Урок №1 На початку 20 століття в Києві існувало багато різноманітних модерних течій



Дата конвертації29.11.2018
Розмір14.8 Mb.
ТипУрок

Київські “неокласики». М.Зеров. Життєвий і творчий шлях, тематика, проблематика, основні мотиви творчості

  • Урок №1
  • На початку 20 століття в Києві існувало багато різноманітних модерних течій

Стиль модерн (новий, сучасний),склався у Києві на межі століть — який знайшов своє вираження в усіх видах мистецтва. Модерн прийшов на зміну занепадаючому в останній третині XIX століття імпресіонізму

  • Потім став швидко розвиватися новий вид мистецтва - авангарди́зм (від фр. avant — попереду та garde — охорона) —
  • термін на позначення так званих «лівих течій» у мистецтві,
  • більш радикальних, ніж модернізм
  • Авангардизм проявився у цілій низці течій:
  • - кубізм,
  • - фовізм,
  • - футуризм,
  • - абстракціонізм,
  • - дадаїзм,
  • - імажизм,
  • - експресіонізм,
  • - конструктивізм,
  • - неокласицизм,
  • - неореалізм,
  • - сюрреалізм...
  • У 20-х роках на зміну кубізму, футуризму й експресіонізму приходить – сюрреалізм, який розглядав світ як нагромадження кошмарів
  • Неокласицизм же (від гр. neos — молодий та лат. classicus - зразковий, “рафінована краса”) - відроджував традиції бувшого давно в занепаді класицизму. Він знайшов свій вияв у:
  • 1. Використанні античних тем та сюжетів
  • 2. Використанні міфологічних образів і мотивів
  • 3. Проголошенні гасел «чистого» мистецтва
  • 4. Оспівуванні земних насолод та “рафінованої краси”.
  • Відмінне
  • авангардисти
  • «неокласики»
  • урбаністичні мотиви; «погляд у майбутнє»; деструкція класичної форми;
  • експерименти зі словом, словотвором, верлібр; дегуманізація
  • ПОЗИЦІЇ АВАНГАРДИСТІВ ТА «НЕОКЛАСИКІВ»
  • Спільне - новаторські пошуки;
  • визнання слова як важливої суспільної,
  • естетичної категорії; майстерність у звукописних образах
  • Близько 40 письменників належали до угруповання “неокласиків”, але ядро складало “п’ятірне ґроно” – майстри найвишуканішого слова, найглибшої філософської думки, патріоти рідної мови:
  • Михайло Зеров, Максим Рильський, Павло Филипович, Михайло Драй-Хмара, Юрій Клен (Освальд Бургардт)
  • “О ґроно п’ятірне нездоланих співців, Крізь бурю й сніг гримить твій переможний спів, Що розбиває лід одчаю і зневіри. Дерзайте, лебеді: з неволі, з небуття Веде вас у світи ясне сузір’я Ліри, Де пінить океан кипучого життя”, - М. Драй-Хмари, вірш «Лебеді» (1928)

Юрій Клен

  • ... І я спитав: “За що марнуєш дні
  • ти в пеклі цім і терпиш біль агоній?”
  • “Лише за те, – він відказав мені, –
  • що покохав я повнодзвонні
  • слова п’янкі, які глухі віки
  • пролежали у глибині бездонній.
  • Я був один із лебедів, які
  • належали до ґрона п’ятірного
  • нездоланих співців...”
  • ЮРІЙ КЛЕН. “Попіл імперій”
  • Кому не мріялось, що є незнана Муза –
  • Безжурна дівчина, привітна і струнка,
  • Яка в минулому з’явитися уміла,
  • Поетам радості, і вроди, і любові,
  • І навіть дудочку приносила тоненьку,
  • І награвала їй пісні сама.
  • Павло Филипович
  • Павло Филипович
  • Як парость виноградної лози,
  • Плекайте мову. Пильно й ненастанно
  • Політь бур'ян. Чистіша від сльози
  • Вона хан буде. Вірно і слухняно
  • Нехай вона щоразу служить вам,
  • Хоч і живе своїм живим життям.
  • Прислухайтесь, як океан співає -
  • Народ говорить. І любов, і гнів
  • У тому гомоні морськім. Немає
  • Мудріших, ніж народ, учителів;
  • У нього кожне слово - це перлина,
  • Це праця, це натхнення, це людина.
  • Не бійтесь заглядати у словник:
  • Це пишний яр, а не сумне провалля;
  • Збирайте, як розумний садівник,
  • Достиглий овоч у Грінченка й Даля,
  • Не майте гніву до моїх порад
  • І не лінуйтесь доглядать свій сад.
  • Максим Рильський
  • Максим Рильський
  • Тепера інший час. Виходь з нори, Шукай стежок — од Лисої гори На верховини і шпилі Парнасу. Микола Зеров
  • Музи на Парнасі
  • 26 .04.1890 -03.11.1937
  • Літопис
  • життя Миколи
  • Зерова
  • Український
  • літературознавець,
  • глибокий аналітичний
  • критик, полеміст,
  • лідер «неокласиків»,
  • майстер сонетної форми
  • і блискучий перекладач античної поезії.
  • Микола Зеров.
  • 1 травня 1915 рік
  • Златопільська гімназія,
  • середина 90-х років
  • 13 лютого 1920 року вінчається із Софією Лободою
  • Містечко Баришівка на Київщині, де Микола Зеров
  • працював над віршем «До альбома» (1 березня 1922 року)
  • 1921 року виходить збірка “Сонети і елегії”
  • Автограф сонету М.Зерова “Соломея”
  • з циклу “Образи і віки”,
  • присвячений П.Филиповиу, 18.06.1922
  • У квітні 1935 року Миколу Зерова було заарештовано. У лютому наступного року суд виніс вирок “терористові” – 10 років таборів. Вивезено на Соловки у травні 1936 року. У жовтні 1937 року справу переглянуто й винесено вищу міру покарання - розстріл
  • Суд і заслання…Мука самоти…
  • О, як у сяйві небо розкололось!
  • А тиша мертва і нема мети.
  • Враз бубонці: далеко хрипнув полоз,
  •  І крізь сніжок, здається, чути голос:
  • «Ще не покаявся? Не виправився ти?»
  • 3 листопада 1937 року Микола Зеров був розстріляний в урочищі Сандармох (Карелія)
  • Лук’янівське кладовище м.Києва
  • Кенотаф –
  • (умовна могила) Миколи Зерова на могилі сина Котика, померлого в
  • 10-річному віці від скарлатини
  • Реабілітований у березні 1958 року
  • Проблемні питання: — Визначте історичні віхи в становленні Києва як центру, столиці України, що їх автор називає у вірші. — На які реалії тогочасної дійсності вказує поет? — На вашу думку, чому вірш має таку назву? — У якій формі написано вірш? Визначте його змістові та формальні ознаки. — Чим незвичний твір, як він характеризує автора?
  • До альбома
  • Тягар робочих літ наліг мені на плечі, Стих безтурботний сміх і споважніли речі, І голос чую я настирливо-шорсткий: «Лукавий наймите, а де ж доробок твій? Де плід твоїх трудів і творчості твоєї? Чи ж добре ти робив над чорною ріллею, Чи встигнеш, поки день скінчить свої жнива?» Як гірко слухати оті терпкі слова І як не заздрить вам і молодості вашій, Цій сповненій вина, і ненадпитій чаші, Цій гострій свіжості передсвітних годин, Цій смужечці зорі над тихим сном долин.
  • ТЕЛЕМАХ У СПАРТІ Одіссея, IV, 1-304
  • I
  • На землю впала ніч, потемніли дороги,
  • У цоканні підков мчить Одіссеїв син.
  • Півсвіту вже за ним… Сіріє мла долин,
  • Мигтять огні — і сплять Тайгетові відноги.
  • Палати… Сонце там чи місяць білорогий?
  • Блищать слонівка, мідь, і золото, й бурштин.
  • Білявий Менелай, щасливий сім’нин,
  • Провадить юнаків на ковані пороги.
  • Цариця жде гостей, і відблиски зі стель
  • Виборну золотять в руках її кудель,
  • Повага їй в очах… Вітай, благословенна!
  • Тивує Телемах: "Злочинниця грізна,
  • Що з нею в світ прийшли облуда і війна,—
  • Ти мудра, ти ясна і лагідна. Гелено?"
  • 28.05.1934
  • II
  • Цариця подив той угадує з очей,
  • З безсмертних уст її снується єпопея
  • Про шлюб зневажений, про мудрість Одіссея,
  • Про дужий Іліон і смерть її дітей.
  • Мов смерч, краса її промчала між людей,
  • Жага і пристрасті владали в світі нею —
  • Хто згодяний не зна, що важить Діонея,
  • Хто віджене її від крицевих грудей?
  • А там світають дні прозріння і науки…
  • По скарб єгипетський сягнули ніжні руки
  • І забуття бальзам долито до вина.
  • О, що буйніша кров і молоді нестями,—
  • Тим більша лагідність, ясніша глибина,
  • Тим скорше. Мудросте, приходиш ти з літами.
  • 31.05.1934
  • СВЯТОСЛАВ НА ПОРОГАХ
  • Варуфорос? Геландрі? Змеженілий,
  • Липневі води котить Вулніпраг.
  • А князь стоїть, невитертий варяг —
  • Веде свої на північ моноксили.
  • Та сам полинув би що тільки сили
  • Під Доростолом свій поставить стяг:
  • Він народивсь для бою і звитяг…
  • Що Київ? Мати? Досвід посивілий?
  • І хоче вже вертати байдаки;
  • Та раптом крик, по скелях хижаки;
  • Бряжчать мечі і знемагає слава.
  • Хто в далеч рвався, головою ліг,
  • І з черепа п’яного Святослава
  • П’є вже вино тверезий печеніг.
  • 7.06.1930
  • Геландрі – третій дніпровський поріг по - скандинавськи.
  • Варуфорос – так називається п’ятий поріг по скандинавськи, по слов’янськи - Вольний.
  • Вулніпраг – назва порогу по – давньоримськи.
  • Моноксил – "однодрев", грецька назва човна, видовбаного з суцільного дерева.
  • Доростол – фортеця на Дунаї, яку 791 р. захопив Святослав"
  • Микола Зеров ЧЕРНІГІВ
  • Могутніх ферм мереживо прозоре,
  • Залізний ляск і двоколійна путь
  • В широкий світ непереможно звуть,
  • Де йде життя і довгу ниву оре.
  • Де Болдині дрімали тихі гори,
  • Де плавав сіверський рибалка Круть,
  • Б’ють молоти, нові часи кують
  • І будять лугу займище просторе.
  • А там, позаду, на валу міськім
  • Біліють вежі, золотом густим
  • Горять хрести — і тиша залягає.
  • Плекаючи, що в давнині жило,
  • Останні дні дрімотно досинає
  • Олегів мужніх престаре кубло.
  • 11.05.1930
  • Підсумок уроку:

Каталог: wp-content -> uploads -> 2016
2016 -> Київський національний лінгвістичний університет базові навчально-методичні матеріали
2016 -> Програма навчальної дисципліни аграрне право опис навчальної дисципліни форма навчання Курс
2016 -> Черкаський інститут банківської справи Університету банківської справи
2016 -> Програма навчальної дисципліни господарське право опис навчальної дисципліни форма навчання Курс Семестр
2016 -> Методичні Рекомендації Запобігання і виявлення
2016 -> Програма додаткового вступного випробування з фаху для вступників на здобуття ос
2016 -> Кз «Веселівська районна різнопрофільна гімназія» Веселівської районної ради
2016 -> Урок №3 Реферативна робота
2016 -> Лекція №1 Вступна лекція: Екологія як наука Екологія мета, завдання, методи, основні терміни та визначення


Поділіться з Вашими друзьями:


База даних захищена авторським правом ©uchika.in.ua 2019
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка