Урок №1 Тема. Художня література як мистецтво слова, її місце серед інших видів мистецтва. В. Вордсворт 1770



Сторінка1/17
Дата конвертації05.11.2018
Розмір1.94 Mb.
ТипУрок
  1   2   3   4   5   6   7   8   9   ...   17
Урок №1
Тема. Художня література як мистецтво слова, її

місце серед інших видів мистецтва.

В.Вордсворт (1770 - 1850) “До прекрасного”.

Уславлення в сюжеті сили “святого

мистецтва”
Мета: визначити місце літератури серед інших видів мистецтва,

характерні ознаки художньої літератури як мистецтва слова;

визначити провідну думку твору В.Вордсворта

“До прекрасного”; розвивати уміння аналізувати поетичний

твір; виховувати любов до літератури як мистецтва слова.
ХІД УРОКУ
І. Підготовка до сприйняття навчальної теми.

1. Оголошення теми уроку.
2. Використання методу “Мікрофон”.

— Про що ми, на вашу думку, дізнаємося на уроці?



3. Слово учителя

Мистецтво – це найбільш концентричне і цілісне відображення життя. Завдячуючи цьому художня література – сховище духовного і соціального досвіду поколінь.

З тієї самої пори, як існує мистецтво, його головною темою була і лишається людина.

Адже через мистецтво людина намагається відобразити особисте уявлення про те, що її оточує. Дійсно, протягом тисячоліть в художніх образах втілилась уся духовна та матеріальна історія людства.

Образи ці говорять не тільки про те, якою була людина в реальному житті, але й про те, якою вона мріяла бути, розповідають про ідеали, уявлення про фізичну і духовну красу. І особливе місце в цьому належить літературі.
ІІ. Оголошення теми, мети уроку.
ІІІ. Формування нових знань, умінь і навичок

1. Бесіда

— Як ви вважаєте, що таке література?

( Мистецтво слова. Відображення дійсності в художніх образах)

— А що таке мистецтво?

“Вернісаж думок”

(Під музику “намалювати” жанри мистецтва. Малюнки розміщуються на дошці і пояснюються).


2. Слово вчителя.

В становленні особистості, в формуванні світогляду людини, її характеру, зовнішності саме мистецтво допомагає створити критерії краси, сформувати розуміння цілей життя і призначення людини, що приходить у світ задля миру, добра.

І особливе місце в цьому процесі належить літературі, яка є особливим видом

мистецтва – мистецтвом слова. Адже саме література діє на емоційну сферу людини,

відображає життя через художні образи.

— Які ж відмінності між літературою, музикою та архітектурою?



(Відповіді учнів)
3. Короткі повідомлення учнів про живопис, музику, скульптуру
4. Висновок

Образотворче мистецтво, музика, архітектура та скульптура виникли в давні часи. Гете писав: “Ми знаємо світ лише в його співставленні з людиною, ми не бажаємо ніякого мистецтва, крім того, яке є відбиттям цього ставлення”.

Тому в образах, які змінювали один одного, втілилась краса людини.

В прекрасному знаходиться загальнолюдське, абсолютне.

Завдячуючи загальнолюдському началу, прекрасне є вічним: краса життя, що зафіксована в мистецтво прийдешніх віків, як і майстерність самих творів, продовжує нас вражати і досьогодні.

Дуже цікавим в цьому плані є оповідання Успенського “Випрямила” про простого провінційного вчителя Тяпушкіна. Життя його було буденним, він загубив віру в щастя. Але після того, як побачив у Луврі Венеру Мілоську – зразок жіночої краси, – він відродився для життя. “Хіба можливо тепер, лишаючись відданим собі, своєму призначенню в житті, образити людину, бути байдужим...”


5. Художній твір стає досягненням усього людства, тому що несе в собі

набагато більше, ніж бачать в ньому його сучасники. (Короткі відомості про

В.Вордсворда – стаття підручника).
6. Виразне читання сонету Вільяма Вордсворда “До прекрасного”.
7. Питання до учнів.

— Яка провідна думка твору?

(Мистецтво “в пензлі чи пері” увінчує життя людини й природи)

— Чому мистецтво увінчує життя людини й природи?

(бо воно спроможне “вирва тьмить із плину часу”)

— Що підвладне мистецтву?

(воно може передавати вічність)

— Які засоби художньої виразності використовує автор?


8. Виразне читання сонету учнями.
9. Висновок.

Література як мистецтво слова в усі віки може впливати на емоційну сферу людини, відображати життя через художні образи. В різні віки література по-різному відображала життя і красу. І напевно, потрібно пройти нелегку дорогу, щоб розуміти і бачити красу світу, людські обличчя, лісові трави і високі зірки...

Згадайте дуже цікаву рослину з рідкісною назвою “мати-й-мачуха”. Гарно виглядають невеличкі жовтенькі квіточки посеред зеленого листя. Але листя холодне, і тільки зворотня сторона їх тепла і приємна. Так і краса. Ось самозакоханий юнак Нарцис, що пусто прожив життя, і Суламіф, яка загинула в ім’я коханого. Хто з них є носієм істинної краси?

Про це розмірковували письменники різних країн, епох і напрямків.


IV. Застосування знань, умінь і навичок.

1. Підсумкова бесіда:

— Яке значення в житті людини має мистецтво?

— Чому літературу називають мистецтвом слова? (Діє на емоційну сферу

людини, відображає життя через художні образи)

— Що об’єднує літературу, живопис, музику? (образність)

— Що розвиває в людині література?

— Про що говорив у своєму творі “До прекрасного” В.Вордсворд?
V. Підведення підсумків

VI. Домашнє завдання

Повторити матеріал про фольклор.



Для нотаток

Урок №2
Тема. Місце національних літератур у всесвітньому

літературному процесі, їх взаємодія і

взаємовплив
Мета: формувати в учнів уявлення про національні літератури і їх

місце у всесвітньому літературному процесі; показати їх

взаємодію і дати загальну характеристику історичному розвитку

світової літератури; показати роль перекладацтва; виховувати

повагу до літератури різних країн.
ХІД УРОКУ
І. Актуалізація опорних знань.

1. Бесіда:

— Що таке література?

— А що таке фольклор?

— Назвіть жанри фольклору.

— Які сюжети називають мандрівними?

— Назвіть відомі твори, схожі сюжети яких є в різних країнах.


ІІ. Оголошення теми та мети уроку.
ІІІ. Формування нових знань, уміння та навичок.

1.Слово учителя з елементами бесіди.

На попередньому уроці ми з вами говорили про те, що література є мистецтвом слова

— Як ви це розумієте?

Дійсно, письменників часто називають художниками, особливими художниками, які «малюють» свої твори дивовижним засобом – словом.

— Що таке література?

У перекладі з латини слово «література» означає «написане буквами».

Письменники створюють особливий світ, дивний, незвичайний, неповторний, світ літературних творів.

— А що ж таке світова література?

Світова література – складна система, яка живе і розвивається разом з усім людством.

Письменник, майстер художнього слова, має унікальний світ, що одночасно замкнений у самому собі і відкритий впливу історії, культури тієї країни, де письменник живе. Світова література відображає життя, вона вступає у складні стосунки з навколишнім світом, але й має і власне життя, унікальне, притаманне їй одній.

Письменники різних країн відгукуються на книги інших письменників, в чомусь перегукуються з ними.

У восьмому класі ми з вами будемо намагатись зрозуміти, як відбувається цей зв’язок письменників, літератур, культурних епох і як зростає величне дерево світової літератури.


2. Словникова робота.

Повторення визначень.

Світова література – сукупність усіх національних літератур.

Національна література – література певного народу.


3. Читання статті підручника.
4. Читання визначення (у підручнику).

Всесвітній літературний процес – історичний рух національної і світової літератури, що розвивається в складних зв’язках і взаємодіях.


5. Бесіда.

Пересічна людина знає одну-дві іноземні мови. І ті не досконало.

— Хто ж знайомить нас з творами письменників різних країн?

— Назвіть прізвища відомих вам перекладачів.

— Як називаються твори, написані мовою тієї країни, з якої вони до нас прийшли?

— А переклади українською?


6. Робота зі схемою (Додаток №1).
ІV. Підведення підсумків уроку.
V. Домашнє завдання.

1. Опрацювати матеріал підручника

2. Підготувати повідомлення про Веди, Біблію, Коран

Для нотаток

Урок №3
Тема: Веди, Коран як пам’ятки світової літератури,

священні книги народів світу, пам’ятки

світової культури
Мета: дати учням уявлення про священні книги народів світу;

розкрити гуманістичний зміст Вед і Корану, звернути увагу на

їх гуманістичний зміст; розвивати творчі здібності учнів,

вміння самостійно готувати повідомлення; виховувати повагу і

інтерес до пам’яток світової культури.
ХІД УРОКУ
І. Підготовка до сприйняття навчальної теми.

1. Слово вчителя.

Історія цивілізацій знає чимало видатних культурно-історичних епох, які залишили відбиток у розвитку людства. Античність і середні віки, Відродженя і Просвітництво зробили безцінний внесок до світової художньої культури, обумовили шляхи подальшого розвитку. Культура Давнього Єгипту, доколумбової Америки, Візантії, Сходу і сьогодні лишається для нас неперевершеним зразком.

Кожна нова доба – це ступінь художнього розвитку, піднесення людини і людства на інший щабель. На сьогоднішньому уроці перед нами пройдуть герої і сюжети, які складають духовне надбання народів Індії і арабо-мусульманського світу. Ці твори літератури і мистецтва даного історичного періоду зберігають свою духовно-естетичну цінність і донині.
ІІ. Оголошення теми та мети уроку.

ІІІ. Формування нових знань, умінь і навичок.

1. Слово вчителя.

У багатьох народів є священні книги. Серед них Веди і Коран. Вони пов’язані з релігійними віруваннями індійських і мусульмано-арабських народів, і вони вплинули на розвиток літератури, історію і мистецтво.


2. Повідомлення учнів -“істориків”.

В ту далеку епоху, коли світом правили всемогутні боги: Брахма, Вішну і Шива, а мудра річка Ганга спокійно несла свої води до великого океану, Індія не була ще єдиною. На її території було багато великих і малих народів, які постійно ворогували між собою. Слабші гинули, сильніші збагачувалися, будували міста і палаци. Але мирні часи змінювалися війнами, і знову починалися криваві битви.

Та не всі могли змиритися з таким неспокійним життям. Хто не хотів ні слави, ні багатства, йшли у ліси і ставали відлюдниками. Вони здавалися дивакуватими і незрозумілими. Одні люди годинами сиділи під деревами, піднявши руки до неба, другі приймали неймовірні пози, треті – відмовлялися навіть ходити і їли тільки коріння.

Мешканці навколишніх селищ з повагою ставилися до цих людей, коли вони інколи з’являлися на порозі їхніх помешкань.


3. Повідомлення учня -“літературознавця”.

Література Індії бере свій початок від священних книг – Вед, які складалися протягом тисячоліття ( з 1500 до 500 р. до н.е. ).

Веди – це давні пам’ятки індійської словесності. Вони складаються з чотирьох збірників: Рігведи, Самведи, Аджурведи, Атхарваведи. В ці збірники включені міфи, ритуальні дійства. В них дається погляд світотворення, відображається система міфології.

Найвищим досягненням Вед є філософські твори у віршах та прозі.


4. Виступ учня -“історика”.

Протягом багатьох віків Індія здавалася європейцям казковою країною повною скарбів.

Індію по праву називають колискою найдавніших цивілізацій, тому що вона дала світові багато наукових і художніх відкриттів. Саме тут народилася здогадка про те, що Земля обертається навколо Сонця. Індія – батьківщина алгебри. Вона також дала світові цілий ряд філософських і етичних вчень, найбагатшу міфологію, величні твори давньоіндійського епосу “Махабхарату”, “Рамаяну”, що стали витоками для творів мистецтва.
5. Повідомлення учня -“мистецтвознавця”.

Багатство форм мистецтва Індії обумовлено багаточисельністю народів і племен, які брали участь у формуванні її культури протягом більш ніж 5-тисячолітнього періоду розвитку.

Саме в Індії склалася одна з світових релігій – буддизм.

В індійському мистецтві пов’язані сюжети, образи і символи різних віросповідань, а саму країну називають країною контрастів.

В індійському мистецтві є всі види – від розкішної архітектури, живопису до блискучої поезії, музики і танцю.

В основу мистецтва Індії покладено ідею єдності світового процесу і вічного життя.

Подивіться один із народних танців і послухайте індійську музику ( фрагмент із запису відеофільму “Індія” ).
6. Слово вчителя.

В VІІ ст. на величезній території від Іспанії до Індії виникла могутня держава –Арабський Халіфат. Тоді ж були закладені основи ісламу – однієї із світових релігій, яка мала розповсюдження серед народів, які підкорялися владі халіфів.

Слово “іслам” перекладається з арабського як “покірливість”, “підкорення” і означає абсолютну віру в одного Бога – Аллаха, що послав людям свого пророка Мухаммеда ( близько 570 – 632 р.р. ).

Люди, які сповідують іслам, називають себе мусульманами ( в перекладі з арабського – ті, що віддали себе Богу ). Головна священна книга мусульман –Коран.


7. Повідомлення учня -“знавця” Сходу.

Слово “Коран” перекладається як “читання в голос”.

Коран був створений в VII-VIII ст. Він складається з 114 глав, так званих сур, і вміщує не тільки повчання і настанови, але й молитви, які прославляють Аллаха. Крім Корану багато мусульман читають збірку висловлювань Мухаммеда і розповідей про його життя – Сунну.

Коран складається майже з 500 сторінок тексту, написаного арабською мовою, і є основою мусульманського способу життя і духовного устрою.


8. Повідомлення учня -“мистецтвознавця”.

Коран став основою розвитку культури мусульманського Сходу. Прославленню і утвердженню сили людської волі, його розуму присвячені твори відомих східних мислителів і поетів: Авіценни, Фірдоусі, Сааді та інших.

Середньовічна культура мусульманських країн займає одне з найважливіших місць в історії світових цивілізацій. Серед цих творів мечеті і палаци, що є в різних країнах світу ( показати зображення ). Важливе місце займають твори мистецтва, серед яких арабески, що займали великі площі.
9. Робота з підручником.

Виразне читання учителем і учнями уривків з найдавніших пам’яток різних народів світу та коментування прочитаного.


ІІІ. Застосування знань, умінь і навичок.

1. Бесіда.

— Які священні книги людства ви знаєте?

— З якими релігіями світу вони пов’язані?

— Назвіть твори мистецтва Індії і мусульман Сходу.


ІV. Підведення підсумків уроку.
V. Домашнє завдання.

1. Підготувати повідомлення про Біблію.

2. Повторити уривки з Нового Заповіту.

Для нотаток

Урок №4
Тема. Біблія – енциклопедія знань, моральний кодекс

християн, невичерпне джерело мотивів, тем,

сюжетів, образів для культури світу
Мета: розкрити історію створення Біблії, показати її гуманістичні

ідеї; вчити характеризувати Біблію як політику світової

культури; розвивати уміння аналізувати тексти;

наводити приклади впливу Біблії на розвиток всесвітнього

культурного процесу; виховувати моральні якості учнів.
ХІД УРОКУ
І. Актуалізація опорних знань.

1. Бесіда:

— Які священні книги людства ви знаєте?

— Що вам відомо про Веди?

— Священною книгою яких народів є Коран?

— Які збірки Вед вам відомі?

— Хто такий Мохаммед?

— Що означає слово “Біблія”?
ІІ. Оголошення теми і мети.
ІІІ. Формування нових знань, умінь і навичок.

1. Слово учителя.
2. Учень -“географ”.

В ті часи, коли в долинах річок Тигр і Євфрат вже існували багаті міста і сильні держави, на землі, що в Біблії відомі як Ханаанська та як земля Ізраїлева, жили філістимляни, які називали її Палестиною. Це була непривітна земля, що розташувалась на східному березі Середземного моря. Головна річка Давньої Палестини бере початок у водах Мертвого моря.

Мертве море має довжину близько 80 і ширину в 15 км, назване так, тому що в ньому немає життя.
3. Учень -“історик”.

Корінне населення Давньої Палестини оселялося по берегах рік і в долинах. Мешканці її займалися будівництвом і землеробством.

В середині ІІІ тис. до н.е. на територію Ханаана з півдня прийшли семітські племена, які постійно воювали з народами Ханаану, виганяючи його. І лише одне плем’я – євреїв – знову і знову верталось в Ханаан, щоб утворити на цій території свою державу.

Перекази, в яких давні євреї розповіли про свої страждання, були записані на великих сувоях, названих Торою. В подальшому всі вони повністю увійшли в склад християнської Біблії – одного з найвеличніших та відомих творів світової літератури.


4. Учень -“літературознавець”.

З появою Біблії серед язичників з’являється моноїзм – віра в Єдиного Бога. Бог лишився єдиним, хто керує природою і історією, формує космос, створює людину.

Книги Старого Заповіту написані староєврейською мовою, а декотрі з них – арамейською. Авторами Старого Заповіту були політик Мойсей, генерал Ісус Іавін, цар Соломон, вівчар Амос, міністр Данііл. І писали вони свої книжки за різних обставин. Всі ці люди написали книгу – Старий Заповіт, яка відображає духовні пошуки людства, шлях до Бога.
5. Учитель.

— “Творення”. Про що в ньому йдеться?


6. Учень -“літературознавець”.

Далі в Біблії розповідається про створення Едемського саду, який ще називають Раєм. В Раю росте дерево пізнання добра і зла, там мешкають перші люди – Адам і Єва.


7. Учитель.

— За що було вигнано з Раю Адама і Єву?

Після того, як перші люди вкусили плоди з дерева пізнання, вони зрозуміли, що існують два протилежні початки – добро і зло, – які є тим абсолютним законом, що керує світом.

З вигнанням Адама і Єви з Раю і починається старозавітна історія людства.


8. Повідомлення учня про Старий Заповіт.

Старозавітна історія людства сповнена страждання і скорботи. Непокора Адама і Єви розглядається в Біблії як тяжкий проступок, першорідний гріх, за яким були інші: вбивство Авеля старшим сином Адама – Каїном, поклоніння язичникам, посилення злоби, ненависті і злочинів. Бог вирішив знищити рід людський і лише праведному Ною вдалося врятуватись. Саме від трьох синів – Хома, Сима, Іафета – пішли різні народи. Але першорідний гріх дає знову про себе знати. Гординя людей зросла настільки, що вони задумали зрівнятись з Богом і почали будувати Вавилонську вежу. Але Господь розсіяв людей з неї по всьому світу.

В Біблії є історія про Моїсея – найвеличнішу фігуру Старого Заповіту.
9. Один з учнів розповідає історію Мойсея.
10. Зачитуються Заповіді Господні.
11. Учитель.

Завоювавши нарешті Давню Палестину, землю Ханаанську, землю Обітовану, яка була завіщана Богом, давні євреї створили там сильну і могутню державу – Ізраїль. Після царя Давида правив там мудрий Соломон.

Але в царстві Соломона не було спокою. Після смерті царя воно розпалося на північну частину – Ізраїль та південну – Іудею. Обидві держави воювали і не могли утримувати свої кордони від сусідніх держав. Тоді-то і з’явилися особливі люди – пророки. Один з них сповістив про те, що прийде щасливий час і з’явиться Новий Заповіт, закони якого будуть записані в серці кожної віруючої людини. І вся Давня Палестина завмерла в очікуванні близького приходу спасителя.
12. Робота з таблицею. Додаток № 1. Складові Старого Заповіту.
13. Учитель.

Біблія складається з двох частин: Старого Заповіту і Нового Заповіту.


14. Робота з таблицею. (Додаток № 2).

15. Робота з підручником.

Читання статті про Новий Заповіт.


16. Повідомлення учня -“літературознавця” про Євангелія.

Новий Заповіт вміщує чотири Євангелія: від Матвія, від Марка, від Луки та від Іоана. Ці чотири євангелісти писали свої книги різними мовами і для різних людей.

Євангелія прийнято поділяти на канонічні – ті, що входять до складу Нового Заповіту, та апокрифічні, тобто ті, які не ввійшли в Новий Заповіт.

В Євангеліях спостерігається відмінність між людьми, які належать до різних політичних та етнічних груп. Різняться Євангелія між собою й деталями, сюжетами, стилями.


17. Розповідь учня про життя і діяння Ісуса Христа.

Ісус Христос народився у Віфлеємі близько 4 року до н.е.; але рідним містом Христа вважається Назарет, тому можна часто почути, що Ісуса називають Назаретянином.

Про народження Спасителя сповістив Ангел, і першими про це дізналися пастухи. Східні мудреці принесли Ісусу Христу дари: золото – як Царю, ладан – як Богу і смирну – як людині.

Земне життя Ісуса Христа проходило як життя звичайної людини. За три останні роки свого життя Спаситель побував у різних куточках Палестини, лікував хворих, творив різні дива, розповідав про Царство Боже.

Але в Єрусалимі на святі єврейської Пасхи Христа схопили і звинуватили у тому, що він начебто оголосив себе новим Юдейським Царем.

Спасителя розіп’яли на горі Голгофі, але потім дізналися правду: він Син є Божий. Датою розп’яття Христа вважається 3 квітня 33 року або 7 квітня 30 року.

На третій день після розп’яття Ісус Христос воскрес і декілька разів з’являвся перед своїми учнями.

Моральні вчення Христа глибокі і чисті. Вони записані у різних частинах Євангелій, але найбільш повно – в Нагорній проповіді.


18. Коментоване читання Нагорної проповіді.
IV. Застосування знань, умінь та навичок.

1. Слово вчителя. Образ Христа у світовому мистецтві.

Вважається, що перші зображення Ісуса Христа з’явилися за його життя. Вони називаються “нерукотворними”, тому що виникли чудодійним способом. Є навіть легенда про те, що сам Господь був автором одного із своїх зображень: він приклав до свого обличчя полотно, на якому і відбився Його лик.

Давньоруські іконописці не називали себе художниками і, як правило, не ставили своїх імен на власних творах. Не ім’я художника робило ікону знаменитою, а її краса і ті чудеса, які вона творила. Тому і зберігає церква у своїй пам’яті імена живописців, складаючи легенди про їхнє життя.

Серед іконописців найвідомішими були Феофан Грек, Андрій Рубльов і Діоносій. Не всі їхні твори дійшли до нас, але навіть ті, які дійшли вражають своєю майстерністю.

Чи не найвідомішою є ікона А.Рубльова, яку він назвав “Трійця”.

Створюючи цю ікону, живописець керувався давніми зразками. Ми бачимо на ній фігури ангелів, які вписані в коло, а за трикутником стола воссідає Свята Трійця, теж вписана в коло, що відображає ідею єдності.

Андрій Рубльов через лики Святої Трійці дав нам вираження ідеї божественної любові.

Феофан Грек майстерно розписав храм Спаса Преображення в Новгороді, а Діонісій, розписуючи Храм Різдва Богородиці, творив легко і вільно, підпорядковуючи чисельні Євангельські сюжети урочистому ліричному циклові на честь Богоматері.

Творчість трьох майстрів Давньої Русі показує, яким глибоким і духовним було мистецтво. До біблійних тем зверталися митці всього світу: Джотто і його твір “Розп’яття”, Леонардо да Вінчі “Тайна Вечеря”, Рафаель Санті “Сікстинська мадонна”, Мікеланджело “Страшний суд” та інші.

Усі шедеври свідчать про те, що їх створювали не задля власної слави, а за велінням серця, тому вони несуть не тільки красу, а й моральний та пізнавальний зміст.


2. Бесіда:

— Про що розповідається в Старому Заповіті?

— Які книги входять до Старого Заповіту?

— Скільки Євангелій вміщено в Новому Заповіті?

— Яку ідею втілює прихід Ісуса Христа на землю?

— Які дива він творив?

— Які істини утверджував Христос своїми діяннями?
V. Підведення підсумків уроку.
VI. Домашнє завдання.

Відповісти (письмово) на запитання: “Якими є головні моральні цінності християнства?”



Для нотаток

Урок №5

Каталог: doc
doc -> Вимоги до оформлення реферату до вступного іспиту в аспірантуру
doc -> Вимоги до оформлення реферату до вступного іспиту в аспірантуру у рефераті мають бути висвітлені найважливіші питання, пов’язані з темою дисертаційної роботи вступника до аспірантури. Назва роботи має
doc -> Основні вимоги до реферату
doc -> Уточнення щодо оформлення документів та питання, які вступники до аспірантури задають найчастіше
doc -> Відділ аспірантури та докторантури Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини
doc -> Правила прийому на навчання до аспірантури Харківського національного університету мистецтв імені І. П. Котляревського
doc -> Положення про аспірантуру Харківського національного університету мистецтв імені І. П. Котляревського І загальні положення
doc -> Київський національний університет імені Тараса Шевченка
doc -> Програма вступного іспиту до аспірантури зі спеціальності 22. 00. 03 соціальні структури та соціальні відносини Затверджено


Поділіться з Вашими друзьями:
  1   2   3   4   5   6   7   8   9   ...   17




База даних захищена авторським правом ©uchika.in.ua 2020
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка