Управління освіти виконавчого комітету Кременчуцької міської ради Міський методичний кабінет Кременчуцький міський центр практичної психології І соціальної роботи виховуємо толерантність з досвіду роботи практичних психологів



Сторінка1/3
Дата конвертації20.11.2018
Розмір6.51 Mb.
#65137
  1   2   3
Управління освіти виконавчого комітету Кременчуцької міської ради

Міський методичний кабінет

Кременчуцький міський центр практичної психології

і соціальної роботи

ВИХОВУЄМО ТОЛЕРАНТНІСТЬ

З досвіду роботи практичних психологів

м. Кременчука

Кременчук

2008

Виховуємо толерантність: З досвіду роботи практичних психологів ЗНЗ м. Кременчука / За ред. Л.В. Зюман, Л.В. Сироти. – Кременчук: КМЦППСР, 2008. – 84с.


Збірник містить роботи переможців міського конкурсу методичних розробок заходів первинної профілактики жорстокості та насильства.

Представлені в посібнику матеріали є результатом роботи практичних психологів навчальних закладів міста Кременчука в рамках акції «16 днів проти насильства». Тематичний спектр посібника досить широкий, матеріали становитимуть інтерес для тих практичних психологів, які знаходяться в творчому пошуку і які зможуть доповнити та вдосконалити досвід, запропонований увазі читачів.


Зміст

Передмова…………………………………………………………………….4

Розділ 1. Заходи первинної профілактики жорстокості

та насильства………………………………………………………………..6

1.1. Корекційно-розвивальне заняття «Вчимося жити в

мирі і злагоді»………………………………………………………………….6

1.2. Студійне заняття для учнів 4 класу «Вчимося протистояти тиску»…10

1.3. «Життя залежить від бажання жити»…………………………………16

1.4. Психологічний практикум для вчителів

«Соціально-психологічна профілактика стресів та стресових

розладів у педагогів»………………………………………………………23



1.5. Батьківські збори «Спілкуватися з підлітком. Як?»………………….31

1.6. Студійне заняття для батьків «Ми проти насильства»………………39

1.7. Родинне свято «Батьки та діти»………………………………………41

Розділ 2. Додаткові матеріали до заходів первинної профілактики жорстокості та насильства…………….....................................................50

2.1. Притчі, міфи, історії………………………………………...................50

2.2. Інформаційні повідомлення…………………………...........................62

2.3. Вправи до тренінгових занять……………………………..................70

2.4.Анкети………………………………………………………..................79

Література……………………………………………………….................82

,

Передмова



Для торжества зла

необхідна тільки одна умова –

щоб хороші люди сиділи склавши руки…

Ми живемо у світі, однією із характерних рис якого є насильство. Жорстоке ставлення до дітей, домашнє насильство, насильство в засобах масової інформації, насильство на вулицях, яке перероджується у злочинність, насильство як спосіб вирішення конфліктів тощо. Воно багатогранне та багатолике, воно спостерігається на рівні життя та стосунків окремої людини, воно домінує в думках, словах, свідомості, щоденній поведінці. Можливість потрапляння в ситуацію насильства об'єднує й бідних і багатих, міських жителів та селян, схід та захід України.

Давно вже досліджено, що дитина відтворює в майбутньому ту модель поведінки, з якою вона має справу у дитинстві. Для фахівців, які працюють з дітьми абсолютно зрозуміло, що фізичне насильство щодо дітей має бути забороненим. Але не завжди навіть вони ставлять знак рівності між фізичним насильством та тілесними покараннями дітей. Хоча тілесні покарання, навіть тоді, коли вони вмотивовані найкращими виховними бажаннями дорослих, є насильством над дитиною, яке має як фізичні, так і психічні наслідки. При цьому вони є поширеними в українському суспільстві. Наприклад, за даними досліджень серед респондентів, які досягли найвищого рівня матеріального благополуччя, декілька разів на місяць тілесні покарання застосовувалися у 59 % опитаних з цієї групи, у 41 % - дуже рідко. Але жоден респондент не відповів, що «ніколи».

Насильство та жорстокість в засобах масової інформації займає не останнє місце в переліку насильницьких проявів в суспільстві. Одні назви можуть залякати: телесеріал «Проклятый рай» (телеканал 1+1), д/ф «Дневник убийцы» ; д/ф «Ловцы ночных бабочек» (т-л «Інтер»); д/ф «Бегство из ада» (т-л «К1»).Деякі передачі не мають таких жахливих назв, але їх зміст переповнений сюжетами насильства та жорстокості. Серед них: «Чистосердечное признание» (т-л «Україна»; Пн. - Пт. (12:00, 19:00)); ток-шоу «Окна» (т-л «ТЕТ», Пн.- Пт., 21:00); д/с «Цена любви» (т-л «ТЕТ», Пн. (12:00, 18:30), Вт. (18:30)); «Кримінал» (т-л «Сити», Вт.- Пт.(11:20)) та багато інших.

Це все крутиться на телеканалах, в той час, як психологи, педагоги, соціальні педагоги, представники правозахисних та інших громадських організацій б'ють у дзвони.



Представлені в посібнику матеріали є результатом роботи практичних психологів навчальних закладів міста Кременчука в рамках акції «16 днів проти насильства». Тематичний спектр посібника досить широкий, матеріали становитимуть інтерес для тих практичних психологів, які знаходяться в творчому пошуку і які зможуть доповнити та вдосконалити досвід, запропонований увазі читачів.

Розділ 1. Заходи первинної профілактики жорстокості та насильства
1.1.Корекційно-розвивальне заняття

«Вчимося жити в мирі і злагоді»



Вишинська Т.І.,

практичний психолог

колегіуму №25

Однією з найактуальніших проблем сьогодення є зростання дитячої агресивності. На жаль, діти щодня споглядають з екранів телевізора сцени жорстокості і насилля. Але дитину можна навчити, як протистояти жорстокості, не переносити її в повсякденне життя. Тому завдання підібрані таким чином, щоб не стимулювати у дітей інтерес до різновидів і Форм прояву жорстокості, а, навпаки, вчити їх розрізняти добро і зло, пробачати людей, контролювати свій емоційний стан. Дане розвивальне заняття проводиться підлітками-інструкторами програми «Рівний-рівному». Науково обґрунтовано, що діти краще навчаються у дітей. Тому старшокласники, виступаючи в ролі вчителя, являються також і взірцем для наслідування, прикладом того, що в майбутньому ці ж учні теж зможуть проводити подібну роботу.

Мета заняття: сприяти створенню доброзичливої атмосфери в класному колективі; формувати навички, необхідні для успішної взаємодії; розвивати вміння аналізувати свою поведінку, помічати недоліки та позбавлятися їх; виховувати повагу до висловлення особистої думки кожного.

Цільова група: учні 3 - 4класів.

Тривалість: 35 - 40 хвилин.

Ресурсне забезпечення: 7 аркушів А-4, 7 маркерів, 7 пелюсток (формат А-4) для чарівної квітки, кошик, картки з прислів'ями.

Хід заняття

1. Привітання. Мотивація діяльності. (2 хв.)

З 25 листопада по 10 грудня проходить Всеукраїнська акція: «16 днів проти насильства». На жаль, в дитячих колективах іще зустрічаються випадки жорстокості і насилля по відношенню один до одного. Тому ми хотіли б, щоб ви замислилися: чи можна жити в мирі і злагоді, і як це зробити?

2. Інформаційне повідомлення: (3 хв.)

Жорстоке поводження дітей щодо дітей виявляється в такому: образливих прізвиськах; насміханні над виглядом, видом діяльності, поведінкою дітей, які вирізняються серед однолітків; примушуванні до негативних дій (доведи, що не боїшся вчителя, що ти не гірший за інших (палиш), бойкоті, ігноруванні; битті («темна»); відбиранні у слабших дорогих речей, грошей, їжі; погрозах, приниженнях: примусу до «служіння» сильному - нести портфель, бути на підхваті, чергувати тощо.

- Діти, чи є у вас хоча б одна негативна риса, якої б хотіли позбутися? Зробимо це не зовсім звичайним для вас способом.

3. Вправа «Фігура монстра» (10 хв.)

Мета: активізувати учасників до роботи в групі; проаналізувати свою поведінку і націлити на необхідність викорінення рис жорстокості.

Ресурсне забезпечення: 7 аркушів А-4, 7 маркерів, кошик.

- Пригадайте, за допомогою чого тварини можуть поранити один одного, проявити агресивність, напасти (кігті, зуби, роги)



От ми і пропонуємо намалювати незвичайну істоту, якій ви віддасте свої найгірші звички, слова, думки, (у вигляді кігтів, жал, крил). Клас ділиться на групи по 4 учні (як сидять за партами). Малюють на аркуші (5 хв.)

Обговорення(5 хв.)

  • Вам подобається ваше створіння ?

  • Ви чесно всі злі наміри віддали цій істоті ?

- А хотіли б , щоб таке створіння жило поруч з вами?

- Чи хотіли б ви знищити це зло ?

Давайте розірвемо малюнок на шматочки. Тільки тоді ви переможете зло, коли покладете шматки в чарівний кошик. Тепер всі учні класу позбавилися своїх найгірших рис і стали добрими і чемними.

4. Гра : «Відгадай прислів'я» ( 5-7 хв.)

Мета: розкривати могутність сили слова, змусити замислюватися над кожним сказаним словом.

Ресурсне забезпечення: картки з прислів'ями.


  • Як ви гадаєте, чи можна образити словом?

  • Слово має велику силу?

Давайте перевіримо, якою силою володіють записані слова.

З'єднайте стрілочкою слова і прочитайте прислів'я. Поясніть і запам'ятайте.



  1. Добре слово і -безмежна.

  2. Вітер рушить гори, а зле зруйнує.

  3. Сила слова що дощ у засуху.

4. Тепле слово і в залізні ворота відкриває.

5.Добре слово людині, а слово дружбу.

6. Слово - ключ, яким відкривають серця.



7. Мале зле слово велику образу творить.

8.Добре слово дім побудує, мороз зігріє.
5. Вправа «Квітка доброти» (10-13 хв.)

Мета: скласти правила поведінки, які дозволять комфортно почуватися кожній дитині в класі.

Ресурсне забезпечення: 7 пелюсток (формат А-4) для чарівної квітки, 7 маркерів або фломастерів.

Ви вже знаєте чимало. У вас добрі і щирі серця. Але щоб ви ні на хвилинку не забували про свої найкращі риси, ми пропонуємо виростити у вашому класі «квітку доброти». Кожна команда отримує пелюстку і записує на ній 3 правила поведінки, яких необхідно дотримуватися в класі і які допоможуть дітям бути уважними і добрими один до одного (5 хв.). Тоді у вашому класі розквітне «квітка доброти».

Обговорення (5-7 хв.)



Прочитати правила з кожної пелюстки.

  • Чому ви обрали саме такі правила?

  • Всі згодні жити за такими правилами?

- Чи потрібна вам «квітка доброти»?

6. Підсумок заняття (2-3 хв.)

- Вам сподобалося це заняття?



- Що найбільше запам'яталося?

- Що ви хотіли б побажати один одному?





1.2. Вчимося протистояти тиску
Калінчук Т.Д.,

практичний психолог гімназії №5
Мета: Пояснити, що тиск - одна з форм впливу на людей.

Обговорити способи протистояння тиску.



Цільова група: учні 4 -5 класів.

Тривалість заходу: 45 хвилин.

Ресурсне забезпечення: картки, робочі зошити для учнів за програмою «Корисні звички».
Хід заняття.

1. Вступна бесіда

1. Сказати, що зустріч присвячена впливу на нашу поведінку.

Запитання:


  • Як впливає на нас погода?

  • А настрій інших людей? Музика?

2. Висновок: На наш настрій і поведінку можуть впливати різноманітні фактори. Позитивні впливи викликають хороший настрій. Негативні – поганий. Вони шкідливі для здоров'я. Під впливом оточення ми можемо змінювати думку, рішення чи поведінку.
2. Обговорення в групі

1.Запропонувати дітям пригадати ситуації, коли:

1) учня просять зробити щось таке, чого він робити не хоче;

2) від учня вимагають (примушують) зробити щось таке, чого він робити не може;

3) учню погрожують.
2. Вислухавши всі приклади, пояснити, що кожна людина може опинитися в ситуації, подібній почутим. Це ситуації тиску.

Тиск – це примус робити те, що людина не хоче, або не може.

Тиск проявляється по-різному:


  • лестощі,

  • погрози,

  • шантаж,

  • посилання на авторитет, на дружні стосунки,

  • спроба викликати почуття провини,

  • підкуп.

(Види тиску записані на дошці).
3. Рольова гра

Зміст гри: учениця в оточенні однокласників у центрі кола.

Вона не хоче співати, але учні домовилися примусити її.
Роздати дітям картки з репліками. Запропонувати учням вийти до дошки й утворити коло. В центрі має бути учениця, яка в змозі впевнено протистояти тиску.

7 учнів, використовуючи фрази з карток, намагаються змусити дівчинку заспівати. Клас слідкує за грою і фіксує методи тиску у зошитах.


На картках:

1. Заспівай, будь ласка, у тебе такий голос, кращий, ніж у Алли Пугачової.

(Лестощі)

2. Заспівай, будь ласка, вчителька співів говорила, що у тебе найкращий у школі голос.

(Посилання на авторитет)

3. Заспівай, а якщо не заспіваєш, я не дам послухати тобі новий диск.

(Погроза)

4. Заспівай, будь ласка. У мене болить голова, а від твого співу біль відразу мине. Якщо ти не заспіваєш, мені стане ще гірше.

(Викликання почуття провини)

5. Заспівай, якщо не заспіваєш, я розкажу вчительці, що ти наробила.

(Шантаж)

6. Заспівай, будь другом, ти ж знаєш, як мені подобається твій спів.

(Дружній тиск)

7. Якщо ти заспіваєш, я подарую тобі гру, про яку ти давно мріяла.

(Підкуп)

Обговорення гри:

Назвати способи тиску, які використала група.


Запитання до учениці, що протистояла тиску:

1. Чи важко було відмовлятися?

2. В якому випадку найважче?

Висновок. Найважче відмовляти друзям та родичам.


Каталог: uploads -> editor -> 3361 -> 174318 -> sitepage 216
3361 -> 54 липень 2010 р м. Кременчука
3361 -> Складне речення § 213. Складне речення, його різновиди 475
3361 -> І. П. Ющук Рідна мова Поглиблене вивчення Вступ § Рідна мова
3361 -> Ми є. Були. І будем Ми! Й вітчизна наша з нами! Іван Багряний
3361 -> Програма фізична культура профільний рівень 10 11 класи
3361 -> Програма для профільного навчання учнів загальноосвітніх навчальних закладів. Природничо-математичний, технологічний, спортивний напрями
sitepage 216 -> Кременчуцький міський науково – методичний центр Центр психологічної служби
3361 -> Міський методичний кабінет м. Кременчука
3361 -> По вивченню організації роботи на уроках фізичної культури з дітьми, які за станом здоров’я віднесені до спеціальної медичної групи


Поділіться з Вашими друзьями:
  1   2   3




База даних захищена авторським правом ©uchika.in.ua 2022
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка