Урок №13 Тема. Частини мови. Сполучник. Використання сполучників і, та, й, а, але для зв'язку слів у реченні. Мета



Дата конвертації22.11.2018
Розмір21.3 Kb.
#65964
ТипУрок
Урок №13

Тема. Частини мови. Сполучник. Використання сполучників і, та, й, а, але для зв'язку слів у реченні.



Мета:

навчальна: повторити та систематизувати знання і вміння з теми;

розвивальна: розвивати творчий підхід до виконання роботи;

виховна: виховувати шанобливе ставлення до слова.



Внутрішньопредметні зв'язки: морфологія, орфографія; синтаксис, пун­ктуація; мова, мовлення.

Міжпредметні зв'язки: мова, література, культура.

Тип уроку: повторення та узагальнення знань, умінь і навичок.

ХІД УРОКУ



I. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ

► Прочитайте речення. Яка його основна думка? Назвіть письмен­ників, поетів, твори яких ви любите читати. Яку частину мови, що зустрілася в цьому тексті, ми ще не повторювали?

Багато митців-письменників допомагали кожному народові розви­вати його мову і тим високо підносили його віру серед інших народів.

II. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ І ЗАВДАНЬ УРОКУ

III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК

Робота з текстом

► Напишіть під диктовку вислів К. Ушинського про засвоєння мови. Як ви розумієте його смисл? Підкресліть знайомі вам спо­лучники. Яку роль вони виконують у реченні?

Засвоюючи рідну мову, дитина засвоює не самі тільки слова, їх сполучення та видозміни, але безліч понять, поглядів на речі, велику кількість думок, почуттів, художніх образів і філософію.

IV. СИСТЕМАТИЗАЦІЯ І УЗАГАЛЬНЕННЯ ЗНАНЬ,

УМІНЬ І НАВИЧОК

Тренувальні і творчі вправи

Вправа 1

► Складіть речення зі сполучниками і, а, але. Запишіть їх.



Вправа 2

► Перепишіть речення. Поставте, де треба, розділові знаки. Спо­лучники підкресліть.

1. Ніч була темна але тиха. 2. Якби не жовте листя в садах, то можна було б подумати, що надворі не бабине літо а справжнє літо. 3. Червоне сонце сідає й заливає степи. 4. Птиця розпустила широкі крила, як у павича хвіст, та все співала та все спускалась нижче по гіллі

(І. Нечуй-Левицький).

Вправа З

► Прочитайте вірш російською мовою. Яка його основна думка? Складіть речення про українську пісню. Назвіть у ньому всі час­тини мови, які ми повторили.

Я постою у края бездны

И вдруг пойму, сломясь в тоске,

Что все на свете — только песня

На украинском языке.



Л. Кисельов

Вправа 4

► Прочитайте речення. Зверніть увагу, які ще є сполучники. Скла­діть із ними свої речення і запишіть.

1. Ніч осіння на дощі та тумани багата (Леся Українка).

2. Ми поспішали, бо починалося вже весняне бездоріжжя (П. Вернигора). 3. На ходу Соломія висмикувала стебло або корінь водорості (М. Коцюбинський). 4. Наш клас теж брав участь у допомозі ветера­нам. 5. Я сказав товаришеві, що допоможу йому в навчанні.



Вправа 5

► Складіть схему частин мови: з одного боку — іменник, прикмет­ник, числівник, займенник, прислівник (з прикладами), з ін­шого — прийменник, сполучник (також із прикладами).



Пояснювальний диктант

► Поясніть правопис знайомих вам орфограм. Визначте частини мови в кожному реченні.

Ще в 1834 році вчений-мовознавець Ізмаїл Срезневський писав, що українська мова є однією з найбагатших слов’янських мов, що вона навряд чи поступається чеській за кількістю слів і виразів, польській — мальовничістю, сербській — приємністю. «Ця мова — писав він,— може рівнятися з освіченими мовами гнучкістю й ба­гатством синтаксису, мова поетична, музикальна, мальовнича.

Не оминули увагою нашої мови й іноземці, які бували на укра­їнській землі. Вони писали, що українська мова наймелодійніша і найголосніша поміж усіма слов’янськими мовами, з великими музичними можливостями, що ніде дух народної поезії не відбився настільки виразно й сонячно, як він відбився в піснях українських (За А. Матвієнко).



Попереджувальний диктант

► Підкресліть знайомі вам сполучники. Поясніть розділові знаки в середині речень.

Нерідко початок вересня дивує своїм теплом, яскравістю, зда­ється, літо повернулося. Сонце ще довго сяє на ясному небосхилі, та воно вже не таке гаряче, як влітку, а ніжно-ласкаве, лагідне. Повітря прозоре й легке, в ньому далеко чути кожен звук. Про­те зменшення світла і зміна кольорів у природі вказують на осінь (За А. Волковою).

V. ПІДСУМОК УРОКУ

Бесіда

► Які ви знаєте сполучники?

► Яку роль вони відіграють у реченні?

VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ (ЗА ВИБОРОМ)

► Виконайте вправу за підручником.



► Напишіть твір на тему «Частини мови».

Поділіться з Вашими друзьями:




База даних захищена авторським правом ©uchika.in.ua 2022
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка