Урок №13. Тема уроку. Зображення нерівностей земної поверхні на плані та карті: відносна висота й абсолютна висота. Мета



Скачати 38.51 Kb.
Дата конвертації28.09.2018
Розмір38.51 Kb.
ТипУрок
Урок № 13.

Тема уроку. Зображення нерівностей земної поверхні на плані та карті: відносна висота й абсолютна висота.

Мета: формувати знання про способи зображення нерівностей земної поверхні на плані і карті; розвивати уміння визначати абсолютну і відносну висоти та навички працювати зі шкалами висот і глибин; виховувати вміння презентувати свою роботу, логічно мислити та робити висновки.

Обладнання: глобус, атласи, карта півкуль, демонстраційна модель пагорба.

Підручник: Скуратович О.Я., Коваленко Р.Р., Круглик Л.І. Загальна географія: Підручник для 6 кл. загальноосвіт. навч. закладів. – К.: Пед. преса, 2006. – 256 с.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Форма уроку: урок-мандрівка країною Картографія.

ХІД УРОКУ

І. Організаційний етап.

Облік відвідування тощо.



ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Вчитель. Пропоную вам відгадати загадки:

Ми багато чого варті,

Щоб рельєф там показати,

Треба нас розташувати. (горизонталі)


Мене треба позначити.

Схил чи яр покажу я –

Коротенька лінія. (бергштрих)


  • Абсолютно заявляю:

Нуль від моря починаю,

І чим вище – більша я,

Ще й сестричка є моя. (абсолютна та відносна висоти)

Можливо, на перший погляд вони складні, та я запевняю вас: відгадки ви знайдете самі. Треба лише бути уважними на уроці.

Наш урок – це мандрівка по країні Картографія. А щоб подорожувати нею, треба перевірити готовність мандрівників.

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

Закінчіть речення.

Для орієнтування по зорях найважливішим орієнтиром для мандрівників завжди була … (Полярна зоря).

Величина азимута виражається у … (градусах).

Основні сторони горизонту – це … (північ, південь, захід, схід).

Компас було винайдено у … (Китаї).

Проблемне питання.

Як відомо, компас є надійним помічником в орієнтуванні на місцевості. Однак на Землі є місця, де користуватися компасом неможливо. Де саме – відповідь в кінці уроку.

IV. Вивчення нового матеріалу.

1-а зупинка. Геодезія і нерівності земної поверхні.

Геодезія – наука про методи визначення форми і розмірів Землі, вимірювання відстаней, кутів і висот на її поверхні.



Пригадайте з уроків природознавства:

Що називають рельєфом? (Нерівності земної поверхні).

Які форми рельєфу вам відомі? (Гори, рівнини)

2-а зупинка. Відносна і абсолютна висоти.

Робота в групах (Додаток А).

(Обговорення результатів роботи в групах).

Робота з планом місцевості та географічною картою на знаходження висотних позначок точок.

Яку з висот – абсолютну чи відносну – позначають на географічних картах та планах місцевості? (Абсолютну висоту).

Назвіть найвищу і найнижчу точки Північної Америки. (Гора Мак-Кінлі, 6 194 м; Долина Смерті, –86 м)

Порівняйте глибини Чорного і Берингового морів. Яке з них є глибшим? На скільки? (Берингове море (4 151 м), Чорне море (2 245 м), глибше на 1 906 м).

Розв’язування задач.

1. Обчисліть відносну висоту пагорба, якщо його абсолютна висота дорівнює 583 м, а будинок, що стоїть біля його підніжжя, знаходиться на висоті 275 м над рівнем моря.

2. Знайдіть величину перевищення найвищої точки Землі (г.Джомолунгма, 8 848 м) над її найглибшою западиною (Маріанський жолоб, 11 022 м).

3-а зупинка. Горизонталі, бергштрихи, нівелір.

(Демонстрування моделі пагорба).

Використовуючи розбірну демонстраційну модель, зобразити в зошиті пагорб та позначити його абсолютну висоту.

(Повідомлення учнів про історію появи на картах горизонталей) (Додаток  Б).

4 зупинка. Шкала висот та глибин.

На фізичних картах для більшої наочності при позначеннях висот і глибин застосовують фарбування проміжків між горизонталями.



Робота з географічною картою (фізична карта України)

Відтінки яких кольорів використовують для позначення висот суходолу? Для глибин океану? (Суходіл – від жовтого до коричневого, океан – від блакитного до синього).

Назвіть наближену абсолютну висоту м. Києва, м. Хмельницького, м. Івано‑Франківська, м. Херсона.

Назвіть наближену абсолютну висоту с. Мигалки.

V. Закріплення нових знань.

1. Виконання завдання «Топографічна зарядка» (Додаток В).

3. Як зміняться абсолютні і відносні висоти об’єктів Євразії, якщо вся вона раптом опуститься на 500 м? (Всі абсолютні висоти зменшаться на 500 м).

4. Визначте абсолютну висоту г. Говерли – найвищої точки України. (2 061 м).



VІ. Домашнє завдання.

1. Опрацювати § 7.

2. Повторити §§ 6, 9 (підготовка до підсумкового уроку).

3.* Скласти 4 тести з чотирма варіантами відповідей на тему «Зображення нерівностей земної поверхні».



VІІ. Підсумок уроку.

Ось і закінчилась наша мандрівка країною Картографія.



(Повторне відгадування загадок).

Де і коли на Землі користуватись магнітним компасом неможливо? (В місцях, де є поклади магнітного залізняка, та під час грози)

Додаток А

Завдання для групи «Відносна висота».

Виміряти: висоту стільця відносно підлоги, висоту стола відносно підлоги та висоту стола відносно стільця.

Зробіть висновок про поняття «відносна висота».

Назвіть найпростіший прилад для визначення відносних висот на місцевості.

Завдання для групи «Абсолютна висота».

За матеріалом підручника встановіть, що таке абсолютна висота?

Рівень поверхні якого моря є відправною точкою у відліку абсолютної висоти?

Яке місто розташоване найвище: Бразиліа, Париж, Делі, Лондон, Тегеран?

Додаток Б

З історії появи на картах горизонталей

Картографи тривалий час шука­ли найбільш досконалий спосіб зображення на картах нерівностей земної поверхні. Так, у ХV-ХVІІІ ст. гори часто зображувались у вигляді пагорбків, зубців і навіть плям, але цей спосіб не давав уявлення про особливості розташування гірських масивів, висо­ти їхніх окремих районів. Наприкінці XVIII ст. було розроблено спосіб штрихового зображення рельєфу, що ґрунтувався на тако­му явищі: у разі вертикального падіння світла похила поверхня освітлюється слабкіше від горизонтальної. Штрихи наочно передають рельєф на карті, але нічого не по­відомляють про висоти точок земної поверхні. Тому із середи­ни XIX ст. почали використовувати горизонталі, що допомогло розв’язати це складне завдання і створити загальногеографічні карти.




Додаток В

Завдання «Топографічна зарядка»

1.Вкажіть на малюнку пагорб та западину.
Каталог: wp-content -> uploads -> 2016
2016 -> Київський національний лінгвістичний університет базові навчально-методичні матеріали
2016 -> Програма навчальної дисципліни аграрне право опис навчальної дисципліни форма навчання Курс
2016 -> Черкаський інститут банківської справи Університету банківської справи
2016 -> Програма навчальної дисципліни господарське право опис навчальної дисципліни форма навчання Курс Семестр
2016 -> Методичні Рекомендації Запобігання і виявлення
2016 -> Програма додаткового вступного випробування з фаху для вступників на здобуття ос
2016 -> Кз «Веселівська районна різнопрофільна гімназія» Веселівської районної ради
2016 -> Урок №3 Реферативна робота
2016 -> Лекція №1 Вступна лекція: Екологія як наука Екологія мета, завдання, методи, основні терміни та визначення

Скачати 38.51 Kb.

Поділіться з Вашими друзьями:




База даних захищена авторським правом ©uchika.in.ua 2020
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка