Урок №1 Тема уроку: Передача простору. Повітряний, візуальний, умовний простір. Виконання композиції



Скачати 325.52 Kb.
Сторінка1/2
Дата конвертації23.11.2018
Розмір325.52 Kb.
ТипУрок
  1   2
ТЕМА 1. ХУДОЖНІ СПОСОБИ ЗОБРАЖЕННЯ ПРОСТОРУ

Урок №1

Тема уроку: Передача простору. Повітряний, візуальний, умовний

простір. Виконання композиції «Простір»



Мета уроку: 1. Ознайомити з поняттями «художній простір», «супрематизм», дати знання про візуальний, повітряний, умовний

простір; продовжити знайомство з творчістю художників.

2. Розвивати просторове й абстрактне мислення; навички роботи з кольором при передачі простору.

3. Виховувати акуратність, інтерес до створюваної роботи, активізувати творчу ініціативу учнів.



Обладнання:

матеріали: фарби, пензлі, чорний фломастер;олівець, альбом

зоровий ряд: репродукції картини К. Малевича «Чорний квадрат», учбовий фільм «Казимир Малевич. Чорний квадрат»; приклади оптичної ілюзії.

Тип уроку: засвоєння нових знань і вмінь.

Вузлики на пам'ять


  1. Художній простір — перенесення реальних просторових відношень на площину (картина, гравюра, кінокадр) і тривимірний простір (скульптура, архітектура, мізансцена у спектаклі)

  2. Супремати́зм — напрям модерного мистецтва, безпредметність, абстрактний геометризм, що виник на початку ХХ століття.

Хід уроку

I. Організація класу

II. Мотивація навчальної діяльності

  1. Бесіда «Властивості перспективи».

Подивимося уважно на картину Казимира Малевича «Чорний квадрат». Що ви бачите? Чому ця картина привертає стільки уваги? На перший погляд здається так просто — намалювати квадрат! А от і ні. Ця картина для багатьох людей стала відкриттям, вони дивилися на неї і розуміли, що найпростіші речі можуть впливати на нас і створювати настрій. Одні дивляться на цю картину і бачать бездонний колодязь, другі бачать вібруючий, тремтячий квадрат, треті відзначають просту геометричну форму, а четверті — простір.

III. Оголошення теми уроку

Сьогодні на уроці ми ознайомимося з поняттям «простір»,напрямом у мистецтві під назвою супрематизм, творчістю художника Казимира Малевича, а також спробуємо самостійно передати художній простір за допомогою ритму, ліній, плям, кольору.



IV. Вивчення нового матеріалу

Поняття «художній простір» і «простір» розуміють по4різному. Якщо говорити про реальний простір, то це — все, що нас оточує, тоді як «художній простір» — перенесення реальних просторових відношень на площину (картина, гравюра, кінокадр) і тривимірний простір (скульптура, архітектура, мізансцена у спектаклі).

Поняття «організація простору» використовується в архітектурі, живописі, графіці та кіномистецтві. Щоправда, у кожному випадку розуміється абсолютно різне. В архітектурі це розміщення побудоване таким чином, щоб утворювався цілісний ансамбль і людина відчувала б себе всередині нього зручно. У кіномистецтві організація простору полягає не тільки в розміщенні об’єктів у кадрі, але й в особливостях зйомки. У живописі та графіці це знаходження правильного співвідношення планів картини, простір будується в цих видах мистецтва за законами лінійної, повітряної й умовної перспективи. Щоб правильно передати простір, треба запам’ятати п’ять властивостей його зображення.

П’ять властивостей зображення простору

Перша властивість — різниця між масштабами. Ви напевно помічали, що в міру віддалення люди здаються меншими, а з наближенням до нас немовби зростають. Усі предмети в просторі підлягають цій властивості — властивості перспективи, про закони якої ми поговоримо на наступних уроках.

Друга властивість — перетворення окремого (конкретного) на загальне. Подивіться на дерева одразу за вікном і на ті, що розташовані далі. На ближніх деревах ви виразно бачите кору, гілки, листя, а дальні дерева видно без особливих подробиць. Отже, при зображенні простору деталі, розташовані далі, не тільки зменшуються, а й узагальнюються.

Третя властивість — перетворення контрасту на нюанс. Те, що на першому плані виглядає чітким, на другому й третьому — більш розмите. Контури не такі конкретні, контраст між світлом і тінню значно слабший. Це відбувається через пом’якшення планів. За рахунок такої властивості досягається ефект глибини простору.

Четверта властивість — можливості теплих і холодних кольорів наближати та віддаляти. До першої групи кольору відносять усі холодні кольори (в тому числі й холодний зелений) та їхні відтінки. До другої — усі теплі (в тому числі й теплий зелений) та їхні відтінки. Це не означає, що перший план слід малювати лише теплими кольорами, а другий — лише холодними. Додаючи холодний колір до теплого кольору (так майстри живопису називають колір потрібного відтінку), художник «відсуває» простір, створюваний на аркуші, трохи вглиб. Додаючи теплий, навпаки, — наближає, висуває.

П’ята властивість. Колір на відстані втрачає свою яскравість, і дальній план порівняно з першим стає тьмянішим. Якщо ви передаєте простір олівцями — послабте натиск, якщо гуаш - шю — додайте до кольору білил, якщо аквареллю — розбавте колір водою.

Ці п’ять властивостей пов’язані з мірою прозорості, чистоти й товщини повітряного шару атмосфери, що огортає предметний світ. Але існує ще одне цікаве явище, пов’язане з особливостями зорового сприйняття — оптичні ілюзії. Цю властивість відкрили ще стародавні греки. Щоб колона здавалася рівною та стрункою, вони надавали їй опуклої кривизни.



Виконання тренувальних вправ.

Завдання 1.

Перед вами квадрат із зображеними на ньому лініями — паралельними діагоналями (малюнок на дошці). На перші три лінії нанесені штрихи в різних напрямках. Подивіться, як змінюється «рух» ліній. Закінчіть роботу в альбомі й розкажіть, що ви побачили.


Завдання 2.

На якому з малюнків круг здається більшим: чорний круг на білому фоні чи білий круг такого самого діаметра на чорному фоні?







Завдання 3.

Оптичні ілюзії проявляються не лише в розмірних вимірах, але й в об’ємних. Які лінії здаються рівними, а які — опуклими? Які лінії ближчі, дальші?

Одним із важливих елементів передачі умовного простору є ритм. Ритм дозволяє емоційно організувати картинну площину. Щоб краще зрозуміти ритм у живописі, проведемо аналогію з музикою. Уявіть, що ви чуєте веселу, сумну, трагічну мелодії. Весела мелодія переливатиметься швидкими, чіткими ритмами; сумна — протяжними, плавними; трагічна — контрастними. Так само і в живописі — великі та розпливчасті плями, лінії створюють різний настрій.

У вага до простору, дослідження різних станів площини, поєднання найпростіших різноколірних і різновеликих геометричних форм (прямокутників, трикутників, смуг), які утворюють врівноважені асиметричні композиції, — усе це стало одним із напрямів авангарду, що виник на початку ХХ ст., — супрематизму.

Основоположником супрематизму (від латин. suprumus — найвищий) вважається Казимир Малевич.

Перегляд відеофільму «Казимир Малевич. Чорний квадрат» ( 6 хв)

V. Практична робота

Виконання тренувальних вправ.



Завдання 1.

На поданій роботі переданий простір знизу вгору за допомогою прямокутників. Виконайте свою роботу, використовуючи трикутники: передайте простір зверху вниз.












Завдання 2.

Розгляньте графічні й живописні роботи. Назвіть прийоми, використані для передачі простору. Виконайте графічним матеріалами.




Каталог: Files -> downloads
downloads -> Урок 2 Тема. Архітектура кам'яний літопис століть
downloads -> Уроках «Художньої культури»
downloads -> Науковий керівник : учитель стасюк о. С. Консультанти: батьки, бібліотекар, вчитель географії
downloads -> Реферат з основ корекційної педагогіки та спеціальної психології на тему: Психолого-педагогічна допомога сім'ям, які мають дітей з порушенням у розвитку
downloads -> Образотворче мистецтво
downloads -> Чернігівська міська централізована бібліотечна система
downloads -> Особливості розвитку культури Галицько – Волинської держави
downloads -> Визначні місця України краю незвіданих красот
downloads -> Розрахунок сил І засобів по ліквідації нс


Поділіться з Вашими друзьями:
  1   2


База даних захищена авторським правом ©uchika.in.ua 2019
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка