Урок №40 Дата : 22. 02. 2018 Тема: Ліна костенко.



Скачати 34.76 Kb.
Дата конвертації20.11.2018
Розмір34.76 Kb.
#65219
ТипУрок

Українська література

Урок № 40

Дата: 22.02.2018

Тема: Ліна КОСТЕНКО. «Крила». Ідея глибокого духовного наповнення людини – її «крилатості», що проявляється індивідуально. Духовне багатство – найбільший скарб у житті

Мета: навчити учнів вдумливо читати й аналізувати, коментувати події в віршах Ліни Костенко, відчувати багатство художніх образів творів, виховувати поетичні смаки, доброту, справедливість, любов до природи, прищеплювати прагнення зберегти риси неординарної особистості, розвивати творчу уяву, вміння фантазувати, переконливо висловлювати власну думку, удосконалювати усне мовлення учнів, навчити розуміти різницю між матеріальним і духовним, висловлювати власні міркування про духовність людини та значення духовного в сучасному житті, навчити учнів розшифровувати і коментувати метафоричний підтекст образів, спонукати учнів до висловлювання власних міркувань про духовне наповнення кожного, індивідуальні способи його проявів у реальному сучасному житті.

Очікувані результати: учні розповідають коротко про Л.Костенко, виразно, вдумливо читають та коментують поезії; пояснюють умовність ситуацій, зображених у них; характеризують образи в поезіях, пояснюють їх метафоричний підтекст; розуміють різницю між матеріальним і духовним; визначають й пояснюють головну думку.

Теорія літератури: диптих

Повторення: І.Франко, «Захар Беркут». Образ тухольської громади

Обладнання:  підручник; портрет Л.Костенко, збірка поезій
Хід уроку

І. Організаційно-психологічний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань

Вступне слово вчителя

А ми з вами давайте пригадаємо, які твори вивчали раніше. («Дощ поливав», «Пісенька про космічного гостя», «Кольорові миші», «Чайка на крижині»)

Добре.
ІІІ. Оголошення теми, мети уроку. Мотивація навчальної діяльності школярів

 1. Вступне слово вчителя. 

Сьогодні мова йтиме про інші твори Л.Костенко. Це «Крила».

Немає найбільшого щастя на землі, ніж щастя ЖИТИ. Щаслива по-справжньому та людина, яка через все життя пронесла з гідністю своє ім’я, не зробила чогось дуже поганого ні своїм близьким, ні взагалі чужим людям, за що потім було б соромно.


IV. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу

  1. Виразне читання учнями поезій «Чайка на крижині, «Крила»»


2. Коментар учителя

Отже, діти, коли ви слухали поезії, я здогадуюся, що ви помітили – ці поезії якось поєднані між собою. Називається воно диптих.

Отже, два вірші «Чайка на крижині» та «Крила» складають диптих.

Як ви думаєте, чим вони поєднані?



(Відповіді: Спільним ідейним задумом: Людина має крила, але не завжди ними користується.)

Скажіть, що називається алегорією.

(Алегорія – це обpаз, в якому все зобpаження має пеpеносне значення; виpаження iдеї в пpедметному обpазi.)

Отже, ці два вірші поєднані ще й алегоричним образом крил.

А ще вони поєднані засобом мовленнєвого зв’язку: перша частина закінчується словами «Нащо крилатим грунт під ногами?», а друга розпочинається «А й справді, крилатим грунту не треба». Отож, вірші Л.Костенко «Чайка на крижині» й «Крила» - це диптих.
3. Робота над твором «Крила»:

* Виразне і вдумливе читання

* Бесіда

Коли говорять людині, що у неї виросли крила за плечима?

Чому, на ваш погляд, Л. Костенко зазначає, що людина має крила?

Чим людські крила відрізняються від пташиних? Як про це говориться в поезії?

Які риси характеру Л. Костенко цінує в людині?

А чи має крила сама поетеса? Якщо так, то які? Власну думку обґрунтуйте.

Як, на вашу думку, мати крила людині — це обов’язок чи довільне бажання?

Яку людину вважають духовно багатою?

Пригадайте, з чого Дедал виготовив крила для Ікара (грецька міфологія)

--Які крила повинна мати людина?

--Чи є у вас крила? Якщо так, то з чого вони зроблені? Свою думку прокоментуйте.

--«Як би ви скористалися крилами, якщо мали б їх»?
* Ідейно-тематичний аналіз поезії

(Читання учнями поезій)

Тема: відтворення роздумів поетеси про смисл життя людини.

Ідея: возвеличення любові до рідного краю, до всього, що з ним пов’язано, перебуваючи далеко за його межами.

Основна думка:

а) «Нащо крилатим ґрунт під ногами»?

б) «Для мене ж той край найкращий, де виросли крила мої».

Жанр: поема. (- ліричний твір, переважно віршований, у якому зображені значні події і яскраві характери)

Композиція.

Твір складається з п’яти частин: «Надбережжя», «Крига на Одрі», «Крила», «Ґрунт», «Усміх», кожна з яких має свій зміст, закінчену думку, але в той же час пов’зані з перебуванням Л. Костенко у Польщі, зокрема у порту міста Щецін, та міркуваннями про смисл життя людини, її призначення на землі, любові до рідного краю.



Експозиція: опис портового надбережжя Щеціна, змін, які відбуваються з приходом весни.

Зав’язка: розмірковування поетеси над призначенням крил у людини.

Кульмінація: : письменниця нагадує ті чесноти, які роблять людину Людиною: любов, дружба, взаємодопомога; Чесність, справедливість, наполегливість, патріотизм, повага до минулого.

Розв'язка: кожна людина має крила, але шлях до вільного польоту має відшукати сама.
V. Закріплення вивченого матеріалу

* Бесіда

Для чого, на ваш погляд, Л. Костенко написала поему «Чайка на крижині»?



(1.Хотіла розповісти, що важко бути одному. 2. Своя земля – свята . Прищепити любов до Батьківщини. 3.Довести, що духовне багатство – найбільший скарб у житті.)

* Робота з фразеологізмами

В українській мові є багато фразеологізмів зі словом крила. Давайте пригадаємо, що ми називаємо фразеологізмами.

•    ростуть (виростають) крила — хто-небудь відчуває приплив сили, енергії, натхнення;

•    як на крилах — у доброму настрої, на піднесенні; дуже швидко;

•    під своє крило — для захисту, опікування;

•    давати крила — викликати в кого-небудь піднесення, натхнення, почуття впевненості у собі, у своїх силах, здібностях;

•    обламувати крила — позбавити кого-небудь високих прагнень, поривань, мрій;

•    опустити крила — утратити впевненість у собі, примиритися з чимось, зневіритися у своїх силах;

•    обпалювати собі крила — зазнавати невдачі в чому-небудь; не досягати чогось бажаного;

•    складати крильця — відмовлятися від будь-яких дій, від боротьби; скорятися;

•    підрізати крила — позбавити кого-небудь можливості здійснювати щось; підірвати міць, знесилити когось або обмежити поле діяльності.
VІ. Підсумок уроку. Оцінювання учнів

У творах Ліни Костенко, з якими ми щойно познайомилися, йшлося про «крилатість» людини, про її мрію осягти навколишній світ, зрозуміти його, жити з ним у гармонії. Все залежить від її вибору. «Крилатість» доступна не всім людям. І не завжди такі люди знаходять розуміння серед собі подібних. Але завдяки їх мужності, розуму,бажанню пізнати світ, підкорити небо, стихії, їх «крилатості» й відбувається прогрес людства.


VІІ. Домашнє завдання та інструктаж щодо його виконання

1. Підручник: Ст. 205, завдання 1

2. Уміти розповідати про Л.Костенко, виразно читати поезії, коментувати їх та переказувати, висловлювати щодо прочитаного власну думку. 

3. Вивчити один із віршів Л.Костенко





Каталог: 2018
2018 -> „Теореми про диференціальні функції
2018 -> Програма для 10 11 класів загальноосвітніх навчальних закладів
2018 -> Програма для загальноосвітніх навчальних закладів з навчанням румунською мовою 10-11 класи Рівень стандарту
2018 -> Програма для закладів загальної середньої освіти Укладачі
2018 -> Програма для закладів загальної середньої освіти Укладачі програми
2018 -> Програма для загальноосвітніх навчальних закладів з навчанням румунською мовою 10 -11 класи Профільний рівень
2018 -> Запрошуємо вас взяти участь у VІ всеукраїнській науково-практичній конференції
2018 -> Алгоритм створення позаурочних проектів Проект – це
2018 -> Програма для загальноосвітніх навчальних закладів з навчанням молдовською мовою

Скачати 34.76 Kb.

Поділіться з Вашими друзьями:




База даних захищена авторським правом ©uchika.in.ua 2022
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка