантури Інституту соціології нан україни
file -> Київський національний університет імені Тараса Шевченка
file -> Програма вступного іспиту до аспірантури зі спеціальності 22. 00. 03 соціальні структури та соціальні відносини Затверджено
file -> Принципи реалізації наукової діяльності університету: активна участь у формуванні та

Скачати 439.53 Kb.

Поділіться з Вашими друзьями:
  1   2   3   4




База даних захищена авторським правом ©uchika.in.ua 2020
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка