Управління освіти Первомайської міської ради Міський методичний кабінет Методичні матеріали із зарубіжної літератури за новою програмою для 9-го класу На допомогу вчителям зарубіжної літератури



Дата конвертації19.11.2018
Розмір1.79 Mb.
#64968
Управління освіти Первомайської міської ради

Міський методичний кабінет



Методичні матеріали

із зарубіжної літератури

за новою програмою

для 9-го класу

На допомогу вчителям зарубіжної літератури
2017

Методичні матеріали із зарубіжної літератури за новою програмою (зі змінами 2017, наказ МОН від 07.06.2017 № 804 "Про оновлені навчальні програми для учнів 5-9 класів загальноосвітніх навчальних закладів") для 9-го класу: На допомогу вчителям зарубіжної літератури: Методичний посібник. – Первомайськ, 2017. – 51 c.
Відповідальні Остапенко Г.Ф.,

за випуск: начальник управління освіти

Первомайської міської ради



Рябикіна А.В., завідувач

методичного кабінету управління освіти


Рецензент: Токарська М.Б., методист методичного

кабінету управління освіти


Укладачі: Балабан Ю.Є., вчитель ЗОШ І-ІІІ ст. № 4

Зайцева О.В., вчитель ЗОШ І-ІІІ ст. № 16

Ільницька Л.В., вчитель ЗОШ І-ІІІ ст. № 12

Петренко О.Л., вчитель ЗОШ І-ІІІ ст. № 16

Рябикіна В.Л., вчитель гімназії

Старцева Г.А., вчитель ЗОШ І-ІІІ ст. № 6

Тарнавська Л.А., вчитель ЗОШ І-ІІІ ст. № 4

Чоловська А.Б., вчитель ЗОШ І-ІІІ ст. № 5

Комп`ютерна верстка, дизайн: Бончковська С.Г., Рябикін А.П.

Рекомендовано методичною радою управління освіти Первомайської міської ради, протокол № 3 від 18.05.2017 р.
Посібник містить календарно-тематичне планування та конспекти уроків, які ввійшли до нової програми ( зі змінами 2017) із зарубіжної літератури для 9 класу. Рекомендовано для вчителів зарубіжної літератури загальноосвітніх навчальних закладів.

ЗМІСТ




Вступ

4


Календарно-тематичне планування уроків

зарубіжної літератури в 9 класі

5


Сатиричне зображення дійсності в повісті М.Булгакова "Собаче серце". (Тарнавська Л.А., ЗОШ І-ІІІ ст. № 4)

10

Рей Дуглас Бредбері "451º за Фаренгейтом".

Тривога за майбутнє суспільства в романі-антиутопії.

Тема знецінення культури. Провідні мотиви твору – книги (читання), пожежі, тотального контролю, інакомислення.(Зайцева О.В., ЗОШ І-ІІІ ст. № 16)


16

Моральні ідеали в романі Гарпер Лі "Убити пересмішника" (Петренко О.В., ЗОШ І-ІІІ ст. № 16)

21

Ерік Вольф Сігел "Історія одного кохання". Проблеми життя і смерті, любові і відданості у творі. (Балабан Ю.Є., ЗОШ І-ІІІ ст. № 4)

25

Урок позакласного читання. Джордж Оруелл «Ферма тварин. Система образів у повісті-притчі" (Ільницька Л.В., ЗОШ І-ІІІ ст. № 12)

33


Урок позакласного читання за твором Рюноске Акутагави «Підкидьок» (Чоловська А.Б., ЗОШ І-ІІІ ст. № 5)

40


Урок позакласного читання за новелою Проспера Меріме «Кармен» (Старцева Г.А, ЗОШ І-ІІІ ст. № 6)

43


Література

51



Вступ
Літературна освіта є важливою складовою всебічно розвиненої особистості, оскільки вона впливає на формування культурних та життєвих цінностей людини, вміння усвідомлювати, критично осмислювати, оцінювати, зіставляти різні сутності, прояви буття. Однак життя показало, що перед школою стоїть завдання не тільки давати учням певну суму знань (інформації), скільки навчити, як і де її самостійно знайти, як здобуті знання використати на практиці. Отже, мета вчителя-філолога – виховання творчого читача із самостійним критичним мисленням, формування гуманістичного світогляду, загальної культури, естетичних смаків особистості; об’єкт – особистість учня (його духовно-емоційний світ, моральні цінності та орієнтації, творче мислення, уява, читацькі компетенції, мовлення). Саме тому зараз основна увага приділяється питанню розвитку ключових та предметних компетентностей учнів.

Творчою групою вчителів зарубіжної літератури міста у складі Балабан Ю.Є., Зайцевої О.В., Ільницької Л.В., Петренко О.Л., Рябикіної В.Л., Старцевої Г.А., Тарнавської Л.А., Токарської М.Б., Чоловської А.Б. розроблено орієнтовне календарно-тематичне планування та конспекти уроків для 9 класу, які ввійшли до нової програми (зі змінами 2017 р., наказ МОН від 07.06.2017 № 804 "Про оновлені навчальні програми для учнів 5-9 класів загальноосвітніх навчальних закладів" ).

Значну увагу автори посібника приділили реалізації компетентнісного підходу у викладанні літератури як однієї з найактуальніших вимог реформ сучасної освіти.

У 8-9 класах вияскравлюється індивідуальність учнів, відбувається активний процес формування їхнього світогляду, громадянської позиції, національної ідентичності, пошуку місця в сучасному світі. Тому вивчення "золотого" фонду класики і сучасних зарубіжних творів актуального змісту сприятиме становленню особистісних якостей сучасної молоді.



Рекомендовано для вчителів зарубіжної літератури загальноосвітніх навчальних закладів.
Орієнтовне календарно-тематичне планування уроків зарубіжної літератури для 9-го класу


з/п

Тема уроку

К-ть годин

Дата




Вступ.

1




1.

Роди і жанри літератури. Літературні жанри і стилі. Перехідні явища в літературі. Специфіка жанрів у різних національних літературах.

1







Просвітництво.

8




2.

Історичні умови та провідні ідеї Просвітництва. Вплив філософії на літературу й культуру доби. Художні напрями (просвітницький класицизм, просвітницький реалізм, сентименталізм).

1




3.

Джонатан Свіфт "Мандри Лемюеля Гуллівера" (частина І). Історія написання твору.

1




4.

Просвітницькі ідеї у творі.

1




5.

Жанрова своєрідність роману (поєднання реалістичних елементів і соціальної фантастики).

1




6.

Засоби комічного (гумор, іронія, сатира, сарказм). Езопова мова.

1




7.

Р/М (усно) Образ Гуллівера як втілення концепції нової людини.

1




8.

Йоганн Вольфганг Гете "Вільшаний король", Нове розуміння природи у ліриці Й.В.Гете.

1




9.

Ідея кохання і щастя, ознаки фольклору у "Травневій пісні".

1




10.

Йоганн Крістоф Фрідріх Шиллер "До радості". Просвітницька ідея об'єднання людства в оді "До радості". Пафос твору, який став гімном Євросоюзу. (напамять)

1




11.

Контрольна робота. Різнорівневі завдання

1







Романтизм

17




12.

Історичні, естетичні, філософські чинники розвитку романтизму. Основні ознаки романтизму як напряму.

1




13.

Генріх Гейне "Книга пісень" ("На півночі кедр одинокий…", "Не знаю, що стало зі мною…", (напамять) "Коли розлучаються двоє…"

1




14.

Джордж Ноел Гордон Байрон "Хотів би жити знов у горах…", "Мій дух як ніч…" Протиставлення мрії і дійсності у ліриці поета.

1




15.

Українська тема в поемі "Мазепа". Специфіка зображення образу гетьмана у творі.

1




16.

Контрольна робота. Літературний диктант

1







Взаємодія романтизму і реалізму

13




17.

Олександр Сергійович Пушкін. Значення творчості О.С.Пушкіна для розвитку російської та світової літератури.

1




18.

Провідні мотиви лірики О.Пушкіна. Тема кохання і призначення мистецтва у віршах митця. ("Я пам’ятаю мить чудову…", "Я вас кохав…", "Я пам’ятник собі поставив незотлінний…").

1




19.

Взаємодія романтизму і реалізму в романі О.С.Пушкіна "Євгеній Онєгін". Реалістичне висвітлення романтичних тем і образів.

1




20.

Традиції світової літератури і культури у творі. Дзеркальна композиція (лист Тетяни – відповідь Онєгіна – дуель – лист Онєгіна – відповідь Тетяни).

1




21.

Зображення різних сфер життя в романі (історії і сучасності, столиці і провінції, народних звичаїв і кола культурних інтересів суспільства тощо).

1




22.

Художнє новаторство О.С.Пушкіна (у жанрі, мові, авторській позиції, підході до зображення дійсності). Образ автора.

1




23.

Р/М (письмово). Твір за романом О.Пушкіна "Євгеній Онєгін" (тема за вибором).

1




24.

Михайло Юрійович Лермонтов. Огляд життя і творчості. "Сосна", "І нудно, і сумно…", "На дорогу йду я в самотині…" Мотиви світової скорботи у ліриці М.Лермонтова.

1




25.

Особливості розвитку сюжету й композиції в романі "Герой нашого часу".

1




30.

Зв'язок твору з історичною та духовною атмосферою доби.

1




31-32.

Складність образу Печоріна, засоби його розкриття, духовна трагедія.

2




33.

Печорін у системі інших образів.

1




34.

Новаторство М.Ю. Лермонтова в жанрі роману.

1




35.

Р/М (усно). Твір за романом М. Лермонтова "Герой нашого часу"(тема за вибором).

1




36.

П/Ч М. Лермонтов "Мцирі".

1







Реалізм

13




37.

Поняття про реалізм та історія його формування. Характерні ознаки реалізму як літературного напряму.

1




38.

Оноре де Бальзак. Основні віхи творчості та особливості світогляду письменника. "Людська комедія":історія написання, художня структура, тематика і проблематика, образи

1




39.

Сюжетно-композиційні особливості повісті "Гобсек".

1




40-41.

Багатогранність образу Гобсека, засоби його створення.

2




42.

Р/М (письмово). Твір за повістю "Гобсек"

1




43.

Микола Васильович Гоголь. Петербурзький етап життя і творчості письменника.

1




44.

"Ревізор". Творча історія п’єси. Образи чиновників.

1




45.

Образ Хлєстакова та його динаміка.

1




46.

Засоби комічного у творі. Специфіка художнього конфлікту й жанру п’єси.

1




47.

"Шинель". Цикл петербурзьких повістей: основні теми та проблеми.

1




48.

Побутовий, психологічний і філософський плани повісті "Шинель". Особливості сюжету й композиції.

1




49.

Образ Башмачкіна та засоби його створення.

1




50.

Трактування фіналу, значення елементів фантастики в реалістичному творі. Тема "маленької людини".

1




51.

Контрольна робота. Анкета головного героя.

1







Нові тенденції у драматургії кінця ХІХ-початку ХХ століття

7




52.

"Стара" і "нова драма". Зміни в драматургії кінця ХІХ-початку ХХ століття.

1




53.

Генріх Ібсен. "Ляльковий дім" як соціально-психологічна драма.

1




53.

Особливості драматичного конфлікту та розвиток сценічної дії. Композиція п’єси.

1




54.

Образна система. Підтекст. Символіка. Відкритість фіналу.

1




55.

Бернард Шоу. Специфіка втілення античного міфу в п’єсі "Пігмаліон".

1




56.

Динаміка образу Елізи Дулітл.

1




57.

Р/М (усно)







58.

Ідея "одухотворення" людини й життя засобами мистецтва, збереження національної культури, розвитку мови.

1




59.

Контрольна робота. Розгорнута відповідь на запитання

1







Література ХХ-ХХІ ст. Життя, історія, культура

8




60.

Михайло Булгаков "Собаче серце". Українські сторінки життя і творчості М.О.Булгакова. Булгаков і влада.

1




61.

"Собаче серце" як метафора соціальних експериментів революційної доби.

1




62.

Конфлікт натовпу, масової свідомості та інтелекту, культури.

1




63.

П/Ч Дж. Оруелл "Ферма тварин"

1




64.

Гарпер Лі "Убити пересмішника". Проблема входження молоді в дорослий світ, зіткнення із жорстокістю.

1




65.

Моральні ідеали у творі.

1




66.

Ерік Вольф Сігел "Історія одного кохання".

1




63.

Розповідь про зворушливе і трагічне кохання студента.

1




64-65

Проблеми життя і смерті, любові й відданості у творі.

2




66.

П/Ч Меріме "Кармен"

1




67.

Контрольна робота. Різнорівневі завдання.

1




68.

Огляд сучасної зарубіжної літератури

1




69-70.

Узагальнення і систематизація вивченого матеріалу.

2





Рябикіна В.Л.,

вчитель зарубіжної літератури

гімназії

Токарська М.Б.,

вчитель зарубіжної літератури

ЗОШ І-ІІІ ст. № 5

Тема: Сатиричне зображення дійсності в повісті М.Булгакова «Собаче серце».

«Нехай доля знищить мене,

а я подивлюся, чи не стане їй соромно»

Н.Маккіавелі



Мета: ознайомити учнів зі змістом повісті, її місцем у творчості письменника; поглибити знання учнів з історії щодо впливу тоталітарного сталінського режиму на культуру та мистецтво; розвивати навички роботи з текстом, з опорними конспектами-характеристиками; виховувати повагу до гідності людської особистості.

Обладнання: портрети М.Булгакова.

Тип уроку: засвоєння нових знань і формування на їх основі умінь і навичок.

Хід уроку

І. Мотивація навчальної діяльності

«В діалозі із життям важливе не його запитання, а твоя відповідь» - писала російська поетеса М.Цвєтаєва. Час, в який жив М.Булгаков, був важким і небезпечним, але письменник завжди намагався відповісти на його запитання гідно. «Не принижуй себе і не бажай собі менше, ніж ти вартий» - писав він. Про внутрішній стан вільної людини «говорять» і портрети письменника.

Це привабливе обличчя – обличчя великих можливостей, здатне висловлювати найрізноманітніші почуття. Зрозуміла тепер стає фраза письменника «Підстрижений чи перефарбований вовк все одно не буде схожий на пуделя».

ІІ. Повідомлення про політичну ситуацію в СРСР у 20-30рр. із залученням поезій О.Мандельштама «Мы живем, под собою не чуя страны», Б.Пастернака «Нобелівська премія», уривка з повісті М.Булгакова «Собаче серце».

(Уривок-епізод «Оформлення документів Шарикову»).



Бесіда за уривком.

  • Що висміює Булгаков?

  • Чому влада не змогла пробачити Булгакову такого зображення її представників?

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

Повість «Собаче серце» була заарештована, спочатку її надрукували у 1968р. за кордоном, а широкому колу читачів вона стала відома лише в 1978р. З її виходом Булгаков опинився у «внутрішній еміграції».

Словник Еміграція – це вимушена чи добровільна зміна місця проживання людей, переселення зі своєї батьківщини в інші країни з економічних, політичних або релігійних причин. Еміграція передбачає обов’язково перетинання державного кордону. «Внутрішня еміграція» - це фактично оксюморон. З’явилося воно у 20-ті роки ХХ ст. і стосувалося А.Ахматової.

Проза Булгакова не публікувалася, його п’єси знімалися з репертуарів, а самого письменника об’явили психічно хворим.



ІV. Аналіз змісту повісті. Робота в зошиті.

Сюжет – дослідження вченого-медика Преображенського та його асистента Борменталя та трагікомічні результати експерименту.

Професор пересадив з науковою метою собаці людські залози та гіпофіз мозку і отримав з собаки людину.


Бездомний пес Шарік, завжди голодний, обідраний, перетворюється на людину і отримує ім’я: Шаріков Поліграф Поліграфович. Але звички у нього з’являються людські. І професор починає займатися його вихованням.
Професор Преображенський, його характеристика


Головний герой багато працює, бо є кращим у своїй царині. Він людина високої культури і незламного розуму. Критично ставиться до подій 1917р.



Робота з текстом (цитати з російського видання)

«Почему, когда началась эта история, все стали ходить в грязных калошах и валенках по мраморной лестнице…»



До «И вот, когда он искоренит из себя всякие галлюцинации и займется чисткой сараев – прямым своим делом – разруха исчезнет сама собой».

У поглядах Булгакова є багато схожого з героєм повісті. Вони виступають проти всякого роду насильства. Ласка – це єдиний спосіб, який потрібен у стосунках з живою істотою.



Цитата «Террором ничего делать нельзя. Террор нам не поможет, какой бы он ни был: белый, красный и даже коричневый. Террор парализует нервную систему».

Бесіда:

  • Що очікував професор від експерименту?

  • Створити людину високої моралі і культури.

  • Які виявились результати?

  • З кожним днем Шаріков ставав небезпечнішим, агресивнішим, наглішим.

  • Що сталося з Шаріковим потім?

  • У